A tuti nyerőgép

Nemzetközi bemutató: Seat Ateca – 2016.

2016.06.24. 06:23 Módosítva: 2016.06.24. 07:58

A nagyon rövid, alig harminc perces sajtótájékoztatón nem taposták túl szélesre: megérkezett, a Seat első SUV-ja, vagy városi terepjárója, szabadidőautója, nevezzük akárminek. Ez az egyik legdinamikusabban fejlődő szegmens, a honlapon már a sajtóbemutató előtt is sokan kattintották, és majdnem százezren konfiguráltak virtuálisan Atecát. Ebből arra következtet a vezetőség, hogy a modell páratlan siker lesz a Seat újkori történelmében.

A fiatal tervező még mondott pár dolgot a dinamikát sugárzó, egymást metsző vonalakról az orr-részen, az irányított oldalélekről és a tisztán spanyol formatervről. Nagyon fontos a Seat arculatát meghatározó nappali menetfények alakja, szintúgy a hátsó lámpák formája, el is nevezték Seat Lightningnak, ezentúl ez még inkább a márkaimidzs része lesz.

Az ilyen bemutatókat minden márkánál végighallgathatja a meghívott újságírók hada, vannak gyártók, akik kicsit túl is játsszák a dolgot, mi vagyunk a legjobbak-stílusban. Nem mondom, hogy a Seat túlzott szerénységgel adta volna elő, de valami két vonallal húzta alá a viszonylag rövidre fogott bemutatót: a színpad szélén álló autó.

Az Ateca ugyanis élőben nagyon ütős. Nem igazán lehet megfogalmazni, hogy a ledes első lámpák, vagy a nappali menetfény és a lámpatestek alakja, esetleg valóban a dinamikát sugárzó X-shape vonalak az orrán, vagy az oldalvonalak párhuzamossága-e a titka, de az autó jó. Arányos és szép, semmiképpen nem hivalkodó. Nem megosztó, nem hinném, hogy valaki utálni fogja, ahogy nem lesz harminc év múlva dizájnikon sem, de passzol az operaház előtti parkolóba és a hegyoromnál siklóernyőzők kocsijai közé is. Még pár év múltával is megállja a helyét, akárki parkol mellé a supermarketnél. Fotókon nem igazán jön át, de élőben nagyon adja.

Műszaki oldalról a Volkswagen csoport egyre szélesebb körben alkalmazott MQB platformjára épül, és a rokonságot nem tudja letagadni. Már ismert, minimálisan módosított TSI és CR TDI euro 6-os motorokat használnak, és hiába a tisztán spanyol dizájn, ha valaki ismeri mondjuk a hetes Golfot, az sok hasonlóságot fedez majd fel az Ateca belsejében.

Ezen persze nem kell bánkódni, a beltér az autó egyik és nem egyetlen erőssége. A felhasznált anyagok, az illesztések jók, nem lehet belekötni. Igen, a drágább konkurens modelleknél a puha, minőségi tapintású anyagok kicsit lejjebb kúsznak, itt lent már csak kopogósabb műanyag van, de annak is olyan a textúrája, hogy nem kívánunk jobbat. Nem érjük tetten a spórolást, az olcsóságra törekvést. Oké, a motortető pálcás, nem teleszkópos. Ne érjen minket nagyobb baj. Az ergonómia kifogástalan, aki szereti ezt a németesen hideg tervezést, de precíz, jól működő kezelőszerveket, nagyon hamar rátalál az új Atecára.

Kényelmes első ülések, nagy hátsó lábtér, minden pontjában praktikus és racionálisan indokolható kialakítás. A nagy utasteret nem a csomagtartó rovására alakították ki, hiszen a kétkerekes változatnak 510 literes alapban a csomagtere, de a négykerékhajtás is csak 25 litert lop el, így annak 485 literes a raktere. Tárolóhelyek vannak mindenfelé, és vezeték nélküli telefontöltés a középkonzolban.

Okosan átgondolt tervezés, de kicsit az az érzésünk, a beltér szigorú tekintetű tervezője kicsit elszörnyülködött a saját munkáján, és próbálta lágyítani a dolgokat a világítás és hangulatfények változtatható színével, illetve az indítógomb szívdobogásra emlékeztető vörös lüktetésével. Az ilyen típusú beltereket lehet nem szeretni, de racionálisan kritizálni nagyon nehéz. Pofi munka, ami bárkinek a becsületére válna, akár kategóriával feljebb is, picit kevesebb műanyaggal, több bőrrel.

A három felszereltségi szintben az első, a Reference is légkondis, hét légzsákos, érintőképernyős médiacenteres, a középső Style már nagyon szépen felszerelt, led lámpás, Climatronic-os, az Xcellence pedig számos vezetéssegítő biztonsági rendszert tartalmaz. Van sávelhagyás-figyelmeztető, holttérasszisztens, távolságtartó, aktív tempomat, valamint ráfutás figyelmeztető is. Az érintőképernyős középkonzol Mirrorlink funkcióval párosodik a mobilokkal, és a már ismert közelítésszenzorral dobja fel a menügombokat. Hasonló ez is az egész autó szellemiségéhez: tudjuk, hogy van jobb, de semmi hiányérzetünk, mert amit beletettek, az logikusan kezelhető, gyors és jól működik. Aki nem kel és fekszik az okostelefonjával, azt sem akasztja meg a menü kezelése, a navigáció programozása.

A belépőszint a motoroknál az ezres 115 lóerős direkt befecskendezős turbó. Ez papíron azt hozza, mint egy régebbi szívó kétezres, de a 200 Nm nyomatéka már lentről megvan, és a maximális teljesítményhez sem kell az egekbe pörgetni. A bravúrosan kevés 1280 kg-os menetkész tömeggel az elsőkerék-hajtású változat az euro 6 béklyójában is biztos egészen jól megbirkózik, mi sajnos nem tudtuk kipróbálni. Hazánkban várhatóan az 1.4 TSI 150 lóerővel lesz a bestseller.

Először a csúcsmodellt próbálhattuk ki a 190 lóerős dízellel, DSG duplakuplungos váltóval és négykerékhajtással. Nagy rajongója vagyok a DSG váltónak, de minél többet próbálok ki, annál jobban érzem, hiába a jó mechanika, a rossz szoftver tönkreteszi az élményt. Eco és normál módban a váltó idegesítően lassú, ezért inkább sport módban hagytuk, ott legalább magára talált. Ez volt leginkább normál módnak tekinthető, ebben az üzemmódban hagytuk szinte végig.

Egyébként a sport azért sem áll az autótól messze, mert a futóműve bravúrosan hangolt. A magas felépítés ellenére nem billeg és kellemes befűzni a kanyarokba, ráadásul az úthibákon sem harapjuk el a nyelvünket. Gyári adat szerint ez a legnehezebb változat, ez is 1600 kg alatt maradt dízelmotorral, négykerékhajtással. A hegyi szerpentinen 8,7 literes átlagfogyasztást mutatott, de ezt kicsit családbarátabb vezetési stílussal simán lejjebb lehet nyomni. Az utastér egészen jól zajszigetelt, de a kocsi mellett állva egyértelmű a dízelmotor, mert kerregésével azonnal elárulja magát.

Ezután ültünk át az 1,4-es, kéziváltós, elsőkerekes verzióba. A gyári adat szerint 1350 kg-os autó minimális turbólyukkal már 2000-től határozottan megindul és a motor fordulaton, alapjáraton, és akármilyen terhelésen is csendesen, de jól mozgatja a kasztnit. Oké, nem fogunk rali versenyt nyerni, de az erő normál körülmények között elegendő és mindig kulturáltan van jelen. A váltó határozott, könnyen kapcsolható és általában minden kezelőszerv nagyon jó.

Feltűnt, hogy a gördülési zaj is kevés, mert a dízel 19 collos 245-ös gumijai 18 collos 215-ösökre cserélődtek, a komfort minden téren tovább javult, és utcai körülmények között tapadás csökkenéséről sem beszélhetünk.

Tovább növelte a bizalmat a tesztút 8,4-es fogyasztása, ami nyilván még lejjebb is nyomható, noha nem sportoltunk annyira, mint a 190 lovas dízel tesójával. Ez a motor nagyon passzol az autóhoz, remélhetőleg a DSG-vel is jobban össze tudják programozni és akkor megvan a favorit kombináció. A gyár pozicionálása szerint nem a drágább, és génjeiben sok hasonlóságot mutató új Volkswagen Tiguan a közvetlen konkurense a modellnek, hanem a Nissan Qasqai, Hyundai Tucson, Ford Kuga és társai. Az előzetes kalkulációk szerint a belépő modell ára egy hajszállal 5 millió alól indul, a Style felszereltségű változat pedig egészen korrekt felszereltségi csomaggal 6,5 millió környékén elérhető lesz. Ezek a számok nagyon szépek, figyelembe véve, hogy a Qasqai 5,6 milliótól indul, alig nagyobb belépő motorral, de nagyon hasonló felszereltséggel, mint a Style modell lesz, már körülbelül 7 millióig kúszik, tehát az Ateca olcsóbb.

Nagyon nehéz összehasonlítani az autókat, mert a felszereltségi szintek nehezen összeegyeztethetők, de a Seat Atecának nem is nagyon van erre szüksége, mert szinte minden konkurensénél olcsóbb. Egyedül a Dacia Duster az, ahol árban jelentősen alá tud menni, de hiába szeretjük a Dustert, azért az egy másik kávéház, nem lehet őket összehasonlítani. Várhatóan itthon ősszel kezdik forgalmazni, nem kell hozzá jóstehetség, hogy kategóriájában sikeres lesz.

Az oldalról ajánljuk

Minimális álcával tesztelik az új Volkswagen T-Roc-ot
  • Hírek

Minimális álcával tesztelik az új Volkswagen T-Roc-ot

A T-Roc második generációját még idén bemutatják.

január 3., 08:05
Először csökkent a Tesla éves kereslete
  • Hírek

Először csökkent a Tesla éves kereslete

A Cybertruck sem segített. A részvények így is növekedtek az előző évhez képest.

január 3., 09:43
Manhattanben vezették be az Egyesült Államok első dugódíját
  • Hírek

Manhattanben vezették be az Egyesült Államok első dugódíját

Naponta 9 dollárt kell fizetni.

4 órája
Járőrautó mellől indított gyorsulási versenyt egy BMW-s, egy audis és egy toyotás
  • Hírek

Járőrautó mellől indított gyorsulási versenyt egy BMW-s, egy audis és egy toyotás

A járőr egy darabig üldözte a BMW-st, de végül felhagytak a követésével.

január 3., 11:09
Két ökör megfeneklett a homokban egy Ferrarival, ökrös szekér mentette ki őket
  • Hírek

Két ökör megfeneklett a homokban egy Ferrarival, ökrös szekér mentette ki őket

Nem túl meglepő módon kiderült, hogy a homokos tengerpart nem a Ferrari California terepe.

január 3., 13:13
Hídnak ütközött egy teherautó az M1-esen, két sávot lezártak
  • Hírek

Hídnak ütközött egy teherautó az M1-esen, két sávot lezártak

A híd szerkezete megsérült, a kár súlyos. A forgalomkorlátozás miatt dugóra kell számítani.

január 3., 13:59
Kabrióként és négy ajtóval marad a BMW M8, tisztes sportautóként elkaszálják
  • Hírek

Kabrióként és négy ajtóval marad a BMW M8, tisztes sportautóként elkaszálják

A 8-as sorozat új generációja 2026-ra volt tervezve, de a vezetőség még nem döntött a modell jövőjéről.

január 3., 11:56
Szombattól legálisan lecserélheted a halogént LED izzóra
  • Hírek

Szombattól legálisan lecserélheted a halogént LED izzóra

De nagyon nem mindegy, hogy milyenre.

január 3., 13:56
Toyota Landc Roomy: a legaranyosabb autó vadkempingezéshez
  • Hírek

Toyota Landc Roomy: a legaranyosabb autó vadkempingezéshez

Az alapból is kedves Toyota Roomy kapott egy izgalmas off-road csomagot.

január 2., 05:58
A bérlőknek nem kell villanyautó
  • Égéstér

A bérlőknek nem kell villanyautó

Sződi János nem csak a MűhelyPRN-ből ismert Avalon szerviz tulajdonosa, de az Autókölcsönzők Szövetségének elnöke is.

január 3., 16:12
Elkezdte ütni a sofőrt a részeg utas, baleset lett a vége
  • Hírek

Elkezdte ütni a sofőrt a részeg utas, baleset lett a vége

Az Egri Járási Ügyészség a férfit a közlekedés biztonsága elleni bűntett elkövetésével vádolja.

január 3., 07:13
A luxus-SUV-k elszívják a levegőt a luxusszedánoktól
  • Hírek

A luxus-SUV-k elszívják a levegőt a luxusszedánoktól

Harmadával csökkentek a luxusszedánok eladásai 2024-ben. Nem a vásárlóerő szűnt meg: a drága SUV-kből egyre többet adnak el.

január 3., 06:13
Öt liter körül az egész családdal
  • Tesztek

Öt liter körül az egész családdalTeszt: Škoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG

Kevés biztosabb pont létezik az Octaviánál, ráadásul minden generációval feltűnően modernebbé válik, így nem csoda, hogy uralja a piacot.

január 3., 06:10
Alig jelent meg, máris lecsapták az új Dodge Charger Daytona tetejét
  • Hírek

Alig jelent meg, máris lecsapták az új Dodge Charger Daytona tetejét

Állítólag így is 2,6 tonna az elektromos kupé, várjuk, mennyi lesz az átalakítás után.

január 2., 06:39
Köszi, belső égés és SUV-k: 40 éves eladási rekordot dönthet a Mazda az USA-ban
  • Hírek

Köszi, belső égés és SUV-k: 40 éves eladási rekordot dönthet a Mazda az USA-ban

A japán gyártó szinte kizárólag különböző hobbiterepjáróknak köszönheti a sikerét.

január 3., 16:12
2025-ben jöhet a 9. generációs Hilux, már a nevét is tudjuk
  • Hírek

2025-ben jöhet a 9. generációs Hilux, már a nevét is tudjuk

A hetedik generáció Hilux Revo, a nyolcadik Hilux Vigo néven futott.

január 2., 07:39
Megveheted Bill Clinton páncélozott, elnöki limóját, és ez baromi nagy szó
  • Hírek

Megveheted Bill Clinton páncélozott, elnöki limóját, és ez baromi nagy szó

A speciális, dollármilliókból átalakított Cadillac Fleetwood az egyetlen elnöki limuzin, vagyis First Car, ami végül a privát szektorban landolt.

január 2., 14:19
Két egybeépített WRC motor hajtja a Genesis Le Mans-i versenyautóját
  • Hírek

Két egybeépített WRC motor hajtja a Genesis Le Mans-i versenyautóját

Nem ideális megoldás, de vannak előnyei.

január 2., 09:59
Maradt egy kis régi olaj, beletölthetem-e az új kocsiba?
  • Olajdoktor

Maradt egy kis régi olaj, beletölthetem-e az új kocsiba?

A viszkozitás ugyanaz, de más a minősítése. Utántöltésre használhatom azért?

január 2., 15:51
Ködös időre figyelmeztet a Magyar Közút
  • Hírek

Ködös időre figyelmeztet a Magyar Közút

A köd miatt akár 100 és 300 méter között lehet a belátható út hossza.

január 2., 12:21
Ónos eső érkezik, korcsolyapálya lehet az utakból
  • Hírek

Ónos eső érkezik, korcsolyapálya lehet az utakból

Hidegfront hoz magával csapadékot, érdemes lesz óvatosan közlekedni.

január 2., 18:03
Lezúzott a suzukis egy vasúti sorompót, majd lelépett a helyszínről
  • Hírek

Lezúzott a suzukis egy vasúti sorompót, majd lelépett a helyszínről

A rendőrök már keresik az autóst, a lakosság segítségét kérik.

január 2., 11:41
4,3 millió autót adott el a BYD 2024-ben, ami 41 százalékos növekedés
  • Hírek

4,3 millió autót adott el a BYD 2024-ben, ami 41 százalékos növekedés

Ennek viszont alig 10 százalékát értékesítették külföldön.

január 2., 16:49
Felrobbant egy tüzijátékokkal megrakott Cybertruck Las Vegasban
  • Hírek

Felrobbant egy tüzijátékokkal megrakott Cybertruck Las Vegasban

Nincs kizárva, hogy terrorcselekmény volt.

január 2., 08:56
Autóból, menet közben lőtték a tűzijátékot az Üllői úton
  • Hírek

Autóból, menet közben lőtték a tűzijátékot az Üllői úton

Egy E39-es BMW tetőablakán át repültek magasba a rakéták.

január 2., 13:18
Ford Capri – 2024.
  • Tesztek

Ford Capri – 2024.

január 3., 13:34
Olcsó Ford Focus raliautó
  • Hírek

Olcsó Ford Focus raliautó

január 3., 17:50
Hyundai Creta Electric - 2025.
  • Hírek

Hyundai Creta Electric - 2025.

január 3., 16:08