Ma már senki sem húzza fel a szemöldökét a rengeteg SUV láttán, de mi van, ha jó konstrukcióból próbálnak crossovert faragni?
Az első fotók megérkezésekor megvett. Minden porcikám ellenzi a nagy SUV-őrületet, de valahogy a Stonic-nál sikerült úgy eltalálni az összképet, hogy engem is áttoljon a megtértek táborába. Pedig ha nem kérünk hozzá narancssárga tetőt, egyáltalán nem egy feltűnő jelenség. Lekérték a mai autó-formatervezési étlap crossover oldaláról a legolcsóbb fogásokat (egyedi színű tető, 3D hátsó lámpa, feleslegesen nagy és bumfordi motorháztető, áldiffúzor), hozzárakták a kötelező kiás tigris hűtőmaszkot, és ez jött ki. Valahol a piackutatásokban látom a titkot, hiszen a velem egykorúaknak egyértelműen tetszett a Stonic, a szüleim viszont rondázták.
Napokig piszkálta az agyamat, honnan ismerős a Stonic tekintete, de csak az aktuális 1-es BMW-ig jutottam, ami merő gyanúsítgatás. A Chris Bangle-érában sokan szidták az autók kinézetét, pedig a márkaarculat témát azóta sem sikerült senkinek olyan szinten csúcsra járatni. Az egyestől a hetesig minden modellnek egyedi karaktere volt, mégis hamisíthatatlanul (Bangle-)BMW volt az összes, és nem a vesék miatt. Már kezdtem volna párhuzamot vonni, hogy tulajdonképpen a Sportage-et leszámítva a Kiák is szépek, és ők sem a tigrispofa miatt egységesek, mikor végre beugrott: Ford Mustang, függőleges helyett vízszintes lámpacsíkokkal.
A Stonic-ot a fiataloknak szánják, hát persze. Jó példa rá a nagy színválaszték is. A kilenc alapszínt ötféle tetővel lehet megbolondítani, de teljesen nem ad szabad kezet a Kia, csak húsz tető-karosszéria kombináció közül lehet választani. A C oszlop és annak folytatása viszont mindig marad a kaszni színében. A kiások azt mondják, ezzel úgy néz ki, mintha targatetős lenne a Stonic. Hát, ők tudják. A variációkat egyébként még tovább sokszorosítják a belső dekorok színei, négyfélét lehet választani.
A beltérben kevesebb az ötlet, és fény derül a Stonic származására is. Szinte egy az egyben a Rio belsejét hasznosították újra, természetesen a platform is közös. Amit a Riónál elmondtunk, itt is igaz: a beltér tisztességesen kidolgozott, csak lehetne jobb az anyagválasztás. Bár ilyen téren talán még mindig ez a legjobb kompromisszum, főleg, hogy mostanában több használttesztünk is bizonyította, hogy a kellemetlenebb anyagválasztás strapabíróbb belteret ígér.
Elöl egyébként a magasabb építésnek köszönhetően még a Riónál is kellemesebben lehet terpeszkedni, az ülés is hoz egy átlagos közepes szintet. Hátul viszont, ahogy a kategóriában szinte mindenhol, a Stonicban is csak passzentos a hely a lábaknak, és talán egy kicsit több fényt is elviselnének a bent ülők. Persze még mindig jobb, mint a méretben ugyanakkora, de más stílust képviselő bunkerszerű Soulban. A csomagtartó 332 literével hozza a kategóriaátlagot, de a perem nagyon magasra került. Van cserébe csomagtértálca, amivel sík teret nyerhetünk, ha a hátsó üléseket ledöntjük.
A rövid tesztre 1,4-es szívómotoros változatot kaptuk, ami sajnos ugyanúgy viselkedik, mint a konszerntársainál. Hiába száz lóerő, és hiába maradt 1,1 tonna alatt a Stonic, ugyanolyan tétova, tohonya az egész, mint az i20-ban és a Rióban. Méltatlanul sokat kell forgatni, hogy tapasztaljunk valami menést is, és akkor se nem csendes, se nem fogyaszt keveset. Szerencsére a hatfokozatú váltó egész rövid úton jár, és ha nem is élvezetes, de kellemes vele kapcsolgatni.
Ezek után elképzelésem sincs, miért lehet kérni még gyengébb, 84 lóerős 1,2-essel is, amihez ráadásul csak ötfokozatú váltót adnak. A Stonic jó motorjai valószínűleg az ezres, turbós benzines (120 lóerő, 175 Nm) és az 1,6-os dízel (110 lóerő, 265 Nm) lesznek. Előbbihez jövőre már lehet majd kérni hétfokozatú, dupla kuplungos automatát is.
Kia Stonic motorváltozatok | ||||
1,25 MPI | 1,4 MPI | 1,0 T-GDI | 1,6 VGT | |
Üzemanyag | benzin | benzin | benzin | dízel |
Hengerek száma, elrendezése | 4, soros | 4, soros | 4, soros | 4, soros |
Hengerűrtartalom, cm³ | 1248 | 1368 | 998 | 1582 |
Teljesítmény, LE/ford. | 84/6000 | 100/4000 | 120/6000 | 110/4000 |
Nyomaték, Nm/ford. | 124/4000 | 136/4000 | 175/4000 | 265/1500-2750 |
Gyorsulás, 0-100 km/h, másodperc | n.a. | 12,6 | 10,3 | n.a. |
Végsebesség, km/h | n.a. | 172 | 184 | n.a. |
Fogyasztás, l/100 km | n.a. | 5,5 | 5,0 | n.a. |
Károsanyag-kibocsátás, CO2, g/km | n.a | 125 | 115 | n.a. |
Vezetni azért összességében egyáltalán nem rossz a Stonic-ot. A kormány kevés visszajelzést ad az útról, de legalább direkt, 2,5-et forog csak a két végállás között. A rugóutak hosszabbak egy hagyományosabb autónál, amit érezni is. A Stonic kényelmesen mozogja ki az úthibákat, de kellemetlen imbolygástól nem kell tartani a kanyarokban.
A Rióba kérhető vezetéstámogató rendszereket a Stonicba is meg lehet rendelni. Van automata vészfékasszisztens, ami a keresztirányú forgalmat is figyeli és felismeri a gyalogosokat is. Akad még automata távolsági fényszóró, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer és holttér illetve fáradtságfigyelő is. Ezek persze mind feláras extrák, alapból csak a szokásos ABS és az ESP jár a hat légzsák mellé, de jó tudni, hogy már ebben a kategóriában is igen komoly szintű biztonsági rendszert lehet összepipálgatni a konfigurátorban.
A formát leszámítva annyira nem vették komolyan a terepjárási képességeket, hogy szóba sem került a négykerék-meghajtás, ahogyan a rendes hasmagasság sem. Sebaj, azért szóltak, hogy óvatosan a meredek kijárónál, mert leérhet az autó orra. Centi nem volt nálam, így elégedjenek meg azzal a tudományos méréssel, hogy egy araszom és még egy hüvelykujjpercem fért volna be a küszöb alá.
Ma már akkora lett a tülekedés ebben a kis-SUV/crossover kategóriában, hogy házon belül is akad mindjárt két konkurense is a Stonicnak. Ott van ugye a közvetlen testvérmodell, a kissé kretén Kona, és a szintén fiataloknak szánt Soul is. Utóbbiból egyébkén 78 darabot adtak el tavaly, a Stonic-ból 380-at szeretnének elpasszolni jövőre.
Ambiciózus szám, de a Stonic az árával szeretne majd alávágni a többieknek. Akciósan 3,7 millió forintért hozható el a hátul kurblis ablakú, klíma nélküli, 1,25-ös, ami alig kétszázezerrel magasabb összeg a Rióhoz képest. Ez durva dömpingár, amihez jelenleg csak a szintén klímátlan Renault Capturt (3,9 millió) és a fapados Nissan Juke-ot (3,7 millió) lehet mérni. Bár az eggyel magasabb felszereltséggel és klímával már négymillió a Stonic, de az Opel Crossland X (4,1 millió), a Peugeot 2008 (4,4 millió) és a 120 lóerős Mazda CX-3 (4,6 millió) még a kereskedők hirdetéseit nézegetve is többe kerül. Persze érdemes lesz megvárni az egyelőre ár nélküli Citroën C3 Aircross-t is, de ha hozzávesszük, hogy a Stonic is megkapja a szokásos 7 év/150 ezer kilométeres garanciát, még közel azonos árával is egész jó esélyekkel indul.