Mi a fene az a GRMN? A Mercedes-Benznek ugye ott az AMG, a BMW-nek az M-részleg, gondolatban pedig elkezdhetjük szoktatni magunkat ahhoz, hogy ezzel a négy betűvel jelölik majd a jövőben a Toyota legvitamindúsabb modelljeit. Az első két betű, a GR a Gazoo Racinget jelöli: 2015-ben azért hozták létre ezt a céget, hogy összefogja a Toyota motorsport-érdekeltségeit, így ma már Le Mans-ban és a ralivébén is találkozhatunk a névvel. Az MN pedig a Masters of Nürburgring rövidítése.

A GRMN-modellek a gyáriak szándékai szerint afféle kapcsot jelentenek majd a versenysport és az utcai autók között, ami azért is nagy szó, mert volt olyan időszak, amikor a sportos utcai Toyota veszélyeztetett fajként vívta haláltusáját. Hogy végül mégsem tűnt el végleg a Föld színéről, az leginkább Toyoda Akiónak, a vállalat mostani elnökének köszönhető, aki nem gyengén versenyautóbolond. Kedvenc hobbijai közé tartozik a pályanapozás, meg a vezetéstechnikai tréningek, ráadásul annyira punk, hogy Kinosita Morizo álnéven háromszor is rajthoz állt a nürburgringi huszonnégy órás versenyen.

A Yaris GRMN-re már a tavalyi Genfi Autószalonon is rendesen ráizgultam, de akkor még csak remélni mertem, hogy a mezei Yarisnál valamivel virgoncabb külső és a katalógusban jól mutató számok mögött tényleg meglesz a vezetési élmény is. Kívülről az átdolgozott lökhárítók, a kissé másabb orr-kialakítás, a trapéz-kipufogóvég és a kovácsolt felnik különböztetik meg. Kapott egy visszafogottabb szárnyat is, a fehér fényezést pedig a Gazoo Racing piros-feketéje töri meg. Odabentre nagyon jó oldaltartású sportülések kerültek, bár az ülőlap kissé rövid, de ez úgysem utazóautó, pályanapon meg hegyi szerpentinen nem fog fájni. Háromküllős bőr sportkormány, fémpedálok, fém váltógomb járnak még a sportos hangulathoz.
Egy tisztességes hot hatch-nél úgysem ez a lényeg – márpedig a Yaris GRMN baromi jó autó. A technika nem teljesen friss, az előző Yaris TS 1,8-as blokkját vették kiindulási alapnak, de több módosítást elvégeztek rajta: változtattak szívóoldalon, teljesen új kipufogórendszert is terveztek, de az egyik leglényegesebb különbség az elődhöz képest, hogy megfújták egy Magnusson Eaton kompresszorral. Így a korábbi 133 lóerőből lett 212 (6800-as fordulatnál), a newtonméterek száma 250-re nőtt (4800-nál). Ehhez hatsebességes kézi váltót kapcsoltak, előre pedig Torsen-differenciálművet építettek be.

Őrületes móka vezetni a Yaris GRMN-t, ez a 212 lóerő minden fordulatszám-tartományban nagyon jól viszi az 1135 kilós kasznit, a rövid váltóval mindenhonnan tisztességesen elindul, és az elég magasra emelt teljesítménycsúcs miatt egészen a tiltás közelébe érdemes elforgatni. A bemutató útvonala autópályán kezdődött, ahol nemcsak az én, hanem nálam jóval tapasztaltabb kollégák keze is odatévedt a váltókarhoz, hogy hatodikból még eggyel följebb kapcsoljanak – egyszerűen nem oda, nem erre való ez a kocsi. A helyzet ugyan nem tragikus, de autópályatempónál kábé annyit forog, mint egy ötgangos kisautó.
Sokkal élvezetesebbek voltak a Barcelona környéki szerpentinek. Kanyartól kanyarig nagyot gyorsul, az Advics fékek ugyan a felnihez képest ránézésre egész kicsinek tűnnek, de jól passzolnak a tömeghez és a teljesítményhez. A 275-ös első tárcsák négydugattyús nyergekkel, és a hátsó 278-asok, egydugattyús nyergekkel a komoly megterhelést is jól viselik. Az autó semlegesen viselkedik, nem érezni orrtolósnak, élvezetes vele egymás után fűzni a kanyarokat. Ahogy a fordulatszám felfelé szökik, a hangja is megjön. Kicsit morgós, nem túl érces, ha már úgyis hangulatba jöttünk, szeretni fogjuk.
A GRMN igazi megdicsőülését a versenypálya hozta el. A 4,1 kilométeres Parcmotor Castellolít szintemelkedések is gazdagítják, nem szórták meg technikás kanyarkombinációkkal, de cserébe elég gyors. Az izom-Yaris itt sem tűnik el, nincs olyan érzésünk, mintha biciklivel mennénk az autópályára. Az első három tanulókörben egy Toyota GT86 vezetett fel minket, szinte lépésben körözgettünk csupán, és túl sok instrukciót nem kaptunk arról, hogy melyik kanyarnál hol keresgéljük a féktávot, vagy mekkora sebességgel érdemes próbálkozni, ha nem akarunk a kavicságyban kikötni. Bójákkal azért megjelölték a kanyarok érintési pontjait, de a következő etap gyors köreiben magunknak kellett ráérezni arra, hol mi fér bele.
Az autó ebben nagyon jó partner volt, abszolút kezesen viselkedett, a kisebb vezetői hibákat is jól tolerálta, kikapcsolt menetstabilizátorral is. A pályára nem az utcán használt gumikkal engedtek fel minket, kifejezetten erre a célra szánt mintázatúakat kaptunk. Ezekkel nagyon jól tapadt a kanyarokban, a futómű pedig ugyan egyszerű (elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros), de egyáltalán nincs vele gond. Egyrészt a pályán sem billegett vele az autó, másrészt meg közúton sem volt túl kemény, túl rázós – igaz, azért a spanyol utakon nem nagyon találkoztunk a hazaihoz hasonló rázós szakaszokkal. Utcán azért arra figyelni kell, hogy le ne koppanjon valami, egy 1,5-ös benzines Yarishoz képest 2,4 centit ültettek rajta.
Azt, hogy mennyire jóindulatú autó a Yaris GRMN, a hetes kanyarban a saját bőrömön is tapasztaltam. Talán túl nagy tempóval próbáltam elfordulni, vagy a kelleténél határozottabb volt a kormánymozdulat, mindenesetre elúszott az autó segge, pillanatokkal később a Yaris már a menetirányra közel merőlegesen, lapjával haladt. Már láttam magam előtt, hogy beforgok, de a kormánnyal óvatosan ellentartva aztán mégis kiegyenesedett a drift – nyilván jól hangzana, ha azt mondanám, pontosan így akartam, de végül is kiadta.
A Toyota tehát nem nyúlt mellé, amikor a kisautóba erős motort receptet követte, a Yaris GRMN-nek nemcsak a számai vonzóak, az autó tényleg megadja azt az élményt, amit elvárhatunk tőle. Vérbeli hot hatch, rendes menéssel, de elég kezes is ahhoz, hogy ne tekeredjünk fel az első szembejövő fa törzsére. Hogy kinek lenne érdemes megvenni, már más kérdés, mert városi kisautónak egyértelműen túlzás, hosszabb távokat utazni már csak a jellegéből adódóan sem elég komfortos. Ha viszont a rövid áttételezésű váltóval együtt tudunk élni, ráadásul néha egy-egy pályanapra is eltévednénk, nagyon jó megoldás.
Igaz, maga a kérdés, hogy kinek lenne jó választás, már nem túlzottan releváns. Összesen ugyanis csak hatszázat gyártanak belőle, ebből négyszázat Európa, kétszázat Japán kap. Az európai példányok mindegyikének megvan már a gazdája, az előrendelés megnyitásától számított három napon belül elkelt az összes. Talán pár év múlva, a használtpiacon még érdemes lehet próbálkozni, könnyen lehet, hogy lesz némi kultértéke a GRMN-eknek. Igaz, ezt jó eséllyel az áruk is tükrözi majd.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
