Ilyen egy Smart, ha hozzáértők öltöztetik

Renault Twingo Sport GT – 2018.

2018.10.04. 07:20

Amikor azzal környékezik meg az embert a szerkesztőségben, hogy mit szólna a hétvégére egy hátsókerekes, kézi váltós, farmotoros tesztautóhoz, akkor a hamiskás mosoly ellenére is elkerülhetetlenül egy Porsche képe tülekedik be a lelki szeme elé. Mi más történhetne? Próbálj meg nem gondolni a lila elefántra.

Még szerencse, hogy ez a manapság már ritkaságszámba menő, elfuserált felépítés egy Twingo esetében se hangzik olyan rosszul. Főleg, ha az egy Sport. És GT. A 109 lóerő ellenben kissé hervasztó elsőre, de közben meg csak egy tonnát kell mozgatnia. A mérleg bizonytalan billegése pedig az együtt töltött idő alatt egyre csak erősödik. Erről az autóról lehetetlen eldönteni, hogy tetszik-e.

A szikár adatok alapján történő esélylatolgatás után, tonnás súlyként zuhan a mérleg tetszik serpenyőjébe az autó formája. Ezekre a hirtelen ébredő rajongást és birtoklási vágyat kiváltó tárgyakra szokták azonnal rámondani: instant get. Ezúton is szeretnék gratulálni Wittinger Csabának, hazánk szülöttének, aki képes volt egy Smart Forfour alapjaira ilyen végtelenül mokány, vagány és egyben szeretni valóan cuki kasznit tervezni.

Lényegében nincs hátsó túlnyúlás, első is csak alig, a kerekek gyakorlatilag az autó végein vannak. A tömpe kis orrában csupán a gyűrődőzónának kellett hely, ezért oldalról nézve úgy tűnik, mintha a lengőkarok közé kokányolták volna be a pedálokat. De a legjobb szöge akkor is egyértelműen a féloldalas hátulja. Elképesztően menő az egy darab fekete üvegből készült csomag- és egyben motortérajtó, ahogy a dupla kipufogók és a kis légterelő között összefolyik a hátsó lámpákkal.

Jó lesz ez, gondolná, aki borító alapján vesz könyvet, és az ajtót kinyitva még mindig megalapozottnak tűnhet az elhamarkodott ítélet. A szépen varrt, színes, fejtámla nélküli egybeülések kifejezetten jól mutatnak, jobban, mint amennyire kényelmesek, de a szépségért meg kell szenvedni, mint tudjuk. A műszerfal játékos formái egészen ügyesen leplezik a kisautós anyaghasználatot és hasznos ötletekkel is igyekeztek feldobni a belteret. A sofőr oldalon például a majrévas helyére lehajtható szemüvegtartót szerkesztettek; hasznos extra.

A legjobb trükk viszont egyértelműen a telefontartó a műszerfal közepén. Jelenleg a legújabb és legdrágább autók saját navija tudja csak megközelíteni egy sima telefonos térkép tudását, az olcsó autók olcsó megoldásai pedig inkább csak foglalják a helyet a nyűgösen használható gyári kijelzőjükkel. Itt meg simán csak felcsattintjuk a telót és indulhatunk.

Az más kérdés, hogy a kivitelezés nem sikerült tökéletesre, a térkép ugyan kényelmesen elérhető és jól is látszik így, de még egy átlagos telefon is kitakarja a rádió felét, csatornát váltani pedig csak a telefon mögött bűvészkedve lehet. Pedig az ötlet alapvetően jó, csak még egy kicsit lehetne rajta csiszolni.

Összességében az első sor egész kellemes, a barátságos formák és a menő ülések kifejezetten jók. Hátul viszont már szűkösebb a helyzet, de ez egy ilyen aprócska autó esetében teljesen érthető. Négy ember Budapestről a Balatonig azért tűrhetően utazhat, főleg, ha jóban vannak, mert arra, ha valaki elvonulna duzzogni, legfeljebb néhány szabad milliméternyi helye marad. Ja, és csomagot csak mutatóba vihetnek magukkal, mert ahova általában pakolni szoktunk egy autóban, ott részben a motor terpeszkedik. Igaz nem nagy, kilencszázas háromhengeres, de azért így is elég magasra került a padló, összesen 188 liter maradt a cókmóknak.

Ezek után már tényleg nem lehet tovább halogatni a beindítást, és ezzel sajnos egy komoly tömeg zuhan a mérleg kevésbé optimista serpenyőjébe. A 109 lóerős, háromhengeres turbómotor hangja ugyanis meglehetősen hervasztó. Hallani, hogy jár, de nagyjából ennyi. Egy sima Twingo esetében ez nem lenne probléma, de ha a küszöbön egy jól méretezett Renault Sport felirat fogad, akkor jogos a hiányérzet. Aztán berakjuk egyesbe és már el is illant a forma adta lelkesedés maradéka, ugyanis, ha sima bottal nem is, ezzel a váltóbottal bizony ver az Isten.

Egyrészt nagyon hosszú maga a váltórúd, és még annál is hosszabb úton jár. Másrészt a kapcsolási érzet közelít a vállalhatatlanhoz. És ez megint csak nem lenne kifejezetten zavaró, elvégre Renault-ról van szó, nem Lexusról, de, ha egy tábla csokira több helyen is látványosan ráírják, hogy még több mogyoróval, akkor abban legyen már több mogyoró.

Indulás után ráadásul a motor tovább rombolja a renoméját, kiszámíthatatlanul adja le az erejét, és a nehezen kiismerhető kuplunggal együtt kifejezetten kellemetlen párost alkotnak. A sportossághoz elméletileg szükséges, finoman adagolható erő tehát nem igazán adott. Ahogy a jó fék se. Hosszas gyakorlás után is intenzív figyelmet igényel az egyenletes lassulás, eleinte pedig  egy sima piros lámpás megállás is bólogatós. És miközben feszült koncentrálás közepette  az ember igyekszik finoman közlekedni a városban, a töpörödött motor lenyeli a lökete térfogatának 8-10 szorosát benzinből, ami sok. Hosszas országutazás után épphogy sikerült bemenni picivel hét liter alá.

Kanyarodni ellenben egészen élvezetes, és idővel a hajtáslánc furcsaságai is megszokhatók, bár lehet, hogy valójában inkább csak reális szintre mérséklődnek a Sport GT feliratok miatt elszállt elvárásaink. A kanyarodás ráadásul nemcsak a lendületes szerpentinen és körforgalmakban élvezetes, hanem egy közönséges parkolóházban is. Tulajdonképpen bárhol, ahol relatíve kevés helyen kell manőverezni. Mivel a tengelytáv egy bicikliéhez hasonlatos és elöl nincs motor, szabadon mozoghatnak a kerekek, ezért a fordulókör kisebb, mint egy dodzsemé. A Twingóval egyáltalán nem kell nagy ívben derékszögben parkolni, vagy odafigyelni a McDrive-ban a padkára. Lényegében, ahova egy bevásárlókocsival be tudsz állni, oda ezzel is.

Egy hosszú hétvégényi twingózás után sem tudnám egyértelműen megmondani, tetszett-e. A zseniális formát, a jópofa belteret és a szuper futóművet olyan kellemetlenül ellensúlyozza a kevésbé szerethető váltó és motor, a szűkös csomagtér és a fogyasztás, hogy képtelen vagyok eldönteni, kéne-e. A képeket nézegetve megint hazavinném szívesen, de aztán beugrik, hogy közlekedni csak a váltóval és motorral rendszeresen interaktálva lehet, ahhoz meg a francnak van kedve hosszútávon.

Ha viszont valaki egy kisautótól annyit vár, hogy mutasson jól, férjen bele egy hétre való bevásárlás és külön stresszforrásként tekint a szűkös városi közlekedésre, annak egy ilyen fordulékony kis gyösz tökéletes választás lehet. Csak hagyja le a Sport változatot, egy dekorcsík az oldalára bőven elég lesz.

Az oldalról ajánljuk

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

tegnap, 16:44
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30