Nincs idő kapuzárási pánikra, a gyerek már úton, de kéne egy autó, amivel még fiatalnak érzed magad? Válhat-e megállapodott családapa valakiből, ha egy dízel Clio Grandtour mellett dönt? Az egyik legstílusosabb családapa!
Mi jut először eszébe az embernek a Renault Clióról? Nekem a második generáció puritán olcsósága. Sok fogyott belőle, pályafutása csúcsán repkedtek az évi félmillió körüli darabszámok, ráadásul az utódjával párhuzamosan tovább árulták (itt Campus, máshol Storia névvel), így összesen tizennégy évig gyártották. Oké, a következő gondolatom a V6-os változat lenne, de egy dízel kombi tesztelésekor nem illik ilyen ritka vadhajtásokról beszélni.
Mi lehetett a Clio sikerének kulcsa? Szépnek nem igazán volt szép, tágasnak sem számított a kategóriájában, viszont mindig józan áron adták, és az egyszerű konstrukció annyira megbízhatatlan sem volt. Kézenfekvő tehát, merre kellett elmozdulni: a stílus és a méretnövekedés irányába, ahogy minden gyártó.
A Renault nem vette félvállról a feladatot: mire eljutottunk a 2012-ben bemutatott és ma is gyártásban lévő negyedik generációhoz, már majdnem akkora lett a kis Renault, mint egy négyes Golf, sőt, tengelytávban le is pipálja a legtöbb ezredfordulós kompaktot. A stílus nyilván ízlés dolga, de szerintem óriási a fejlődés, a Clio IV az egyik legszebb kisautó, így a modellciklusa végére sem látszik, hogy bármit öregedett volna a forma.
Az Autócentrum Rómaitól elhozott példány nem tehet róla, hogy a kevésbé szépre sikerült kombi (Grandtour) változat és még fehér is szegény. A zseniálisan hajlított, itt hullámzó, ott horpasztott oldallemezek így is kiadják, az alsó díszlécek még a drágább változatokhoz járó krómbetétek nélkül is hozzák, amit hozni kell: optikailag elcsalják az egyébként elég magasan húzódó övvonalat. Ugyanígy rejtőzködnek a kíváncsi tekintetek elől a hátsó ajtókilincsek, amiket az autó oldaloszlopaira rejtettek.
Amit kívül könnyű elrejteni, bent azért látszik. Az aktuális Clio beltere végtelenül egyszerű, mégsem unalmas. Aki nem szereti az érintőkijelzőket, annak rossz hír, hogy már a legolcsóbb változatba is jár egy vékony tapicskolható felület, de inkább az a 7 colos, Media Nav jellemző, amit a tesztautóban is láttunk - ez LG termék, NNG-fejlesztésű navival. Nem idegesítően lassú, elfogadhatóan működik a navigáció. A drágább verziókban vicces az R-Link rendszer hangmodulátora, amellyel komolyabb autók előre rögzített motorhangját szólaltathatjuk meg gázadáskor.
Szerencsére a szellőztetés továbbra is manuális tekerőkapcsolókon nyugszik, a beállításához nem kell félrenéznünk az útról. A kesztyűtartó feletti fedél nélküli rekesz már a Zoéban is tetszett, pont a mai vékony tepsitelefonok tárolására való. Szintén okos rendelhető extra a tálca formájú gumiszőnyeg – aki sokat jár saras környezetben, az összeteszi a két kezét az ilyen figyelmességért. Az új autókban sokszor átkozott zongoralakk meglepő módon még ebben a 191 ezret futott autóban sem idegesítően karcos, az ujjlenyomatok és a porszemek viszont továbbra is előszeretettel díszítik. A használat jelei inkább a klasszikus helyeken látszanak: kicsit megkopott a kormány, és van néhány karcolásnyom a tetőoszlopok műanyag borításán is.
Renault Clio IV Grandtour forgalomba helyezési és honosítási költségek [Ft] | |
Vagyonszerzési illeték | 36 300 |
Forgalmi | 6 000 |
Törzskönyv | 6 000 |
Eredetiségvizsgálat | 18 500 |
Regadó | 28 979 |
Rendszám | 8 500 |
Kötelező biztosítás (26 éves férfi, 2,5 éves jogsi) | 56 376 Ft-tól |
A kombi változattal sajnos nem nőtt a hátsó lábtér, hosszabb távokon inkább csak gyerekek fognak kényelmesen utazni, őket viszont két isofixes ülés várja. Nőtt viszont a csomagtartó mérete, a sima ötajtóshoz képest 143 literrel (443 l) és ez csak az övvonalig értendő, úgyhogy valószínűleg ezen a téren sem lesz baj a Clióval.
Ingyenebéd persze nincs, hiszen a felhasznált anyagok minősége maximum a szemnek kellemes. A legrosszabb, hogy az ajtók könyöklői készültek a legridegebb műanyagból, így elég hamar kikezdik az ember könyökét. A szűk kétszázezret futott autóban menet közben is érzékelhető az olcsóság, de nem úgy, ahogy azt eleinte gondolnák.
A kipróbált példányban egy 90 lóerős, 1,5-ös dCi motor volt, ami karakterében tökéletes ehhez az összeállításhoz. Már szinte hidegen sem érezni vibrációt, és a beindítást leszámítva elég csendes a közös nyomócsöves dízel. Ha van kivel beszélgetni menet közben, még autópálya tempónál sem zavaró a motorzaj. Nagy vezetési élményre azért ne számítsunk, a kormány nem teljesen döglött, de elég indirekt módon reagál a mozdulatokra. Hátulra csak dobfékek jutottak, de az alig egytonnás kocsihoz ez bőven elég is.
Mennyire biztonságos?
A Renault Clio mindig is a kategóriája egyik legbiztonságosabb autója volt, ez nincsen másként a negyedik generációnál is. Alapáras extra a négy légzsák, az ABS, az ESP és a két isofixes hátsó ülés.
Az ötcsillagos összértékelést gond nélkül megkapta a típus, csupán a gyalogosok védelmére kapott egészen alacsony, 66%-os értéket. A Clio egyike volt az leső kisautóknak, amikbe először vált elérhetővé a full-LED fényszóró 2016-ban, de ráfutásra figyelmeztető rendszer vagy automatikus vészfék-asszisztenst még nem kapható a típushoz.
Cserébe pihentető vezetni a Cliót. Valahogy tökéletesen eltalálták a pedálok nyomáspontját, se nem túl kemények, se nem túl puhák, különösebb bűvészkedés, rángatás, vagy lefulladástól való félelem nélkül ki lehet gurulni kettesből a jobbkezes utcákból. A gond inkább az összeszerelési minőséggel van, a kor autóihoz képest meglepő, hogy némi mocorgást már hallani itt-ott. A dolog annyira nem vészes, hogyha nem próbáltam volna más, modern kisautót, akkor fel sem tűnne, de nálam nem ez a helyzet.
A konkrét példánynál valószínűleg számolni kell majd némi futóműjavítási költséggel, mert a menetzajok nagy része onnan, pontosabban az első kerekek felől jön. Ez persze még nem a világ vége, ráadásul a Clio eddigi élete során javarészt márkaszervizben kapta meg a szükséges karbantartásokat. A szerviztörténet szerint a kötelező dolgokon kívül semmi váratlan javítása nem volt, így például a motor sem lett csapágyas, nem úgy, mint az egyötös dízel korábbi generációi sok-sok esetben. Rossz hír az új tulajnak, hogy ha sokáig tervez vele, lehet, nála kell majd a motort megbontani. Jó hír viszont, hogy a kettős tömegű lendkerék egészen olcsó a típushoz.
Aki használt Renault Clio IV vásárlásán gondolkodik, annak általában sem kell aggódnia, mert a negyedik generáció már egészen megbízható autó. Népítélkezőink átlagosan 7,8-ra értékelték a típust. A gyár öt év / 100 000 kilométer garanciát adott rá és elég sok hibát kezeltek visszahívási akció keretében. Ilyenek például (zárójelben a gyártási periódus):
- Tompított fényszóró magasságállításának hibája (2012-2017.10.23.)
- Hátsó ülések rögzítőpántjainak hibája (2012.05.09-2017.07.11.)
- A jobb első fékhenger hibája (török gyártás: 2016. 9. 26-2016. 10. 10, francia gyártás: 2016. 09. 28-2016. 10. 05, olasz gyártás: 2016. 10. 03-2016. 10. 10)
- Első kerékagy hibája (francia gyártás: 2014. 4. 15-2014. 10. 06., török gyártás: 2013. 03. 05-2014. 04. 02)
- Egyes műanyag védőelemek felsérthetik a fékcsöveket (2012.-2014. 04. 14.)
Alkatrész megnevezése | Alkatrész márkája | Bárdi Autó bruttó kisker ár (egységár) |
Akkumulátor | Bosch | 68 542 Ft |
Levegőszűrő | Mann Filter | 6 113 Ft |
Pollenszűrő | Valeo | 4 563 Ft |
Kettőstömegű lendkerék | Valeo | 99 674 Ft |
Lengéscsillapító / hátsó 1 db | TRW | 20 328 Ft |
Első fékbetét garnitúra | Brembo | 14 215 Ft |
Turbófeltöltő | BTS | 298 645 Ft |
Nagynyomású szivattyú | Bosch | 396 405 Ft |
Motorok, váltók, karosszériaváltozatok
A 2012 óta gyártott negyedik generációs Renault Cliót sima ötajtós, kombi (Grandtour) és sportos RS (1,6 200 LE) változatban gyártják. A hagyományos kivitelekbe 3-3 benzines és dízelmotort szerelnek. Előbbiek közül a plakátárhoz meghagytak egy 1,2-es, 75 lóerős szívómotort, de igazán jól csak a 900 köbcentis háromhengeres és a négyhengeres 1,2-es TCe turbómotorokkal megy az autó. Akit nem zavar a háromhengeres változat orgánuma, választhatja azt is, fogyasztásban túl nagy különbség nincs az egyketteshez képest és már a kisebb turbómotor 90 lóereje is elég a könnyű kasznihoz.
Dízelből a Renault-kból jól ismer 1,5-ös dCi-t választhatjuk háromféle teljesítményszinttel. Kezdetben 75 és 90 lóerős változatokat kínáltak, majd később, a 2016-os facelift után (ekkor költöztek alulra a LED-csíkok és rendelhető extra lett a full-LED fényszóró) megjelent a 110 lóerős 1,5 dCi, amihez már hatfokozatú kézi váltó járt. Egyébként minden változathoz ötsebességest társítottak, csak a két erősebb motorhoz lehetett rendelni hatsebességes, duplakuplungost. Ez nem tartozik az iparág legügyesebb automatái közé, így választás előtt érdemes kipróbálni, hogy önnek tetszik-e.
A tesztelt példányban lévő váltó már nem az egy generációval korábbi Renault-kból ismerős, ez nem olyan rettenetes darab. Tisztességes megvezetése van, és bár kell hozzá egy kis határozottság, de mindig könnyű beletalálni a fokozatokba. Ez azért is fontos, mert a legtöbb négyes Clióba ötös váltót szereltek. Az áttételeket szerencsére jól osztották be, ötvennél már elbírja a négyest, az ötös viszont jó hosszú, autópályán is elvan a motor 2-3 ezres fordulatszám között. Ezzel a dCi-vel, start&stop rendszerrel a gyár 3,4 /100 kilométeres átlagfogyasztást ad meg, ami nyilván vicc kategória, de az öt liter alatti értéket egyáltalán nem lehetetlen összehozni.
Van-e értelme 2018-ban modern dízellel szerelt kisautót venni, ami ráadásul kombi? Jó kérdés, mert a kategória nemhogy kihalt mára, igazán sohasem volt tolongás errefelé. Korábban a Peugeot kínált kombit a 206-osból és a 207-esből, de később már nem készült ilyen modell. Mára csak a Seat Ibiza ST maradt konkurenciának, a legtöbben inkább a mini egyterűek mellett döntöttek, aminél ezek a kombik azért sokkal jobban néznek ki. Persze, a négyes Clio méretei és ennek a modellnek az ára (1,9 millió forint, a kínálat alsó harmada) verdesik az eggyel nagyobb kompakt kategória árszintjének alját, ezért ha ennyi pénzt szánunk vásárlásra, már érdemes elgondolkozni egy Golfon, Astrán, Focuson vagy Cee'd-en is. Végül vélhetően személyes ízlés dönt majd, de ha valaki a Cliót választja, valószínűleg elégedett lesz.
Renault Clio IV Grandtour 1,5 dCi – 2013. | |
Üzemanyag | gázolaj |
Lökettérfogat (cm3) | 1461 |
Hengerek száma/elrendezése | 4/soros/td> |
Teljesítmény kW (LE)/1/perc | 67 (90)/4400 |
Nyomaték Nm/1/perc | 220/1750 |
Könyezetvédelmi besorolás | Euro 5 |
Váltó | 5 fokozatú, manuális |
Végsebesség km/óra | 178 |
Gyorsulás 0-100 km/órára mp | 11,6 |
Kombinált fogyasztás l/100 km | 3,4 |
Saját tömeg kg | 1134 |
Hosszúság mm | 4267 |
Szélesség mm | 1732 |
Magasság mm | 1445 |
Tengelytáv mm | 2589 |
Csomagtartó l | 443 |
Tank mérete (l) | 45 |
Újkori alapár | 5.059.000 Ft |
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.