A legmenőbb Mercedes
Teszt: Hymermobil B-Klasse Modern Comfort I 580 – 2019.
Közel egy éve volt nálam a Hymercar lakóautó. A márka legkisebb lakóautója volt, most végre kipróbáltam a másik végletet.
Ez a jól hangzó Hymermobil B-Klasse Modern Comfort I 580 (röviden BMC-I 580, barátoknak csak Hümér) névre hallgat. A márkát ismerők számára beszélő név, de akinek nem mond semmit, és gyanítom ők vannak többen, lefordítom. Hymermobil - a lakóautócsalád full integrált (hogy ez mit jelent, a cikk végén megmagyarázzuk) tagja, B-Klasse - tehát (épphogy, de) belefér a 3,5 tonna össztömegbe, Modern Comfort – a legújabb felszereltség, I – integrált felépítmény, 580 – a lakótér hossza.
Az autó az új Sprinterre alapul, de a bőségesen elszórt emblémákon túl nem sok utal erre. Na jó, a felni. A Hymer a műszerfalon kívül csak a motort-hajtásláncot és biztonsági kiegészítőket tartotta meg. Gyakorlatilag fogták a fent említetteket, és építettek hozzá egy alvázt-felépítményt. Mivel fronthajtású, a sofőr vonala mögött már csak a lakónak szükséges dolgokkal kellett a Hymernek törődni, kivéve persze a tekercsrugós hátsó futóművet.
Emiatt a kocsi alja tartalmazza a legnagyobb fejlesztést: gyakorlatilag sík, és dupla padlólemeze van. Ez jócskán javítja az alsó rész szigetelő hatását, ráadásul így hatalmas, szinte az egész járművön végigfutó, 36 cm magas, jól szigetelt üreg alakult ki. Mivel minden a fűtött belső térben helyezkedik el, ideális a téli üzemre, nem kell félni a csövek elfagyásától.
A gáztartályok szintén a belső térben, de elszigetelve tartózkodnak, az egyik oldalsó ajtón lehet cserélni. Mivel meleg helyen lakik a tartály, télen se akkora gond, ha korábban PB-vel töltettük, nem propánnal. Akár a Hymercarban, ebben is Truma Duo Control CS gázreduktor volt. Ez kéttartályos üzem esetén automatikusan átkapcsol a kiürültről a telire, így nem éjjel kell vacogásra ébredés után átszerelni. Mint a mondás tartja: a gázpalackok mindig éjszaka ürülnek ki, és mire észrevesszük, már fázik az egész család. A CS jelölés a Crash Sensort jelenti, vagyis menet közben is használható, baleset esetén lezár.
A korábban nálunk járt lakóautóval ellentétben itt nem volt központi visszajelzője a gázrendszernek, így csak a reduktor szemrevételezésével lehet megállapítani, hogy állunk gázzal. Persze lehet rendelni hozzá tartályszint-visszajelzőt, vagy telefonnal is kontrollálható központi kezelőpanelt, és akkor már a lakásunkból is láthatjuk, hogy állunk fűtőanyaggal/árammal.
Az autó szigetelése a Hymer által PUAL 2.0-nak nevezett technológiával készült, ami egy alumínium/ 3 cm vastag zárt cellás szigetelőhab szendvicsszerkezetet jelent, alumínium vázon (fát a vázban egyáltalán nem használtak), minimalizálva a hőhidakat. A sajtóanyag szerint ez a 3 cm szigetelés 68 cm tömör téglának felel meg, ami nem olyan rossz.
A fűtésről (és a meleg vízről) egy Truma Combi 6 kazán gondoskodott, elég jó hatásfokkal. Viszonylag gyorsan befűtötte a lakóteret, bónuszként forró vizet is gyártott (10 litert, van csak bojler üzemmódja is). A ventilátor számtalan járaton keresztül fújta be a meleg levegőt, még az ablakok alá (részben páramentesítés céljából) és a sofőrajtóhoz is jutott, talán csak a hátsó ágy körül volt picit hűvösebb. Oda érdemes lenne még pár közvetlen befúvót telepíteni.
Panaszra azért nem lehetett okunk, közel egy hétig laktunk benne, és csak egy palack ürült ki, az is csak majdnem. Ha komolyabban gondolja az ember a vadkempingezést, jó eséllyel tovább is kitart.
Mivel igen kedvelem a Balaton-felvidéket és az északi partot, adott volt, hogy odamegyünk. De mivel télen nem igazán van nyitva tartó kemping (se), az is biztos volt, hogy vadkempingezünk. Feltöltöttük a készleteket, vizet vételeztünk, és útnak indultunk. Biztonság kedvéért a gigantikus, 350 kg-ig terhelhető garázsba - így nevezik a hátul lévő, mindkét oldalról hozzáférhető tárolót, amibe amúgy a bringa is beférne – beraktam egy aggregátort, ha esetleg elkókadna az akksi. Végül nem volt rá szükség, a napközbeni csavargások töltöttek annyit, hogy simán kihúzza árammal az estéket, reggeleket.
Ezen az is segített, hogy minden fényforrás ledes, és bár sokat nem néztük, helyet kapott egy tévé is. Kimondottan lakóautóba tervezett, 230/12 voltos modell (Alphatronics SL-32), beépített Androidos számítógéppel, DVD lejátszóval és DVB-T, T2, C és S2 tunerrel, szóval kb. mindent mindenhonnan lejátszott. Fényforrásból annyi volt a kocsiban, hogy ha mindent felkapcsoltuk, még a holdról is látszott a gigantikus tetőablakon át kiszűrődő fény. Ledsorok mindenütt, csak a forgatható első ülések fölé került mindjárt négy nagyon erős fényű, érintésre kapcsolódó lámpa.
A fent említett lámpák az első ágy alján kaptak helyett, amit a látogatóim egy része észre se vett, olyan ügyesen rejtőzött. Egy könnyed mozdulattal lehet leengedni, és ugyanilyen könnyedén lehetett visszaemelni a helyére a kisebb franciaágy méretű kétszemélyes fekhelyt. Lenyitott állapotban az oldalablakokon jól látszott, hogy számtalan igen tekintélyes acélidom és rugó segíti a könnyed mozgatást.
A másik jóval nagyobb ágy ebben a modellben a hátuljába kapott helyet. Itt akár hárman is elfértek volna, de alapból középen szétválasztva két külön ágyként működött. Középre beilleszthettünk egy homokóra formájú szivacsot, így már egy szép nagy franciaággyá vált. Az illeszték párszor megtréfált, mert kétféle módon lehet betenni, viszont az egyik állapotban hajlamos lebillenni az ember alatt. Amikor a plusz rész bent van, az eredeti lépcsőkialakításból ki lehet húzni egy plusz lépcsőt, hogy így is kényelmesen lehessen felmászni.
A korábban említett tetőablakon kívül még volt egy a fürdőszobában is. Lehet a hátsó ágy felett is, de ennek a helyét most a tetőklíma foglalta el. Ezen a kettőn annyi fény tudott bejutni, hogy napközben még a körbesötétített kocsiban is megfelelő világosság volt. Egyébként a gigantikus szélvédőn kívül a konyhánál, a hátsó ágy két oldalán, a fürdőszobában és az asztalnál volt ablak. Az asztalhoz a körbeforgatható vezető- és utasülésen kívül a sarokgarnitúra-szerű padra ülhetünk, amit pár mozdulattal útra képes, biztonsági övvel ellátott kétszemélyes ülőhellyé alakíthatunk.
Elől ülve furcsálltam, hogy amikor próbáltam elforgatni a sofőroldali ülést, elakadt a kézifékben. Ilyen hibát azért nem szoktak elkövetni, hogy a fenébe nem vették észre? Aztán feltűnt egy felirat a műszerfalon, ami összecsukható kézifékről szólt. Megnéztem jobban, és láss csodát: behúzott állapotban finoman le lehet csukni, hogy ne legyen útban.
És hogy mi mindenre gondoltak még, ami esetleg az átlagembernek eszébe se jut? Például tűnődtem, mi lehet a kis krómozott mélyedés a B oszlop melletti fa elemen. Kiderült, a lenyitható ágy két kitámasztója érkezik oda, és azért van így kialakítva, hogy ne rongálja meg a fát rácsukáskor.
A lakó padlója tele volt felnyitható ajtócskákkal. A kisebbek rendszerint valami vezetéket, csövet rejtettek, illetve azok elágazásait. Kedves figyelmesség, hogy a későbbi javítások esetén ne kelljen szétbontani az egész padlót. Az első nagyobb alatt laknak a biztosítékok, és egy szép, vastag kábelekre csatlakozó dobozka. Elsőre azt hittem, ez a központi vezérlőegység, ami kezeli az aksikat, kapcsolgatja a 12 voltot a különböző fogyasztóknak, méregeti a folyadékok szintjét. De mivel azt a következő padlórés alatt megtaláltam, visszatértem, és próbáltam megfejteni, vajh mi lehet.
Kiderült, hogy az euro6-os autókban a korszerű „intelligens” generátor meglehetősen változatosan adja le a töltést az autó igényei alapján (pl fékezéskori visszatermelés esetén). Így például a Sprinterben 12,6-15 volt között változik a töltési feszültség. Ezt a munkaakkumulátor nem igazán díjazza, emiatt került a kocsiba egy Schaudt WA 121545 névre hallgató dobozka, ami kisimítja a hullámokat, és ideális töltési áramot juttat az akkuhoz.
Az 36 cm magas dupla padlórekesznek köszönhetően az eddigi helyekre is tudunk pakolni, persze csak ésszel, de akad egy nyílás, ami kimondottan erre van. Itt egy, az autó teljes szélességében végigfutó tárolót találtam, ami kívülről és belülről is hozzáférhető. Az utolsó nagyobb tárolónyílás a víztartályokat rejti, ügyesen összeforgatva a tiszta (180 liter) és a szürkevizes (150 liter) tartályt. Bónuszként akad rekesz a hátsó ágy lépcsőjében is.
Tárolóhelyből nem volt hiány, van mindenütt, körben a falakon, a konyhapult alatt és még egy kétszintes gardróbszekrényt is találhatunk a hűtő mellett. Szinte minden ajtó magától záródik, így kisebb a veszély, hogy indulás után az első kanyarban beterítjük a belteret a polcok tartalmával. A fűtési rendszer miatt nem árt kitapasztalni, melyik fiókban milyen a hőmérséklet, mert például a hűtő alatti fiókban jó meleg volt, ami az oda rakott zöldségeknek annyira nem tett jót. A másik, amire nem árt vigyázni, a hátsó ágynál lévő, ablak melletti polcsor, csodás színes foltokat lehet szerezni, amíg megszokjuk, hol is van a polc sarka.
Az abszorpciós hűtő (Thetford N3142E+) ebben a kategóriában gigantikusnak számít, 140 literes, ebből a fagyasztó 15 litert foglal. Természetesen 230 és 12 voltról illetve gázról is működik, amit a vezérlőpanelról kapcsolhatunk vagy hagyhatunk automata módban. Automata módban, ha a járműre rá van dugva a 230 voltos betáp, arról megy. Ha nem érzékeli megfelelő feszültséget, átvált gázüzemre. Ha ezt akkor csinálja, amikor rá van dugva a hálózatra, akkor jó eséllyel kicsi a feszültség a kemping elosztójában. 12 voltról csak akkor üzemel, amikor jár az autó motorja.
Ez utóbbi mód amúgy a hármas üzemű hűtőknél amúgy is inkább csak szinten tartásra alkalmas (pl. amikor két tábor között autózunk), lehűtésre nem igazán. Apróság, de a hűtőn lévő üres akku jelzés nem a jármű akkuját jelzi. Ebben a konkrét modellben (E sorozat) rejtőzik 6 db AA akku, ami a hűtő vezérlőmodulját táplálja, ha nincs se 12 se 230 volt csatlakoztatva, csak gáz. A jelzéstől számítva 24 órát ír a könyv az elemek cseréjére. A hűtő igen hatékonyan működött, az egyetlen negatívum a magasság volt, mert a plafonig ért, és a korábbi Hymercar alacsonyabb hűtője feletti polc nagyon hasznosnak bizonyult a főzővíz, gyümölcslé, miegymás tárolására.
Főzésre egy háromlapos, szikráztatós gáztűzhelyet építettek be, de akár komplett sütőt is kérhetünk. Érdekes kiegészítő, hogy kívül a kocsin az egyik nyílás egy gázcsatlakozást rejtett, amire mondjuk külső grillt tudunk csatlakoztatni, ezáltal a lakó palackját használva.
A mosogató csaptelepe komolyabb volt, mint a korábbi furgonban, de mondjuk nem is annyiba került a Hymermobil. A Hymercarban nyomáskapcsolós rendszer volt. Ez úgy működik, hogy a szivattyú tart egy bizonyos nyomást, és amikor ez esik, vagyis megnyitottuk valamelyik csapot, beindul. Itt a csaptelepekbe van beépítve egy kapcsoló, ami a csap nyitására kapcsolgatja a szivattyút. Ez utóbbi áramtalanító kapcsolóját a fürdőben lévő egyik szekrénybe rejtették.
A fürdő/vécé kicsit nagyobb, mint egy lakótelepi. A zuhanyfülke egész szép méretekkel rendelkezik, csak a fura alakú fürdőtálca miatt nem egyszerű magunk köré hajtogatni a kétszeresen csukló ajtaját. De ha már sikerült, rengeteg helyünk van. A zuhanytálca két lefolyót is kapott, hogy biztosan lemenjen a víz.
A vécé beépített (Thetford C503L), kazettás ürítésű és a központi vízrendszerbe van bekötve az öblítőrendszer. A kezelése pedig: gomb elforgat (ekkor nyílik ki az elválasztólemez a fekáliatartálynál (19,7 literes űrtartalom), dolog elvégez, gomb megnyom (ekkor látszik, mennyire van tele a tartály), gomb még egyszer megnyom, ekkor öblít, és visszaforgatva bezárjuk a szelepet. Egyszer kellett üríteni, ezután tablettás toitoi folyadékot raktam bele, ami nagyon praktikus, hiszen nem kell gondolkodni, mennyit is kell adagolni. Erre mindig kell egy kis vizet ereszteni, hogy tudja tenni a dolgát. Amúgy a kölcsönadó cég a tabletták mellé kedvesen annyi toitoi folyadékot rakott be, hogy szerintem egy évig nem lett volna rá gond.
A jármű saját tömege, vagyis hivatalos megfogalmazás szerint menetkész tömege 2,9 tonna. Ebben benne van a két gáztartály, 20 liter víz, 90%-ra töltött üzemanyagtank, a sofőr és 10 kg-ot számolnak méterenként a cuccoknak. Ez nem hangzik rosszul, de azért ésszel kell pakolni, hogy ne álldogáljunk szomorúan pingvinezve az osztrák NKH-s mérlege mellett a túlterhelt lakóval, azon gondolkodva, hogy mit hagyjunk ott (rendszerint a vizet szokták ilyenkor leereszteni praktikusan).
Az autót mozgató motornak azért ezzel a kasznival feladták a leckét, nem volt az autópályák ördöge, bár méret és a súly alapján sokkal rosszabbra számítottam. Egész elfogadható gyorsulást produkált és a fogyasztás is egész baráti lett, 10,5 litere átlag nagyon szép eredmény egy ekkora kockától. Az irányíthatósága meglepően jó, az orrába rakott kerekek miatt viszonylag kis helyen elfordult. Ráadásul, mivel gyakorlatilag nincs is orra, is még könnyebben lehetett lavírozni, a gigantikus, már már távolsági buszokra emlékeztető tükrökben pedig minden láttam, ami lényeges volt. Az orrnélküliség másik előnye, hogy már a motor felett is hasznos tér van, konkrétan így tud elférni az első ágy anélkül, hogy az utastérbe lógna.
Ötletes módon oldották meg, hogy kiszállás nélkül ellenőrizhessük, bezártuk-e az oldalsó tárolókat. A forgózárakat ugyanis nem lehet visszanyomni a helyükre, csak ha bezártuk kulccsal. Így a tükörbe végigtekintve rögtön látszik, ha kilóg a kaszniból a nyitva felejtett kilincs. Az elektromosan nyitható lépcsőre hangos csörgés figyelmeztet, ezt zárhatjuk a sofőrülésből is (csak zárni lehet, nyitni nem).
Az autó meggyőzött az egyhetes benne tartózkodás alatt. Mint minden instant kapható széria lakónál itt is vannak dolgok, amiket magamnak máshogy oldanék meg, de négy embernek hetekig csavarogni kiválóan megfelel. És télen is jó móka a lakóautózás, ha épp nem vadkempingezünk, el lehet menni Ausztriába vagy nálunk például Bogácson, Gyomaedrődön, Kisújszálláson, Túrkevén, Berekfürdőn (forrás: Lakókocsis facebook csoport) kiváló thermálkempingek várják a lakóautóst, lakókocsist.
Ez a móka most euroárfolyamtól függően kb. 36 millió forintba kerül ezzel a szettel, amiért gyakorlatilag egy összkomfortos kis lakást kapunk, de ebben bárhol bármikor ellakhatunk, ügyes erőforrás kezeléssel akár egy hétig is. Összehasonlításképp a nemrég nálunk járt BMW X5 kicsit többe került, és abban mikor tudsz hátramenni kávét főzni?
A lakóautót a HYMER magyarországi forgalmazója, a VPT-Caravan biztosította.
Lakóautó változatok
Furgon lakóautók (itt a Hymercar): Kisebb, de teljes komfortos teljes értékű lakóautó. Számos előnye van. Kívülről nem lakóautónak, hanem egyszerű áruszállítónak látszik, ezért lehet vele parkolni olyan helyeken is, ahonnan a lakóautókat kitiltják. Az autópályákon sokfelé kedvezőbb kategóriába kerül. Gyorsabban lehet vele haladni, kisebb a fogyasztása, és könnyebb parkolóhelyeket találni Sokkal könnyebb közlekedni vele a zsúfolt nagyvárosokban. Mindennapi használatra is alkalmas. Családi autóként, hétvégi kirándulásokra ideális. A hátsó részben lévő franciaágy felhajtásával áruszállítóként is használható többfunkciós autó is lehet.
Fél-Integrált lakóautó: A vezetőfülke fölött épített magasítás található, mely kissé előrébb nyúlik, mint a szélvédő síkja. A vezetőfülkében az állómagasság elérése érdekében építik rá az autógyári fülkére. Az előrenyúló rész szekrény, tároló kialakítására használható.
Alkóvos lakóautó (például Pere Laci vagy Göbölyös Zsolt lakóautója): Az autógyári vezetőfülke fölé benyúlik a lakótér. Ezek a leggyakoribb lakóautók. Az alkóvban általában egy kétszemélyes franciaágy kerül kialakításra, többnyire úgy, hogy az ágy kb. felének emelésével, vagy becsúsztatásával a vezetőfülkében is állómagasságot kaphatunk. Természetesen az ágy lenyitott formában is maradhat menet közben is. Nem kell beágyazni és rengeteg holmit lehet rápakolni. A lakótér többi részétől egy függönnyel leválasztható. Menet közbeni alvást a KRESZ nem engedi.
Full-integrált lakóautó (tesztünk alanya): Busz formájú lakóautó. Teljes mértékben elhagyják az autógyári fülkét és a lakóautógyárban építik a lakóautó elejét is. Nagy első szélvédő jellemző, mely a tetőig felér. A jobb első ajtót általában elhagyják, csak a vezetőülésnél építenek ajtót rá, jobb oldalon csak hátrébb az ülés mögött. Általában a mennyezetről lehet leereszteni egy franciaágyat. Tesztünkben is egy full-integrált lakóautó szerepel.
Forrás: Wikipédia
Korábbi lakóautós sztorik
- Kaliforniában betiltanák a lakóautók forgalmazását magas környezeti terhelésük miatt
- A lakóautókat gyártó cégek egyelőre nincsenek felkészülve az elektromos átállásra.
- Lakóautód van? Januártól 3,5 tonna felett drágább az utazás
- Olyan nincs, hogy mindenki jól jár. Járulékos veszteségek mindig akadnak, az útdíjrendszerben most éppen a 3,5 t feletti lakóautósok váltak azzá.