Avensis, a család strébere
Használtteszt: Toyota Avensis 2.0 D-4D – 2009.
Ahány ember, annyi szempont, ha autóvásárlásról van szó. Mindenki másra vágyik, legyen az sportos, gyors, hatalmas vagy luxus. De ha a családnak keresünk kocsit, gyorsan átértékeljük az igényeinket.

Hevesebben ver a szívem, ha meghallok közeledni egy bokszermotoros Subarut. Elönt a vágy, amikor csak ránézek egy 159-es Alfára. Elégedettséggel tölt el minden pillanat, amikor a Kiscápában ülök. Mindenkinek más az ízlése, mindenkit másféle autók hoznak izgalomba. De amikor a családnak kell választani, kicsit átrendeződik minden.
Legtöbbünknél ugyanis az olyan igényeket, mint hogy legyen dögös, sportos, gyors, felváltják sokkal konzervatívabb elvárások. Annyira talán nem is számít, hogy legyen szívdöglesztő, ha elég tágas. Nem zavar, ha nem gyorsul nyolc másodperc alatt százra, csak legyen biztonságos. Sőt, talán az sem gond, hogy nem gurgulázik hat-nyolc henger, csak vigyen el csöndben nyaralni. De hozzon is haza.
Toyota Avensis 2.0 D-4D forgalomba helyezési és honosítási költségei* | |
Vagyonszerzési illeték | 51 150 Ft |
Forgalmi engedély | 6 000 Ft |
Törzskönyv | 6 000 Ft |
Eredetiségvizsgálat | 18 500 Ft |
Regisztrációs adó | 106 650 Ft |
Rendszám (párban) | 8 500 Ft |
Kötelező biztosítás (éves, 29 éves, vidéki férfi, 12 éves jogsi) | 45 520 Ft |
Gépjárműadó (éves) | 21 390 Ft |
* 2019 szeptemberében érvényes adatok |
A gondtalan autózás szinonimája a köznyelvben a Toyota. Hiszen nem romlik el, nem dönti romokba a kasszát, csak szolgál rendületlenül. Mi mást is választhatna a felelős családapa, mint egy Avensist? Tudjuk persze mindannyian, hogy tökéletes, soha el nem romló autó nem létezik, de az efféle legendák nem alaptalanok. Az Avensis három generációja körül nem véletlenül alakult ki ez a mítosz.

Az első, T22-es kódjelű talán mind közül a leginkább atombiztos. Emlékezzünk csak vissza, Papp Tibinek lényegében autómosásból és izzócseréből kellett szerelős posztot írnia. A második, T25-ös generáció hírnevén azért már esett néhány csorba, különösen az olajzabáló 1,8-as benzinesek és a nem túl tartós 2,2-es dízelek miatt. Majd éppen tíz évvel ezelőtt jött a harmadik, a T27-es.
Biztonságban tudnád a családot?
A harmadik Avensis kiválóan szerepelt az EuroNCAP-nál. 2009-ben egy szedánt zúztak össze a tudomány nevében. Öt csillagot kapott. Kilencven százalékra vizsgázott a felnőttek védelméből, frontális ütközésnél a sofőrnek csupán a lábszárai voltak enyhébb sérülésveszélynek kitéve, az utasnak a mellkasa is.
A gyerekek védelmére sem lehet panasz, erre 86 százalékot adtak az ítészek. A gyalogosokra ugyan csupán 53 százalék járt, az orr-rész két oldala a veszélyesebb az egészségünkre, a géptető közepén a legenyhébbek a következmények.
Éppen egy gyártás eleji, 2009-es példányt, egy 2.0 D-4D-t kaptunk kölcsön a kazincbarcikai Szabó Suzukitól. Ha a formatervet akarjuk leírni, leginkább azt mondhatjuk, Formatervező-szan fogta az elődmodellt, és addig szabdalta egy szamurájkarddal, amíg meg nem unta, majd elégedetten csettintett: így jó lesz. A korábbival teljesen azonos, kereken 2,7 méteres tengelytávra épült az újabb is, de a kedves gombócformát egy szögletesebb, agresszívabb dizájn váltotta fel.
Nem tévedünk nagyot, ha azt mondjuk, az Avensist soha nem a formai bravúrok adták el, nem tartozott kategóriája legizgalmasabbjai közé. A három széria közül viszont kétségtelenül az utolsó sikeredett a legkarakteresebbre. És bár kevés olyan autó van, amire nyugodt szívvel mondhatjuk, jobban néz ki kombiban, mint szedánban, az Avensis ilyen. Ez a kocsi kifejezetten kívánja, hogy ne kezdjen komoly ereszkedésbe a tetővonala, jól áll neki a puttony.

Egy tízéves autónál abszolút jogos elvárás, hogy ne egye meg a rozsda, a tesztautónál sem kell ettől tartani. A kasznin semmi tragikusat nem találunk: némi kőfelverődés az orrán, egy belenyitás a bal első ajtón, és megnyomták kicsit a jobb hátsó sárvédőt. Itt az egyik élről ledörzsölődött a festék, a csupasz fém pedig elkezdett már sárgulni.
Az Avensis belseje nem öregszik csúnyán. Az anyaghasználat ugyan nem kiemelkedő, de bőven megfelelő. Tíz év és bő 270 ezer kilométer már elég sok ahhoz, hogy előjöjjenek a gyengeségek, de a nagy Toyota elég jól állja a sarat. Bár új korában a műanyagokat elég sérülékenynek, karcolódónak gondoltuk, némi odafigyelés mellett nem nagyon lehet ilyesmit észrevenni. Sokkal bántóbb a szemnek, hogy az utólagos érintős központi kijelzőt nem túl szakavatottan feszegették bele – a csavarhúzó nyomai láthatóak.

A vezetőülés ülőlapja már egy kissé érezhetően megviselt, kicsit deformált benne a tömés a varrás környékén, de menet közben ez nem zavaró, nem befolyásolja a használatot, a kényelmet. Kopás sem nagyon van rajta. A kormány még bőven az egészséges határon belül fényes egy picit, a váltógomb azonban arról árulkodik, hogy gyűrűben vezethették a kocsit: jobb oldala fehérre kopott, kifejezetten ronda. Persze ezek nem tragikus dolgok, ha kell, gyorsan orvosolhatók.
A helykínálat bőséges, hátul pedig a kardánalagút hiányának köszönhetően középen is elfér a lábunk. 180 centis sofőr mögött tengernyi hely marad, de azért azt érdemes észben tartani, hogy kicsit hátrafelé döntötték a kategóriaátlaghoz képest egyébként sem túl hosszú ülőlapot, így csalva valamelyest a térrel. Ez inkább csak a magas utasoknak lesz érezhető. A csomagtartó alapból is bitang nagy, de egyrészt óriásira bővíthető, másrészt meg okos fícsör, hogy a hátsó kartámasz két részben nyitható le. Első lépésben pohártartókat kapunk, másodikban meg egy lyukat, hogy a hosszú rakományt, akár egy pár sílécet beengedhessünk az utastérbe.
A kétliteres dízel elég kiforrott konstrukció a japánoknál, kulturáltan működik, noha alapjáraton azért láthatóan rezgeti a géptetőt. És bár a motor csöndes, útközben zavaró zörejek jönnek elő valahonnan a műszerfal irányából – talán az utólagos kínai fejegység beépítése nem lett tökéletes. A típushibák közt amúgy az ajtókárpitok zörgését is szokták említeni, ennél a kocsinál ez nem jelentkezik.

Ezzel a motorral minden élethelyzetre elegendő az Avensis. A 126 lóerőhöz 310 newtonméteres nyomaték tartozik, méghozzá 1800-tól 2400-ig van a maximumon. Ezzel összhangban van az is, hogy a próbaúton igen egyenletesen húzott, nagyjából 1500-2000 közt kezdett érezhetően lépni. A motorhangot jól kizárták, inkább gördülési zaj szűrődik be. A hatgangos kézi váltón érdemi kopást nem érezni, a váltásokat pedig a műszerfalon megjelenő nyilak próbálják segíteni. Ezzel a konfigurációval a német Spritmonitor szerint 6,1 liter körüli átlaggal kalkulálhatunk, de sok városi nyúzással 7,5-ig is felmehetünk.
A harmadik Avensisnél egyébként nem túl nehéz feladat a motorválasztás. Már az 1,6-os benzines sem gyenge hozzá, de nyilván 1,8-assal dinamikusabb választás. A benzineseknél itt már nem kell tartani attól, ami az elődöt jellemezte: ott az 1,8-as és kétliteres változatok tudták kajálni az olajat rendesen. Ennek a dugattyúk és dugattyúgyűrűk méretezési problémája volt az oka, sokaknak garanciában motort cseréltek. 2005 júliusa után kiküszöbölték ezt, így tehát a 2009-től futó hármas generációnál nem kell tőle tartani.
A dízelek közül a kétliteres mindig is jó választásnak számított, a 2,2-es azonban egy időszakban rizikós vállalás volt. Komoly füstöléssel járt a részecskeszűrő tisztulása, és gyenge pont volt az EGR, valamint a vízkör és a hengerfejtömítés. 2009 óta változtattak a japánok, így az újabb szériánál ez a motor is vehető, bár nem igazán takarékos, pláne nem automata váltóval.
Húsz motor: ezeket kerülje
Használt autót venne de nem ért hozzá? Vagy netán vett is és most retteg, hogy mi baja lesz? Nyugalom, itt a segítség, hátha nem késő még. Kiskáté, nem csak laikusoknak.
Összességében a modellnek kimondottan jó a megítélése, a Népítélet-átlaga 8,45, még az Avensis-generációk között is a legmagasabb. A tulajdonosok visszatérőként említik az ajtó- és csomagtérkárpitok zörgését, utóbbi leválását. Ezen kívül a dízelnél érdemes bekalkulálni, hogy egy idő után a porlasztók elkopnak, a részecskeszűrő élettartama is véges – ezek, valamint a kettős tömegű lehetnek költségesek. Ez azonban nem Avensis-specifikus tényező, minden modern dízelre jellemző.
Alkatrészárak (Bárdi Autó) | ||
Alkatrész megnevezése | Bárdi Autó bruttó kisker ár | Alkatrész márkája |
Első féktárcsa (db) | 23 909 Ft | Textar |
Első fékbetét (garn.) | 25 933 Ft | Textar |
Első kerékcsapágy (garn.) | 28 078 Ft | Bárdi Autó |
Első lengéscsillapító (db) | 31 190 Ft | Japanparts |
Kettős tömegű lendkerék (szett) | 318 126 Ft | Luk |
Kuplungkészlet | 170 040 Ft | Luk |
Olajszűrő (db) | 3 206 Ft | Mann-Filter |
Levegőszűrő (db) | 3 634 Ft | Japanparts |
Pollenszűrő (db) | 3 026 Ft | Japanparts |
Motorolaj (7 liter) | 30 513 Ft | Mobil 5W-30 |
A 270 ezret futott, tízéves autó bőven a vehető kategória, pedig a maga 1,6 millió forint körüli árával az egyik legolcsóbb volt a piacon a teszt megírásakor. Nem lehet elégszer mondani, de nem a kilométeróra állása a mérvadó, nézzük csak meg ennek a kocsinak a belsejét, és vessük össze a keveset futottnak hirdetett társaival. Ennyi pénzért persze nagyon ki kell fogni, választékot inkább 2-2,2 millió forint körül találunk.

Hasonló méretben kétmillió körül kaphatunk B6-os Passatot, amelynél ugyanakkor a kétliteres PD TDI-kkel vigyázni kell. Képbe jöhet akár egy Insignia is, vagy a négyes Mondeo, amely sokkal jobb autó elődjénél, de annak rossz híre miatt jó áron vehető. Jól járhatunk egy Volvo V70-nel, vagy némi szerencsével egy kettes Skoda Superbbel.
Toyota Avensis 2.0 D-4D - 2009. | |
Üzemanyag | dízel |
Lökettérfogat, cm3 | 1998 |
Hengerek száma/elrendezése | 4/soros |
Teljesítmény, kW (LE)/1/perc | 93 (126)/3600 |
Nyomaték, Nm/1/perc | 310/1800 |
Könyezetvédelmi besorolás | Euro 4 |
Váltó | 6 fokozatú, kézi |
Végsebesség, km/óra | 200 |
Gyorsulás, 0-100 km/órára mp | 10,0 |
Kombinált fogyasztás, l/100 km / kWh/100 km | 5,4 |
CO2 kibocsátás, g/km | 142 |
Fordulókör átmérő, m | 10,8 |
Saját tömeg, kg | 1495 |
Hosszúság, mm | 4765 |
Szélesség, mm | 1810 |
Magasság, mm | 1480 |
Tengelytáv, mm | 2700 |
Csomagtartó, l | 543-1609 |
A tesztben szereplő Toyota Avensist a kazincbarcikai Szabó Suzuki kínálatából választottuk. További hasonló hirdetések közt itt böngészhet.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Trumpot nem érdekli, ha a vámok miatt drágábbak lesznek az autók, szerinte úgyis mindenki amerikai kocsit akar majd
A döntést szerinte az indokolja, hogy a világ az elmúlt 40 évben átverte Amerikát.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
