Új utat jár a Clio hibridje, csak aztán jó-e?

Renault Clio E-Tech – 2019.

2020.01.27. 06:02

Vagy a Renault-nál ismernek valami jó tudatmódosítót, vagy egyszerűen csak összeállt a fejemben ez a technika, de én, aki rettentő szkeptikusan utaztam ki erre az Év Autója-tagoknak szánt bemutatóra, most már hozsannázva üdvözlöm a Clióban bemutatott, újfajta, körmös kapcsolású (lásd: motorkerékpárok) váltóból, két villanymotorból és egy szívó benzinmotorból összeálló hibridet. S eközben mit látok? A múltkori, a technikát részletesen leíró cikk után érkező kommentek alapján a többség egy garantált, gyors tönkremenést hozó agyrémnek tartja ezt a megoldást.

Kapcsolódó
Hibridből hasonló se volt még

Hibridből hasonló se volt még

Az ötlet pofonegyszerű, nem is komplikált, s valószínűleg így is ez a legjobb hibridhajtás ma. Csak másnak nem jutott eszébe.

Itt súlyos ellentmondást látok. Ennek az ellentmondásnak pedig két oka lehet:
1) nagyon jó volt a Renault búgatópora, én meg fél év múlva szórhatom majd a fejemre a homokot, hogy bocs, tényleg igaza volt a szkeptikusoknak.
2) alapvetően igazam van, csak képtelen vagyok mindezt úgy leírni, hogy a cikket a szokásos francia autókat érintő, masszív magyar előítéleten át nem látó, avagy a csak felületesen elolvasóknak átmenjen az üzenet: ez itt egy egyszerű technika, ember!

Mindenesetre ma, január 27-én lejár az embargója mindannak, amit a Clio E-Tech használatával szerzett, testközeli élményekből tudni lehet és megírhatok. Itt az alkalom, hogy közzétegyem – förtelem-e az autó, vagy épp ellenkezőleg.

Az egész vezetés nem tartott sokáig, mert az út eleve egynapos volt és Ferihegyről rettenetesen elkésett velünk a párizsi járat, az eseményt pedig a szervezők elsősorban a technika bemutatásának szentelték, nem pedig a próbaútnak. Tehát egy eleve rövidnek szánt mellékprogramot kurtítottak a „még épp megélünk valamit”-ig. Tíz kilométer oda, tíz kilométer vissza, ennyi volt a monstre-tesztelés, odafelé én vezettem, visszafelé a másik magyar Év Autója-zsűritag, az autó magazinos Gajdán Miki – akkor legalább volt alkalmam kiélvezni, milyen az autó meditatív, azaz nem interaktív üzemben.

Szóval izé. Baromi jó. Sajnos sokkal jobb, mint bármilyen generációs Prius vagy Corolla hibrid, mármint ha a hajtásláncot tekintem.

Igazából egyáltalán nem hibrides a jellege – és én speciel utálom a Toyota-rendszer nyúlós CVT-váltókhoz erősen hasonlító karakterét. Tudják, ezt a gyorsítok-bömböl, elveszem-a-gázt-lebeg előadást. A Renault hibridjének működése, ha valamihez, hát inkább a duplakuplungos váltóval szerelt autókéhoz hasonlít, annyi különbséggel, hogy ez mindig villanymotorral indul álló helyzetből, és olyankor nincs hang.

Az új Clio eleve erősen csendes jármű, az a kicsit átfésült, de alapvetően régi, 1,6-os, 91 lovas szívómotor, ami az E-Tech hajtásláncában van, pedig önmagában sem hangos szerkezet. Nem csoda, hogy az a zajkarakter, ami egyáltalán eljut a fülemhez, csak eléggé visszafogottan van meg. De megvan.

Amikor az autó már gurul, egyszer csak, elég tompán, de azért érezhetően beindul a benzinmotor (ugye, 2500-as az indítási fordulata, hogy a rángatásnak, vibrálásnak még a gyanúja se merüljön fel), halk klattyanás, majd igazából csak a fordulatszám finom emelkedéséből és visszaeséséből sejtem, hogy valaki, vagy valami gangolgat odabent, de a vonóerő egy pillanatra se szakad meg, csak a folyamatos áramlásélmény marad. Különben biztosan nem valaKI, hanem valaMI gangolgat, mert nincs ember, aki ennyire finoman tudná pakolgatni a fokozatokat.

Tekergünk a sűrű, esti ködben, szűkek az utcák a pici falvakban, mindenütt sűrű a szembejövő forgalom, egyszerre csak egy autó fér el az úton, megdolgozik hát a váltó a pénzéért, mert lassítás, gyorsítás, lassítás, parkolóhelyre be-, kiugrás, gyorsítás van a menün. A mechanika pillanatra sem téved, alig hallható klattyanások, szinte a gondolatomra meglóduló, lassító, visszaváltogató technika tölti ki a pillanatokat. Végre jön egy egyenes szakasz, kint a két falu között, grandiózus a kép, mert végre hosszú tíz méterekre ellátok.

Lepadlózom a gépállatot, nem tudom pontosan megítélni, de még az is lehet, hogy erre egyesbe visszadugja a váltót az E-Tech, mindenesetre megemelkedik a fordulat, de stabil marad, s pont úgy nő a sebességgel arányosan, mint egy rendes, kézi váltós kocsiban. Elérjük a százat, kicsit már talán fölötte is autózunk, elveszem a gázt, bekattan a negyedik fokozat (s a villanymotor itt szerintem már szintén átváltott egyesből kettesbe), megszűnik a gépzaj, a motor elégedetten, kis fordulaton mormog. Tisztára olyan, mint egy jó, kézi váltós kocsi.

Persze, nem hajtottam meg durva szerpentinen, teljes terheléssel, német autópályán száznyolcvannal – szóval maradt még bőven tesztelni való. De akár a kormány mögül, akár az anyósülésből tapasztaltam meg azt a működési spektrumot, ami a rendelkezésünkre állt abban a bő órácskában, mindenhogyan nagyon tetszett. Óvatosan azt is ki merném jelenteni, hogy miközben a normál hibrideket elfogadom ugyan, mert a környezetünk erős kímélés után sóvárog, de azért sohase tudtam igazán megbarátkozni a működésükkel. Ennek a Renault-féle váltós hibridnek viszont nemhogy elnézem a működési hiányosságait, hanem azt állítom, nincsenek neki ilyenjei. Sőt, az E-Tech rendszerrel szerelt Clio az általam ismert, más automata váltós megoldásokhoz képest sokkal autószerűbb.

Hogy megbízhatatlan lesz-e? Kétlem, és nagyon remélem, hogy igazam lesz. Egy csomó minden nincs benne, de legalábbis egyszerűbb, mint egy normális, kézi kapcsolású váltóban. Nincsenek szinkrongyűrűk, elmarad az azokból származó kopadék is a váltóolajban. Nincs kuplung. Nincs fogaskerekes bendix az indítómotoron. Nincs kettős tömegű lendkerék. Nincs kinyomócsapágy. Nincs váltókulissza, azaz ami van helyette, azt nem egy bizonytalan emberi kéz toszogatja, hanem két, precíz szervomotor és egy elektromágnes. Utóbbiak pedig már mind bizonyítottak a Renault korábbi, robotizált váltóiban, amelyekkel sohasem az volt a probléma, hogy a működtető szerveik bedöglöttek, hanem hogy kellemetlen volt a használatuk. Itt még ez sem igaz, mert teljesen más a működési elv.

Óvatosan, de az előadás, a szemrevételezés és a próbaút után elkezdtem hinni ebben a technikában. Mindaddig, amíg elég erős anyagból készítik majd a kapcsolóvillákat, s a motorok forgásisebesség-szinkronizációja jól működik, nem látom, mitől menne szét ez a szerkezet. Sőt, egyenesen tartósabbnak látom a ma meglevőknél. Az pedig, ahogy működik, legalábbis a nekünk biztosított körülmények rendszerében – hát, csodálatos volt.

Valamit pedig jelez az, hogy nem a Renault az egyetlen, amelyik hisz ebben a kapcsolókörmös váltós hibrid-megoldásban. Egy Continentalnál fejlesztő olvasónk levelet írt ugyanis a múltkori, Clio-hibrid technikát bemutató cikkünk után, hogy az ő cégük épp egy hasonló rendszert mutatott be, bár alkatrészekre lebontva annak megoldásai nem egyeznek a Renault-éval. Ők a saját rendszerüket egy Golfba építve mutatták be, épp 2019 decemberében. Közben pedig kaptam egy másik fülest is, hogy a Citroënnél is dolgoznak valami hasonló rendszeren (ami azt jelenti, hogy természetesen a Peugeot-nál, az Opelnél és a DS-nél is ugyanaz történik).

Körmös váltós hibrid? Talán nem is akkora őrültség. Várjuk ki az év végét, mert úgy tűnik, ez az a húscafat, ami körül most nagyon nagy a rajzás.

Az oldalról ajánljuk

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
  • Belsőség

Így teljesülnek a gyermekkori álmok

Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.

tegnap, 16:58
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22