Megzápul a francia tojás?
Használtteszt: Citroën Xsara Picasso 1.6 16V – 2006.
Az ezredfordulós egyterűek szegmense tele volt ötlettel. A franciák például megmutatták, hogy XL-es strucctojásból is lehet családszállítót faragni, ráadásul a Xsara Picasso nem is öregszik rondán, ha megkapja a törődést.
Ha bővül a család, az autóval szemben is változnak az elvárások. A fürdetés után a kocsmába épp csak beköszönő kezdő apukák már nem lóerőkkel és gyorsulási adatokkal licitálnak egymásra a korsó sör mellett. Egy csapásra menő lesz a praktikum. Odavágsz az isofixek számával, rögtön jön a kontratámadás, hogy hány babakocsit és kismotort nyel be a csomagtartó. Igazi adu lesz a biztonság és az alacsony fogyasztás. Valahogy így lesz kívánatos a három külön tologatható hátsó ülés és a tojásforma is, így kerül be a szórásba a Citroën Xsara Picasso.
Bár Xsara ez is, az is, senki nem nézi egypetéjű ikreknek a VTS-t és a Picassót. Utóbbiból kértünk kölcsön egy 2006-os, tehát modellfrissítés utáni példányt a kazincbarcikai Szabó Suzukitól. Tény, hogy ez a strucctojást vagy félbevágott krumplit idéző forma nem indítja be a nyálelválasztást, de nagyon célszerű. Az autó orra rögtön meredek emelkedéssel indít, így az esőt, fölcsapódó latyakot is jó magasan átdobja a kocsi mögé, szinte használni sem kell a hátsó ablaktörlőt.
Mint a hímes tojás?
Az EuroNCAP 2001-ben vetette alá töréstesztnek a Xsara Picassót. Az eredmény pedig egészen jó lett: négy csillag. Frontális ütközésnél a sofőr mellkasa és combjai voltak kitéve közepes sérülésveszélynek, a felnőtt utasnak inkább csak a combja. Oldalütközésnél kimondottan jól vizsgázott.
Ha már családi autóról van szó: a gyerekek védelmét akkoriban külön csillagokkal nem értékelték. Az viszont biztos, hogy a Römer Peggy rendszerbe ültetett gyerekek feje és nyaka volt sérülésveszélynek kitéve. Negatívumként említették a tesztelők, hogy nem hívták fel a figyelmet az utasoldali légzsák veszélyeire, márpedig az a menetiránynak háttal beszerelt gyerekülésben ülő csemeténket nagyon súlyosan veszélyezteti.
A forma odabent jókora fejtér kialakítását teszi lehetővé, ennél praktikusabb már csak akkor lehetne, ha hátul még tovább engedik a tetővonalat, majd egy hirtelen mozdulattal, függőlegesen csapják le. Úgy a raktér még kaphatott volna egy extra toldást a nagyobb csomagok kedvéért, bár literben így is egészen meggyőző az 550, főleg ha hozzátesszük, kicsit variálva akár két köbméter fölé is kúszhatunk. A modellt nemcsak a családosok, a taxisok is kedvelték.
Miután az esztétikai szempontú elemzést ügyesen kikerültem, rohadás után kutatva jártam és fetrengtem körbe a Citroën egyterűjét. Rozsdának nyoma nem nagyon van, egyedül a jobb oldali küszöb alsó élén látható, de ez még kezelhetőnek tűnik elemcsere nélkül is. Amúgy kisebb karcok, húzásnyomok bukkannak fel a kasznin.
Citroën Xsara Picasso 1.6 forgalomba helyezési és honosítási költségei | |
Vagyonszerzési illeték | 44 550 Ft |
Forgalmi engedély | 6 000 Ft |
Törzskönyv | 6 000 Ft |
Eredetiségvizsgálat | 18 500 Ft |
Regisztrációs adó | 39 668 Ft |
Rendszám (párban) | 8 500 Ft |
Kötelező biztosítás (éves, 30 éves vidéki férfi, 13 éves jogsi) | 41 604 Ft |
Gépjárműadó (éves) | 14 985 Ft |
Beülve aztán megerősíthetjük, hogy a tojásforma kedvez a helykínálatnak, a Picasso elöl-hátul elég tágas. Az első üléspozíció egészen magas, már-már a mostani crossoverekhez, SUV-okhoz mérhető, föntről szemléljük a forgalmat, de a felakadások elkerülése érdekében érdemes észben tartani, hogy nem emelt hasú autóban ülünk. Idősebbeknek, nehezebben mozgóknak azért kifejezetten előnyös, hogy nem kell mélyre huppanni.
A kilátás minden irányban jó, az A-oszlopnál ezt úgy biztosították, hogy egy darab vaskos tetőoszlop helyett inkább a kettéágazás mellett döntöttek. Így méretes holttér helyett inkább egy jókora üveget találunk ott, amelyre külön szellőzőrácsot is irányítottak. Az ergonómia nekem betalált, a kisteherautósan magasan, a középkonzolra helyezett váltókarral együtt.
Hátul nem egy hosszú padot, hanem három különálló ülést találunk, amelyeket előre-hátra egyenként tologathatunk. Az ülőlapok is viszonylag nagyok, de azért kellett trükközni a hellyel: a magasabbak itt már jól felhúzott térddel ücsörögnek, ami hosszabb távon kellemetlen. Cserébe a két szélső üléshez jár egy-egy lehajtható, pohártartós kis asztalka.
A belső tér általános állapota jó, a kopás ránézésre szinkronban van a futásteljesítménnyel. A kormány körben kicsit fényes, kopottas, a váltógombon pedig gyűrűs használatra utaló kopásnyomokat látni. A kapcsolók többsége is rendben van még, csak az egyik panelen fehéredett ki pár nyomógomb. A vezetőülés tömése a bal szélen már fárad, és itt a sok be- és kiszállástól már rendesebb kidörzsölődés is látszik, méghozzá nagy felületen. Az ajtókárpitok szövetbetétje lógásnak indult, igaz, ez ebben a korban már nem ritka más típusokban sem.
Tárolórekeszből van bőven mindenütt, de a műszerfal tetején, a két szélen elhelyezett, egykor felnyitható kis fiókok mára már teljesen elhagyták magukat, széthullottak és nem működnek. Ezt leszámítva sehol nem találkoztam elfáradó műanyagokkal, habár több tulajdonos is panaszkodik a töredező plasztikokra, gyenge anyagminőségre.
A Xsara Picassónak az első évjáratokban még elég szűkös volt a motorpalettája, de később fokozatosan kiegészült. Összességében kínáltak hozzá kétféle 1,6-os, egyféle 1,8-as, illetve egy kétliteres benzinmotort, ez utóbbit kizárólag automata váltóval. Voltak persze egyhatos és kétliteres HDI-k, vagyis közös nyomócsöves dízelek is. Az autó karakteréhez a dízelek illenek a nyomaték miatt, de a Picasso már öreg autó, piaci értéke alacsony ezért ez jóval nagyobb kockázat, mint egy jól kiválasztott benzinmotoros változat.
A mi tesztautónk 1,6-os benzines, abból is az erősebb, 110 lóerős 16 szelepes. Nyilván nem egy erőgép, de nekem kellemes meglepetés volt, ahogy főleg városi körülmények között mozgatta a közel 1,3 tonnás bódét. Sokkal tohonyábbnak, kelletlenebbnek gondoltam előzetesen, de teljesen élhetőnek bizonyult. A haladáshoz persze forgatni kell, viszont tudja az Euro 4-et. Egy normális műszaki állapotú Picassótól a Spritmonitor adatai szerint nyolc liter körüli fogyasztást várhatunk el, a tapasztalatok szerint 7,5 és 9 liter közötti a szórás.
Az ötsebességes kézi váltó puhán kapcsol, ugyanakkor kifejezetten hosszú utakon jár, amitől aztán kicsit bizonytalanná válik a használata. Még akkor is, ha egyébként minden fokozatba könnyen betalálunk vele. Biztosabbnak választásnak is tűnik a manuális, mint az automata. Korábban a MűhelyPRN-ban járt egy automatával szerelt példány, volt is vele baj rendesen.
Városi és országúti tempónál még határozottabb kormánykezeléssel sem éreztem túlzottan billegősnek az autót, ez a magas építés miatt valamelyest meg is lepett. Ugyanakkor az oldalszelet rendesen megérezni, olyankor instabilnak érezhetjük.
A típusnak nem kiemelkedő, igaz, nem is tragikus a Népítélet-átlaga: több mint kétszáz értékelésből jött össze a 6,56-os eredmény. A vélemények igen széles skálán mozognak. Egyesek a pokol legmélyebb bugyraiba kívánják az autót, mindazokkal együtt, akik a világra szabadították. Mások viszont problémamentes kilométerek tízezreit tudják vele maguk mögött. A gyakran előforduló hibák közt ott van a már említett zörgés, de visszatérő motívum a központi kijelző meghibásodása is. Lehetnek nehezen felderíthető elektronikai gondjai, olykor indokolatlanul bedobálhatja a check engine-t is. Ezeknél rémisztőbb zűr, ha kanyarban minden előjel nélkül leáll a motor. Érdemes továbbá odafigyelni a torziós hátsó futóműre is.
Alkatrészárak (Bárdi Autó) | ||
Alkatrész megnevezése | Bárdi Autó bruttó kisker ár | Alkatrész márkája |
Első féktárcsa (db) | 17 989 Ft | Valeo |
Első fékbetét (garn.) | 12 940 Ft | Valeo |
Első lengéscsillapító (db) | 26 924 Ft | Bilstein |
Kuplungkészlet | 36 738 Ft | Blue Print |
Vezérműszíjkészlet | 52 631 Ft | SKF |
Olajszűrő | 3 227 Ft | Hengst |
Levegőszűrő | 4 088 Ft | Wix |
Pollenszűrő | 3 058 Ft | Wix |
Motorolaj (4 liter) | 15 250 Ft | Mobil (5W-30) |
A magyar piacon jelenleg mintegy négyszáz darab Xsara Picassót kínálnak eladásra, ennek nagyjából a fele benzines, zömében éppen 1,6-os. Az árak 300 ezertől egészen 1,5 millióig terjednek, ami annak tükrében érthető, hogy igen hosszúra nyúlt a modellciklus, még az utódmodell C4 Picassóval párhuzamosan is készült egy ideig. Nyolc-kilencszázezer körül már egész jó állapotúakat, gazdagon felszerelteket kaphatunk, választék is van bőven.
Ennyi pénzért találunk még Opel Zafirát jól variálható belsővel, akár hétszemélyest is. Kisebb ugyan, de szóba jöhet a Meriva is. Fordból C-Maxokat hoz a kereső, előfordulnak Renault Scénicek, Volkswagen Touranok. Nagyon nehéz, de nem lehetetlen jót kifogni Fiat Multiplából. Megfontolandó a Toyota Corolla Verso is.
Citroen Xsara Picasso 1.6 16V - 2006. | |
Üzemanyag | benzin |
Lökettérfogat, cm3 | 1587 |
Hengerek száma/elrendezése | 4/soros |
Teljesítmény, kW (LE)/1/perc | 80 (110)/6000 |
Nyomaték, Nm/1/perc | 147/4000 |
Könyezetvédelmi besorolás | Euro 4 |
Váltó | 5 fokozatú, kézi |
Végsebesség, km/óra | 180 |
Gyorsulás, 0-100 km/órára mp | 11,4 |
Kombinált fogyasztás, l/100 km / kWh/100 km | 8,6 |
CO2 kibocsátás, g/km | 172 |
Fordulókör átmérő, m | 11,5 |
Saját tömeg, kg | 1243 |
Hosszúság, mm | 4276 |
Szélesség, mm | 1751 |
Magasság, mm | 1637 |
Tengelytáv, mm | 2760 |
Csomagtartó, l | 550-2128 |
A tesztben szereplő Citroen Xsara Picassót a kazincbarcikai Szabó Suzuki kínálatából választottuk. Hasonló autókat itt böngészhetsz.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.