Az egyik legjobb olcsó szedán

Használtteszt: Renault Fluence Business 1,5 Dci 95 Le Eco - 2015.

2020.07.28. 06:04 Módosítva: 2020.07.28. 09:14

A magyar újautó-piac sztárja volt. Vitte a taxis, a cég (flottaautónak), de még a magánvásárlók aránya is egészen magas volt, pedig a gazdasági válság kellős közepén árulták. Az egyik legjobb ár/érték arányú autó volt a piacon, használtként sem sokat veszített az erényeiből.

Felmerülhet a kérdés, miért volt olyan népszerű a Fluence, ha csak a III-as Mégane szedán változata. Tengelytávra valóban szinte megegyezik a Grandtour kombival (1 mm az eltérés), a belterük is nagyon hasonló, de sok apró dolog különbözteti meg a mezei Mégane-októl. A Fluence-t elsőként még Samsung jelvénnyel, SM3 néven mutatták be Koreában, csak néhány hónappal később érkezett a Renault-változat, amit nekünk a franciák törökországi üzemében gyártottak.

Ezek a tények már valamelyest megmagyarázzák, miért néz ki olyan furán magasítottan a szedán-Mégane. A fejlődő országok piacaira szánt modellnél fontos szempont, hogy rossz utakon is elfogadható legyen a komfort. A Fluence tehát megkapott mindent, amitől esetlenül vagy bénán nézhet ki egy autó (nagy csomagtartó és hasmagasság), mégis egészen elfogadhatóan néz ki még ma is. A sportos kipufogót én hanyagolnám egy 95 lóerős dízelnél, de ez már talán csak szőrszálhasogatás. Egyébként egy 154 ezer kilométert futott autóról beszélünk, ehhez képest egyetlen törött dísztárcsa árulkodik az elmúlt öt évről, nincsenek komoly karcolások, festéklepattogzások az autón, a fényszórók sem mattultak látványosan.

totalkar-lekerdezes.png

Az autó állapotát a Totálkár kártörténet-lekérdező is alátámasztotta, rendszerünk nem talált korábbi sérülést, így a lekérdezés ingyenes volt (egyébként 3990 Ft). Ide kattints és már kezdheted is az ellenőrzést, csak egy alvázszám kell hozzá!

Mennyire biztonságos?

A sima Fluence-t nem, de a hosszított elektromos változatot összetörte az EuroNCAP. Az akkumulátorok biztonsága miatt az elektromos autók általában elég jól szerepelnek a törésteszteken, így az a tény, hogy ez az autó csak 4 csillagot kapott, az nem vet jó fényt a sima Fluence-okra. Hiába az évjárattól függőn alapáron járó 4-6 légzsák, az ABS és az ESP, a Fluence valószínűleg azért is tudott sokkal olcsóbb lenni még a Mégane-nál is, mert spóroltak a biztonságán.

Beülve is a korabeli Mégane-beltér fogad, jelen esetben félig bézs színárnyalatban (volt teljesen világos belső is). Közhely, hogy a világos belső sokkal otthonosabbá tesz bármilyen autót, de ez hatványozottan igaz egy olyan olcsó anyagokból összerakott típusnál, mint amilyen a Fluence is. Ez a konkrét autó pedig példa arra, hogy nem ördögtől való a világos belső, hiszen szinte makulátlanok a kárpitok, és a kormányt leszámítva minden olyan, mint új korában. Mondjuk a kormány elég undorító műanyagból van, erre már új korában is panaszkodtak a tulajdonosok – innen nézve talán még igazságos is, hogy ez indult a leghamarabb látványos pusztulásnak.

A helykínálatra azt hiszem senkinek nem lesz egy rossz szava sem a Fluence-ban, 4,6 méterből (akkora, mint egy V60-as Volvo) már akkor is elég nagy hodályt lehet kialakítani, ha 530 literes csomagtartót szeretnénk. Utóbbi értéknél azért van egy kis csalás, mert a csomagtérajtó zsanérjai rendesen belógnak a csomagtérbe. Viszont az ülések lehajtásával meglepően széles rakodónyílás keletkezik, kis tetrisszel akár két felnőtt bringával is elbánik a Fluence. Maguk az ülések nem túl kényelmesek és a Renault izzasztó kárpitjai feszülnek rajtuk – de legalább feszülnek, nincs semmi jele a használatnak.

A 95 lóerős, már Euro 6-os 1,5 dCi is úgy tűnik, hogy jó bőrben van, furcsamód csendesebbnek éreztem, mint az egy héttel később vezetett Renault Capturben. Csodákra nem kell tőle számítani, ebben a konfigurációban egy elég lassú jármű a Fluence, az országúti előzésekhez simán vissza kell kapcsolni legalább kettőt, és az sem kizárt, hogy az előzés közben váltani kell egyet. De legalább elfogadható a váltó, valahogy a dCi-k általában jobbat kapnak. A 110 lóerős dízelből volt EDC (dupla kuplungos) automata, de annyira ritka, hogy a cikk írásakor egyetlen meghirdetett darabot találtunk.

Renault Fluence Business 1,5 Dci 95 Le Eco - 2015. forgalomba helyezési és honosítási költségek [Ft]
Vagyonátruházási illeték 38 500
Forgalmi 6 000
Törzskönyv 6 000
Eredetiségvizsgálat 18 500
Regadó 26 325
Rendszám 8 500
Kötelező biztosítás (27 éves férfi, 3 éves jogsi) 74 336 Ft-tól

Sajnos a Fluance nemcsak gyenge, de általánosságban sem túl jó vezetni, ha egy kicsit is kimozdulunk a nyugodt A-ból B-be autózás témaköréből. A kormányzás egy 20 éves force feedback játékkontrollert idéz, érezni az akadópontokat, így kicsit fárasztó az egyenesen menés is vele, kanyarodáskor meg mindig van benne egy halvány bizonytalanság-érzés. A futómű alapvetően nagyon kényelmes, de a nagyobb gödrökbe tehetetlen hullaként esik bele, és kicsit be is remeg tőle az autó.

Nagy fedélzeti elektronikai kütyüarzenál ebben a kocsiban nem volt (bár lehetett bele R-Link rendszert rendelni), viszont a bluetooth-os kihangosító gyorsan és jól működött. Ami gond, hogy a rádió tekerői összevissza működnek, nehéz eltalálni velük azt a pontot, amikor tényleg csak egyet lép vele az ember. Idegesítővé ezekkel együtt sem vált a Fluence, de mindig ott van az érzés, hogy bármikor ezerszer jobbat tud például egy Octavia.

Kívülről az óriási Renault-jelvény, belül a Mégane-tól átvett digitális műszercsoport jelzi a faceliftet, de itthon nem csak ez változott 2012-ben. Ezeknél a Fluence-oknál hat helyett már csak 4 légzsák járt szériában, viszont a garanciaidőt 2-ről 5 évre hosszabbították (a 100 ezres km-korlátozás maradt). A Fluence európai forgalmazását 2015-ben fejezték be, így már több, mint valószínű, hogy az utolsó példányok is elveszítették garanciaidejüket.

Alkatrész megnevezése Alkatrész márkája Alkatrész ára
Akkumulátor Bosch 37 126 Ft
Levegőszűrő UFI 5 774 Ft
Pollenszűrő Denso 3 124 Ft
Olajszűrő Mahle 3 030 Ft
Kettőstömegű lendkerék Sachs 226 704 Ft
Lengéscsillapító (hátsó) Monroe 39 677 Ft
Első fékbetét garnitúra Textar 22 664 Ft
Turbófeltöltő Borgwarner-Schwitzer 325 989 Ft

Szerencsére ez a tény nem fog azonnali szorongást kiváltani, hiszen a Fluence ugyanúgy egészen megbízható autó, mint az alapjául szolgáló hármas Mégane. Sőt, ha lehet még talán jobb is nála, hiszen kisebb a motorválaszték, és nem is kapott meg minden elektromos kényelmi kütyüt a testvérmodelltől. A Népítélkezők 8,15-ös osztályzata kimagaslóan jó érték a Renault-k között és a legtöbb elégedetlen tulajdonos az 1,6-os szívó benzinmotor gyengeségére panaszkodik. A 110 lóerőnek papíron elégnek kellene lennie egy 1,2 tonnás autóhoz, de nagyon forgatni kell ahhoz, hogy elfogadható menést produkáljon. Még nagyobb baj, hogy csak ötsebességes a váltója, így autópályatempónál zajos (4000-et forog) és sokat is fogyaszt (a Spritmonitor szerint egyébként 7,1 az átlag). A kelletlen karakter ellenére sem feltétlenül zárnám ki ezt a motort, hiszen elég nehezen agyonüthető konstrukcióról van szó.

A hazai Fluence-kínálat zömét inkább a dízelek adják, az addigra már kiforrott 1,5 dCi motor 90-110 lóerős változatával. Nyilván egy ilyen dízelnél a szokásos drága alkatrészek (turbó, nagynyomású szivattyú, részecskeszűrő, kettős tömegű lendkerék) cseréjével is kell számolni idővel, de olyan sok autóba szerelték ezt a motort, hogy mára viszonylag elfogadható szintre csökkentek az árak (főleg a német, japán autókhoz képest). A Fluence-nál ritka, de a faceliftkor megjelent a típusban az R9M kódjelú, újabb fejlesztésű 1,6-os dCi motor, egyturbós, 130 lóerős változata is. Egyelőre ez is tartós konstrukciónak tűnik, de a modernebb alkatrészek (pl változó geometriájú turbó) miatt sokkal drágább hozzá minden, mint az 1,5-ösökhöz.

A kipróbált autónál a kötelező javításokat és cseréket nagyjából a gyári, 30 ezer kilométeres olajcsere-periódusra időzítették. Ennél azért érdemes sűrűbben szervizelni és kerülni a kétes származású üzemanyagokat, mert mindkét szabály megszegésével rengeteget ronthatunk az érzékeny üzemanyagrendszer életkilátásain. A hosszú életű dCi-k titkairól ide kattintva olvashat még többet.

Renault Fluence (2009-2016) visszahívási akciók:

  • Rosszul meghúzott kerékcsavarok miatt súlyos esetben kieshet a kerék (2016. november 1-4 között és 6-án gyártott autók)
  • A hátsó tengelyen lévő agyak egyik csavarját nem minden esetben rögzítették megfelelően (2016. február 1-17. közötti gyártás)

A cikk írásakor több mint 100 Fluence várta új gazdáját a hazai használtautó-piacon, a kínálat több mint kétharmada dízel, azok között is szinte mind az 1,5-ös dCi valamelyik változata. Körülbelül 750 ezernél van a beugró, de egymillió forint alatt szinte csak földkerülő, taxiként használt autókat fog találni. Valahol 1,4 millió forint körül jönnek a jobb ajánlatok, 3 millió forint körül pedig már szalonállapot körüli autót kapunk. Drágító tényező lehet a 2015 utáni dízeleknél az Euro 6-osítás, a tesztautó is már ebbe a környezetvédelmi besorolásba tartozik. A Fluence-szal több mint valószínű, hogy boldog lesz az, aki nem vezetett életében túl sok autót, hiszen tágas, a dízellel nagyon élhető, szerethető, kényelmes autó. Vannak ügyetlenségei, a futóművel, és kicsit érződik rajta, hogy olcsó, de ez nagyjából minden konkurenséről elmondható.

A puruttyaszedánok között a Fiat Linea, a Škoda Rapid-Seat Toledo páros, a Peugeot 301-Citroën C-Élysée páros, esetleg a Honda City mind szóba jöhetnek, de dízelezni, telekre járni valószínűleg a Fluence-szal lesz a legjobb. Sikerét viszont valószínűleg annak köszönheti, felsorolt vetélytársainál rendre bő 20 centivel hosszabb, így kategóriájában szinte senki nem kínált ennyi pénzért ennyi autót.

A műszaki adatokért kattintson ide!
   Renault Fluence Business 1,5 Dci 95 Le Eco - 2015.
Üzemanyag gázolaj
Lökettérfogat (cm3) 1461
Hengerek száma/elrendezése 4/soros
Teljesítmény kW (LE)/1/perc 70 (90)
Nyomaték 200 Nm
Könyezetvédelmi besorolás Euro 6
Váltó 6 sebességes, kézi
Végsebesség km/óra 180 km/h
Gyorsulás 0-100 km/órára mp 13
Kombinált fogyasztás l/100 km 4,4
Saját tömeg kg 1290
Hosszúság mm 4622
Szélesség mm 1809
Magasság mm 1479
Tengelytáv mm 2702
Csomagtartó l 530
Tank mérete (l) 60
Újkori ár 4 570 000 Ft

A cikkben szereplő autót a CarNext by Leaseplan kínálatából választottuk. Ide kattintva kereshet még hasonló használt Renault Fluence-okat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.