Kényelmi extrák helyett legyen hibrid!

Toyota Yaris 1,5 Hybrid Premier Edition – 2020.

2020.12.27. 07:37

Adatlap Toyota Yaris 1,5 Hybrid Premier Edition - 2020

  • 1490 cm3-es,soros 3 hengeres benzin+elektromos
  • 116 LE @ 6200 rpm
  • 120 Nm @ 4200 rpm
  • automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.7 másodperc
  • Végsebesség:
    175 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    4.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • 7 625 000 Ft

Már az előző Yarisból is a hibrid változat volt a legnépszerűbb, és a Toyota ebből továbbra sem tervez engedni. De miért is engedne?

Egyrészt a hibridezés a Toyotának hazai pálya. A hajtás elterjedésének képzeletbeli ösvényét taposták ki sok évvel ezelőtt. Ennek egyik hozománya, hogy most nem kell fejvesztve kapkodniuk a közeljövőben életbelépő környezeti normák miatt, és nem a nulláról kell valamit nagyon gyorsan összedobniuk, hanem tudnak az eddigiekre építeni. Mindezt viszonylag elérhető formában teszik.

Másfelől a Yaris fontos modelljük, 2019-ben Európában ez volt a legeladottabb Toyota. De egyébként nemcsak tavaly, hanem folyamatosan meghatározó mennyiségű Yarist adtak el a kontinensen. Ezt elvileg figyelembe is vették az új generáció fejlesztésekor olyan formában, hogy nagy hangsúlyt fordítottak az európai piac igényeire. A másik, korábban említett releváns adat a Toyota kisautójával kapcsolatban, hogy a harmadik generáción belül a hibrid eladások száma meghaladta a 60%-ot, így ténylegesen ez volt a legnépszerűbb változat.

A két legfontosabb tulajdonság, a hibridség és az elérhetőség hagyományos hibrid formájában fért el egymás mellett az új Yarisban, csakúgy, mint az előzőben. Másfajta hajtásról, plug-in hibridről vagy teljesen elektromos változatról egyelőre szó sincs, ezekkel ugyanis a relatív olcsóságnak könnyes búcsút inthetnének. Ellenben a hajtásláncot alaposan felforgatták, és minden elemén változtattak, noha a működési elv a régi.

Van két villanymotor, melyek közül az egyik a generátor szerepét tölti be, a másik a hajtásért felel, és erősebb, mint korábban, és ezek dolgoznak együtt az 1,5 literes, háromhengeresre csonkolt Atkinson-ciklusú benzinmotorral. Ezen kívül van még a hátsó tengelynél egy akkumulátor, ami szintén új lett, és az inverteren is frissítettek. Tehát minden új, de ez a Yaris összes porcikájáról elmondható.

Mi változott? Minden.

Mivel az új Yarisról volt már számos bemutatónk és tesztünk, így nem részletezném, hogy mi hogyan változott, de nagyvonalakban itt vannak az újdonságok:

  • • Új a padlólemez, már a Toyota TNGA modulrendszerére építik a Yarist, illetve a teljes hibrid hajtás is új, de erről a későbbiekben.
  • • 37%-al merevebb a karosszéria, és a hátsó csatolt lengőkar hídja is merevebb.
  • • Kicsit rövidebb, laposabb és szélesebb a karosszéria, a Swifttel karöltve a négy méter alatti kisautók táborát erősítik.
  • • Az ülések pozíciója is változott, hátrébb és lejjebb kerültek, és a kormány is közelebb van a vezetőhöz. Az utastér helykínálatán mindez sokat nem segít, annak ellenére sem, hogy papírion öt centivel nagyobb a tengelytáv: nem lehet kényelmesen elférni hátul, és a csomagtartó sem tágas a maga 286 literével.
  • • Rengeteg biztonsági funkció került bele.
  • • A biztonság egyik legnagyobb erényévé vált, ezt igazolja az ötcsillagos NCAP teszt.

Tehát rengeteget változott a Yaris, és összeségében egy sokkal szerethetőbb, aranyosabb valami lett, mint volt. Ezért persze elsősorban az új forma és az olyan belső megoldások a felelősek, mint a kretén műszeregység és a furcsa filcborítást, de ez a lényegen nem változtat: izgalmasabb lett a Toyota kisautója.

És hogy miért cserélték ki a komplett, már bevált hajtásláncot? A válasz valószínűleg ennél kicsit bonyolultabb, de alapvetően a még takarékosabb, észrevétlenebb, és egy fokkal élvezetesebb működés érdekében. És bár utóbbi finoman szólva merészen hangzik egy hibrid Toyotától, a Yaris tud élvezetes lenni, amin csak dob az új megjelenése, illetve az erősebb benzinmotor és a többet pörgő villanymotor - akár 17 000/perc -, amik együtt már 116 lóerőre és 120 Nm nyomatékra képesek.

Váratlan meglepetésekre és őrületes csapatásokra persze nem kell számítani, de ezzel a teljesítménnyel már Usain Bolt közelébe ér százon (9,7 másodperc), és induláskor érezhetően fürge az autó. Vezetés szempontjából viszont nem ez, hanem a szűk utakon való kanyargás tud szórakoztató lenni, mint általában a kisautóknál. A Yarisnál ezen a téren ráadásul érezhetőek a változások, azaz a merevebb hátsó futómű és kaszni miatt stabilabbak a kanyarok, illetve az akku miatt a súlypont is alacsonyabban van. Kényelmi szempontból ellenben ezek nem feltétlen segítenek, a kisebb úthibák is pattogósabbnak tűntek, persze a rövid rugóút eleve nem kedvez.

Az akku is teljesen új, a korábbi 120 cellából álló nikkel-fémhidridet egy kisebb és 27%-al könnyebb Li-Ion akkucsomag váltja, ami 48 cellából hoz ki 0,94 kWh-t. Ez még mindig kicsinek számít, viszont toyotásan sokat és folyamatosan képes az autó árammal menni, bár ebben a jobban terhelhető inverternek és a nagyobb teljesítményű villanymotornak is szerepe van. Elvileg egyébként 130 km/óráig tud a belső égésű motor használata nélkül haladni az autó, a gyakorlatban ehhez valószínűleg borzasztóan kedvező körülmények szükségesek, amikkel 99%-ban nem találkozni.

A hibrid rendszer viszont remekül működik. Alacsonyabb sebességtartományban szabályszerűen ritkaságnak számít, hogy rákapcsol a benzinmotor, és ehhez még nem is kell különösebb priusos mentalitás. De ha rá is kapcsol a belső égésű, nem tolakódóan teszi, ami háromhengeressége lévén annyira nem magától értetődő. Becsületére legyen; nem ráz, nem röfög, csak simán, kulturáltan bekapcsolódik a munkába.

A hangja viszont továbbra sem jó. Ez a tisztán benzines verzió után nem ért meglepetésként, annál minden gyorsítás, különösen nagy tempónál fülsüketítő zajjal járt, így itt se számítottam másra - nem is történt másképp, többnyire ugyanez a jelenség zajlott le. Összeségében talán a hibrid hajtás miatt mégis csendesebbnek tűnt, de hang szempontjából kritikus helyzetekben pont nem tud segíteni az elektromotor. Egyébként valaki a teszthét alatt az ellenkezőjét mondta, mármint hogy jó hangja van a Yarisnak, tehát elvileg az sem elképzelhetetlen, hogy valakinek ez tetszik. Csak nehéz ilyen embert találni.

Kapcsolódó
Már észre lehet venni

Már észre lehet venni

Kis túlzással minden új lett a negyedik generációs Yarisban, de ez egyáltalán nem baj: a praktikum mellé végre izgalmat is csempésztek.

A tesztautó egy Premier Edition felszereltségű modell, azaz a legfelsőbb változaton (Selection Style) belül is a legextrább verzió, minden jóval. Értek ezalatt kormányfűtést, vezeték nélküli töltést, Head Up Displayt, és szinten felüli minőségérzetet az utastérben. Ezért elsősorban az izgalmas mintájú, piros varrással díszített ülések a felelősek, amik kényelemben nem adnak pluszt, viszont tényleg meglepően jól néznek ki, és kicsit olyan érzést keltenek, mintha nem is idevalók lennének.

Mindennek ára van, a tesztautó 7,625 millió forintba kerül. Az óriási felháborodások közepette hadd jegyezzem meg, hogy ugyanebben a felszereltségben a tisztán benzines, CVT váltóval szerelt verzió is 6,775 millió pénzbe került, tehát nem - pontosabban nem csak - a fránya hibridhajtás tehet a magas árról, hanem a sok extra. És bár tényleg mókás, hogy a Yaris is tud vetíteni a szélvédőre, sőt, a hirtelen beköszöntő rohadt hidegben megváltás volt a kormányfűtés, de meg lehet lenni nélkülük.

A fapadosabb felszereltségek is tudják a lényeget: a mokány forma ugyanaz és ugyanolyan biztonságos, minden modern vezetéssegítővel rendelkeznek - amik a pattogó sávtartón túl jól is működnek -, és szintúgy tele van ötletes megoldásokkal az utastere. Utóbbi miatt nekem például teljesen elhanyagolható volt a HUD: a műszeregység a két kipufogó közötti apró kijelzőjével eleve annyira aranyos és fura, hogy sose jutott eszembe a szélvédőt nézni az infókért, pedig ugye folyamatosan azt nézem az út miatt.

Felszereltségben lejjebb ugorva már 6,42 millióért is elvihető a hibrid Yaris, de lényegesebb különbség, hogy felszereltségtől függően bármelyik tisztán benzines (CVT) modellhez képes 800-900 ezer forint eltérés van. A kérdés az, hogy melyik éri meg jobban.

A katalógus tisztán benzines modell fogyasztására 5,3-5,7 közti átlagot ad meg, a hibrid verzióra 3,9-4,9-et. Nekem a tisztán benzines változatnál 7,6 literes átlag jött ki, ami meglepően magas volt, a hibrid verziónál pedig 5,1 liter jött ki a végére. Feltételezve, hogy a két tesztautó közti egy hétben nem lett közúti versenypilóta affinitásom, se nem lettem vérbeli toyotás, hogy notóriusan nézegessem a fogyasztást, szerintem reális lehet a 2,5 liter különbség. 370 forintos benzinárral számolva ez 925 forint száz kilométeren. Ez nagyjából azt jelenti, hogy 90-100 ezer kilométer után térül meg a hibrid változat ára.

Emberfüggő, hogy ez mennyire tartható vagy mennyire nem, de az biztos, hogy a hibrid pótolja a Yaris egyetlen különösen fájó tulajdonságát, a magas fogyasztást. És még egyszer: spórolni igazán a felszereltségi szintekkel lehet - illetve szerintem ezen is érdemes. Hosszabb távon ugyanis tényleg megtérüla hibridbe vetett hit, illetve aki HUD-ot, prémium utasteret, vagy egyéb hasonló nyalánkságokat keres, az nem a Yaris felé kacsingat. Védelmére szóljon, ezek nélkül is tök jó kisautó.

Totalcar értékelés - Toyota Yaris 1,5 Hybrid Premier Edition - 2020

8
TC

A hátsó sorban és a csomagtartóban kategóriájához képest kevés a hely, de ez az egyetlen zavaró tulajdonsága, illetve a hang. A hibrid rendszer viszont nagyon jól működik és keveset fogyaszt az autó, emellett pedig lett egy stílusa az új generációval. Az igazi kérdés persze az, hogy ez vagy a benzines változat. Én ezt javasolnám.

Népítélet - Toyota Yaris

7,9
Nép
6.5
7.5
9
7
9.5

Az oldalról ajánljuk

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
  • Közélet

Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!

Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!

március 25., 05:59
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
  • Hírek

Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást

Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.

március 24., 16:03
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
  • Hírek

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3

Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.

március 24., 09:09
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

március 24., 17:26
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
  • Hírek

Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér

Összehaverkodna Kína az EU-val?

március 24., 15:19
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
  • Hírek

Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén

A pilóta sértetlenül megúszta.

március 24., 10:41
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
  • Hírek

Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek

Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.

március 24., 13:36
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
  • Hírek

Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből

Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.

március 24., 12:25
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33
F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025
  • Hírek

F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025

március 24., 14:06
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04
Nissan Murano GT-R
  • Hírek

Nissan Murano GT-R

március 24., 13:16