Már az előző Yarisból is a hibrid változat volt a legnépszerűbb, és a Toyota ebből továbbra sem tervez engedni. De miért is engedne?
Egyrészt a hibridezés a Toyotának hazai pálya. A hajtás elterjedésének képzeletbeli ösvényét taposták ki sok évvel ezelőtt. Ennek egyik hozománya, hogy most nem kell fejvesztve kapkodniuk a közeljövőben életbelépő környezeti normák miatt, és nem a nulláról kell valamit nagyon gyorsan összedobniuk, hanem tudnak az eddigiekre építeni. Mindezt viszonylag elérhető formában teszik.
Másfelől a Yaris fontos modelljük, 2019-ben Európában ez volt a legeladottabb Toyota. De egyébként nemcsak tavaly, hanem folyamatosan meghatározó mennyiségű Yarist adtak el a kontinensen. Ezt elvileg figyelembe is vették az új generáció fejlesztésekor olyan formában, hogy nagy hangsúlyt fordítottak az európai piac igényeire. A másik, korábban említett releváns adat a Toyota kisautójával kapcsolatban, hogy a harmadik generáción belül a hibrid eladások száma meghaladta a 60%-ot, így ténylegesen ez volt a legnépszerűbb változat.
A két legfontosabb tulajdonság, a hibridség és az elérhetőség hagyományos hibrid formájában fért el egymás mellett az új Yarisban, csakúgy, mint az előzőben. Másfajta hajtásról, plug-in hibridről vagy teljesen elektromos változatról egyelőre szó sincs, ezekkel ugyanis a relatív olcsóságnak könnyes búcsút inthetnének. Ellenben a hajtásláncot alaposan felforgatták, és minden elemén változtattak, noha a működési elv a régi.
Van két villanymotor, melyek közül az egyik a generátor szerepét tölti be, a másik a hajtásért felel, és erősebb, mint korábban, és ezek dolgoznak együtt az 1,5 literes, háromhengeresre csonkolt Atkinson-ciklusú benzinmotorral. Ezen kívül van még a hátsó tengelynél egy akkumulátor, ami szintén új lett, és az inverteren is frissítettek. Tehát minden új, de ez a Yaris összes porcikájáról elmondható.
Mi változott? Minden.
Mivel az új Yarisról volt már számos bemutatónk és tesztünk, így nem részletezném, hogy mi hogyan változott, de nagyvonalakban itt vannak az újdonságok:
- • Új a padlólemez, már a Toyota TNGA modulrendszerére építik a Yarist, illetve a teljes hibrid hajtás is új, de erről a későbbiekben.
- • 37%-al merevebb a karosszéria, és a hátsó csatolt lengőkar hídja is merevebb.
- • Kicsit rövidebb, laposabb és szélesebb a karosszéria, a Swifttel karöltve a négy méter alatti kisautók táborát erősítik.
- • Az ülések pozíciója is változott, hátrébb és lejjebb kerültek, és a kormány is közelebb van a vezetőhöz. Az utastér helykínálatán mindez sokat nem segít, annak ellenére sem, hogy papírion öt centivel nagyobb a tengelytáv: nem lehet kényelmesen elférni hátul, és a csomagtartó sem tágas a maga 286 literével.
- • Rengeteg biztonsági funkció került bele.
- • A biztonság egyik legnagyobb erényévé vált, ezt igazolja az ötcsillagos NCAP teszt.
-
Tehát rengeteget változott a Yaris, és összeségében egy sokkal szerethetőbb, aranyosabb valami lett, mint volt. Ezért persze elsősorban az új forma és az olyan belső megoldások a felelősek, mint a kretén műszeregység és a furcsa filcborítást, de ez a lényegen nem változtat: izgalmasabb lett a Toyota kisautója.
És hogy miért cserélték ki a komplett, már bevált hajtásláncot? A válasz valószínűleg ennél kicsit bonyolultabb, de alapvetően a még takarékosabb, észrevétlenebb, és egy fokkal élvezetesebb működés érdekében. És bár utóbbi finoman szólva merészen hangzik egy hibrid Toyotától, a Yaris tud élvezetes lenni, amin csak dob az új megjelenése, illetve az erősebb benzinmotor és a többet pörgő villanymotor - akár 17 000/perc -, amik együtt már 116 lóerőre és 120 Nm nyomatékra képesek.
Váratlan meglepetésekre és őrületes csapatásokra persze nem kell számítani, de ezzel a teljesítménnyel már Usain Bolt közelébe ér százon (9,7 másodperc), és induláskor érezhetően fürge az autó. Vezetés szempontjából viszont nem ez, hanem a szűk utakon való kanyargás tud szórakoztató lenni, mint általában a kisautóknál. A Yarisnál ezen a téren ráadásul érezhetőek a változások, azaz a merevebb hátsó futómű és kaszni miatt stabilabbak a kanyarok, illetve az akku miatt a súlypont is alacsonyabban van. Kényelmi szempontból ellenben ezek nem feltétlen segítenek, a kisebb úthibák is pattogósabbnak tűntek, persze a rövid rugóút eleve nem kedvez.
Az akku is teljesen új, a korábbi 120 cellából álló nikkel-fémhidridet egy kisebb és 27%-al könnyebb Li-Ion akkucsomag váltja, ami 48 cellából hoz ki 0,94 kWh-t. Ez még mindig kicsinek számít, viszont toyotásan sokat és folyamatosan képes az autó árammal menni, bár ebben a jobban terhelhető inverternek és a nagyobb teljesítményű villanymotornak is szerepe van. Elvileg egyébként 130 km/óráig tud a belső égésű motor használata nélkül haladni az autó, a gyakorlatban ehhez valószínűleg borzasztóan kedvező körülmények szükségesek, amikkel 99%-ban nem találkozni.
A hibrid rendszer viszont remekül működik. Alacsonyabb sebességtartományban szabályszerűen ritkaságnak számít, hogy rákapcsol a benzinmotor, és ehhez még nem is kell különösebb priusos mentalitás. De ha rá is kapcsol a belső égésű, nem tolakódóan teszi, ami háromhengeressége lévén annyira nem magától értetődő. Becsületére legyen; nem ráz, nem röfög, csak simán, kulturáltan bekapcsolódik a munkába.
A hangja viszont továbbra sem jó. Ez a tisztán benzines verzió után nem ért meglepetésként, annál minden gyorsítás, különösen nagy tempónál fülsüketítő zajjal járt, így itt se számítottam másra - nem is történt másképp, többnyire ugyanez a jelenség zajlott le. Összeségében talán a hibrid hajtás miatt mégis csendesebbnek tűnt, de hang szempontjából kritikus helyzetekben pont nem tud segíteni az elektromotor. Egyébként valaki a teszthét alatt az ellenkezőjét mondta, mármint hogy jó hangja van a Yarisnak, tehát elvileg az sem elképzelhetetlen, hogy valakinek ez tetszik. Csak nehéz ilyen embert találni.
A tesztautó egy Premier Edition felszereltségű modell, azaz a legfelsőbb változaton (Selection Style) belül is a legextrább verzió, minden jóval. Értek ezalatt kormányfűtést, vezeték nélküli töltést, Head Up Displayt, és szinten felüli minőségérzetet az utastérben. Ezért elsősorban az izgalmas mintájú, piros varrással díszített ülések a felelősek, amik kényelemben nem adnak pluszt, viszont tényleg meglepően jól néznek ki, és kicsit olyan érzést keltenek, mintha nem is idevalók lennének.
Mindennek ára van, a tesztautó 7,625 millió forintba kerül. Az óriási felháborodások közepette hadd jegyezzem meg, hogy ugyanebben a felszereltségben a tisztán benzines, CVT váltóval szerelt verzió is 6,775 millió pénzbe került, tehát nem - pontosabban nem csak - a fránya hibridhajtás tehet a magas árról, hanem a sok extra. És bár tényleg mókás, hogy a Yaris is tud vetíteni a szélvédőre, sőt, a hirtelen beköszöntő rohadt hidegben megváltás volt a kormányfűtés, de meg lehet lenni nélkülük.
A fapadosabb felszereltségek is tudják a lényeget: a mokány forma ugyanaz és ugyanolyan biztonságos, minden modern vezetéssegítővel rendelkeznek - amik a pattogó sávtartón túl jól is működnek -, és szintúgy tele van ötletes megoldásokkal az utastere. Utóbbi miatt nekem például teljesen elhanyagolható volt a HUD: a műszeregység a két kipufogó közötti apró kijelzőjével eleve annyira aranyos és fura, hogy sose jutott eszembe a szélvédőt nézni az infókért, pedig ugye folyamatosan azt nézem az út miatt.
Felszereltségben lejjebb ugorva már 6,42 millióért is elvihető a hibrid Yaris, de lényegesebb különbség, hogy felszereltségtől függően bármelyik tisztán benzines (CVT) modellhez képes 800-900 ezer forint eltérés van. A kérdés az, hogy melyik éri meg jobban.
A katalógus tisztán benzines modell fogyasztására 5,3-5,7 közti átlagot ad meg, a hibrid verzióra 3,9-4,9-et. Nekem a tisztán benzines változatnál 7,6 literes átlag jött ki, ami meglepően magas volt, a hibrid verziónál pedig 5,1 liter jött ki a végére. Feltételezve, hogy a két tesztautó közti egy hétben nem lett közúti versenypilóta affinitásom, se nem lettem vérbeli toyotás, hogy notóriusan nézegessem a fogyasztást, szerintem reális lehet a 2,5 liter különbség. 370 forintos benzinárral számolva ez 925 forint száz kilométeren. Ez nagyjából azt jelenti, hogy 90-100 ezer kilométer után térül meg a hibrid változat ára.
Emberfüggő, hogy ez mennyire tartható vagy mennyire nem, de az biztos, hogy a hibrid pótolja a Yaris egyetlen különösen fájó tulajdonságát, a magas fogyasztást. És még egyszer: spórolni igazán a felszereltségi szintekkel lehet - illetve szerintem ezen is érdemes. Hosszabb távon ugyanis tényleg megtérüla hibridbe vetett hit, illetve aki HUD-ot, prémium utasteret, vagy egyéb hasonló nyalánkságokat keres, az nem a Yaris felé kacsingat. Védelmére szóljon, ezek nélkül is tök jó kisautó.