Elvileg hibrid, gyakorlatilag cuki

Teszt: Fiat 500 – 2021.

2021.04.03. 12:32

Nagy a felfordulás a legkisebb autók körében, ami alól nem húzhatta ki magát a kategória talán legegyedibb és legstílusosabb tagja, a Fiat 500 sem. A zűrzavar oka a környezetvédelmi szabványok szigorodása, ami sajátos módon különösen sújtja a kisebb kocsikat. Ennek eredménye, hogy egyes márkák törölték ilyen méretű autóikat, míg mások alaposan átszervezték kínálatukat, esetenként úgy, hogy ma már kizárólag tisztán elektromos típust kínálnak.

A Fiat nem ezt az utat választotta, hanem vadonatúj elektromos típusa, a Fiat 500e mellett megtartotta az eggyel régebbi 500-ast is, igaz, csupán egyfajta, szintén környezetkímélőnek szánt hajtáslánccal. A kisebb károsanyag-kibocsátást egy új, 69 lóerős, egyliteres, háromhengeres, hengerenként kétszelepes benzinmotor, a rászerelt, külön 12 voltos akkumulátorral kiegészített, 3,6 kW-os (5 lóerős) indítómotor-generátor és az új hatfokozatú sebességváltó együttműködése hivatott garantálni. Magyarán: a továbbélés reményében egy enyhe (szerintem inkább kisegítő-) hibrid rendszert kapott az 500-as, amit messziről látszó Hybrid felirat hirdet a kisautó formás fenekén.

Ezzel egyidejűleg néhány apróbb belső változtatás is történt. A leglátványosabb ezek közül, hogy az analóg műszeregységet kijelző váltotta fel, és a központi érintőképernyőt is újra cserélték, amelynek a menürendszerében könnyű eligazodni, és immár korszerűbb szolgáltatásokat is nyújt (Apple CarPlay, AndroidAuto, MirrorLink). Ezen kívül egyébként ahogy kívül, úgy belül sem újult meg forradalmi módon a kis 500-as. Maradtak belül az olcsó műanyagok, az eleve magas vezetői üléshelyzet, amin a második felszereltségi szinttől kezdve (Connect) még emelhetünk, de sajnos ez sem segít sokat azon, hogy az 500-asból korlátozott a kilátás. A kormányt csak fel-le lehet állítani, ami egyeseknek megnehezítheti, hogy egészen magukhoz igazítsák az autót. Ami jó, hogy az ülés kezelőelemeit nem az ülés ajtó felőli oldalán helyezték el, ahol az oldalvédelem miatt nem lehetne hozzájuk férni, hanem középen.

Előre a nagy ajtón keresztül könnyű beszállni, és a nagy belmagasság miatt a helykínálat is bőséges, ami nem mondható el hátulról. A háromajtós elrendezés miatt, és mert az első üléseket nem lehet a végtelenségig előre tolni, felnőtteknek már a beszállás is körülményes. De már csak azért sem érdemes megküzdeni vele, mert 165-170 centi felettieknek már igencsak szűkös a hely. Ellenben annyi azért van, hogy két, 10-12 éves kiskamaszt elfuvarozzunk az iskolába. A hosszabb távú utakat a csomagtartó 185 literes befogadóképessége és a csak lépcsőt hagyó támladöntésre korlátozódó átalakítási lehetősége sem támogatja.

Persze nem is túraautónak szánták az 500-ast a Fiatnál, hanem városi cikázónak, aminek remekül beválik. A nagyobb gázadásra mérgesen morgó háromhengeres nyomatéka és teljesítménye lakott területen belül elegendő, ráadásul örülhetünk az indítómotor-generátor közreműködésének, amit sokkal inkább a műszeregység ábráján érhetünk tetten, mint az autó mozgásán. A diagramon látszik, ahogy lassításkor az indítómotor-generátor áramot termel és küld a vezetőülés alatti 12 voltos, 11 amperórás akkumulátorba. Ugyanígy figyelemmel követhető, ám annál kevésbé érezhető, amikor fordul a kocka, és az indítómotor-generátor a körülbelül motorkerékpár akku méretű áramtároló áramát felhasználva, motorüzemre kapcsolva segíti az 500-as gyorsítását.

Ha kimerészkedünk a városból, hamar kiderül, hogy a kis háromhengeres nem duzzad az erőtől. Alaposan kiforgatva képes valamivel dinamikusabb mozgásra serkenteni az 500-ast, de ilyenkor nagyon felemeli a hangját, és takarékosnak sem mondható. Ugyanekkor tűnik fel az is, hogy míg a házak között vidáman kanyarogtunk vele, addig országúton érezhetően dől a karosszéria, a kormány érzéketlen, a váltó akadozással lassítja a gyors kapcsolásokat, ezért ott nem akkora öröm autózni vele. Ugyanakkor a futómű puhább hangolásának előnye, hogy rossz úton is különösebb megrázkódtatások nélkül haladhatunk, továbbá szűk parkolóhelyre beállások alkalmával a hölgyvezetők biztosan értékelik a kormány tekerését hihetetlen könnyűvé varázsló City beállítást.

Persze a legnagyobb kérdés az, mennyi megtakarítást hoz a hibridnek nevezett rendszer. Elődje, a szintén 69 lóerős, de 1,2 literes, nyolcszelepes, négyhengeres motor korábbi cikkünk alapján 6-7 literrel járt el átlagosan, ami kímélő üzemmódban körülbelül 5 literre szorítható le. Ennél kevesebbet a hibridnek nevezett rendszerrel kiegészített háromhengeresből is csak tojással a talpunk alatt tudunk kihozni, ellenben a 6 liter különösebb odafigyelés nélkül, kizárólag városi használatban is tartható. Ennél többhöz már kíméletlenül kell bánnunk a kis aranyossal, viszont egy Suzuki Swift egy literrel kevesebbel is elvan.

Az egyéni bájnak ára van, az 500-as drágának számít a maga kategóriáján belül. Azt azonban már most érdemes megjegyezni, hogy a miniautóknál nagyon érdemes utánanézni az alapfelszereltségnek, mert akadnak olyan típusok, amelyek alapára nem tartalmazza a klímát. Az 500-asban széria a manuális klíma, de így sem olcsó, legkevesebb 4 449 000 forintért lehet hozzájutni. Nála csak a Suzuki Ignis drágább listaáron, ám a szinte azonnal járó kedvezménnyel már az Ignis sem kerül annyiba. Klímával (illetve a klímát is magában foglaló csomaggal) a Hyundai i10 3,9 millió, a Kia Picanto 3,849 millió, a Toyota Aygo 3,8 millió forintért vihető haza. Ráadásul ezek mindegyike praktikusabb (ötajtós, tágasabb, nagyobb a csomagtartója) és jobban vezethető, hasonló fogyasztás mellett. Ám való igaz, egyikre sem olyan jó ránézni, mint az 500-asra.

Az oldalról ajánljuk

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

13 perce
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
  • Hírek

A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben

A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.

március 25., 17:19
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
  • Közélet

Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!

Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!

március 25., 05:59
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

március 24., 17:26
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
  • Hírek

Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek

Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.

március 24., 13:36
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
  • Hírek

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3

Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.

március 24., 09:09
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
  • Hírek

Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást

Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.

március 24., 16:03
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
  • Hírek

Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből

Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.

március 24., 12:25
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
  • Hírek

Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér

Összehaverkodna Kína az EU-val?

március 24., 15:19
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
  • Hírek

Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén

A pilóta sértetlenül megúszta.

március 24., 10:41
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04
Nissan Murano GT-R
  • Hírek

Nissan Murano GT-R

március 24., 13:16
F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025
  • Hírek

F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025

március 24., 14:06