Na, ki a nagyobb király?
Összehasonlító teszt: BMW 740d xDrive vs. Lexus LS 500 h AWD
Ezek az autóipar úri cipészének méretre készült, hétmérföldes csizmái. A BMW 740d dízelmotorral, a Lexus LS 500h pedig hibrid hajtással adja meg a luxuslimuzinok kényelmét. Megnéztük, melyik kényelmesebb, melyiket jobb vezetni, és persze azt is, hogy melyikkel mekkorát lehet lépni.

Egyesek úgy tartják, a luxuslimuzin maga a pazarló kivagyiság, több mint öt méternyi gördülő státuszszimbólum és a belső sávban közlekedők megfélemlítésének hatékony eszköze, és ahogy a 7-es BMW ordas rácsát, fenyegető fényszóróit meg a Lexus predátor arcát nézem, hirtelen nehéz is volna ellenérveket felsorakoztatni. Mert ma már csak halványan tud többet egy ilyen autó, mint egy 3-as vagy IS, hiszen a közös platformok, az azonos fedélzeti rendszerek és a közös motorok lassan elmossák a különbségeket.
Mégis van még varázsuk ezeknek a cirkálóknak, mert az egyik legnemesebb formája az autózásnak, ami még az olcsó repjegy, a hatékonyan kifacsart percek és az online konferenciák előtti időkből maradt fenn. Ki tudja még, meddig. A kategória dobogóján hagyományosan az S-osztály ül, méghozzá arany trónon, mert amit a Mercedes csinál, ahhoz egy Rolls-Royce vagy Bentley is kevés. Ennek ellenére az egész más filozófiát követő, hibrid hajtású Lexus LS és a lassan nyugdíjazott 7-es BMW a sorhatos turbódízellel még mindig megmutatja, milyen az igazi úri vonulás.
A világ legjobb Mercedese
Nincs az az autó, ami megér 58 milliót? Burzsuj hóbort a masszírozós ülés? Gombok helyett gigantikus tablet? A Mercedes-Benz S 500 megmutatja, hogy lehet ezt jól is csinálni. Méghozzá veszettül jól.
BMW 740d - Csepreghy Dani
Arcomat a kezembe temettem, amikor frissítették a G11-es kódú 7-es BMW-t, de időközben megszoktam az irgalmatlan méretű hűtőmaszkot. Ízlésről - a legtöbb esetben - kár vitatkozni, nekem kifejezetten bejön a bátorság, hogy felvállalják ezt a stílust, de azért tartottam tőle, hogy amíg magára hagyom az utcán a zord pofájú 740d-t, egy óvatlan pillanatban elkezdi beszedni a védelmi pénzt a környék trafikjaitól. Ha jobban megnézem, igazán elegáns limuzin a 7-es BMW, klasszikusan egyszerű, vízszintes vonalakkal, gazdagon használt, csillogó krómokkal és csinos, hosszmotoros, hátsókerekes arányokkal. A jó ízléssel választott Macao kék metál színnel (ez volt az E30 M3-ason és a 30. évfordulós M3-ason is), a könnyed rajzolatú Y küllős felnikkel és ezzel a karamell színű beltérrel egyszerűen kiragyog a fantáziátlan fehér, M Sport csomagos szörnyűségek tengeréből.
Az új 7-es BMW dögös. Jó szögből nézve
Eddig sokan túlfújt 5-önek nézték, ez a veszély viszont soha többet nem fenyeget. Frissült a legnagyobb BMW limuzin.
Elvitte a zöld világ az olyan műszaki csemegéket a 7-esből, mint a biturbó V12-es motor vagy a négyturbós dízel, de igazából a 740d pont olyan, hogy ennél több valójában nem is kéne. A 3,0 literes, sorhatos turbódízel mellé csapták a 48 voltos mild hybrid rendszert, így az összteljesítmény 340 lóerő és 700 Nm nyomaték, ami még ezt a több mint 2 tonnás autót is nagyon szépen meglendíti. A katalógus szerint csak fél másodpercecskével hamarabb sprintel álló helyzetből 100-ra, mint a Lexus, de a BMW 5 másodperce egy egészen más világ. Mert nincs benne ez a nyúlós érzés, hanem gázra csak villámgyorsan visszagangol a 8 sebességes ZF automata, és már tol is, mint a megveszekedett gőzmozdony. A rugalmassága mellett a hangja is sokkal kellemesebb, hiszen itt rémült birkanyáj helyett puha hathengeres morajlás jön a tűzfal előtti messzeségből.
A legnagyobb, a leggyorsabb és legdrágább
Öncélú autó, és még az öncél sem egészen világos: sportautós viselkedés egy fetrengő elnökkel a hátsó ülésen?

Városi araszoláskor persze, jóleső érzés a Lexusban, hogy villanyháton, csendben siklik, de azért a BMW mild hybrid rendszere is kellemesen krémessé teszi ezeket a perceket azzal, hogy kiguruláskor észrevétlenül állítja le, majd indításkor minden jel nélkül indítja újra a motort. Autópályán és vidéki utakon, ahol igazán van helyük kinyújtózni ezeknek a luxuslimuzinoknak, egyértelműen a 740d xDrive hódít. Az LS 500 h futóműve mintha nem tűrné sem a tempót, sem az egyenetlenségeket, a kanyarokat pedig olyan esetlenül orrtolósan, gumicsikorgatóan veszi, mint egy tohonyább amerikai nagytepsi. Öröm volt visszaülni a stabil és dimenziói ellenére sportosan mozgó 7-esbe, aminek fickósságát nem csak a huligánabb mód a menetstabin és az M Sport fékek, de az okosan hangolt összkerékhajtás és az összkerék-kormányzás is segítette.

Minden irányban sokféleképp állítható komfortülése még mindig zseniális. A tökéletes pozíció beállítása sok idő, de utána már ki sem akartam szállni belőle, majd valamelyik szolid masszázsprogram átmozgat miközben a lézeres LED lámpák öntik a fényt a horizontig. A karamellizált színű Individual bőrbelső kidolgozása tényleg megadja a minőségi alaphangulatot az egy irányba sodort cérnákkal és a hajókötél szerűen fonott betétekkel. Bosszantó és roppant kínos apróság a BMW hőkomfortja, ami már évek óta gondot okoz. Egyszerűen annyira felhevül az utastér, hogy csak tiltáson járatott klímával és ülésszellőztetéssel lehet megúszni foltos ing nélkül.
Fegyencedzés a hátsó ülésen
A BMW nagyot gurított az új 7-essel, csak az a baj, hogy a a Mercedes újdonságai még nagyobbat szóltak. És nyakukon az új Audi A8.
Alapvetően meghatározza az elnöki helyek kényelmét, hogy a 740d rövid tengelytávú változat (3070 mm), az LS 500h pedig egyetlen méretben kapható, és az a nyúlánkabbik (3125 mm). A Lexusban bőven akad hely akár a fekvő pozícióhoz is, a kartámaszba épített tableten pedig minden funkció elérhető. Ezzel szemben a BMW méretéhez képest szűk, a hátsó pad pedig olyan magasan van, hogy indokolatlan közelségbe kerül az alcantara tetőkárpit. Amennyiben valaki sofőrös autót venne, mindenképp a hosszított 7-est nézze, mert a rövidben csalódni fog, ha terpeszkedve szeretné olvasni a New York Times-t.
Lexus LS 500 h - Bolla Gyuri
Az LS 500h, melyről megjelenésekor ugyanezzel a motorral írtunk már önálló tesztet, két és fél évvel fiatalabb típus, mint a 740d. A bemutatója ráadásul alaposan felverte az állóvizet, hiszen bár hasonlít az orra a többi Lexushoz, többek között a fél évvel előtte megjelent LC-hez, de a korábbi LS generációk a konzervatív vonalat képviselték. Bezzeg ez a harci nózi annyira erős lett, hogy a tavalyi ráncfelvarráson sem nyúltak hozzá. Nem is igényli, mert izgalmasan néz ki, ám a vagány vonalvezetésnek van hátránya: a hátsó ablak annyira hátranyúlik, hogy csak sokkal kisebb csomagtérnyílásra marad hely, mint a BMW-n. És csak 430 literes a raktér, részben bizonyára a hibrid aksi miatt.
A világ negyedik legjobb autója?
Lehet az indok a vásárlásra, hogy a Lexus egyszerűen más, mint amit megszoktunk? 40 millió felett nem biztos.
Persze egy-két golfkészlet, vagy pár tétel frissen vásárolt ruha így is befér, és az utastérben már nem jellemző a helyszűke. LS-ből csak ez az egyetlen méret van, és ez jóval tágasabb, mint a rövid 7-es. Az ajtók nagyra nyílnak, az ülések udvariasan hátrahúzódnak automatán, így kényelmes a beszállás bárhová, és még akkor is magas a komfort, ha négyen utaznak. Első utas híján meg aztán pláne úri a kényelem, mert ebben a Supreme változatban lábtartós-masszírozós elnöki pozíció a jobb hátsó.
Persze a 740d is létezik nyújtott L változatban, elnöki ülésekkel, és az még LS-nél is hosszabb valamivel, igen ám, de úgy négymillió forinttal drágább. Az LS alapváltozata 33,5 millió, a 740d Lang 37,2, és bár a tesztelt Lexus a közel ötvenmilliós csúcsverzió volt, a BMW-t is mindenki bőven tovább díszíti majd, ahogy a próbált rövid, de karácsonyfa változat is mutatja. Hiszen másként mi értelme.

Mindezt kiolvashatjuk a katalógusból, az viszont már csak a késő nyári napsütésben lebonyolított tesztkörön derült ki, hogy a Lexus egészen kiválóan klimatizálja utasterét: még akkor sem izzadtam át az ingem, amikor direkt napfényben küzdöttem a kormánnyal. És ez komoly érdem, nagyot dob a komfortérzeten. A légrugós felfüggesztés is sokat tesz hozzá abban az értelemben, hogy sokkal jobban eltünteti az út kisebb-nagyobb egyenetlenségeit, mint a BMW. Ám ennek ára van: úgy hajózik az LS 500 h, mintha jacht lenne, az ilyesmire hajlamosak nagyon hamar rosszul lesznek benne egy kanyargós szakaszon.

Persze felkeményedik valamelyest Sport + módban, de még úgy sem tudja tartani a lépést a BMW-vel, nem agilis, nem igazán vezetőbarát autó. Talán sofőrös autónak tervezték elegáns városi siklásra? Lehet, de a sirámok nem érnek a futóműnél véget, papíron ugyanis hiába erős az LS hibrid hajtáslánca (359 Le), hiába van benne rendes váltó e-CVT helyett (Multi Stage Hybridnek hívják), az ötvenmilliós luxus szedán 2,4 tonnás súlyához kevés az elektromos teljesítmény. Így még dugóban araszolva is szinte állandóan megy a V6, ha pedig lenyomjuk a gázpedált, menthetetlenül bégetésbe kezd szerencsétlen.
A japánok belső anyagválasztása nagyon más, mint amit megszoktunk európai gyártóktól, de a minőség szerintem elsőrangú. Ez az elképesztő felárért mért „Nishijin” kárpit ugyan furcsa, a hozzá illesztett platina betét azonban szép, és vannak más, szintén szép választások. A műszerek, kezelőszervek mind finomak az LS-ben, csak annyi a bibi, hogy hiába kapott érintőképernyős fedélzeti rendszert a tavalyi frissítéssel, még mindig kellemetlen a Lexus menüje, így vicces módon régebbi konstrukciónak érződik, mint a kiforrott BMW. És még a hifi sem szól olyan szépen, mint a prospektus 23 hangszórós ígérete alapján várnánk.
Összegzés
Lehet, hogy a Lexus LS fő piacain megfelelő a vezethetősége és a hibrid hajtáslánc idegeit sem szokták padlógázzal borzolni, de az biztos, hogy az európai igényeknek sokkal jobban megfelel a BMW 740d xDrive. Viselkedése eltünteti, mekkora batár ez, csomagtartója használhatóbb, a fedélzeti elektronika fejlettebb és kezelhetőbb – ki gondolta volna, hogy ezt valaha leírjuk, mikor az iDrive első verziója megjelent. A klímája gyengébb a Lexusénál, és a feszes futómű hátránya, hogy az úthibákat jobban érezni, de azért még így is komfortos. A legdurvább csapás azonban tankoláskor érte az LS 500h-t.
Végeredményben 209 kilométert mentünk, ezután 20,49 liter benzint kért a Lexus míg a BMW csak 15,21 liter gázolajat. Ez azt jelenti, hogy 9,8 literes átlaggal járt a hibrid a dízel 7,3 literjével szemben, ami letaglózó különbség. Lehet ugyan mondani, hogy itt a 40-50 milliós magasságban nem számít a fogyasztás, de felvetődik a kérdés: mi egyáltalán a hibrid előnye? Nehezebb tőle az autó, kisebb a csomagtartó, kellemtelenebb a hang- és a vezetési élmény, ráadásul még többet is eszik, így nehéz az LS 500h mellett érvelni. Bezzeg a BMW sorhatos dízelmotorja kulturált hanggal, kellemes gázreakcióval és meggyőző teljesítménnyel hódít, plusz még jól is fogyaszt. Számunkra is világos, hogy a dízelmotor nem a jövő technikája, de most, 2021-ben, ebben az összevetésben egyértelmű, hogy a 740d győzött.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
