A SUV-őrület csúcsa, hogy az emeletes autókból úgynevezett sportváltozatok születnek, M-es BMW-k, SQ-s Audik, AMG Mercik – egy kategóriával lejjebb nézve pedig ott a viszonylag köznépi Kodiaq RS. A többi tömeggyártónál maximum a plugin-hibridek ilyen erősek, itt viszont szó nincs ilyesmiről. A facelift során kivették a kétturbós dízelt az RS-ből, és lett helyette egy kétliteres, turbós benzinmotor.

A Kodiaq-kal lehetne viccelni, hogy a szegény ember Q7-ese, de nem az, egyszerűen azért, mert lényegesen kisebb az Audinál. Ha már mindenáron Audiban akarjuk kifejezni, akkor még beszédesebb, ha elárulom: a Kodiaq gyakorlatilag olyan hosszú, mint egy Q5-ös. Hogy csinálják? Hol az a Skoda-szimpliklevör, amitől a Skodába befér akár hét ember is, az Audiba meg csak öt? A válasz egyszerű: az Audiban a hosszmotor eszi a teret, a Kodiaq-ba viszont keresztbe építik be.
Ez a miénk, nem a Cayenne
Mintha a Wehrmacht tankfejlesztői kifejezetten a keleti frontot tartották volna szem előtt - ez a mi autónk a 30 milliós kategóriában.
A Skoda másik furcsasága az, hogy gyakorlatilag ugyanaz az autó, mint a Karoq, csak a tengelytávból és farból kevesebbet kap. A Kodiaq mégis sokkal komolyabbnak tűnik, és ezt főleg az orr formatervezésének köszönheti. Az, hogy most a faceliften nem sok változott, jelzi a gyártó elégedettségét: a lámpa alját felkanyarították a hűtőmaszk felőli oldalon, más a maszk és vele együtt a motorházfedél is módosult, alul a lökhárítókon alu-imitációk jelentek meg, valamint az ötödik ajtón a légterelő, illetve kétoldalt az áramlásleválasztó lapok nagyobbak lettek. Ja igen, és a hátsó lámpa már alapból teljesen ledes.
Karnyújtásra a Kodiaq-tól
A Skoda nagyon érzi a fájdalommentes spórolást: a Karoqban így is megtalálja az ember a kellemes VW-technikát és az okos részleteket.

Az RS ennél mélyrehatóbb változásokon ment át, mert kidobták belőle a kétturbós dízelmotort, ami 240 lóerős volt, és helyette egy 245 lóerős benzines TSI motort kapott. Az öt lóerős többletért azonban elvesztünk 130 Nm nyomatékot. Persze minden relatív, de tény, hogy a dízel 500 Nm-éhez képest itt csak 370 Nm van. Mivé lesz így a világ?! Igaz, összességében nullaszázban a benzines, új RS lenyomja 3 tizedmásodperccel a régi dízelt, meg jó pár kilóval (60-nal) könnyebb: ez azt jelenti, hogy 6,9 s helyett 6,6-ot tud, sőt, az ötüléses kivitel 6,5-öt. Önmagában az, hogy egy SUV tömegéhez a dízel karaktere kellemesebb, még nem komoly ellenérv, inkább ízlés dolga. Viszont a 11-12 literes fogyasztású benzinmotorhoz 58 literesnél nagyobb tankot is el tudnék képzelni.

Sajnos nem mentem a biturbós dízellel, de biztos vagyok, hogy a mélyről jövő gyorsításban jobb, míg a TSi a hosszas tiprásban kerekedik felül. Vagyis a közúti, rövid kukipárbajokban ne számítsunk instant diadalra eredményre, de a kitartás meghozza gyümölcsét. De legyünk őszinték: ugyanez a benzinmotor az Octavia RS-t azért lényegesen ütőképesebbé és élményautóbbá teszi.
A belső sáv mindenkié*
De főleg az enyém. Már ha nem jár arra valami AMG Merci vagy Porsche. A többiek hagyjanak békén, ha kérhetem.
A Kodiaq esetében más az ábra. Az ilyen SUV-k főleg autópályán teljesítenek jól, és ez az RS kivitelre is igaz. Vagyis a belső sávban jól mennek a gyorsítgatások, de főleg az egyenes szakaszokon, hozzáteszem, gyakorlatilag az autópályák összes kanyarja is ennek tekinthető. Kis hegyi utakra nem bálnával kell menni, ha az ember élvezkedi akar, de egyértelműen látszik, hogy ez nem is szempont. Ám ha mégis, és a leghátsó két ülésben is vannak utasok – a hely mérete miatt leginkább nagyobbacska gyerekeket – azért tanácsos bekészíteni a hányózacskókat, mert a legszűkebb íven a legdurvábbak a gyomorra ható erők, ugyebár. Az igazi arcát persze komoly, drága és radírként tapadó nyári gumikon tudná megmutatni az RS, de télen kaptuk meg, így nyilván felnagyítva mutatkoznak meg a magas építés hátrányai kanyarban.

A Kodiaq RS mentségére csak egy dolgot tudnék felhozni: átkozottul jó autó amúgy is. Vagyis amikor nem tolod neki (annyira), akkor teljesen normális tud lenni. A trükk itt az állítható lengéscsillapítás, de az alapvető viselkedésén is változtat, ha az ember nyomkodja a Mode gombot. Vagyis jobban veszi a gázt vagy kevésbé, élénkebb a kormányzása, stb. – láttuk ezt már ezer helyen. Egy ilyen autónál azonban ez létszükséglet, hiszen 5+2 ülésével azért illene családi járműként is jól működni. Jelentem, ez sikerül. Bár arra azért ne számítson senki, hogy hidrós Citroën-stílusban lebeg át a 10 centivel megsüllyedt aknafedélen, de a helyzet az, hogy Comfort módban a Kodiaq RS alkalmas a magyar utakon való közlekedésre. Szerintem ennél nagyobb dicséret nem létezik egy Sport-SUV esetében.

Apropó, komfort mód! Az RS kivitelek egyetlen valódi hátránya a Kodiaq esetében is megkeseríti az ember életét: a szánalmas V8-paródia műhang, bocsánat, a Dynamic Sound Boost. Minden egyes újraindításkor át kell kapcsolni normál módból valami enyhébb üzemmódba (a legjobb a Comfort) ahhoz, hogy ettől megszabaduljunk, nincs menekvés. Talán egy fokkal jobban sikerült a műhang, mint az Octavia RS esetében, ahol először mechanikai hibára gyanakodtam, amikor meghallottam. Itt erről nincs szó, lehet, hogy csak a nagyobb autóban jobban zeng, passzolom az okot, de a jó nem ilyen.

Ezt leszámítva megértem, aki az RS-t választja. Nyilván itt a fő limit a cégautó árlimit, és azon belül az RS a legjobb ajánlat. Igaz, a SUV kategóriához szerintem jobban passzolna a Laurin&Klement eleganciája és kényelme, de fogadjuk el, hogy az RS egyfajta fiatalos luxust nyújt, keményebb alaphangolással. Nincs ezzel semmi baj, és gyakorlatilag jobban telepakolták alapfelszereltséggel, mint a L&K kivitelt, igaz, úgy saccolom, hogy a hiányzó extrák pótlásával nagyjából egálba hozható a két modell ára. Esetünkben ez azt jelentette, hogy a 17,2 milliós árat 22 millióig tornászták fel az olyan extrák, mint a memóriás villanyülés, a villanymotoros vonóhorog, a sok Assist utónevű rendszer és az állóhelyzeti fűtés.
Így a facelift során a hatalmas LCD-műszeregység alapfelszereltség lett az RS-nél, de jár hozzá a zseniális led-mátrix intelligens fényszóró is, a szép, rombusz formájú steppelésű, egybe-sportülések, és egy több A4-es oldalnyi cucc, az akusztikus oldalüvegtől a változtatható színű hangulatvilágításon át a húszas felnikre szerelt, öntömítő gumikig. Az extrák közül személyes kedvencem az alváskényelmi csomag, ami tulajdonképpen a fejtámlák két oldaláról lenyíló támasztókeret, ami megakadályozza, hogy az ember feje elbillenjen oldalra. Meg persze ott a sok Simply Clever tartozék, esernyő az ajtóban, jégkaparó a tanksapka ajtajában, a tologatható középső üléssor – nem sok érv van a Kodiaq ellen, ha az embernek valóban hétüléses autóra van szüksége. Akkor sem, ha a plusz két ülés extra és egy tizedmásodpercet ront a nulla-százas gyorsításon.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
