Ilyen az első konnektorba dugható Alfa Romeo

Bemutató: Alfa Romeo Tonale PHEV – 2022.

2022.11.17. 10:04 Módosítva: 2022.11.17. 10:04

Megértük, hogy megérkezett az Alfa Romeo történetének első tisztán elektromosan is működni képes modellje. A Tonale sorozat legújabb, összkeré-hajtású plug-in hibrid változata annak ellenére temperamentumosabb a többinél, hogy súlyosabb egyéniség náluk. Az ellentmondás feloldása a legújabb Alfa Romeo esetében is a technikára hárul.

Nem igaz, hogy 280 lóerővel így kell kijönni egy kanyarból! Üzemmódkapcsoló a sportos, azaz Dynamic állásban, gázpedál a padlón, mégsem úgy jön ki az Alfa Romeo Tonale legújabb, konnektorról tölthető hibrid változata a kanyarból, ahogy 280 lóerő és 1835 kiló viszonyától elvárnánk. No, meg ahogy a 6,2 másodperces 0-100 km/h közötti gyári gyorsulási időből következne. Szerencsére azonban van megoldás: kézbe kell venni az ügyek intézését! Egy hasonló ívű kanyar előtt a kormány mögötti bal füllel visszakapcsolva második fokozatba mindjárt úgy lő ki a Tonale PHEV, ahogy egy ilyen összteljesítményű Alfa Romeótól illik. Az egyetlen probléma, hogy miért kell a megfelelő dinamikáért kézzel belenyúlni? Miért nem tudja ezt magától? Az ok talán a konnektoros hibrid rendszer összetettsége.

Minden idők legelső kívülről tölthető Alfa Romeójának a hibrid rendszere nem új találmány, sőt felépítése szerint az egyik legrégebbi megoldás, ami megjelent a piacon. Annyira, hogy valójában még a Stellantis-egyesülés előtti időkből, azaz a Fiat-Chrysler együttműködés korszakából származik. Kisebb összteljesítménnyel ezt építik be az Alfa Romeo Tonaléval azonos padlólemezre (Small Wide LWB 4x4) épülő Jeep Renegade-be és a Jeep Compassba is.

A rendszer belső égésű egységét adó 1,3 literes, turbófeltöltéses, négyhengeres benzinmotor még 2018-ban, a Fiat 500X modellfrissítésével mutatkozott be - 150 lóerővel. A Tonaléba már 180 lóerős kivitelben kerül, és már a hozzá társított erőátvitel sem hatfokozatú duplakuplungos automata váltó, mint az 500X esetében volt, hanem japán Aisin gyártmányú (TF-72SD típusú), szintén hatfokozatú, ámde hagyományos rendszerű, vagyis hidrodinamikus nyomatékváltós, bolygóműves automata.

A konnektoros hibrid rendszer miatt a benzinmotor két különleges kiegészítőt kapott. Az egyik a főtengellyel ékszíjas kapcsolatban álló, folyadékhűtéses, 33 kW-os (45 lóerős) – azaz meglehetősen combos – indítómotor-generátor, amely több feladatot lát el egyben. Egyrészt a start-stop rendszer részeként újraindítja a benzinmotort, másrészt amíg a turbónyomás fel nem épül, nyomatékával támogatja azt, harmadrészt pedig generátorként működve tölti a hibrid rendszer nagyfeszültségű akkumulátorát. A másik különleges kiegészítő az elektromos hajtású klímakompresszor, amely külön meghajtásából következően akkor is képes klimatizálni az utasteret, ha a benzinmotor éppen nem működik.

Az alkotók által elképzelt használat esetén a benzinmotornak nem is kellene olyan sokat dolgoznia, hogy a végén sztahanovista érdeméremmel tüntessék ki. Helyette a hátsó kerekek közötti 90 kW-os (122 lóerős), háromfázisú aszinkron elektromotornak kellene minél gyakrabban mozgatnia az autót – természetéből következően nulla károsanyag-kibocsátás mellett. Az elektromotornak ehhez egy 15,5 kWh névleges kapacitású lítium-ion akkumulátor áll rendelkezésére, amelynek áramtartalma városban akár 82, WLTP szerint mérve 69 kilométernyi út megtételére elegendő.

Ha az automata váltó fokozatválasztó karjának D állásában - gyorsítási igényünk egyértelmű jelzéseként - lenyomjuk a gázpedált, az első kerekeket hajtó benzinmotor-automata váltó váltó duó és a hátsó kerekeket hajtó elektromotor közösen, vállvetve gyorsítja a Tonalét. A három egység összehangolása azonban nem egyszerű feladat. Egyszerre kell az igénynek megfelelően mozgósítani a benzinmotor nyomatékát, megtalálni a legmegfelelőbb váltófokozatot, és úgy vezérelni a hátsó elektromotort, hogy az is a megkívánt mértékben vegye ki a részét a feladatból. Mintha ez az összehangolás azonban nem sikerült volna mindig a legjobban, amit azzal tudunk ellensúlyozni, ha a kormány mögötti váltófülekkel saját kézbe vesszük az irányítást. Mindehhez hozzá kell tenni, hogy a nagyfeszültségű akkumulátor töltöttségi állapota is árnyalja a képet, üres akkuval nem számíthatunk olyan dinamikára, mint legalább részben töltöttel.

Ennek a hibridrendszernek a további előnye, hogy összkerékhajtásosként működik, amit viszont jól csinál. Közreműködésének tulajdoníthatóan kiszámíthatóan és stabilan fordul gyors és szűk kanyarokban is a plug-in Tonale, sem az orrát nem akarja túrni, sem farolási hajlamot nem mutat, és még dőlni sem dől észrevehetően. Abban, hogy így viselkedik, a torque vectoringra, azaz oldalankénti nyomatékeltolásra képes összekerékhajtás mellett közrejátszik a többi Tonale változathoz képest 3 százalékkal alacsonyabb súlypont, ami éppúgy köszönhető a kardánalagút, illetve a vezető mögötti ülés alatt L alakban elhelyezett, 125 kilós nagyfeszültségű akkumulátornak, mint az akku és a hátsó elektromotor miatt egyenletesebb, elöl 53, hátul 47 százalékos súlyelosztásnak (a többi Tonale esetében 59-41 százalék az arány).

Nemcsak jól fordul azonban a plug-in hibrid Tonale, hanem érzésre is jó vezetni – a papíron 235 kilós súlynövekedése ellenére is. Az, hogy a nagyobb tömeg kanyargás közben nem annyira feltűnő, a kis áttételezésű, az út és a gumi kapcsolatát elég jól közvetítő kormány és a dynamic üzemmódban az elöl MacPherson, hátul több lengőkaros futómű feszesebbre váltó lengéscsillapítása is közrejátszik. A jó állapotú olasz országutakon amúgy ez a keményebb hangolás sem tűnt kényelmetlennek, míg a másik, normál beállítás valószínűleg a rázkódásokra érzékenyebbek igényeit is kielégíti – miközben a Tonale azzal is jól, bár erőteljesebb karosszériamozgások mellett kanyarodik.

A puhább lengéscsillapítás-hangolás azonban jobban illik a dna kapcsoló n, azaz Natural (természetes) állásához, amelyben amúgy alapértelmezett is. Ez az állás gyakorlatilag a hibrid üzemmódnak felel meg, ekkor a Tonale, ameddig az akkumulátorban csak töltöttség van, minél többet próbál károsanyag-kibocsátás nélkül, elektromosan haladni. Ha megnő a terhelés, akár egy erőteljesebb gyorsítási szándék vagy egy emelkedő miatt, akkor beindul a benzinmotor, és segít a villanymotornak. Az akkumulátor árama tárolható is későbbre, például ha utunk vége felé egy olyan városrészbe szándékozunk behajtani, ahová csak nulla kibocsátású autóval lehet. Ehhez csak az e-Save jelzésű gombot kell megnyomnunk, és máris zároltuk a még meglévő töltöttséget. Ha az mégis kevés lenne, a benzinmotorra telepített, és azzal hajtott 33 kW-os indítómotor-generátor töltheti is az akkut.

Jól nevelt hibridhez méltóan a konnektoros Tonale visszatáplálással is képes tölteni a nagyfeszültségű akkumulátorát. Lassításkor, illetve fékezéskor ez a feladat a hátsó villanymotorra hárul, ami ilyenkor generátorüzemre kapcsol át. Hibrideknél ennek az elektromos fékezésnek a hagyományos hidraulikus fékrendszerrel való együttműködése nem feltétlenül felhőtlen, a Tonaléban azonban teljes harmóniában működnek együtt, a fékerő arányosan változik a fékpedál lenyomásával.

A dna kapcsolót bekattinthatjuk még egy további állásba, az a jelűbe. Az Advanced Efficiency, azaz körülbelül különösen takarékosnak fordítható állás a plug-in Tonaléban a tisztán elektromos üzemmóddal egyenlő, legfeljebb 135 km/órás sebességig vehető igénybe. (És tényleg, kipróbáltuk!) Ebben kizárólag a hátsó elektromotor mozgatja az autót, méghozzá a 90 kW-hoz, illetve 122 lóerőhöz képest meglehetősen dinamikusan – de hát persze elektromotor az elkövető, amely 250 newtonméteres nyomatékcsúcsát egy szempillantás töredéke alatt képes mozgósítani. A 250 Nm nem tűnik soknak, csakhogy 1:10-es áttételen keresztül érkezik a hátsó kerekekre, amelyeken együtt így 2500 Nm jelenik meg, ha jó mélyen lenyomjuk a gázpedált.

Mint már esett róla szó, ha ezt a mélyre nyomkodást nem visszük túlzásba, szerencsés esetben akár 80 kilométert is magunk mögött hagyhatunk az akkumulátor egyszeri feltöltésével. Lejtőn lefelé haladva, visszatáplálással is gyarapíthatjuk a töltöttséget, sőt a középső érintőképernyőn egy olyan üzemmódot is bekapcsolhatunk (eCoasting Descent Control), ami 50 km/órában maximálja a lejtőn leereszkedési sebességet. Ez a program valóban működik! Ha kanyar után nagyon visszaesne ötven alá a tempó, gyorsíthatunk egy kicsit, majd felengedve a gázpedált még meredek lejtőn is erre a tempóra áll vissza a Tonale, és azt tartja, amíg újra bele nem avatkozunk – akár gázzal, akár fékkel.

Visszatáplálás ide, benzinmotoros töltés oda, egyszer minden akkumulátor lemerül, és akkor újra kell tölteni. Ehhez egy 7,4 kW teljesítményű fedélzeti töltőt építettek be, amivel elméletileg két és fél óra alatt lehet teletölteni az üres akkumulátort. A plug-in hibrideket legtöbben otthon, 230 voltos aljzatból töltik, aki ezt választja, öt és fél órás töltési idővel számolhat. Ez a sebesség is bőven elég ahhoz, hogy egy éjszaka, vagy egy munkaműszak alatt az akkumulátor teljes kapacitása rendelkezésre álljon.

Aki garázsában vagy a kertjében, esetleg a munkahelyén konnektorhoz tudja csatlakoztatni a Tonaléját, annak az összes közül valószínűleg ez a legújabb változat, a plug-in hibrid tűnik a legésszerűbb választásnak. Egyik végletként nagyobb teljesítményével - a súlynövekedés ellenére is (főleg kézi kapcsolással) - temperamentumos, gyorsan és lelkesen kanyarodó, jól vezethető autó, miközben a másik végletként arra is képes, hogy akkumulátorának hatótávján belül károsanyag-kibocsátástól és benzinfogyasztástól mentesen hordja munkába gazdáját.

A kettő között pedig ott a hibrid üzemmód, amiben 5-6 liter közötti fogyasztásra lehet számítani, ami nem is olyan gyenge egy a méretei révén családi használatra is tökéletesen alkalmas típustól. A konnektoros tölthetőség érdekében két áldozatot kell csupán meghozni. Az egyik, hogy a csomagtartó mérete 500 literről 385-re zsugorodik, a másik az egyelőre még nem ismert, de várhatóan a húszmillió forintot meghaladó vételár. Utóbbiról csak annyit, hogy a kategóriában már ez is versenyképesnek számít. Sajnos.

Az oldalról ajánljuk

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

2 órája
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38