Végre egy hasznos tesztautó(t összetörni)
Opel Zafira-e Life – 2022.
Az éveken át tofut szállító Fudzsivara Takumi alulmotorizált Toyotájával szörnyű Skyline-okat ver péppé a harunai szerpentinen, az arca se rezdül. De ha egy állótükörrel, instabil bútorokkal és gyönge szobafikuszokkal terhes villanyfurgont terelgetsz a budapesti forgalomban – mert költözöl –, oda a misztikum: ez nem tehetségről, meg gyakorlásról szól, kényszerből én is tudok Takumi lenni.
A tükör törékenységben a tofuval rokon – ha bármelyiket időre kell elszállítani A-ból B-be, muszáj megtalálni a balanszot sebesség és oldalgyorsulás között. Elnyújtott ívek, mértéktartó pedálkezelés, a forgalom mozgásának távolról olvasása, ún. prediktív közlekedés. Nehéz elképzelni, hogy ebben egy Stellantis-féle elektromos kisbusz segíthet: indulnánk az első adag holmival a Vácin, de a villanymotor 260 Nm-nyi nyomatéka túl hirtelen érkezik. Hátul valamik csörömpölnek, nejem szeme villan. Gondolkodom a pirosnál, mit lehetne tenni, a sárgánál eszmélek: az ECO mód lágyítani szokott a villanymotor görbéin, a rekuperációt is erősíti, a hirtelen gyorsításokat és fékezéseket is lehet vele mérsékelni. Billentem a váltó melletti kapcsolót (nyilván Peugeot-származék), lenyomom a pedált, a szobanövények alig rezzennek – működik, a plusz hatótáv már csak grátisz.
A Zafira-e Life megtévesztő: az Opel ugyanúgy egy bejáratott, jól csengő nevet reciklált, ahogy a Ford tette azt a Mustanggal. Csak hát egyterűből kisbuszt csinálni nem blaszfémia, korszakos kupéból emeletes pénznyomdát viszont az. Mindegy, a lényeg, hogy a Zafira alapvetően embereket szállít, a dobozos párja, a Vivaro meg tárgyakat. Nagy szerencse, hogy fordítva is működik: a Zafira hátsó üléseit és kihajtogatható asztalkákat rejtő középkonzolát nemcsak a sínrendszeren lehet tologatni, de teljesen ki is lehet őket szedni. A sík padló fölé így 6,1 köbméter eszményi cucc kerülhet.
Nehéz egymástól különbözőbb dolgokat találni a Zafira-e-nél és az Initial D AE86-osánál, épeszű ember valószínűleg soha nem is hasonlította egymáshoz a kettőt. Pedig teljesítményben nem állnak messze egymástól: a Toyota 128 lóerő (le is mértük, tessék megnézni), a hasáb Opel meg 134; előbbinél szűk egy, utóbbinál 2,2 tonna mozog. A dízel testvérhez képest ez 300 kiló plusz, de a 75 kWh-s, padlóban lévő akkucsomaggal így sem kiugróan nehéz a Zafira – összehasonlításképp a BMW i7 2650 kiló (teszt csütörtökön!). A fogyasztását nem is igazán a tömeg, inkább a homlokfelület tolja fel: megpakolva, városi és elővárosi környezetben 28 kWh-t sikerült etetni vele, szánalmasabb személyautók is tudnak ennyit. A hivatalos fogyasztása 24 kWh körül van, ez WLTP szerint jó 330 km-es hatótávot ad ki, de a gyakorlatban inkább 260-300-zal érdemes számolni. Ez megmenti attól, hogy vénségére tömegével vigyék majd a Kaukázusba marsrutkának, de kistérségi asszonykórusos rombolónak vagy reptéri transzfernek jó lehet.
Az (immár ex)lakásunk melletti csomagautomatát egy elektromos furgon szokta kiszolgálni: piros MAN e-TGE, anno interjút is készítettem a működtető Foxpostnál arról, hogy az áruterítésben megéri-e már a villany. Akkor az volt a verdikt, hogy majdnem. Eggyel kisebb kategóriában, személyeket szállítva nyilván egész mások a feltételek, de az Üllőin sokasodó Enyaq- és EV6 bázisú taxikat látva muszáj arra gondolni, hogy túlságosan rossz üzlet nem lehet. Meg az is van, hogy a Stellantis kivonja a dízel személyszállítóit az európai piacról, tehát mint Takumi, a kisbuszok üzemeltetői és a nagyonnagycsaládosok is kénytelenek lesznek alkalmazkodni: 2022 óta se a Zafira Life-ból, se a testvérmodellekből (Citroen SpaceTourer, Peugeot Traveller, Fiat Ulysse) nem kínálnak már dízelt a kategóriában. A kérdésben szabadelvű Toyota kivétel, náluk van.
Valószínűleg az összes hazai forgalmazónál tudnak olyan sztorit mondani, ahol az újságíró vagy a szponzorált félhülye sportoló/színész vállalhatatlan állapotban vitte vissza az autót, majd mintha a sérülés a művészi szertelenség legtermészetesebb hozadéka volna, szó nélkül tovalebegnek a telepről. Hát neki honnan kéne tudni, mikor szakadt le az a műanyag izé. Én a Zafira kilenc (a tesztautó esetén hét) üléséből a hátsó sor jó húsz kilós dupla ülésen nem találtam rendesen fogást: leesett: rá a küszöbre: csúf lett. Az incidens után egy órán keresztül hintáztam összegömbölyödve a padlón, és motyogtam magam elé, hogy semmi baj, semmi baj, majd kifizetem. Tipp: ha mindenképpen át kell rendezni (kivenni, visszatenni, szembeforgatni) az ülőhelyeket, a duplát két ember fogja meg.
A kishaszongépjárműves eredet miatt a beltér – a küszöb egyedi horpadását leszámítva – célszerű maradt, de ravaszul összeválogatott részletekkel igyekszik kompenzálni a villanyautós ázsió és az e-Elegance felszereltség miatt 24 milliós árát: elöl fűthető, derékmasszírozó bőrülések, üvegtető, plexire vetítő head up display és két oldalt motoros tolóajtók. Utóbbiakat mindenhonnan lehet vezérelni: a kilinccsel, a C-oszlopokon lévő gombokkal, a műszerfalon lévő gombokkal, a kulcson lévő gombokkal, illetve a hátsó kerék mögött meglengetett lábbal. Mi utóbbira nyilván csak jó 30 doboz és 60 manuális nyitás–zárás ciklus után jöttünk rá.
A Zafira eleve nagy, de a tesztautó az alapnál is hosszabb verzió, extra 35 centivel van megtoldva hátulról. Ha van huszonmilliónk egy soküléses kisbuszra, az L-es méret negyedmilliós felárát sem érdemes elspórolni, mert a 8-9 ember 8-9 táskája óhatatlanul igényelni fogja a 700 literes csomagtartót, de akkor is jól jön, ha a hűtőszekrény elé még két kicsi komódot és a sógort is (legálisan, ülésbe szíjazva) be akarjuk pakolni.
A többségnek úgyis csak epehányást okoz majd a Zafira, hiszenhátelektromos, de ha vállalkozásként pontosan tervezett, mérsékelten hosszú útvonalon kell vele közlekedni, reális alternatíva: este a telepen/garázsban a 7,5 kW-os (opcionálisan 11 kW) váltóáram kíméli az akkumulátort, és ha vis maior messze kell utazni, a 100 kW-os egyenáram tölti csurig 40 perc alatt.
Nem nehéz megszokni a jót. Ha megint költöznöm kéne, csak elektromos luxusfurgonnnal tenném: nyitotta nekem az ajtót, a zöld rendszám miatt nem kellett a parkolóórával bajlódni, a csomagtér miatt 3 fordulóval elfogyott, ami a Priusommal lett volna 10 is. Sőt, az alacsony súlypont miatt igazából a 6 köbméter tofut is ezzel vinném.