Arkana, szeretlek!
Teszt: Renault Arkana E-Tech engineered
A Renault Arkanát sok dolognak nevezhetjük: szegény ember GLC Coupe Mercijének, a francia BMW X6-nak, a „nem akarok SUV-ot, de mégis autónak”, vagyis ez egy SUV-kupé. Méghozzá egy 4,57 méter hosszú, 1,82 méter széles és 1,57 méter magas terepkupé. Ezzel olyan vetélytársai vannak, mint a Toyota Corolla Cross vagy az Audi Q3 Sportback. Vagyis méreteiben tényleg SUV, bár az orrától eltekintve ezt nagyon próbálja rejtegetni.
Profiljában nem nagyon látni a felfújtságot, viszont hossza miatt anélkül tudták hozni a kupésan ívelő tetőt, hogy ezt a hátsó sor fejtere vagy a csomagtartó mérete bánta volna. Viszont 20 centiméteres hasmagassága sokat ront az összképen, bokorugró hatást kelt 18 colos felnijeinek társaságában.
Az orr hozza a tipikus Renault dizájnt a fényszóróival, benne LED nappali menetfényével, méretéhez képest apróbb hűtőmaszkjával és batár nagy logójával. Nem mondható különlegesnek, de az E-Tech Engineered felszereltség része, hogy a króm hűtőrács és a logók feketék, valamint a lökhárító is kapott „arany színű F1 sport” első lökhárító betéteket. Ezzel az apró arany kiegészítéssel, feketében tetszetős.
Az unalmas frontot a hátsó kompenzálja, bár egy apróság miatt rosszalóan mutogatnék egy kicsit a Renaultra: az arany díszítés alul kipufogót formál, de hohó, azok bizony hamisak. Az igazit a lökhárító mögé rejtve találjuk, ami ráadásul úgy néz ki, mint egy kis... kerti csap. Azt hittem, már rég a múltban felejtettük az álkipufogó-trendet, de nem.
Visszatérve a hátuljára: a fekete logóba futó nappali menetfény kiemelkedik a lámpatestből, ezzel bölcsőt alkot az indexnek és a tolatólámpának. Az aprócska szárny jópofa, bár haszna kérdőjeles.
Tehát hol van itt a SUV-kupé?! Egyszerre mindenütt és sehol, picit ez, picit az, picit mindkettő. De nekem pont emiatt a korcssága miatt jön be a formája, bár egy 2-3 centit biztosan lejjebb ültetném és megelégednék a 17 colos felnikkel, de erről picit később.
Tettem beléd lepcsit, laskaszűrőt és tepsi szettet
Elfér benne, több is: 480 literes csomagtartója tágasnak mondható, bár a nem hibrid hajtású Arkana csomagtere 513 liter. Praktikumot viszont ne keressünk benne, ugyanis se egy akasztó, elválasztó, akár "oldalzseb" sincs benne, az álpadló alatt pedig a pótkereket találjuk de a 480 literes csomagtartót a hátsó ülések ledöntésével 1263 literre növelhetjük.
A hátsó ülések a SUV-kupéság áldozatává váltak, de érdekes módon nem fejtér tekintetében, abból van dögivel. Ugyanis inkább előrébb került a hátsó üléssor, vagyis lábtérben szűkölködhetünk. Kárpótlásul van hátul is szellőző és kettő USB bemenet.
A középszerű hátsó sort kárpótolja az első – legalábbis kényelemben, mert látványban nem rejt semmi extrát, hacsak az autó külsejéről ismert matt hatású arany színt nem számítjuk, az árnyalat az ajtón és műszerfalon is visszaköszön. Ez stílusos, viszont a műkarbon kiegészítők számomra bazárinak hatnak.
A 9,3 colos infotainment nem rossz, sok biztonsági funkciót lehet ki-be kapcsolni, vezetési módokat konfigurálni, szóval a mai sztenderdekhez képest egészen szabad kezet kapunk az autó beállításaihoz. Képe éles (és ez a digitális műszeregységre is igaz), a tolatókamera felbontása viszont alacsony, így szép kijelzőn nézhetjük a ronda kameraképet. A kijelző alatt egy sor hasznos, kapcsolónak álcázott gomb van, alattuk pedig a gombos tekerős klímapanel. Az e-Shifter váltókart kellemes használni, hozzáérni, lent pedig két USB-A csatlakozót és a kábel nélküli töltőt találunk. A 6 irányban elektromosan állítható, fűthető első ülések nagyon kényelmesek, a deréktámaszuk is kimondottan hasznos, az Alcantara bőr betétek és a szintén arany színű varratok sokat dobnak az összképen.
A panorámatető is illik az autóhoz, egyetlen érdekes döntés vele kapcsolatban, hogy nem egy karral és/vagy gombbal működtethető, hanem egy tekerővel, rajta hat opcióval. Egy tekerésre csak picit felnyílik a tetőablak, viszont a következő négy opcióval nagyjából 3-4 centinként tolja hátrébb azt amíg el nem éri a maximumát.
Ha pedig már a tetőnél tartunk. Szép kis apró részlet, hogy a visszapillantó keret nélküli, bár sokat nem fogjuk használni, ugyanis a hátsó ablakon annyira lehet kilátni, mint egy pinceablakon.
Nekem a lélek a fontos, nem a testy
A legmeglepőbb az volt, hogy az Arkana nem a dizájnjával kedveltette meg magát, hanem a vezetési élményével. 1.6-os motorjából, full-hibrid hajtásából 145 lóerőt sajtoltak ki, amit az első kerekekre ad le. Így a 0-100-as sprintet 10,8 másodperc alatt futja meg. Ehhez egy négyfokozatú E-Tech automata váltót raktak, amivel az autó súlya 1435 kiló.
Van ebben bármi, ami kiemelkedő? Nincs. De mégis élvezetes volt vezetni. Hibrid hajtással együtt a 145 lóerő tényleg nem hangzik soknak, viszont városi közlekedésre remek. Kormányozhatósága pontos, nem egy guruló ház érzését adja. Az autó egyből reagál a gyorsításokra, ez pedig főleg a hibrid hajtásnak köszönhető: okosan osztja be magának, hogy mikor működjön soros vagy párhuzamos hibridként.
Legtöbb problémám inkább a futóművel volt, és korábbi tesztünkből ítélve ez nem a hibriddel járó plusz súly miatt van. Az autón lévő 18-as kerekek indokolatlanul nagyok, így a rossz utakat eléggé megérzi benne az ember. Ez részben enyhíthető, ugyanis kapható rá 17-es kerék is, bár az E-Tech Engineered felszereltséghez ilyen pont nem választható.
Viszont az E-Tech miatt itt szerencsére nem vonyító CVT-váltó van, hanem a Renault saját fejlesztésű körmös kapcsolású, de aszinkron váltóműve, ami még mindig remek vezetési élményt ad.
Fogyasztásától nem ájultam el sem pozitív, sem negatív értelemben. Papíron 4,8-4,9 liter között eszik vegyesen, nekem az istenért sem akarta ezt megközelíteni, így elfogadtam az 5,9-6 liter közötti átlagot. Állandó eco mód használat mellett elképzelhető jobb eredmény, de az ugye az élmény rovására megy.
Egyébként három klasszikus vezetési mód közül választhatunk: eco, normal és sport. Lehet érezni közöttük a különbséget teljesítményben és mondhatnám, hogy irányításban is, de az személyre szabható a beállítások között.
Valahol a mező végén vártalak
Összességében az E-Tech Arkana nem egy kiemelkedő autó, szerethető külsővel és kategóriájában kellemes vezetési élménnyel. Az árát viszont megkérik, ugyanis ez a felszereltség 14 millió 700 ezer forintba kerül, de hasonszőrű társai sem kerülnek sokkal többe, vagy kevesebbe. Egy Audi Q3 Sportback alapfelszereltsége kezdődik 14 milliótól, míg a Toyota Corolla Cross legjobban felszerelt verziója kerül csaknem 16 millió forintba kerül.
Ha mindenképpen SUV-kupé kell, de a német márkák túl drágák, akkor ez egy járható alternatíva, de az Open Stage-dzsel ellentétben nem fogok sokat sírni éjszakánként utána. Csak egy picit.