Te, én és az Ioniq 6 Bécsig, autópályán. Működhet?

Sztrádateszt: Hyundai Ioniq 6 AWD 77,4 kWh

2023.11.27. 15:56

Adatlap Hyundai Ioniq 6 Executive Edition AWD - 2022

  • 0 cm3-es, hengeres elektromos
  • 442 LE @ rpm
  • 350 Nm @ rpm
  • fokozatmentes automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    5.1 másodperc
  • Végsebesség:
    185 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    14.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    11.7 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    17.8 l/100km
  • 24 999 000 Ft

Az Ioniq 6-ot "elődjéhez" hasonlóan különleges, bár megosztóbb külsővel áldották meg. Ennek viszont oka van, ugyanis mindent az alacsony légellenállási együttható oltárán áldoztak fel. Ennek meg is lett az eredménye; 0,21. Ez az eredmény pedig számomra nem jelentett mást, minthogy ezzel nekem el kell mennem Bécsbe és vissza, ugyanis ennél jobb sztrádázásra kitalált villanyautó kevés van.

Nem ez az első Ioniq 6 a szerkesztőségben. Áprilisban Marcinak lehetősége volt hazahozni egy ugyanilyet, csak más felszereltségben, így egy általános teszt megírásával már megelőzött. Marci viszont a jó légellenállási együttható ellenére neheztelte az autó fogyasztását, ezért a teszt során kimondottan arra voltam kíváncsi, hogy azóta finomítottak-e rajta frissítésekkel, és pontosan hogyan fogyaszt az autó. Ehhez pont kapóra jött, hogy egy ideje már terveztem, hogy ellátogatok a Bécsi Szépművészeti Múzeumba és a karácsonyi vásárok is kezdtek megnyílni. 

Kapcsolódó
Megosztó autó, egy megosztott nemzettől + nyest

Megosztó autó, egy megosztott nemzettől + nyest

Szép? Nem szép? Érdekes vagy menő? - a vélemények különböznek, de az biztos, hogy mindenkinek meg van róla.

A légellenállási együttható olyan fontos, mint a levegő

Egy korábbi cikkünkben már részletesen elmagyaráztuk, hogy miért nagyon fontos egy autónál a légellenállási tényező. Nagyon leegyszerűsítve, minél alacsonyabb egy jármű légellenállási együtthatója, annál kevesebbet fogyaszt. Jelenleg az autók légellenállási tényezője átlagosan 0,3 és 0,25 között van, így az Ioniq 6 0,21-es értéke tényleg szép eredménynek mondható.  Viszonyításképpen a 2021-es Tesla Model S légellenállási együtthatója 0,208, a Mercedes EQS-é pedig 0,2, az új Tesla Model 3-é 0,219, a Porsche Taycan Turbóé 0,22 és a BMW i7-é 0,24.

Az Ioniq 6 formája már szerkesztőségen belül is más-más jelzőt kapott. Elvis kollega egyszer banánszerűnek hívta, Marci a tesztjében svábbogár formát lát benne. Pedig az autó formája streamliner, olyan autók ihlették, mint az 1947-es Stout Scarab, Phantom Corsair and Saab Ursaab, de a Supermarine Spitfire repülőgép is egy sarokköve volt a dizájnnak. Nekem kimondottan tetszik a nem szokványos látványvilága, de értem, hogy egyesek miért tartják csúnyának. Ebből a szempontból az Ioniq 5 jobban sikerült, kevésbé is volt megosztó.

Mivel az alacsony légellenás volt az egyik cél az autónál, ezért kiemelt szerepe van az első lökhárítón lévő aktív légterelőnek, ami a teljes légellenállás több mint 20 százalékát teszi ki. Ez csak akkor nyílik ki, amikor hűtés kell a rendszernek, majd ennek végeztével bezáródik a légellenállás csökkentése érdekében. De többek között olyan trükkökkel is javítottak a légellenálláson, mint a „kerékjárat-szűkítő légterelő”, a visszapillantó kamerák (bár ez opcionális) és a hátsó lökhárító két szélén található kitüremkedések, amik a levegő áramlását hivatottak segíteni, valamint az ívbe simuló kilincsek.

Budapest-Bécs

A kiruccanás során igyekeztem figyelni arra, hogy úgy kezeljem az autót, mint bármelyik belső égésű motoros modellt. Nem fagyoskodtam és nem tötymörögtem 100-110-zel az autópályán. Az autót azért eco módba tettem, a tempomatot 120-ra állítottam (vitatható, hogy autópályán ez tötymörgésnek számít vagy sem, de szerintem pont nem), de ha előznöm kellett nem hezitáltam. A hőfokot 22 fokra és autora állítottam, ülésfűtést pedig kedvemre kapcsolgattam ki-be. Android Autót használtam, ami csak kábelesen elérhető, vagyis a telefonomat folyamatosan töltöttem, valamint fontos tényező, hogy az autóban egyedül utaztam.

Időjárás szempontjából nem éppen a legkedvezőbb napot választottam. Délelőtt fél 11-kor indultam a szerkesztőségből, amikor szakadt az eső és 7 fok volt. Az út a múzeumig pontosan 249 km, az autó pedig fullra töltve 408 km hatótávot jósolt. Vagyis kizárt, hogy egy töltésből kiutazzak és vissza. Ez azért szomorú, mert a WLTP hatótáv 20 colos felnikkel 519 km. Köztudott, hogy a WLTP pontatlan, valamint hideg időben kisebb hatótávval kell számolni, de azt nem gondoltam volna, hogy ennyivel. Amúgy a maximum WLTP hatótáv 2WD, 18 colos felnik esetében 614 km, de saját tapasztalatból kiindulva ez csak 500 lenne a valóságban – legalábbis ősz vége felé.

Mire a szerkesztőségből kiértem az M1-esre, az autó 18,3 kWh/100km-es fogyasztást mutatott, ami Herceghalom közelében igen gyorsan felugrott 23,4-re, ami kedvezőnek nem mondható. Lébény közelében már elállt az eső, ekkor a fogyasztás is 22,8-ra csökkent. A GPS leterelt Mosonmagyaróvárra egy baleset miatt, így ott megálltam, hogy vegyek osztrák pályamatricát. Bécsbe végül háromnegyed 2-kor érkeztem meg, ekkorra a fogyasztás 22,6-ban stabilizálódott, az akkumulátor töltöttsége 29 százalékon (96 km hatótáv) volt. Ez egy összkerekes, 2020 kilogrammos autónál ilyen körülmények között egy kimondottan kedvező érték.

Ezután indult a szabad töltő keresése a belvárosban, ami csak negyedikre sikerült, az is maximum 11 kW-tal töltött. Nem a legjobb teljesítmény, de legalább van. Így 5 óra 50 percet kellett volna várnom a 100 százalékos töltöttségig. Még szerencse, hogy a Bécsi Szépművészeti Múzeum nagy és a karácsonyi vásárok is látványosak (amúgy mindenkinek ajánlom, akit érdekel a művészet, megéri élőben látni a Bábel tornya építése festményt).

Huzamosabb ideig ülve az Ioniq 6-ban el kell ismerni, hogy kimondottan kényelmesek az ülései, a gombnyomásra beállítható pihenő állás tényleg kényelmes. Aludni mondjuk nem lehet jó benne. A beltér praktikus a rengeteg tárolóval, az ablakemelő gombok nem az ajtókon, hanem középen találhatóak, a fontos menüpontoknak pedig vannak fizikai gombjai - kivétel a fűtésnek. Ugyanis ezek érintős gombok, amiknek nincsen haptikus visszajelzése, így párszor elterelte a figyelmemet az útról. A 12,3 colos infotainment kijelző éles, pontos, bár ha valamit a jobb harmadában akarsz megnyomni, akkor készülni kell egy alapos nyújtózkodásra. A hangulatvilágítás minimálisan javít az amúgy egyszínű beltéren, de a műszerfal és az ajtó néhány borítása szörnyen olcsónak hat.

Külön ki kell emelni a visszapillantó kamerákat. Technológiai szempontból nagyon jó a kivitelezése, ugyanis a kijelző képe sötétben és nagy sebességnél egyaránt éles, gyors. Kisebb, mint a hagyományos visszapillantó, ami a légellenálláson javít. Viszont gyakorlati szempontból semmivel sem előnyösebb, mint egy hagyományos visszapillantó, sőt a hagyományosnál kevesebbet is látunk benne, de azt legalább torzítás nélkül. Ezáltal nincs sok értelme, de csak az AWD Executive Editionben elérhető, aminek ára 25 millió forintról indul.

Visszatérve az utazásra, végül csak 202 percig töltöttem az autót, ami alatt 36,604 kWh-át tudtam rátölteni az akksira, ami 28,09 euróba, vagyis 10 610 forintba került, ami pedig nagyjából 18 liter 95-ös benzinnek felel meg (jelenleg). Így pedig 71 százalékos töltöttséggel és 263 kilométernyi hatótávval indultam el hazafele. Vagyis ha 250 km-es hazautat vesszük alapul, 13 kilométerem marad. Ez a későbbiekben viszont kellemetlenséget fog okozni.

Bécs-Budapest

A felállás ugyanaz, mint idefele, 120-as tempó, eco mód, 22 fok. Az időjárás már sokkal jobb, szeles, de száraz, 10 fok volt Bécsben, amikor elindultam. A városból kilépve fogyasztásom is jobban alakult, 15,1 kWh/100 km. A határt átlépve 18,2-es fogyasztáson álltam, ami egészen Budapest határáig kitartott. Ez a kifelé menő 23,4 kWh/100km-es fogyasztáshoz képest szignifikáns különbség, ennyit számít, hogy esik-e az eső vagy sem. Valamint hozzátehetjük, hogy Bécs magasabban van, mint Budapest, de ez nem olyan jelentős befolyásoló tényező. A forgalom egyébként oda és visszafele is hasonló intenzitású volt. Végül a budapesti forgalomban letornáztam a fogyasztás 18,1-re, így a túrát a szerkesztőségben 10 százalékos töltöttségi szinttel, 35 km maradék hatótávval zártam, vagyis 22-vel többel, mint a visszaút elején számoltam.

A picivel több mint 500 kilométeres túrát 20,3 kWh/100km-es fogyasztással zárta az Ioniq 6, kedvezőtlen időjárási körülmények között, normálisan használva. Ez a jelenlegi villanyautós felhozatalban, a körülményeket beleszámolva egy kiemelkedően jónak mondható eredmény.

A kellemetlen rész

A villanyautózás kellemetlen része viszont innentől jön, de ezért már nem az autót hibáztatom, hanem az infrastruktúrát. Egyszer már kipanaszkodtam magam, hogy lakótelepen nem lehet villanyautót tölteni, és azóta sem történt változás, valamint én sem költöztem el. Ergó vagy a szerkesztőségben hagyom tölteni az autót és hazabuszozom, vagy unatkozom az autóban, amíg lesz benne annyi nafta, hogy biztosan hazaérjek vele és hétfőn vissza az irodába. Erre pedig egy 22 kW-os töltő áll rendelkezésre a garázsban, amivel másfél óra unatkozás után értem el a 40 százalékos töltöttségi szintet. Egyébként az autó képes akár 350 kW-os töltést is felvenni, így csak 18 perc kellene ahhoz, hogy 10-ről 80 százalékra töltsem az akksit, de nem csak ritka, hanem drága is egy ilyen töltő használata. Egyébként ezzel a töltési sebességel a Hyundai a leggyorsabbak között van.

Kapcsolódó
Buszok, kamionok, zombik és szörnyek - egy helyen

Buszok, kamionok, zombik és szörnyek - egy helyen

360 ezer négyzetméter, 730 jármű: volt még nézni és kipróbálni a KpST parkban, a tökéletes játszótéren.

A tesztidőszak alatt picit több mint 1100 kilométert tekertem az autóba, aminek a vége egy 21,4-es fogyasztás lett. Ebben benne van a bécsi kiruccanás, TC osztálykirándulás a KpST Parkban, munkába ingázás (ez átlagosan 18 kWh/100km volt), mókázás (a 0-100-as sprint tényleg 5,1 másodperc) stb... Érdekes látni, hogy a vártnál kisebb a különbség a városi használat és az autópályás használat fogyasztási adatai között, ami csak azt támasztja alá, hogy mennyire fontos egy villanyautónál a légellenállási együttható. Valamint a cikk elején említettem, hogy Marcinak nem volt kedvező a fogyasztása (neki 20 kWh/100km környékén jött ki a városi fogyasztás), de a jelek szerint ezt április óta frissítések formájában javították – vagy én vezetek óvatosabban, vagy ennyit számít a kamerás visszapillantó.

balogh_bence
Balogh Bence követés

Banán? Svábbogár? Porsche!

Na jó, hátulról és hunyorítva, de nyomokban akkor is tartalmaz egy kis 911-et. Ettől persze még annyira sem jár a nyomdokain, mint annak idején a Skoda 110 R, lapos utastere mégis képes egy kis kupés hangulatot csempészni az összképbe. A KpST parkból hazafelé hátul ültem, ott feltűnt, hogy a lecsapott tető miatt a hátsó ülést alacsonyan építették be, emiatt nem tudtam letenni a combomat az ülésre, és a lábfejemet sem tudtam betenni az első ülés alá, cserébe elfért a fejem és volt elég lábterem, plusz viszonylag könnyen be tudtam ülni hátra, szóval hiába prózaibb, tényleg praktikusabb így négy ajtóval. 

A fotózáson elkértem a kulcsot is. Már az első métereken megfogott, hogy mennyire élénken viselkedik, mennyire kívánja a haladást, vagyis mennyire szeretne örömet szerezni. A 175 centimmel a passzentos, de komfortos helyen jól ültem a kormánynál, és az úthoz képest is ott volt a fejem, ahol még intenzív a sebességérzet. A teljesítmény nem csak papíron elég, a futómű hangolása, a kormányzás és a fékrendszer is megerősíti, hogy a Hyundai megtalálta az igaz utat, és nem felejtette el azokat, akik szeretnek vezetni. Belül a kamerás tükrön kívül a sötét tetőkárpit zavart, azt viszont ellensúlyozta a méretes tolótető.

Összességében az Ioniq 6 elérte azt, amire tervezték: egy autópályán is bátran használható villanyautót csináltak, ami külsejével folytatta az Ioniqokra jellemző megosztó dizájnt, bár mindezt sok pénzért. Persze, ez így nem fog egy dízelt helyettesíteni, ami akár Németországból hazáig megelégszik 7,5 literes fogyasztással, miközben egy MX5-öt vontat (hol van erről a cikk, Ákos?!), de nem is hivatott leváltani. Ez a csodabogár formájú autó egy üzenet, hogy a jövő közelebb van, mint gondoljuk.

Totalcar értékelés - Hyundai Ioniq 6 Executive Edition AWD - 2022

8
TC

Az Ioniq 6 az lett, amire tervezték: egy autópályán is bátran használható villanyautó, ami külsejével folytatta az Ioniqokra jellemző megosztó dizájnt, bár mindezt sok pénzért.

Az oldalról ajánljuk

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
  • Hírek

Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség

Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.

10 perce
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38