Csípd meg az egyik legjobb BMW-t!
Használt: BMW 320d Coupé (E92) - 2011.
Amikor a BMW-k külsejével még Chris Bangle ízlése volt a rajongók legnagyobb baja, a bajorok az E92-vel megmutatták, hogy a modern korszakban is tudnak klasszikus szépségű kupét rajzolni. A még fiatal, már megfizethető használt prémiumot keresők látókörébe került 3-as sorozat kupé változata ideális belépő az izgalmas, mégis megbízható autók világába.

Nem irigyeltem Chris Bangle csapatát, amikor meg kellett rajzolniuk az E46 utódját. A sokak szemében tökéletes arányú 3-as sorozatot szinte csak elrontani lehetett, amire az új évezred elején bemutatott, megosztó 7-es és 5-ös alapján minden esély megvolt. Nem lehet véletlen, hogy mire a legnagyobb darabszámok várományosa került sorra, sokat finomodott az idővel egyre jobban értékelt forradalmi szemlélet. Az E90 miatt végül nem szedték fel az utcakövet, a 3-as BMW népszerűsége nem csökkent, bár ebből a szériából kevesebb fogyott, mint az előzőből, igaz kicsivel rövidebb ideig is árulták.
Nekem ez marad az utolsó igazi
Egyre drágább, de pont ugyanolyan jó, mint 20 éve. Ha sportautót látsz bele, csalódni fogsz, de utazni isteni vele.
A 2005-ös Genfi Autószalonon kiállított E90-be a 3-as történetében először került iDrive, és az online funkciók is itt jelentek meg. Saját kódot kapott a négy különböző karosszéria, először különböztették meg látványosan a kupét és a kabriót a limuzintól. Újdonság volt a vászontetős helyett keménytetős kabrió, az első turbós benzines és a hétfokozatú duplakuplungos váltó (35i). V8-as került az M3-ba, és ebben a 3-asban debütált a start-stop elektronikát használó EfficientDynamics rendszer. A Touring (E91) 2005 őszén, a kupé (E92) 2006 nyarán, a kabrió (E93) 2007 januárjában jött.

Szerintem a BMW-nél már alig várták, hogy frissíthessék a limuzint, és kidobhassák végre a sokat kritizált hátsó lámpát a tényleg vagányabb kinézetű, LED-es világítótestért. Azzal együtt a fényszórót, a motorháztetőt, a csomagtérfedelet és a lökhárítókat, sőt, a tükröt is kicserélték. El kell ismerni, rájöttek, mivel lehet vonzóbbá tenni. Az viszont sokat elárul a konstrukcióról, hogy a változtatások főleg a külsejét érintették, mert ez egy kevésbé problémás széria, manapság is megbízhatónak számít. Fejfájást néha a motorjaival okoz, de a gyakori módosítások miatt ez is évjáratfüggő.
A frissítéssel kifutott az M-es motorkód, onnantól már csak N-essel lehetett 3-ast venni, ami a tartósság szempontjából nem volt a legjobb húzás, de legalább a downsizinggal még nem fárasztották a sportlimuzinra vágyókat. Az árérzékeny vevők, például a magyarok kedvéért a kínálatban tartott 16i alapmotoron kívül minden blokk legalább 2,0 literes volt, és a választék jó részét a BMW identitását meghatározó sorhatosok tették ki. Ahogy nőtt a dízelek aránya, úgy a már xDrive-nak nevezett összkerékhajtás is egyre népszerűbbé vált, a kényelmesebb automatáért is sokan dobták a kézi váltót.

Így tett a képeken látható 320d Coupé első, magyar tulajdonosa is, aki 2011-ben ült bele egy akkor és most is ritka, jól felszerelt, igényesen összeállított E92-be. Vicces, hogy néhány hónappal később a limuzin kifutott, hogy átadja a helyét az F30-nak, pedig a kupé és a kabrió csak egy évvel korábban, 2010 márciusában újult meg. A csúszás főleg annak köszönhető, hogy már akkor be akarták vezetni a 4-es sorozatot, rá is szánták az időt a csiszolgatására, ami az egyik legszebb BMW kupéhoz és kabrióhoz vezetett, aztán úgy döntöttek, hogy nem bolygatják az M3 nevet, amin nagyot bukhattak volna.
Az árcédulája a leglátványosabb
Sírni valóan jók a fékek, a futómű pedig mindent visz. Egyszerűen hihetetlen, hogy 18 colos kerekekkel ennyire kényelmes maradjon egy autó, hogy így megegye az úthibákat.
Hogy biztosítsák a folytonosságot, feltámasztották az M3 limuzint. Ki emlékszik, milyen orrot kapott ez a már végképp ritka, és teszem hozzá végtelenül kívánatos változat? Igen, a kupé orrát! Nem vitás, sokkal harmonikusabbak az arányai, amihez a hosszú ajtó és a lapos tetőív is hozzátesz. Kevesen vitatják, hogy a kétajtósoknak még a feneke is csinosabb, pláne a teli piros, LED-es lámpával. A 0,28-as alaktényezőt már nem is említem... Tényleg jó ízlése volt az első tulajdonosnak, a szürkés barna Havanna metálfényezés az egyik legjobb választás, a feláras, krémszínű Dakota bőrrel parádésan mutat!

Nem vagyok a fabetét híve, de ez a dió passzol ehhez a belső hangulathoz, csak az autóhoz nem feltétlenül. Nem kötözködöm, végül is nem egy sportos hathengeres benzines, hanem a rendkívül népszerű, minden józan emberi számítás, meg persze a német felfogás szerint okos választás, a 184 lóerős 20d motor és a hozzá passzoló, hatfokozatú automata van benne. Ez a hajtáslánc gyakorlatilag mindenre jó, 380 Nm csúcsnyomatékához elég 1900-ig forgatni. A 75 kilós vezetővel együtt 1505 kilót nyomó kupé 7,6 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100-ra, hazájában 235-tel is mehet közúton.
A benzinesek között a hasonlóan teljesítő, 218 lóerős 325i-t érdemes keresni. Voltak persze sokkal durvább konfigurációk is, a 420 lóerős M3-on innen a benzineseknél a 272 lóerős 330i vagy a 306 lóerős 335i volt a legmenőbb, a dízelek közül a 245 lóerős 330d-t és a 286 lóerős 335d-t kínálták az ínyenceknek. Ezek a ritka változatok a gyűjtőknek valók, aki napi használatban gondolkodik, értékelni fogja a 20d 6,0 liter alatti átlagfogyasztását, és az eltalált, hatfokozatú automata után nem vágyik majd a szintén hatos kézi váltóra, amiben akkoriban Karotta is csalódott, pedig az M3-ban próbálta ki.

El is jutottunk a széria gyenge pontjához, a különböző problémákra hajlamos N-es motorokhoz. Juhász Dániel, a Shark Service Hungary képviseletében elmondta, hogy a bemutatott N47D20 esetében 200 000 kilométeres futásnál vezérlés- és csapágysorcserével kell számolni, 300 000-nél a főtengely is hajlamos benne eltörni. A karbantartás hiánya vagy rossz minőségű alkatrész esetén a főtengely szíjtárcsa gumi is elszakadhat, amire érzékeny a technika. Cserébe az automatával csak jó tapasztalatai vannak, arra lehet számítani, hogy a motor előbb fog meghalni, mint a váltó.
Bár nagyon kedvelem az E46-ot, Dani szerint az E90-es széria esetében rozsdásodás és kasztnitörés sem keseríti meg a tulajdonosok életét, ami erős érv a modernebb szerkezet mellett, még akkor is, ha modernsége és összetettebb rendszere miatt gyakrabban fordulnak elő elektronikai és modulhibák. A sokat látott szerelő az M47-es 18d-t vagy 20d-t, az M57-es 30d-t vagy 35d-t tartja a legjobb választásnak, ezek az utóbbi kivételével utoljára a frissítés előtti példányokban voltak elérhetők. Utódjával, a nyűgösebb F30-cal szemben egyik fontos előnye például a hidraulikus szervókormány.
Az érzékeny és precíz szerkezettel egy nagyságrenddel közvetlenebb és természetesebb az irányítás, mégis ez az egyik legfontosabb egy BMW-ben! A karakteres vezetési élményhez persze szükség van a kiváló futóműre is, az első MacPherson felfüggesztés különlegessége a virtuális forgáspontot alkotó, kettős alsó lengőkar, abból hátul hagyományosan ötöt-ötöt használ az acél segédkerettel beépített Multi-link rendszer. Nemcsak az útfekvését, a rugózási komfortját és a fékjeit is csak szeretni lehet, harmonikus viselkedésének része, hogy érzésre együtt mozgunk vele, és nem azért, mert szűk!
Nem a legtágasabb a kategóriában, de senki sem ezt keresi benne. Passzentos a hely, mégis mindenki az első pillanattól fogva otthon érzi magát a kormánya mögött. Ebben a belsőben a BMW-kre jellemzően minden pont olyan, pont ott van és pont úgy működik, ahogy azt várjuk. Kiváló az ergonómia, jó a kilátás, gyújtásra még az övet is közelebb tolja hozzánk egy kis kar. Ha már a B-oszlopnál járunk, el kell mondani, hogy van neki, ezért nem lehet az ablakokat teljesen leengedve cirkálni, ahhoz a kabriót kell megvenni, de a keret nélküli ablak az üveg tolótetővel együtt ebből sem hiányzik.

Benne van a navigáció képernyője is, ami nélkül Balló Marci szerint képtelenség eladni egy E90-es 3-ast, mert ebből a BMW-ből a vezető felé fordított középkonzol ugyan kimaradt, de a frissítés után megnövelt felbontású, színes kijelzőnek saját kupolát emeltek, és senki sem szeretné, ha pont az hiányozna az autójából. Az anyagminőség nem ebben a korszakban volt a legjobb, ez főleg az alacsonyabb felszereltségű példányokban feltűnő, de komolyabb kopásokat nem találtunk a 13 éves, egyébként 101 000 kilométert futott Coupéban. Néhány gomb körül pattogzott le a bevonat, ez javítható.
Alkatrész gyári újként és utángyártottként is elérhető, tuti, hogy hosszútávon kifizetődik, ha a lehető legjobb cseredarabok mellett dönt az ember. Ezzel együtt a fenntartása nem számít kiemelkedően drágának. Szintén nem szabad spórolni a vásárlásnál sem, mert gyakoriak az ismeretlen előéletű példányok. Válogatni még lehet, itthon is több mint 700 eladó darab van meghirdetve. A szerényebbek kétmillió alatt elvihetők, a legjobbakért hétmilliót kérnek. Ez a hiteles kupé 4,5 millióért arany középút, pláne, hogy összesen 376 232 példányt gyártottak belőle, exkluzívan Regensburgban.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Hírek
A McLaren stabilan behúzta a Kínai Nagydíjat
A harmadik hely a Mercedesé lett.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?
Ráadásul átépítették hátsókerék-hajtásúra.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját
Az ok-okozati összefüggést még mi is keressük.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Szerelem
Vágó úr, én itt beszállnék!Mercedes-Benz E 63 AMG (W211) - 2007.
Ezzel a becsülettel gondozott és karbantartott sportlimuzinnal gondolatban visszautaztunk a gyártási évébe, és ott is ragadtunk egy kicsit.
- Hírek
A Seat marad a hibrid és belső égésű motorok fejlesztésénél
A piaci helyzetük ezt követeli.
- Hírek
Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról
A súlyhatár és a túlzott kopás volt a probléma.
- Nepperűző
Használt plug-int vennék tízmillióból, mit érdemes?
Skodákat, Peugeot-t és Volvót néztem, de azt olvastam, egyik rosszabb, mint a másik.
- Hírek
Most ingyen kipróbálhatod a lengyel kókányolós autószerelő szimulátort
A teljes verzió szeptemberben jelenik majd meg.
- Hírek
Hamarosan bemutatják az AUDI első elektromos autóját
Ez az AUDI nem az a márka, mint az általunk ismert Audi.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
Súgd meg a rendőrségnek, hogy hol traffizzanak áprilisban
Az elmúlt pár évben volt már ilyenre példa.
- Belsőség
Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?Kvíz: Ismerd fel a 70-es évek autóit!
Lada, Trabant, Wartburg, meg ami még: ebben a kvízben bizonyíthatod, hogy minden autót ismersz, ami a 70-es években népszerű volt Magyarországon.
