Zenéjét szerezte Jean-Michel Jarre

Bemutató: Renault 5 E-Tech - 2024.

2024.02.26. 10:03

Három éve bombaként robbant a Renault 5-ös feltámadásának híre, sokan rögtön le is lombozódtak, amikor kiderült, hogy a franciák villanyautóként képzelik el a retrós apróság jövőjét. Az azóta eltelt időszak azonban nem csak arra volt jó, hogy véglegesítsék a formatervét, hanem arra is, hogy ütőképes koncepciót dolgozzanak ki az elektromos autózás elérhetővé és életképessé tételére. Az 5-ös nem ússza meg olyan könnyen, nem lesz elég a sármjával hódítania, meg is kell szerettetnie a belső égésű motor nélküli világot.

Manapság egy klasszikus autógyártó egyik legnagyobb értéke a múltja, a siker érdekében a legtöbben építenek is rá. Vannak, akik pár stíluselemet hasznosítanak újra, és vannak, akik egy komplett retróautót dobnak piacra. A Renault biztosra megy, az új 5-ös egyszerre idézi meg egy ötvenéves francia sikersztori emlékét, és viszi a vállán az autóipar jövőjét. Az 1972 januárjában leleplezett eredeti 5-ös modern, ferdehátú kisautóként az olajválságra és a kor társadalmi változásaira is reagált, 1972 és 1986 között Franciaország legnépszerűbb autója volt, több mint 5,5 millió fogyott belőle.

Kapcsolódó
A legnépszerűbb francia autó

A legnépszerűbb francia autó

Egyszerű kisautónak szánták, ikon lett belőle. Mutatjuk, mennyire sokféle a Renault 5.

Nehézség és változás manapság is van bőven, és a villanyautók gyártásában jelentős tapasztalattal rendelkező Renault pontosan tudja, milyen ellenfelek várják, hogy elhappolják a vevőit, ezért néhány éve kidolgoztak egy komplex tervet, ami segíthet a túlélésben. A 2021 januárjában bemutatott koncepcióautó már a szellemes Renaulution program része volt. Egy első látásra is működőképes ötlet, aminek valóra kellett válnia, még akkor is, ha a formához tervezték azt a vadonatúj platformot, ami elég naprakész ahhoz, hogy a villanyautók gyorsan fejlődő világában is ütőképes legyen.

Bár négy helyett három év alatt elkészültek a szériaváltozattal, beletelik másfél évbe, mire elkezdik a kiszállításokat, de az előzetes Párizsi bemutatón látottak alapján nagy esély van rá, hogy a karakter és a koncepció is tarolni fog, mint Pierre Richard a Bowlingban. A Gilles Vidal-féle formaterv semmiképpen sem avult el azóta, nem is kockáztatták meg, hogy annyira leegyszerűsítsék, hogy elvegyék a rajongók kedvét az egésztől. Sőt, igazából csak a mindennapi használatra készítették fel, elsősorban kapott egy rendszámtábla-tartót előre és hátra a jókora Renault feliratok helyére.

Lehet, hogy a lökhárítókat áttervezték, de nem adtak lejjebb a korábbi kreativitásból, aminek számos ponton láthatjuk a nyomait. A szögletes eredetit idéző, mégis egyedi körvonalú LED fényszóró sarkában egy francia trikolórt, a magát aerodinamikai elemként is hasznossá tevő, szintén LED-es hátsó lámpa oldalában egy gall kakast rejtettek el. Utóbbi csíkozása az orrán és a hátán futó díszbetétben, a műalkotásnak is beillő felniken, sőt a kultikussá vált, 1980-as Turbóra utaló domborításokra ragasztott matricákon is ott van. Ezért a melóért most irigylem a dizájnereket!

Öröm lehet egy olyan projekten dolgozni, ahol nem az elköltött eurocenteket, hanem a retrós utalásokat számolgatja a főnökség. Már ezeken az apróságokon is érezhető, hogy a Renault a szívét-lelkét beletette. Bármilyen jópofának tervezték, nekem valahogy pont ez hiányzott a Zoéból. A sokszor túlzottan racionális iparág ritkán produkál ennyire lelkesítő újdonságot, én szinte gyermeki örömmel nézegettem a kiállított 5-ösöket, és nem tudtam betelni ezzel a sok ötlettel. A Turbóról a hátsó lámpa melletti szélesítéseken kívül még a tető peremén végigfutó piros csíkot is átvették, és van itt még valami.

Régen egy aszimmetrikus szellőzőrács volt a motorháztetőn, az mára töltésjelzővé változott. A stílusos 5-ös szám világítani kezd, amikor a vezető kulccsal a zsebében közeledik az autó felé, mintha a kutya csóválná a farkát a gazdája láttán, de ha ez is túl prózai lenne, elárulom, hogy a LED-es fényszórójával még kacsintani is tud, ami nem új ötlet, inkább a retró vonalat erősíti. A régi, animált reklámokban a lámpa helyére szemeket rajzoltak, erre a hazai piacon még sokan emlékezhetnek. A Renault abban bízik, hogy a mai fiatalok mellett az idősebbek is nyitottak lesznek majd az új technikára.

Ezért komoly erőfeszítéseket is tett a márka, pontosabban a 2022-ben létrehozott önálló részlege, az Ampère. A B szegmensű elektromos platformot, az AmpR Smallt az 5-öshöz fejlesztették, de a jövőben más kisautók is megkapják majd. Az utastér és a csomagtartó méretét, illetve a tengelytávot igyekeztek maximalizálni, közben a lehető legkisebb tömeg, a legalacsonyabb tömegközéppont és a sík padló elérése volt a cél. Tudták, hogy nem foglalhatnak sok helyet a hajtáslánc komponensei, és nem szállhatnak el a költségek, meg persze azt is, hogy ez a külső egy élvezetes és komfortos autót ígér.

A klasszikus színek modern megfelelőivel rendelhető Renault 5 E-Tech szériaváltozata négy méter alatt maradt, a tengelytávja 2,54 méter, a raktere 326 literes. Fordulóköre 10,3 méter, de ami ennél fontosabb, az alapmodell nem nyom többet 1350 kilónál és 25 ezer euró körüli áron vezetik majd be! A spórolást segítette a Mégane és Scénic E-Tech-ben használt, itt már 15 kilóval könnyebb, tekercselt forgórészű villanymotor beépítése, ami egyébként sem állandó mágneseket, sem ritkaföldfémeket nem tartalmaz, de a Clio és a Captur első futóművére sem kellett már költeniük.

Hogy az útfekvése a legjobb legyen, hátra multilink futómű került, és a rövid áttételű kormányművet is megörökölte a Mégane E-Tech-től. A hangok és a rezgések csillapítása megegyezik a már kapható, drágább villanyautókéval, a hangszigetelt szélvédő alapáron jár, és a hőszivattyú is minden 5-ösben ott lesz, ami az utastér mellett az akkucsomag temperálásához is előnyös. A később elérhető belépőmodellbe egy 40 kWh kapacitású, nikkel-mangán-kobalt technológiájú lítium-ion akkumulátor kerül. A Renault szerint jelenleg ennek a legnagyobb az energiasűrűsége a piacon.

A WLTP szerint 300 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel. A bevezetéskor választható, 52 kWh-s akkucsomaggal már a 400 kilométer is összejöhet. Az 5-ös elődjének tekintett Zoé 12 kisebb moduljával szemben itt már négy nagy, egyenként 55 kilós modult építenek be, ezek összesen 46 darab cellát tartalmaznak, ezzel is nyertek 20 kilót. A már említett villanymotorból is lesz háromféle teljesítményű, a 150 lóerőt és 245 Nm nyomatékot leadó csúcsmodell mellett egy 120 lóerős, 225 Nm-t és egy 95 lóerős, 215 Nm-t tudó változat is készül majd, szigorúan az új, észak-franciaországi ipari központban.

A legerősebb 5-ös nyolc másodperc alatt gyorsul 0-ról 100-ra, és 150 km/órával is mehet, ha Németországba utaznak vele. Ebben segít a 25 európai országban telepített 600 ezer töltőre érvényes Charge Pass, szóval tényleg igyekeztek megoldást találni mindenre, ami ma a villanyautók elterjedését megnehezíti. Mivel ez egy statikus bemutató volt, vezetni még nem lehetett az év egyik legizgalmasabb újdonságát, csak beleülni volt szabad. Rögtön feltűnt az eredeti mintájára csíkozott műszerfal az utas előtt, azt is megtudtam, hogy a fedélzeti hangokat a kibocsátott zajjal együtt Jean-Michel Jarre komponálta!

Ott van még a háromdimenziós tetőkárpit és a marasztalóan kényelmes első ülés is. Lehet, hogy nem az én kedvemet lesi az alul-felül lecsapott kormány, de a kormányoszlopra került irányváltónak ebben a Renault-ban is örülök. Szerencsére belülre érve sem fogyott el a stáb lendülete, és a vaskos karosszéria ellenére egészen sok bent a hely. A két 10 colos digitális kijelző mellett a gombokat sem tagadták meg, és Reno, a virtuális asszisztens is debütált. Ő saját, mozgó figurát is kapott, engem a gémkapocsra emlékeztetett a Microsoft Office-ból. Remélem megbocsátja, ha nem miatta várom az első tesztautót...

Az oldalról ajánljuk

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

49 perce
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13