Értelmet ad az Év Autója díjnak

Bemutató: Renault Scenic E-Tech – 2024.

2024.03.23. 15:58

Amikor már kezdtük feladni a reményt, hogy az elismerést egy valóban új távlatokat nyitó, koncepciójánál fogva előremutató autó kapja meg, akkor jött a Renault, és a Scenic ötödik generációjával megmutatta, mire van szükség ahhoz, hogy a közeljövő családi és villanyautói is piacképesek legyenek. A franciáknak most minden esélye megvan rá, hogy visszaszerezzék az európai autógyártók becsületét, talán még nem késtek el vele.

Kísér a múlt

Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy az autóipar rossz irányba tart, innen nincs visszaút, pedig ez a nemcsak gazdaságilag, társadalmilag is meghatározó ágazat folyton változik és fejlődik, mostanában egyre jobb irányba. A Renault például a Covid kapcsán jelentős állami támogatást kapott, és igyekszik maximálisan élni vele. Részükről ráadásul még csak nem is pálfordulás a villanyautózás ugrásszerű fejlesztése, hiszen több mint egy évtizede kínálják a Zoét, sőt, ott volt a Fluence és a Kango Z.E. vagy a Twizy is a palettán. A Megane E-Tech is jó sikerült, de az Év Autója díjról pont lecsúszott.

Kapcsolódó
Ez a villanyautó nem abban a legjobb, amiben ígérték

Ez a villanyautó nem abban a legjobb, amiben ígérték

Az új elektromos Mégane nem abban a legjobb, amiben ígérték, miközben másban egészen meglepőt nyújt.

Nem úgy a Scenic E-Tech! 21 ponttal verte meg az i5-ként, elektromosan is önazonos BMW 5-ös sorozatot, és 132 ponttal a hasonló Peugeot 3008-ast. Mi a titka? Azt már a nemzetközi bemutatón derítettük ki, ahol élőben látva az egyik korábbi generációra sem hasonlító ötödik Scenicet, rögtön megcsapott az érzés, hogy ez most tényleg a jövő autója. Formája nem azt sugallja, hogy muszáj volt valami nagyot mutatni, úgyhogy elengedtük a fantáziánkat. Inkább azt érzem rajta, hogy Gilles Vidal és csapata egy tudatosan felépített konstrukcióhoz találta ki a hozzá passzoló dizájnt.

Lépj tovább!

A cél nem volt kisebb, mint újra feltalálni a praktikus, kényelmes és biztonságos családi autót, miközben minden korábbinál nagyobb hangsúlyt fektetnek a környezetvédelemre. Ja és az árra, aminek minél alacsonyabban kellett maradnia, ha a Renault komolyan gondolja, hogy átszoktatja villanyra az embereket. Márpedig komolyan gondolja, és ehhez egy szimpatikus stratégiát választottak: meggyőző autókat gyártanak. Bármilyen hasznos volt a 2003 és 2016 között kapható második és harmadik széria, annyira klasszikus egyterűben a műfajban úttörő márka most nem gondolkodhatott.

Szerencsére a szabadidő-autós karakterrel alaposan félrevitt, utolsó Scenicből sem vett át semmit a projekt, mintaként az 1996-ban bemutatott, 1997-es Év Autójának választott első Megane Scenic koncepcióját használták. Most is a Megane E-Tech adta az alapokat, annál 27 centivel hosszabb, 6,6 centivel magasabb és 9,6 centivel szélesebb. A legjobb, hogy 10 centivel nagyobb a tengelytávja, ez azt jelenti, hogy még az új, hétüléses Austral, vagyis az Espace tengelytávjánál is négy centivel nagyobb, plusz a Scenic E-Tech túlnyúlásai rövidek, a kerekeit kitolták a karosszéria négy sarkába.

Van benne fantázia

Az elöl-hátul szögletes vonalakkal feldobott, lágyan ívelt lemezekből egy szabadidő-autósan határozott fellépésű, méreteivel és arányaival mégis kompaktnak tekinthető autó született. A futurisztikus hangulatról csicsa helyett olyan kreatív megoldások gondoskodnak, mint a hűtőrácsot helyettesítő, áttűnéssel elrendezett gyémánt mintázat. Hasonlóval jött ki nemrég a Peugeot is, de egyrészt ami vagány, az vagány, másrészt itt a keskeny LED fényszórókat összekötő plexi alatt is folytatódik ez a látványelem. A Megane E-Tech csík lámpája helyett a Scenic E-Tech két, nyilat formázót kapott.

Ez a trükk nagyobbnak és masszívabbnak mutatja a karosszériát, miközben a lökhárító egy szoborszerűen kidolgozott alkatrésszé vált, amiben fontos szerepe van az aerodinamikának is. Hiába van a negyvenes és ötvenes évek autóihoz hasonlóan magas orra, a légfüggöny és a rejtett kilincs más praktikákkal együtt ügyesen leszorította a légellenállását. A nappali menetfény mellett a tető dekorbetétjén és a lökhárítón is feltűnő csíkozás a felniken teljesedik ki igazán, a hangulatos kerekekkel válik teljessé a kép. A 19 és 20 colos felnik is kiveszik a részüket a hatékony légelvezetésből, nem mellesleg ütősek is.

Családbarát tartalom

Mindez persze semmit sem érne, ha nem használták volna ki az elektromos hajtáslánc előnyeit, és nem fordították volna a beltér javára. Az AmpR Medium platformra épülő Scenic E-Tech orrában a 170 vagy 220 lóerős, elektromosan gerjesztett szinkronmotor a perifériákkal együtt kis helyen elfér. A 60 vagy 87 kWh-s, 12 modulból és 16 vagy 24 cserélhető cellából álló akkumulátort is egészen helytakarékosan építik be az immár sík padló alá. Igaz, ez nem újdonság, de bármilyen egyszerűnek tűnik, nem minden autóban sikerült ilyen jól tágasságra váltani a műszaki sajátosságokat.

Ha le tudunk mondani a sínen mozgatható és a padló síkjába dönthető hátsó ülésekről, egy bőkezű, ötszemélyes, hátul két gyerekülést befogadó beltérnek örülhetünk. Utóbbiakhoz nem csak Isofix jár, a legkisebbek háttal rögzített hordozója még magas felnőtt mögött is elfér, és attól sem kell tartani, hogy a nagyobbak lába összekoszolja majd az első üléseket. Ahogy az első Scenicben, mai inkarnációjában is egymást érik a tárolóhelyek, hat különböző, összesen 38,7 liter befogadóképességű rekeszbe, üregbe, tartóba vagy zsebbe szórhatjuk el a mindennapok használati tárgyait.

Figyeltek rá, hogy legyen hol tartani és tölteni a telefonokat, és extra figyelmességként még egy tablettartót is kialakítottak a kirándulások közben hasznosnak ígérkező, hátsó könyöklő belsejében. A családok általában sok csomaggal járnak, a Scenic E-Techbe ugyan nem lehet bedobni egy kinyitott babakocsit, mint egy korábbi Grand Scenicbe, de a szabályos alakú, 545 literes csomagtartó azért az igények nagyrészét lefedi, pláne, hogy a három részből álló hátsó támla ledöntése után összesen 1670 liter pakolható tele. A kábelt egy 53 literes, padló alatti rekeszben szeparálhatjuk el.

A gyáriak nagyon büszkék a Solarbay üvegtetőre, ami a tömegcsökkentés miatt nem nyílik és rolóval árnyékolni sem lehet, cserébe úgy enged fényt az utastérbe, hogy sem a fejteret nem csökkenti, sem a meleget nem engedi át, mert folyadékkristályokkal opálosítható. Bár ilyet már láttunk a BMW iX-ben, itt valóban látványos módon, szegmensenként történik meg a varázslat, ami azt jelenti, hogy elölről és hátulról is félig átlátszó maradhat az üveg. Nem nyáron jártunk Malagán, de a 26 fokban is feltűnt volna, ha ömlik be a meleg, majd itthon is próbára tesszük, de ez egy szerethető részlet.

Minek nevezzelek?

Szintén értékelem, hogy nem estek túlzásba a tágassággal, és hajlandóak voltak kialakítani egy barátságos, otthonos atmoszférát, méghozzá jó minőségű anyagokból. Az annak idején használt buszlimuzin kifejezés kikopott a köztudatból, de a franciák valami ilyesmivel készültek. Az eredeti, lejtős szélvédő és lapos szögben álló kormány helyett sportlimuzinos az üléshelyzet, a magasabb felszereltséghez járó ülések franciásan kényelmesek, a magas padló csak beszállásnál tűnik fel, bent ülve már természetes érzés, és a kilátás is egész jó. Nem vonták meg tőlünk a fizikai gombokat sem.

Illik a képbe a 12,3 colos digitális műszeregységből, illetve 12 colos központi kijelzőből álló, szépen integrált multimédiás rendszer, amit még a vezető felé is fordítottak. Ettől még nem tökéletes az ergonómia. Kicsit sok egy oldalon a váltókapcsoló, az ablaktörlő, illetve a távirányító karja. Bármennyire figyelünk, néha úgyis ablakot törlünk majd parkolás közben. Ha már a hibáknál tartunk, a szép és kényelmes könyöklő állítható fedelét rögzíteni kellett volna, mert minden fékezésnél előrecsúszik. Ezek nyilvánvalóan apróságok a Scenic E-Tech fejlesztésében, de jó tippek a frissítéshez.

Messzire vezet

Aminek viszont csak örülni tudok, az a szinte sportosnak mondható, agilis és élvezetes vezethetőség. Ki hitte volna, hogy a látványos, Google-alapú fedélzeti rendszer, a saját, programozható gyorsgombbal elérhető vezetőtámogató asszisztensek sora és az akkumenedzsmenttel, illetve a hatótáv optimalizálásával kapcsolatos fejlesztések mellett még erre is jutott figyelem és pénz. Éltek az alacsony súlypont, a jó súlyelosztás, a 280 vagy 300 Nm azonnali nyomaték, a direkt kormányzás és a hátul Multilink futómű előnyeivel. A nagy szám az, hogy a tömege is megáll 1747 és 1860 kg között.

És ahogy Horst Fuchs mondaná, ez még nem minden, a lényeg az akkumulátorban, vagyis a tudásában van. A kisebbik csomaggal 430, a nagyobbal 625 km a WLTP-szerinti hatótáv! Mi az utóbbit, tehát a nagyobb teljesítményű és messzebb jutó konfigurációt vezettük, ezzel 500-550 kilométer simán megtehető egy töltéssel. Az átlagfogyasztása kicsivel a gyári adat fölött, 17,5 kWh/100 km-re jött ki. Az új családi villanyautó a Renault 5 E-Tech mellett készül majd a franciaországi Douai-ben, és nem csak az autó, hanem maga az üzem is védi a környezetet, miközben az európai ipart pörgeti.

Szóval ennyi befektetett munka után nagyon szimpatikus, valóban a jövőnek tervezett, életképes és szerethető autót megismerve megértem, miért lett a Scenic E-Tech a 2024-es Év Autója. Most persze arra gondolsz, hogy már csak egy jó ár kellene neki, és igazad van, egy Renault akkor lehet igazán sikeres, ha megfizethető. Már utaltam rá, hogy gondoltak a vevők pénztárcájára is, szerencsére már elérhető a magyar árlista, ahol a 60 kWh-s modell alapára 17 999 000, a 87 kWh-sé 19 849 000 Ft. Bónusz jó hír, hogy már egy hazai szerviz is alkalmas a 8 év garanciával kínált akku javítására.

Az oldalról ajánljuk

Egy jó autóra is lehet félmilliót költeni
  • Technika

Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.

A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.

február 15., 05:51
Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát
  • Hírek

Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát

Közepesen bánatos a kamu Supra, ami ráadásul egy másik Toyotát is áldozatul ejtett.

tegnap, 17:48
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
  • Hírek

Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén

2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.

február 15., 14:48
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
  • Autódoktor

Rejtélyesen ráz az Astra GSi

Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?

február 15., 12:01
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
  • Hírek

912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel

A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.

február 15., 10:52
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
  • Hírek

Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!

A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.

február 15., 05:51
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
  • Hírek

Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra

Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.

február 15., 13:28
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
  • Hírek

Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók

A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.

február 15., 08:55
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
  • Hírek

Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron

Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.

február 15., 09:59
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhoz
  • Tesztek

Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.

Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.

február 15., 05:51
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
  • Hírek

F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren

A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.

február 14., 14:45
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
  • Közélet

Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett

Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.

február 15., 16:01
Újra szól a hatlövetű
  • Belsőség

Újra szól a hatlövetű

Alakul az Abarth 500, de vajon hány lóerőt tud?

február 14., 16:58
Virtuális spanyol virtus
  • Tesztek

Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.

Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?

február 14., 15:54
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
  • Hírek

Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?

Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!

február 16., 07:12
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
  • Hírek

Átfogó veteránprogramot indít a Renault

Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.

február 14., 06:10
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!
  • Belsőség

Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből

Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.

február 15., 17:01
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
  • Hírek

Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari

Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.

február 15., 16:02
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
  • Hírek

A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője

Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.

február 14., 06:10
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
  • Hírek

ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon

A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.

február 14., 10:25
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!
  • Belsőség

Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14

Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!

február 14., 11:43
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
  • Hírek

Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban

Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.

február 14., 11:15
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
  • Hírek

Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja

Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.

február 14., 09:55
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
  • Hírek

Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat

Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.

február 14., 12:30
Itt a Murvaélet!
  • Égéstér

Itt a Murvaélet!

Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.

február 14., 09:15
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
  • Hírek

A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán

Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.

február 14., 13:59
Carlex Habemus
  • Hírek

Carlex Habemus

február 14., 07:34
Dodge Demon koncepció
  • Hírek

Dodge Demon koncepció

február 14., 10:20
Chevrolet Blazer EV.R NASCAR
  • Hírek

Chevrolet Blazer EV.R NASCAR

február 14., 08:46