Értelmet ad az Év Autója díjnak
Bemutató: Renault Scenic E-Tech – 2024.
Amikor már kezdtük feladni a reményt, hogy az elismerést egy valóban új távlatokat nyitó, koncepciójánál fogva előremutató autó kapja meg, akkor jött a Renault, és a Scenic ötödik generációjával megmutatta, mire van szükség ahhoz, hogy a közeljövő családi és villanyautói is piacképesek legyenek. A franciáknak most minden esélye megvan rá, hogy visszaszerezzék az európai autógyártók becsületét, talán még nem késtek el vele.
Kísér a múlt
Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy az autóipar rossz irányba tart, innen nincs visszaút, pedig ez a nemcsak gazdaságilag, társadalmilag is meghatározó ágazat folyton változik és fejlődik, mostanában egyre jobb irányba. A Renault például a Covid kapcsán jelentős állami támogatást kapott, és igyekszik maximálisan élni vele. Részükről ráadásul még csak nem is pálfordulás a villanyautózás ugrásszerű fejlesztése, hiszen több mint egy évtizede kínálják a Zoét, sőt, ott volt a Fluence és a Kango Z.E. vagy a Twizy is a palettán. A Megane E-Tech is jó sikerült, de az Év Autója díjról pont lecsúszott.
Nem úgy a Scenic E-Tech! 21 ponttal verte meg az i5-ként, elektromosan is önazonos BMW 5-ös sorozatot, és 132 ponttal a hasonló Peugeot 3008-ast. Mi a titka? Azt már a nemzetközi bemutatón derítettük ki, ahol élőben látva az egyik korábbi generációra sem hasonlító ötödik Scenicet, rögtön megcsapott az érzés, hogy ez most tényleg a jövő autója. Formája nem azt sugallja, hogy muszáj volt valami nagyot mutatni, úgyhogy elengedtük a fantáziánkat. Inkább azt érzem rajta, hogy Gilles Vidal és csapata egy tudatosan felépített konstrukcióhoz találta ki a hozzá passzoló dizájnt.
Lépj tovább!
A cél nem volt kisebb, mint újra feltalálni a praktikus, kényelmes és biztonságos családi autót, miközben minden korábbinál nagyobb hangsúlyt fektetnek a környezetvédelemre. Ja és az árra, aminek minél alacsonyabban kellett maradnia, ha a Renault komolyan gondolja, hogy átszoktatja villanyra az embereket. Márpedig komolyan gondolja, és ehhez egy szimpatikus stratégiát választottak: meggyőző autókat gyártanak. Bármilyen hasznos volt a 2003 és 2016 között kapható második és harmadik széria, annyira klasszikus egyterűben a műfajban úttörő márka most nem gondolkodhatott.
Szerencsére a szabadidő-autós karakterrel alaposan félrevitt, utolsó Scenicből sem vett át semmit a projekt, mintaként az 1996-ban bemutatott, 1997-es Év Autójának választott első Megane Scenic koncepcióját használták. Most is a Megane E-Tech adta az alapokat, annál 27 centivel hosszabb, 6,6 centivel magasabb és 9,6 centivel szélesebb. A legjobb, hogy 10 centivel nagyobb a tengelytávja, ez azt jelenti, hogy még az új, hétüléses Austral, vagyis az Espace tengelytávjánál is négy centivel nagyobb, plusz a Scenic E-Tech túlnyúlásai rövidek, a kerekeit kitolták a karosszéria négy sarkába.
Van benne fantázia
Az elöl-hátul szögletes vonalakkal feldobott, lágyan ívelt lemezekből egy szabadidő-autósan határozott fellépésű, méreteivel és arányaival mégis kompaktnak tekinthető autó született. A futurisztikus hangulatról csicsa helyett olyan kreatív megoldások gondoskodnak, mint a hűtőrácsot helyettesítő, áttűnéssel elrendezett gyémánt mintázat. Hasonlóval jött ki nemrég a Peugeot is, de egyrészt ami vagány, az vagány, másrészt itt a keskeny LED fényszórókat összekötő plexi alatt is folytatódik ez a látványelem. A Megane E-Tech csík lámpája helyett a Scenic E-Tech két, nyilat formázót kapott.
Ez a trükk nagyobbnak és masszívabbnak mutatja a karosszériát, miközben a lökhárító egy szoborszerűen kidolgozott alkatrésszé vált, amiben fontos szerepe van az aerodinamikának is. Hiába van a negyvenes és ötvenes évek autóihoz hasonlóan magas orra, a légfüggöny és a rejtett kilincs más praktikákkal együtt ügyesen leszorította a légellenállását. A nappali menetfény mellett a tető dekorbetétjén és a lökhárítón is feltűnő csíkozás a felniken teljesedik ki igazán, a hangulatos kerekekkel válik teljessé a kép. A 19 és 20 colos felnik is kiveszik a részüket a hatékony légelvezetésből, nem mellesleg ütősek is.
Családbarát tartalom
Mindez persze semmit sem érne, ha nem használták volna ki az elektromos hajtáslánc előnyeit, és nem fordították volna a beltér javára. Az AmpR Medium platformra épülő Scenic E-Tech orrában a 170 vagy 220 lóerős, elektromosan gerjesztett szinkronmotor a perifériákkal együtt kis helyen elfér. A 60 vagy 87 kWh-s, 12 modulból és 16 vagy 24 cserélhető cellából álló akkumulátort is egészen helytakarékosan építik be az immár sík padló alá. Igaz, ez nem újdonság, de bármilyen egyszerűnek tűnik, nem minden autóban sikerült ilyen jól tágasságra váltani a műszaki sajátosságokat.
Ha le tudunk mondani a sínen mozgatható és a padló síkjába dönthető hátsó ülésekről, egy bőkezű, ötszemélyes, hátul két gyerekülést befogadó beltérnek örülhetünk. Utóbbiakhoz nem csak Isofix jár, a legkisebbek háttal rögzített hordozója még magas felnőtt mögött is elfér, és attól sem kell tartani, hogy a nagyobbak lába összekoszolja majd az első üléseket. Ahogy az első Scenicben, mai inkarnációjában is egymást érik a tárolóhelyek, hat különböző, összesen 38,7 liter befogadóképességű rekeszbe, üregbe, tartóba vagy zsebbe szórhatjuk el a mindennapok használati tárgyait.
Figyeltek rá, hogy legyen hol tartani és tölteni a telefonokat, és extra figyelmességként még egy tablettartót is kialakítottak a kirándulások közben hasznosnak ígérkező, hátsó könyöklő belsejében. A családok általában sok csomaggal járnak, a Scenic E-Techbe ugyan nem lehet bedobni egy kinyitott babakocsit, mint egy korábbi Grand Scenicbe, de a szabályos alakú, 545 literes csomagtartó azért az igények nagyrészét lefedi, pláne, hogy a három részből álló hátsó támla ledöntése után összesen 1670 liter pakolható tele. A kábelt egy 53 literes, padló alatti rekeszben szeparálhatjuk el.
A gyáriak nagyon büszkék a Solarbay üvegtetőre, ami a tömegcsökkentés miatt nem nyílik és rolóval árnyékolni sem lehet, cserébe úgy enged fényt az utastérbe, hogy sem a fejteret nem csökkenti, sem a meleget nem engedi át, mert folyadékkristályokkal opálosítható. Bár ilyet már láttunk a BMW iX-ben, itt valóban látványos módon, szegmensenként történik meg a varázslat, ami azt jelenti, hogy elölről és hátulról is félig átlátszó maradhat az üveg. Nem nyáron jártunk Malagán, de a 26 fokban is feltűnt volna, ha ömlik be a meleg, majd itthon is próbára tesszük, de ez egy szerethető részlet.
Minek nevezzelek?
Szintén értékelem, hogy nem estek túlzásba a tágassággal, és hajlandóak voltak kialakítani egy barátságos, otthonos atmoszférát, méghozzá jó minőségű anyagokból. Az annak idején használt buszlimuzin kifejezés kikopott a köztudatból, de a franciák valami ilyesmivel készültek. Az eredeti, lejtős szélvédő és lapos szögben álló kormány helyett sportlimuzinos az üléshelyzet, a magasabb felszereltséghez járó ülések franciásan kényelmesek, a magas padló csak beszállásnál tűnik fel, bent ülve már természetes érzés, és a kilátás is egész jó. Nem vonták meg tőlünk a fizikai gombokat sem.
Illik a képbe a 12,3 colos digitális műszeregységből, illetve 12 colos központi kijelzőből álló, szépen integrált multimédiás rendszer, amit még a vezető felé is fordítottak. Ettől még nem tökéletes az ergonómia. Kicsit sok egy oldalon a váltókapcsoló, az ablaktörlő, illetve a távirányító karja. Bármennyire figyelünk, néha úgyis ablakot törlünk majd parkolás közben. Ha már a hibáknál tartunk, a szép és kényelmes könyöklő állítható fedelét rögzíteni kellett volna, mert minden fékezésnél előrecsúszik. Ezek nyilvánvalóan apróságok a Scenic E-Tech fejlesztésében, de jó tippek a frissítéshez.
Messzire vezet
Aminek viszont csak örülni tudok, az a szinte sportosnak mondható, agilis és élvezetes vezethetőség. Ki hitte volna, hogy a látványos, Google-alapú fedélzeti rendszer, a saját, programozható gyorsgombbal elérhető vezetőtámogató asszisztensek sora és az akkumenedzsmenttel, illetve a hatótáv optimalizálásával kapcsolatos fejlesztések mellett még erre is jutott figyelem és pénz. Éltek az alacsony súlypont, a jó súlyelosztás, a 280 vagy 300 Nm azonnali nyomaték, a direkt kormányzás és a hátul Multilink futómű előnyeivel. A nagy szám az, hogy a tömege is megáll 1747 és 1860 kg között.
És ahogy Horst Fuchs mondaná, ez még nem minden, a lényeg az akkumulátorban, vagyis a tudásában van. A kisebbik csomaggal 430, a nagyobbal 625 km a WLTP-szerinti hatótáv! Mi az utóbbit, tehát a nagyobb teljesítményű és messzebb jutó konfigurációt vezettük, ezzel 500-550 kilométer simán megtehető egy töltéssel. Az átlagfogyasztása kicsivel a gyári adat fölött, 17,5 kWh/100 km-re jött ki. Az új családi villanyautó a Renault 5 E-Tech mellett készül majd a franciaországi Douai-ben, és nem csak az autó, hanem maga az üzem is védi a környezetet, miközben az európai ipart pörgeti.
Szóval ennyi befektetett munka után nagyon szimpatikus, valóban a jövőnek tervezett, életképes és szerethető autót megismerve megértem, miért lett a Scenic E-Tech a 2024-es Év Autója. Most persze arra gondolsz, hogy már csak egy jó ár kellene neki, és igazad van, egy Renault akkor lehet igazán sikeres, ha megfizethető. Már utaltam rá, hogy gondoltak a vevők pénztárcájára is, szerencsére már elérhető a magyar árlista, ahol a 60 kWh-s modell alapára 17 999 000, a 87 kWh-sé 19 849 000 Ft. Bónusz jó hír, hogy már egy hazai szerviz is alkalmas a 8 év garanciával kínált akku javítására.