Erősebb, gyorsabb és messzebb jut – megnéztük az új Porsche Taycant
Nem volt egyszerű szervezés, Kelenföldről indultunk egy bérelt Audi A4-gyel Prágába, hogy megnézzük az új Porsche Taycant. Nehéz volt őszintén izgulni egy statikus bemutató miatt, azért az ember csak rámarkolna egy Porsche kormányára ha nem is versenypályán, de egy jó szerpentinen. Mégsem panaszkodom, nem volt ez egy rossz Porsche bemutató, a múltkorit pedig mindenképpen felülmúlja, bár nem volt magasan a léc.
Porsche + ebéd + Prága = túlterhelés
Eleve különös volt, hogy a hotelből nem szerveztek buszt a sajtóesemény helyszínére, kiderült, hogy nettó 1,5 perc séta a Moldva folyó partja, hol egy rendezvényhajó állt. Fekete lepel alatt a frissített Porsche Taycan, de jó fiúnak neveltek, nem nézek be a szoknya alá amíg nem engedik. Előjátéknak megfelelt egy kis ebéd, majd a prezentáció. A fej tele katalógusadatokkal, a has pedig Chili Con Carnéval, már csak a leplet kellett lerántani a lazacrózsaszín Porschéról.
Közben mindenki megdöbbent, mert a rendezvényhajó elindult. Olyan szögből láttam Prágát, ahonnan még soha, hát van szíve a szervezőknek? Hogy figyeljek így az eladási statisztikákra és a különböző felszereltségekre, hogy közbe Prága a szemem előtt úszik el? De mindegy, megtudtam, hogy a 2019-es nyitány óta 150 ezer Taycant adtak el és amit ma elénk tárnak majd, az a faceliftes modell. Lesz belőle Sport Turismo (kombi), Cross Turismo (terepkombi) és Sportlimousine, azaz a hagyományos csapott szedán. Előbbi kivitelek egyébként azért érdekesek, mert a Panamera palettáján elkaszálták ezt a formát, ott nem igazán volt rá igény. Úgy néz ki villannyal vonzóbb a nagy csomagtartó.
Élesebb, könnyebb, tehát messzebb jut
Voltak apró külső változások az autón: kapott élesebb lökhárítókat, közben a légterelő idomokon finomítottak. Durva HD felbontású Matrix fényszórókat szereltek előre, melyek segítségével oldalanként 32 ezer LED pixellel villoghatod le a belsősávban csak 150-nel haladót akár már 600 méteres távolságból. Közben te élvezed a frissített beltér kényelmét és azt, hogy ritkábban kell megállnod tölteni.
Készítettek egy infografikát, melyen feltüntették, hogy milyen nyomorúságos is volt az első Taycannal megtenni a Stuttgart-Barcelona távolságot. Összesen 5 alkalommal kellett megállni tölteni az 1247 kilométer alatt és 22 óra, 39 percen keresztül tartott az út. Ezzel szemben a frissített Taycannal elég 3 alkalommal megállni és így az út már csak 22 óra. A viccet félre téve egyébként tényleg érdemi teljesítmény a Porsche részéről, hogy képesek voltak egy nagyobb akkumulátort faragni a Taycan alá azzal együtt, hogy az gyorsabban tölt és az egész autó 15 kilóval könnyebb lett. Eddig 93,4 kWh volt a legnagyobb akkumulátor kapacitása, ezt most 105 kWh-ra emelték (nettó 97 kWh).
Bődületesen erős
Érdekes, hogy mennyit tudtak reszelni az akkumulátoron egy valamivel frissebb vegyi összetétel segítségével. Töltés során az eddigi 336 helyett 400 amperrel is mehet a 800 voltos rendszer, ez átszámolva ugye a 320 kW. Kifelé az elindulásnál 860 helyett 1100 amper szalad ki a 800 voltos rendszerből, ami így 880 kW, azaz 1180 lóerő, persze a villanymotorok által kitolt legnagyobb teljesítmény csak 1034 lóerő. Ezt pedig mind úgy érték el, hogy maga az akkumulátor 9 kilóval könnyebb, mint elődje.
Ilyen számok mellett egy rakás olyan okos húzással, mint a finom aerodinamika és az Aero felnik, 678 kilométeres hatótávra képes a Taycan 952 lóerős változata (Turbo S) a WLTP ciklus szerint. A 10-ről 80 százalékra való töltés akár 18 percbe is telhet ha találunk olyan töltőt, ami képes 320 kW-tal megtolni az autót, illetve 400 kW-tal képes tölteni magát az autó rekuperáció útján.
A hátsó tengelyre egy frissített villanymotor került, ami kisebb, könnyebb és erősebb, mint elődje. Főleg ezzel nyertek az autó össz súlyán, míg a teljesítmény csak ebből az irányból 80 kW-tal (107 lóerő) nőt – ez egy hagyományos kompakt autó teljesítménye. Szerintem senkit sem ért váratlanul, hogy a Taycan bődületesen erős, a Turbo GT kivitel 1034 lóerőt képes leadni Overboost funkcióval, ami egy 10 másodperces teljesítményugrást jelent miután megnyomtuk az erre dedikált gombot. De van itt Turbo S 952, Turbo 884, 4S 544 és hagyományos Taycan 408 lóerővel. Mindenki megtalálja a hozzá illő számokat.
Csodafutómű a Panamera alól
A Taycan természetesen nem csak egyenesben gyors, a levegős adaptív futómű már alapkövetelmény, de itt is elérhető extra a Porsche Active Ride rendszer. Ez egy nagyon gyors hidraulikus-pneumatikus rendszer egykamrás légrugókkal és kétszelepes lengéscsillapítókkal. Egy villámgyors pumpa dolgozik az autó alatt, melyet egy olyan számítógép vezérel, ami folyamatosan kapja a temérdek információt a különböző pontokon elhelyezett szenzoroktól. Végeredményben nem csak a fékezéskor és gyorsuláskor fellépő billenést fordítja meg – mint egy helikopter –, de kanyarban képes ellentartani a centripetális erőnek és mint a motorkerékpároknál, ívnek befelé dönti a kocsiszekrényt, ezzel érve el még durvább kanyarsebességet. Ezen túl jópofa részlet, hogy ki- és beszállásnál megemeli a karosszériát, hogy könnyebben ki- vagy bejussunk.
Az elénk tárt lazacrózsaszín Taycan 4S Cross Turismo már bőven egy olyan eszköz, amit jó szívvel emeltettem volna le a hajóról, hogy haza vigyem. Ez is egy közel 600 lóerős autó némi emeléssel és műanyagozással, hogy lehessen vele csapatni Somogybabodon. A különleges Active Ride futóművet megkapta és egy töltéssel ez is elmegy 610 kilométert WLTP ciklus szerint, így pont hazajutnék Prágából. Csupán egy dolog tart vissza, a 126 400 eurós – németországi – ár, ami a gyengélkedő valutánkban kifejezve 50 millió forint. Így hát bár lenyűgöz a technika és felnézek a Porsche mérnökeire, visszatérek Prágához és az ingyen Chili Con Carnéhoz, az az én világom.