A Skoda mondhatni későn, 2016-ban lépett be az SUV piacra a Kodiaq-kal, azóta további kettő (Kamiq, Karoq) modellel bővült a paletta. A faceliften már mindegyik átesett, most a generációváltásokon a sor, ezek közül (is) a Kodiaq az első.
Kodiaq-ból 2016 óta több mint 866 ezret adtak el 60 országban, legnagyobb piaca Németország, ahol 137 ezer kelt el, utána jön az Egyesült Királyság 58 ezerrel, majd a Skoda hazája, Csehország 50 ezerrel. 2022-ben a gyártó második legkelendőbb modellje volt a Kodiaq, amit csak a legkisebb SUV-juk, a Kamiq előzött meg.
A Kodiaq nemcsak méretében tűnik ki testvérei közül, hanem díjainak számában is. Főleg az „Az év SUV-ja” kategóriában tarolt más-más autós újságoknál, az év autója lett Csehországban, de Lengyelországban és Bulgáriában is. Lehetünk szkeptikusak, hogy mennyiben igazolják a modell kiválóságát az efféle díjak, de az már mindenképpen jelenthet valamit, ha 2016 óta 40-et szerzett.
Biztosra mentek
Nem a Kodiaq az első, ami a gyártó Modern Solid dizájnját kapta, ez az elsőség a Superbé. A Crystal Designt váltó stílusirány nem egy radikális újítás, modernebb és letisztultabb, mint előd, így akinek tetszett az első generációs Kodiaq, annak nagy valószínűséggel a második is fog.
Az orrába sokan BMW-t látnak, amit a jobban felszerelt modelleknél látható hűtőrácsba is belevezetett nappali menetfény csak tovább erősít. E mellett a fényszórók is jobban ragyognak, ugyanis másfélszer több LED-Matrix szegmens van benne, már ami a jobban felszerelt verziót illeti.
Oldalról teljesen kodiaq-os, talán robusztusabb hatást kelt az éleivel. Újdonság, hogy a D oszlop lehet fekete, vagy Matte Dark Chrome szürke – egyébként ez a szín váltotta csaknem az összes króm kiegészítőt. Alapból 17 colos felnikkel lesz kapható, de 20 col a maximum, amit kérhetünk rá a gyártótól.
Talán hátul történt a legtöbb változás. Márkán belül jelenleg a legegyedibb, ezt messziről az egybekötött féklámpák miatt nem fogod összekeverni a Kamiq-kal, sem a Karoq-kal.
Az új külső jelentősen áramvonalasabb lett, a légellenálási együtthatót 0.32-ről 0.28-ra tornázták le. Eközben pedig a nagy még nagyobb lett, ugyanis 61 mm-rel hosszabb a második generáció (4758), 18 mm-rel szélesebb, viszont 17 mm-rel alacsonyabb! Tengelytávja változatlan, vagyis a hosszabbításból inkább a csomagteret (+80 liter), valamint a harmadik sor helyét növelték.
Ötszemélyes Kodiaq | Hétszemélyes Kodiaq | Kodiaq iV | |
Csomagtér | 910 liter | 845/340 l | 745 l |
Maximum csomagtér lehajtott ülésekkel |
2105 l | 2035 l | 1945 l |
Az autó beltere csaknem teljes revízión esett át, a Simply Clever funkciók megújultak, kiegészültek, frissültek, zöldültek. Az ajtóba rejtett esernyő újrahasznosított anyagokból van, ahogy a tanksapkában elhelyezett jégkaparó is, amivel már a gumiabroncs profilmélységét is meg tudjuk mérni! Van itt aprópénz tartó, kettő/négy pohártartó és természetesen tárolórekeszek. Újdonság a kijelzőtisztítónak fenntartott tároló (aminek fotóztam a belsejét, maga az eszköz pont nem volt benne), valamint az úgynevezett phone box, ami kettő 15 W-os indukciós töltőt jelent, ráadásul ez a terület hűtött, ami Android Auto/Apple Carplay használata esetén kimondottan életmentő a melegedő telefon számára.
Az irányváltókar a kormány mögé került, így a középkonzol a műszerfaltól a második sor üléséig is érhet. Emiatt a hátsó sor is tud pakolászni, valamint extraként kérhető az első ülés háttámlájába szerelt telefontartó. Összesen négy USB-C port van az autóban (kettő elöl, kettő hátul), mindegyik 45 W-os, vagyis laptop töltésre is alkalmasak. A két kesztyűtartó megmaradt, ami a kialakítása miatt a Ford Rangerekére emlékeztet.
A legnagyobb újdonság a Smart Dials. Az elmúlt években divat a gyártóknál, hogy minél kevesebb fizikai gombot használjanak és mindent az egyre nagyobb központi kijelzőbe integráljanak. Van, akiknek ez bejön és elkötelezettek mellette (Lásd: Tesla, Volvo EX30), és van a Skoda, ami tudja, hogy a fizikai gombok/tekerők fontosak, ezért párat megtartott belőle és azokat alakította konfigurálhatóvá. Ugyanis a tekerők megnyomásával a funkciót változtatjuk és személyre szabható, hogy mit/miket állítsunk vele, amit a beépített apró kijelző mutat. A középsőn többek között állíthatjuk a vezetési módot, a hangerőt vagy a szellőzés erejét. A két szélső tekerővel mindig a hőmérsékletet és az ülésfűtés/szellőztetés erősségét állítjuk, a három tekerő között pedig helyet kapott négy gomb is. A megoldás remek, van egy érzésem, hogy ez más VW-konszerben is vissza fog köszönni.
A Sportline kivitelen kívül (abban ugyanis három) kétküllős a Kodiaq kormánya, ami ismerős lehet a többi újabb Skodából. Tekerők, fizikai gombok vannak rajta, fogásra kellemes, ergonomikus, viszont ez a kétküllős kialakítás egy ekkora autóhoz nem feltétlenül illik.
A központi kijelző 10 vagy 13 colos, hozza az elvárt szintet, éles a felbontása, menürendszere nem bonyolult, átlátható, de van kábelmentes Android Auto/Apple Carplay, a többség pedig úgyis azt használja. Extra a 13 hangszórós Canton hangrendszer, amihez egy mélynyomó is párosul - ezt a pótkeréknél találjuk. a műszeregység is teljesen digitális lett, egy 10 colos kijelzőn láthatunk minden adatot.
Az AGR minősítésű ülések kényelmesek, oldaltartásuk viszont nem a legjobb, de legalább motorikusan állítható, memóriás, valamint felárért masszíroz is, méghozzá jól.
Anyagminőségre az igényes részeken nem lehet panaszom, viszont az eldugottabb részeken szívesen felhasználták a VW-konszerntől ismert fekete kopogós műanyagot. Zongoralakkal egyre kevesebb helyen találkozunk, a krómot is felváltotta a matt sötétszürke – ezek mind üdvözlendő dolgok.
A második üléssor fej- és lábtérben bővelkedik, ez az öt- és hétüléses kiszerelésre is egyaránt igaz. A harmadik üléssor a hétszemélyesben felnőtteknek továbbra is nagyon kényelmetlen, ugyanis a lábaidat a nyakadba kell venni, valamint a ki-beszállás procedúrája is elmehetne egy akrobata gyakorlatnak. Igaz, 15 mm-rel több a fejtér, mint az előző generációban – jobban a nyakadba veheted a lábad. A harmadik üléssor egyébként 520 ezer forint pluszköltséget jelent.
Az ötféle beltér dizájn többsége tipikusan a fekete-szürke színskálán mozog, kivételt képez a Lounge felszereltség sárga cérnája, valamint a Suite cognac színe. A sportline fekete-fehér, csak sportosabb ülések járnak hozzá.
Nagy test, sok szív
A Skoda (is) hangoztatja már egy ideje, hogy mennyire elkötelezett a villanyosodás irányába, de a teljes elköteleződés nem a Kodiaq-kal kezdődik. Csak egy picit, ugyanis a felhozatalában van dízel, benzines, lágyhibrid és plug-in hibrid hajtás is.
A benzines lágyhibrid Kodiaq-ban a Golfokból ismerős 1.5 eTSI dolgozik, ami 150 lóerős és 250 Nm maximális nyomatékra képes, a motorhoz a hétsebességes DSG kapcsolódik. Hibrid hajtása 48 voltos rendszerre épül, az autó képes a vitorlázásra, ami autópályán kimondottan hasznos és meglátszik a fogyasztáson. 250 kilométert mentünk főleg autópályán és szerpentinen, amihez összesen 6,6 litert kért 100 kilométerenként. Ez a szám hosszabb távon biztosan lejjebb megy, de ez is egy szép eredmény.
Lesz kétezres TSI is (hibrid nélkül), ami 204 lóerős és négykerék meghajtással jön-megy, de ez csak az év végén lesz kapható. Ha ez gyengének hangzik, ne aggódj, akkortájt mutatják be majd a Kodiaq RS-t.
Ugyanígy újdonság, hogy már PHEV Kodiaq is lesz, amihez nagy ígéreteket fűztek. Ezt sajnos kipróbálni nem tudtam (a külföldi kollégák nagyon gyorsan ráraboltak), de a leírások szerint több mint 100 kilométer lesz az elektromos hatótáv. Ezt pár újságíró, akik próbálták, megerősítették. Ezt egy bruttó 25,7 kWh-os akkumulátorral érik el, ami 173 kg plusz súlyt jelent. Az elektromotor mellett egy 1.5-ös TSI munkál, viszont csak hatsebességes DSG-vel, ugyanis ehhez a meghajtáshoz csak ez jár. A benzintartály mérete egy tízessel kisebb a többinél, 45 literes. Összereje 204 lóerő és 350 Nm, viszont ez is csak elöl hajt. AC-n 11 kW-os töltésre is képes, DC-n pedig 50 kW-ra. Előbbin 10-ről 80 százalékos töltöttségre 2,5 órára van szüksége, utóbbin csak 25 percre.
Dízelből kapható lesz egy 150 lóerős 360 Nm nyomatékos verzió, ami csak az első kerekeket hajtja, valamint lesz egy 193 lóerős, 400 Nm-es összkerekes. Mindkettőben kétezres TDI van, hétsebességes DSG-vel. Az én ízlésem szerint ez a kettő illik a legjobban az autó karakteréhez, de a mHEV-hez viszonyítva a váltó is így gondolja. A váltás sokkal szebb a dízelben, valamint nyomatékból is szebben tud megindulni.
Katalónia északi tartományában teszteltük az autókat, ami több szempontból is szerencsés: az utak minősége a hazaihoz képest isteni, vannak szakaszok, amik kimondottan izgalmasak, és más gyártók is szeretik ezekre terelni az újságírókat – pl. a Honda ZR-V-t is Montserrat szerpentinjein hajtottam, a gyönyörű tájak mellett nem volt könnyű a Kodiaq-ra figyelni. Csodára ne számítsunk, az új Kodiaq nem különb a többi SUV-nál. Kormányzása könnyű, még sport módban is, futóműve pedig kényelmes, amire az újgenerációs DCC Plus aktív felfüggesztés rá tud tenni egy lapáttal. A kanyarokat nagyon jól veszi így, az úthibák kezelésének igazi tesztje majd Magyarországon lesz.
A biztonsági és segítő funkciók sokasága tovább bővül: többek között már van kanyar segítő (Turn Assist), távoli, automata parkolás (bár ez csak később lesz elérhető), de a már az előző generációban elérhetőeket is továbbfejlesztették az új Kodiaqban.
Megvan az esélye, nem csak flottában
A Kodiaq 15,4 millióról indul hazánkban, ennyiért a mild hibrid verziót kapjuk, a dízel 16,7 millió forint. Viszont jelenleg mindegyik modellre van egy 1,4 milliós árkedvezmény, vagyis ennyit még levonhatunk az árból. Így is lejt a pálya a Kodiaq-nak konszernen belül, ugyanis a VW Tiguan Allspace 14,8-ról indul, amire szintén vonatkozik egy 1,3 milliós árkedvezmény. Prémium kategóriában a Q5 hozható fel, de az kisebb és sokkal drágább: 18,5 millió forinttól indul.
Konszernen túl ebben a kategóriában van a Honda CR-V, ami brutális 19,6 millió forintban kerül, cserébe full hibrid. A Volvo XC60 mild hibrid hajtással viszont így is drágább, 21 millió forint. Stellantis-klánból a Peugeot 5008 rivális, ami 14,7 millióról indul, viszont 1.2-es PureTech és manuális váltó van benne. A Toyotánál pedig ott a RAV4, ami 15,8-ról indul, de ennyi pénzért rendes hibridet kapunk. Nagyobbat nyújtózva a Tesla Model Y-t is ide sorolhatjuk, ez 17,9 millió forint, de tisztán elektromos meghajtású.
Vagyis látható, hogy a Kodiaq nem a legolcsóbb opció kategóriájában, viszont ár-érték arányban erős versenyző.
A Skoda nem rizikózott, a Kodiaq receptjét nem újította meg, inkább csak továbbfejlesztette. Újdonságok persze így is vannak, de azok egy része opcionális, így aki az első generációval elégedett, annak a második sem fog csalódást okozni.