Francia kisautó... 15 millióért?

Teszt: Peugeot E-208 Allure – 2024.

2024.08.13. 16:57 Módosítva: 2024.08.13. 19:12

A Peugeot olyan lazán talál célba a kisautókkal, mint a különleges felszerelés nélkül, zsebre tett kézzel is olimpiai ezüstöt bezsebelő, török sportlövő, Yusuf Dikeç. A 208 második generációja ráadásul korábban már bizonyított, 2020-ban elhozták vele az aranyérmet, akkor az lett az Év Autója. Ez itt már a faceliftes, elektromos 208, ami változatlanul nagyszerű: még mindig csinos és karakteres, miközben mindent tud, amit egy király kisautótól elvárhat a júzer. Az összkép annyira átjött, hogy kicsit még rá is kívántam egy E-208-ra. Aztán megnéztem az árlistát...

A Peugeot évtizedek óta lézerpontosan érzi, miként kell összehozni egy klassz kisautót. Gondoljunk csak a pazar, apró kockára, a 205-ösre, vagy a pompás, kerekded 206-osra, ami egyszerűen képtelen elfáradni, még huszonhat év távlatából nézve is nagyszerű. A nagy – igazából kicsi, de érted – elődök bevált receptje alapján készült a 2019-ben bemutatott, második generációs 208 is, amit annyira eltaláltak, hogy 2020-ban gyorsan be is húzták vele az Év Autója címet. Érzik a franciák a műfajt, na!

Kapcsolódó
Öt literrel a Föld körül

Öt literrel a Föld körül

Milyen 12 évesen a formás francia kisautó, a kis étvágyú egynégyes dízellel?

Facelift után is tudja

Az eleve kiváló, sok más Stellantis termékhez hasonlóan az eCMP platformra épülő E-208-ra, négy év után, 2023-ban emelték rá a kötelező faceliftet, a tesztautó is ebből az apropóból közelítette meg a szerkesztőséget. Ahogy az ilyenkor lenni szokott, a változtatási szándék az autó elejét és hátulját találta el. A dizájnerek csak finoman, érzéssel nyúltak a digitalizáló tábla tolla felé, mivel kár lett volna elrontani egy béna frissítéssel egy eredetileg is remek formatervet.

A tervezők megértették a feladatot, és ügyesen megoldották. A leghangsúlyosabb változás, hogy az átrajzolt első lökhárítóban nagyra nőtt a díszrács, amit az E-3008-hoz hasonlóan apró, fényezett műanyag szegmensek tesznek izgalmassá. A lámpák enyhén morcos fazonja maradt, a belső részüket viszont átvariálták. A szláv népek is örülhetnek: az oldalanként egy menetfényt három váltotta, amely ügyesen felidézi az Adidas melegítők három csíkját. A hátsó lámpák szintén három csíkja függőlegesről vízszintessé változott, mások a felnik és néhány élt hangsúlyosabbra húztak.

Kapcsolódó
700 kilométeres hatótáv, sikk és zötyögés

700 kilométeres hatótáv, sikk és zötyögés

A gigantikus hatótáv, a ChatGPT, a drasztikusan átszabott külső és belső vajon elég lesz a sikerhez?

Egy kisautót színesben kell megvásárolni, az adja meg az ízét. Egy szürke kisautó legalább olyan szomorú, mint egy vega hambi: olyasmi, mint amilyennek lennie kéne, de mégse az igazi. Szerencsére ez a harsány Vertigo kék pazar választás, ennél csak a brutálisan harsány neonsárga lett volna menőbb, de jó eséllyel az sokaknak már meredek.

A 208 nekem kívülről egyébként változatlanul nagyon adja: tökéletesen idézi a régebbi, karakteres francia kisautókat, azokhoz hasonlóan van benne valami pimasz báj. Miközben modern, sikkes és bárhol felismerhető, nem a megosztó, hatásvadász külsővel szeretne érvényesülni. Bár alapesetben nem rajongok a francia autókért, azt bármikor elismerem, hogy a dizájnhoz nagyon értenek arrafelé. Szép munka, kedves Peugeot!

Minőség és eklektika

Túlzás lenne azt állítani, hogy a belteret is hasonlóan ügyesen frissítették, hiszen elsőre a változás ténye sem egyértelmű. A szemfülesebbek kiszúrhatják, hogy a váltókar már nem kar, hanem süllyesztett pöcök, de ezen kívül semmilyen szabad szemmel megfigyelhető változás nem történt. Jó, vannak az elődhöz képest más színkombók és anyagok, de ezekből eleve felszereltségenként többféle szokott lenni, így közvetlen viszonyítási alap nélkül ezeket nehéz kiszúrni.

Az i-Cockpit fantázianevű belső továbbra is erősen eklektikus, és nekem a dizájnja továbbra sem jön be. Ezügyben már kisírtam magam a frissített 2008-nál is, most legyen elég annyi, hogy az én szememnek túl kaotikus és diszharmonikus az összkép, bár kétségtelenül egyedi a beltér formavilága. Mivel emberek milliói veszik az i-Cockpitos Peugeot-kat évek óta, és ők szinte mindig szeretik is – ahogy sok újságíró kollégám is –, úgy sejtem, ezzel a véleménnyel a kisebbséget képviselem.

A belső minősége változatlanul príma: az anyagminőség és az összeszerelési minőség egy kategóriával feljebb is bőven megállná a helyét, ezt az utóbbi időben becsületesen csinálják a Peugeot-nál. Nyilván akadnak kemény műanyagok és véleményes részletek, de ez mégis egy kisautó, nem egy méregdrága luxusautó, így ezeket is a helyén kell kezelni.

Az első ülés nagyszerű: hosszú távon is váratlanul kényelmes, és oldaltartása is van, közepesen tempós kanyarban sem estem ki az oldalablakon. Ebben a keskeny autóban a hátsó sor továbbra sem tánctér, és bár be tudja hajtogatni magát három tagbaszakadt úriember is, darabra elférnek, de nem jó nekik. A csomagtér alapesetben 265 literes – ugyanakkora, mint a benzineseké – ami az ülések lehajtásával 1,1 köbméteresre bővíthető. Ezek az értékek átlag alattiak ebben a kategóriában. Első csomagtartó sajnos nincs, az E-208 elejét a technika bitorolja.

Jót mentünk, pacsi!

A Peugeot kimondottan városi autónak szánja a mai mércével tényleg kicsinek mondható, mindössze 4,06 méter hosszú E-208-at, amit vastagon aláhúz a szűk hátsó sor és a szűk csomagtartó. Nekem azonban úgy jött ki a lépés, hogy a teszthét felében városban, a másik felében pedig hosszabb távon használtam, így az is kiderült, hogy milyen az apró Peugeot, amikor kimozdítják a komfortzónájából.

A tesztautó az erősebb modell, 156 lóerőt és 260 Nm-t tud, amihez egy valamivel nagyobb, 48,1 kWh-s akkumulátor tartozik. Bár a benzines alapváltozatára az 1455 kilós tömegével bő 400 kilót ver rá, a menetdinamikán ez alig érződik, a 156 lovas E-208 ugyanis baromi fürge. Nemcsak városban, hanem nagyobb tempóról gyorsítva se fogy el belőle a kraft, a teljesítménye és főleg a nyomatéka minden forgalmi szituációban bőven elég.

A faceliftes E-208 futóműve nagyszerű: minden helyzetben stabil és magabiztos marad, miközben a hosszú rugóútjai miatt távol áll tőle a kisautókra jellemző, ideges pattogás. Utóbbiban segít a tetemes tömeg, ami ezúttal előnyére válik. Nem mondom, hogy letagadja a másfél tonnát, és azt se, hogy a forszírozott tempóban elvállalt kanyarokban nem tolja az ív külseje felé a tömege, de az összkép még így is pozitív. Ezt megfejelték egy direkt, közvetlen kormányzással. Egy virgonc, robbanékony autónak érződik a kis Peugeot, amivel kimondottan élvezetes lendületesen közlekedni.

Ahogy korábban is említettem, városon kívül is pörögtem az E-208-cal: ezzel haladtunk le Visontára, a BSSW24-re, vagyis a 24 órás robogóversenyre. Itt az derült ki, hogy még autópályán sem száll el igazán a fogyasztása – 15 kWh/100 kilométer környékére állt be –, pedig nem a kamionok mögött poroszkáltam, hanem végig kihasználtam a sebességhatárok adta lehetőségeket.

Kapcsolódó
Erre a világ másik végéről is irigykedve néznek

Erre a világ másik végéről is irigykedve néznek

Nemcsak újra tudtuk indítani, hanem sikerült visszatérnünk a gyökerekhez. A lényeget pedig továbbra is kipipálhatjuk: még mindig ez az év bulija.

Kék tesztautók és a BSSW24

Nagyon reméltem, hogy az E-208 kék lesz, és nem azért, mert ebben a színben mutat a legjobban. 2018 óta minden nyaram fontos pontja a Totalbike24-ről menet közben BSSW24-re keresztelt, méltán világhírű, 24 órás robogóverseny. Az utóbbi években úgy jött ki a lépés, hogy mindig tesztautóval haladtam le Visontára, hogy ott pár napig arcon pörögjek Zombiékkal.

Néhány év kimaradt a covid miatt: 2019 után a következő verseny 2022-ben következett, ahova egy pazar metálkék színű, tölthető hibrid L Astrával érkeztem. Nem gondoltam, hogy ennek később lesz még jelentősége. 2023-ban ezt egy sötétkék árnyalatú, benzines Renault Austral követte. Sorminta kezdett körvonalazódni, amibe idén is tökéletesen illeszkedett a Peugeot E-208, amiről az átvétel pillanatában derült ki, hogy varázslatos módon szintén kék.

(Kedves Porsche! Ha véletlenül úgy jön ki a lépés, hogy akad nálatok egy kék 911, amit tudtok nélkülözni 2025-ben egy kis időre, akkor keressétek a Totalcart a megfelelő elérhetőségen! Előre is köszi!)

Kapcsolódó
Kéne venni márkát, nem?

Kéne venni márkát, nem?

Az első PSA-féle Astra szigorú arcélekkel és pofátlan frissességgel rúgja rá az ajtót a piacra. Csak látványpékség, vagy tényleg annyira állat, mint ahogy kinéz?

A WLTP mérései alapján a vegyes hatótáv hivatalosan 410 kilométer, ami 11,7 kWh-s fogyasztásnak felel meg 100 kilométeren. A valóságban nekem végül a sok autópályával 15,4 kWh/100 kilométeres fogyasztás és 311 kilométeres hatótáv jött ki. Ez drámai különbségnek tűnik, de ezúttal végig nagyon dinamikusan közlekedtem. Simán el tudom képzelni, hogy egy könnyebb lábú egyén erőlködés nélkül meg tudja közelíteni a 12 kWh-s fogyasztást. Tölteni egyébként maximum 100 kilowattal lehet, ami azt jelenti, hogy 20 százalékról 80 százalékra 18 perc alatt lehet feltölteni.

Óriási meglepetés, hogy nagy tempónál a rövid, 2,54 méteres tengelytáv ellenére mennyire stabil maradt az E-208. Utóbbinál is jobban meglepett, hogy ez az autó irreálisan csendes: az egy dolog, hogy nincs motorhang, de mellette még pályán is alig hallatszik be szélzaj és gördülési zaj. Bármennyire hihetetlen állításnak hangzik, az E-208 egy remek utazóautó, nagyon messze került a pár évtizeddel korábbi kisautóktól, amikkel olykor kompromisszumos élménynek tűnt egy hosszabb táv leküzdése.

Matek

Elérkeztünk a teszt legszomorúbb részéhez, az árhoz: az elektromos 208 ugyanis baromi drága. A Peugeot jelenlegi árlistája szerint a teljesen alap, Active felszereltségű, gyengébb, tehát 136 lóerős E-208-ért minimum 14,1 millót kell fizetni. A közepes, Allure felszereltséget választja a leendő ügyfél – ilyen a tesztautó is –, és az erősebb változatot kéri, ott már 15,6 millióról rajtol az ár. Ebből még lejön 1,1 millió forintnyi kedvezmény, de mire a tesztautó színét és extráit beikszeli valaki, így is kicsivel 15 millió forint fölé kúszik az E-208 ára.

A Stellantison belüli tesója, az Opel Corsa 13 milliónál kezd, és 13,2 millióért a Mini Cooper E-t is odaadják. Utóbbinál az a trükk, hogy a Peugeot-énál jóval kisebb, mindössze 36,6 kWh-s az alapáras akkumulátor-csomagja. Jóval olcsóbban ott a 11 millióért kínált, 45 kWh-s akkuval szerelt BYD Dolphin, illetve a pont 10 milla alatt startoló, 44 kWh-s akkumulátorú Citroën ë-C3. Érdekesség, hogy a 15 millió annyira karcos, hogy ettől már egy Tesla Model 3 sincs messze, hiszen azt 17,7 millióért odaadják, és a WLTP-hatótávja és 513 kilométeres, tehát bő 100 kilométert ígér a Peugeot-éra. Konklúzió: az E-208 pompás kisautó, de a konkurensekhez képest borzalmasan magas az ára.

Tehát

Imádtam a Peugeot E-208-at: végtelenül szimpatikus kisautó, amiben kis túlzással minden klappol. Remekül összerakták, az első sorban hosszú távon is kényelmes, ügyes a futóműve, és változatlanul klassz a formaterve. Lendületes, vidám és szórakoztató tárgy, aminek még akkor is vállalható marad a hatótávja, ha valaki úgy tolja neki, mint ahogy a tesztidőszak alatt én. Egy részlet árnyékolja be a közel tökéletes E-208-at: ha megtoljuk extrákkal, az ára hamar belenyal a 15 millióba, ez pedig vészesen közel helyezi a magasabb kategóriájú, komolyabb villanyautókhoz.

Az oldalról ajánljuk

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
  • Közélet

Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!

Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.

március 26., 06:00
Ez a 39 éves Fiat Panda 16 milliót ér, mutatjuk miért
  • Hírek

Ez a 39 éves Fiat Panda 16 milliót ér, mutatjuk miért

A kulcs egyik része az eredeti tulajdonos személye.

37 perce
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
  • Hírek

Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései

Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E

március 25., 17:54
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
  • Hírek

A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben

A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.

március 25., 17:19
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33