Ilyen autót más nem gyárt

Teszt: Mazda 3 e-Skyactiv X 186 Nagisa – 2024.

2024.08.31. 06:58

Amikor lassan mindenki elkezd hasonló szabályok szerint játszani, akkor a Mazda felrúgja a pókerasztalt. Olyan dolgokat fejleszt vagy tart felszínen, amire sokan már csak legyintenek, de amikor a felhasználó birtokba veszi, akkor rájön, hogy ez is egy jó irány. Sőt, a Mazda 3 lemaradásából fakadóan talán az egyik legjobb irány.

Az első beszállásnál megcsapott egy furcsa sportos érzés. Az ülés szivacsozása kemény, az oldaltartása parádés és a kormány fogásán is éreztem, hogy ebből baj lesz. Tudtam, hogy egy erősebb Skyactiv motoros Mazda 3-at kapok, aztán lenéztem és ott volt a kézi váltó. Szokatlan kombináció 2024-ben, ez valami sportmodell? Feszes és összeszedett minden, a dilatációs hézagok miatt majdnem kiesek a tetőn, piszok kemény az autó.

Már csak el akartam érni valami fickósabb utat, hogy egy kicsit megkergessem és ráigazoljak a gondolataimra. Ott a kétliteres, feltöltős motor, ami valahol 7000-nél tilt, körülötte pedig minden penge, jajj mi lesz itt – gondoltam magamban. Aztán kiértem arra a hőn áhított szakaszra, és mi lett? Semmi.

Nem extra, éppen ezért szép

De tekerjünk vissza kicsit az első randira, arra az alkalomra, amikor először megláttam az új 3-ast ebben a sivatag barnában. A Zircon Sand szín bár nem olyan vagány, mint a Mazda meggyvörös árnyalata, a 3-as semmilyenségéhez kifejezetten jól áll. Azért is hálás vagyok, hogy a hűtőmaszk keretéről elhagyták a krómot és fényes fekete színt kapott, így még inkább rejtőzködő és kevésbé tolakodó az autó.

Emlékszem, ahogy csúsztam-másztam az autó mellett fényképezőgéppel izgalmas részletek után kutatva, kerestem a klasszikus részletfotót érdemlő elemeket, de semmi. Ezzel együtt nekem tetszik a Mazda 3, letisztult, gömbölyded, az elején egészséges morcossággal, csupán a C és D oszlopok egybeolvasztását nem értem. Amúgy sem jut sok fény szerencsétlen hátsó utasoknak, de még azt is elvették tőlük. Az egyetlen, ami megütötte a szememet, hogy a 3-asban még mindig van halogén izzó. Mindenhol hódít a LED, a hátsó lámpák baromi jól néznek ki és az első fényszórók is hibátlanul világítanak, de a sárgás halogén izzóval megoldott nappali menetfénytől olyan az autó, mintha tíz éve velünk lenne – pedig valójában csak öt.

A ráncfelvarrás során a külsőn alig változtattak, és vonalzószemű kolléga legyen a talpán, aki észreveszi, hogy 25 milliméterrel nyújtottak a tengelytávon, így az már 2725 mm. Nem is hiányzott belőle annyira, nagy autónak számít kategóriáján belül, hiszen míg egy VIII-as Golf nincs 4,3 méter, addig a 3-as Mazda 4,46 – vagy szedán formában 4,66. A felfalt centik valószínűleg lábtérben realizálódnak, hiszen a csomagtérből csupán 334 liter jutott az autóba, míg a fenti példánál maradva a Golf 381-et kínál.

Kapcsolódó
Még mindig ez a legjobb

Még mindig ez a legjobb

A Golf az autóipar állócsillaga, ám most bátrabban nyúltak hozzá, mint az elmúlt húsz évben bármikor. Viszont szokni kell, hogy aztán imádni lehessen.

A helyszűkét még egy izgalmas futóművel sem tudnám megmagyarázni, pedig a Mazda 3 sokáig operált a hátsó tengelyen is független felfüggesztéssel. Eleinte valószínűleg azért, mert a Ford C1 platformjára épült, mint a Focus, vagy a C30/S40/V50/C70-es Volvók. Az alapok engedték az igényes multilink hátsó futóművet és a második generációig ez maradt is, majd a Mazda elkezdte a saját útját járni. A 2013-ban bemutatott harmadik generációs hármas már ízig-vérig Mazda volt, és a többlengőkaros rendszert is megtartották, amit valószínűleg költségcsökkentési okokból a 2019-es nyitású negyedik generációra engedtek el. Visszatértek a hagyományos csatolt-hosszlengőkaros megoldáshoz, ami bár olcsó és kevesebb helyet foglal, nem olyan precíz.

Kapcsolódó
Ford Focus, 500 ezer kilométerrel: hogy bírja?

Ford Focus, 500 ezer kilométerrel: hogy bírja?

Nem volt drága, és akadnak hibái. Viszont mégsem hat düledező romnak, sőt!

Hagyományos, éppen ezért olyan jó

Megdöbbentően konzervatív a beltér, vegyes érzelmeim vannak a kialakítással kapcsolatban. Nem tudom eldönteni, hogy ez most jó vagy csak a lustaság kivetülése a Mazda részéről, de gondolkodtam. Ez jó.

Talán egy kicsit elszaladt a ló, a modern autók beltere sokkal inkább egy absztrakt dizájner nappalija, mintsem egy klasszikus, ergonomikus beltér. Isten ments, hogy állást foglaljak, de a hatalmas, retinaégető táblagépek, halálba keresett funkciók és rommá tapizott érintőgombok mellett nekem abszolút felüdülést jelent a Mazda 3 beltere. Süsd rám nyugodtan, hogy boomer vagyok, de a teszthét alatt csupán egy alkalomra emlékszem, amikor a táblagéphez nyúltam, akkor is csak egy parkolóban állva ütöttem be címet a navigációnak. A Mazda pedig nem is akarja, hogy bárki piszkálja, ezért egyfelől jó messzire tolták a szélvédő alatt, másfelől menet közben letilt a panel, csak a tekerőtárcsa irányítja.

Ehhez arra is szükség volt, hogy a Mazda megcsinálja a középkonzolon a BMW iDrive szerű irányítópultot, amit már a CX-60-ban is szerettem. Egyfelől az egész rendszer átgondolt, könnyű benne navigálni és logikus a gombkiosztás. Másfelől a gombok nyomásérzékenysége, a tekerők klattyanása és a működés sebessége is arra ösztönöz, hogy a tapizás helyett ezeket használd. Ráadásul minden annyira jó helyen van: a könyöklőn támasztva a jobb kezemnek nem fárasztó a gombon pihenni és túrni a funkciókat, a tárcsa jobb oldalán elhelyezett médiavezérlő miatt pedig szinte el is felejtettem a multikormányon lévő vonatkozó gombokat.

Pedig ott sem tudnék rosszat mondani a kiosztásra, talán csak a funkciók sokasága miatt tudtam néha elveszni benne, de szerencsére az óracsoport sem egy ördöglakat. Különös módon egyszerűsége ellenére is néha több információ változtatható rajta, mint más gyártók teljesen digitális egységein. A fejlesztők a klímapanelnél is értették, hogy a szextingnél jobb a petting, és élőben tapintani valamit jobb, mint virtuálisan átélni, így csináltak egy piszok jó fizikai egységet. Azért is fontos részlet ez, mert külön energiát fektettek a gombok fejlesztésére, míg egy jól felépített logika már adott volt, minden megvan a zsigeri jósághoz.

A technika ínyenc, mégsem lett siker

Az igazi ínyencség a Mazda Skyactiv X motorja, ami nemrég kapott egy kis e- előtagot, hiszen csatoltak hozzá egy mild hibrid rendszert. A technika nem annyira új, 2019 óta szerepel a 3-as és CX-30-as Mazdákban, de akármennyire forradalmi megoldás, valahogy az elmúlt öt évben nem terjedt el túlzottan. Nem látom azt, hogy minden gyártó hasonló megoldáson dolgozna, és a Mazda által beígért bőséges X motorcsalád is egyelőre elmaradt. Pedig a technika izgalmas, hiszen ez egy dízel üzemű benzinmotor – mondja a laikus, pedig nem erről van szó. Ez hivatalosan egy szikravezérelt kompressziógyújtásos (SPCCI) motor.

A hagyományos benzinmotorokban a levegő-benzin keverék aránya általában 14,7:1-hez, a Mazda ezt 40:1-hez szegényíti, amikor a motor SPCCI üzemmódban működik. A szegény keveréket egy különösen magas kompresszióviszonyú motor dugattyúja kezdi el sűríteni közelítve azt a nyomás-határértéket, ahol a keverék öngyulladásra képes. Amikor a folyamat egészen közel kerül ehhez a ponthoz, akkor a gyújtógyertya mellett egy kisebb befecskendező betol az égéstérbe egy kis adag, de nagyon dús keveréket, amit egy szikra belobbant. Ebből az égésből fakadóan olyannyira megemelkedik a nyomás az égéstérben, hogy a nagyobb mennyiségű szegény keverék belobban és létrejön az égés. Miért jobb ez így, mint simán gyertyával belobbantani a keveréket? Mert a gyertyával gyújtott égésnek van egy kiindulási pontja, ahonnan terjed a láng. Ennél viszont sokkal hatékonyabb az, amikor magától gyullad be az égéstérben lévő keverék – öngyulladás ugye. Mindeközben a szegény keverékképzéshez a szükséges levegőt egy kisebb Roots kompresszor tolja.

Ez így elsőre bonyolultan hangzik, és azt is megértem, hogy a felhasználók 99 százalékát ez nem fogja érdekelni, nekik számok kellenek. Olyanok, hogy a kétliteres, négyhengeres motorból 186 lóerő és 240 Nm szalad ki, ami az 1,4 tonna körüli testhez azért nem rossz. 8 másodperc körüli a 0-100, de ezt nem túl vehemensen adja elő, és itt kanyarodnék vissza a teszt első feléhez, miszerint a sportos karakterből az egyik első kieső a motor. Amint kiértem egy húsosabb szerpentinhez és elkezdtem túrni neki, az autó lendületet vett, még valami hang is kiszorult a motortérből, de az a heves kanyarvadászat, amit a kemény futómű, feszes kormány és jó kapcsolású hatos váltó ígért, az egyszerűen elmaradt.

A motoron abszolút érezni, hogy nem azért ilyen nagy a lökettérfogata és a teljesítménye, hogy túrd a belsősávot, sokkal inkább egy túlméretezés a fogyasztás érdekében. Átlagos közlekedés mellett 6 l/100 km-rel jártam, ami annak fényében, hogy ez egy közel 200 lóerős kompakt, szerintem hibátlan. A nehezebb városi szakaszokon sem mentem 6,8 liter fölé, bár ott jobban tetszett volna az opcionálisan elérhető hatos automata váltó.

A hajtásláncban egyébként anno lehetett variálni, hiszen volt összkerék, meg dízel is, de ennek vége. A konfigurátorban jelenleg a 2,5 literes, négyhengeres alapmotor elérhető 140 lóerővel és hatos manuállal vagy automatával. Ugyanez elérhető a különleges e-Skyactiv X motorral, és kész, nincs nagy mozgástér.

Sportosnak érzed, de nem az

A 3-as futóműve döbbenetesen kemény, főleg annak fényében, hogy milyen a felépítése. Egy SUV-nak azért még valamennyire elnézi az ember a kemény rugózást, mert a magas építés ellenére is törekednek a jó kanyarstabilitásra. Nem gondolom, hogy egy 1435 milliméter magas autónál erre szükség volna, itt valami más lehet a háttérben. A sportos karakter fogalma nekem erőltetettnek hat, és a hétköznapokban inkább csak kellemetlen egy ilyen futómű. Ha az ember felszabadult egy jó szakaszra, akkor kellemes utazóélményt nyújt a Mazda 3, de nekem valahogy eszembe se jutott tolni, egyszerűen nem kívánta.

Sokkal inkább egy jó mélyen elszigetelt utazóautó. Autópályasebességnél sem jelentkeznek kellemetlen zajok, legfeljebb a kerekek gördülése hallatszik be, meg mintha valami süvítene enyhén az A oszlopnál 130 környékén. Egyikre sem mondanám, hogy kellemetlen, a motor hangját pedig kulturált keretek között alig hallani bent, főleg csak hosszú, padlógázas kigyorsításnál találkozol vele, de olyat úgyse csinálsz, nem akarja.

A vezetéstámogató elektronikákkal nem jöttem ki jól, de szerencsére mindent ki lehet kapcsolni. Ezeken túl viszont az autó semmiféle huligánkodást nem támogat, egyszerűen csak egy hétköznapi használati tárgy váratlanul jó anyaghasználattal, igényes műszaki megoldásokkal és pár helyen némi lemaradással. Ez van, ahol nem jön be, máshol viszont kifejezetten örültem neki, ilyen jól használható konzervatív belteret kevesen csinálnak.

Különleges, de nem olyan drága

Míg a tömeggyártók látszólag azonos divat szerint tervezik az autóikat, úgy néz ki, hogy a Mazda önálló gondolatok alapján cselekszik. A legalacsonyabb Prime-Line felszereltség 10,9 millió forintról indul, a tesztautó viszont Nagisa felszereltségű volt, ami 12,4 millióról nyit. Az automata váltó 750 000 forintos felárral szerepel a listán, míg az e-Skyactiv X motorért 600 000 forinttal kérnek többet. Egészséges extrázás mellett 14 millió forintig el lehet menni, vagy ott a csúcs Takumi felszereltség, ami eleve innen indul, és akkor még nem választottál se motort, se váltót.

Ha továbbra is tartom a korábban emlegetett példát, egy VIII-as Golf már 8,5 millió forinttól elérhető fapadosan, ám mild hibrid rendszerrel már az is 11,7 millió forint felett van. Ha maradsz Japánban, esetleg nézhetsz Toyota Corollát, de az egyfelől rendes hibrid, másfelől 12,4 millióról indul – 13,2-ről a közel 200 lovas változat.

Kapcsolódó
Schaffhausen óra fröccsöntött műanyag dobozban

Schaffhausen óra fröccsöntött műanyag dobozban

A frissített Corolla még mindig egy fantasztikus autó remek tulajdonságokkal, amihez nem illik egy ilyen csomagolás - legalábbis belülre.

Tehát végeredményben még csak nem is drága a 3-as Mazda annak ellenére, hogy a technika igazán különleges. Jó is? A teszt alapján mindenképpen, de a szkepticizmusomat táplálja a tény, hogy ötéves fennállása során nem hogy a világot, de a saját márkájának a palettáját sem tudta meghódítani a Skyactiv X technológia. Vagy egyszerűen csak drága és nem éri meg vele maszatolni, amikor van turbómotor? Ezt csak az tudja, aki kifejezetten ezzel dolgozik, de a Mazda nem arról híres, hogy a többiek által kikövezett utat tapossa.

Az oldalról ajánljuk

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

2 órája
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Neked ajánlott