A Stasi tesztpályáján vallattuk, de nem tört meg

Bemutató: Subaru Forester e-Boxer - 2024.

2024.10.01. 08:03

Az autóipari gyászjelentések között örömhírek is eljutnak hozzánk. A Subaru például nemcsak az elektromos átállásra és az önvezetésre készül, nagy energiát fektet abba is, hogy hűséges vevőkörét boldoggá tegye. A Forester a generációváltás során megtartotta eredeti karakterét, hogy továbbra is hű társa legyen azoknak, akik le merik vinni a térképről a szabadidő-autójukat.

Subaru, az ő autójuk

De kikről is van szó tulajdonképpen? Azokról, akik már akkor crossoverrel, illetve szabadidő-autóval jártak, amikor sokan még furcsa hóbortnak tartották. Ráadásul a Subaru nem terepjárónak látszó, hanem tényleg terepre való személyautókat dobott piacra, az első Forester még különösebben magas sem volt. 27 év alatt ötmillió darab fogyott belőle, ebből 2,2 millió az USA-ban kapott rendszámot, 1,5 millió példány ma is forgalomban van. Ehhez képest Európában a maga 369 ezres darabszámával igazi rétegmodellnek számít, és aligha használják ki a tudását.

Ezért vagyunk hajlamosak azt hinni, hogy a Subaru már félig lehúzta a rolót, pedig megy a bolt. Azért nem adnak el évente sokkal több, mint 970 ezer autót, mert jelenleg még nincs hozzá gyártókapacitásuk, de már dolgoznak az ügyön. Úgy számolnak, hogy 2030-ra végre elérik az évi 1,2 milliót, aminek a fele már villanyautó lesz. Ehhez persze a Solterrán kívül új modellek is kellenek, 2028-ig hét új típussal készülnek, köztük több villanyautó is lesz, sőt, a Panasonic-kal kötött megállapodás nyomán abban az évben már 20 GWh-nyi akkumulátor hagyja majd el a gyáraikat.

Klasszikus evolúció

Addig is, amíg ez nem lesz mindennapos, a japánok a hibridben hisznek. Főleg miután a Subaru története legnagyobb mellényúlását a boxer dízellel hozta össze, viszont becsületes gyártóként a vezetett szervizkönyves autók motorját tizenéves korukban is garanciában cserélte. A vevők lojalitását ettől függetlenül is díjazza a márka. Jól tudják, hogy miért veszik meg, hogyan használják és mit várnak el tőlük. A Foresterrel nem az operába járnak, inkább úttalan utakon nyúzzák, utánfutót vontatnak velük, és hozzák-viszik a családot, szóval nem a szomszédot akarják lenyűgözni.

Nekik különösen fontos a technikai tudás, a tartósság és a biztonság, amit tovább fokoztak a mérnökök, miközben gyakorlatilag az egész autót újratervezték. Ez mégsem jelenti azt, hogy valami egészen mást látunk, mint eddig, az ötről a hatra klasszikus evolúcióval jutott el a Forester. Miközben egy-két évtizeddel ezelőtt teljesen nyilvánvaló volt, hogy melyik az újabb fejlesztés, a bemutatón a demonstráció kedvéért egymás mellé állított ötödik és hatodik generációt simán fel lehetett volna cserélni, és el lehetett volna mutogatni, hogy miben jobb a másiknál, fel sem tűnt volna.

Célratörő dizájn

Nem mondom, hogy nem tetszik jobban az új Forester, de ez már ízlés dolga. A friss dizájn nagyobb, masszívabb, amerikanizáltabb, pedig csak három centivel hosszabb és másféllel szélesebb. A kifutó modellel egyformán magasak, sőt, a tengelytáv is változatlan maradt. A külsőt tekintve a sajtóanyag is szűkszavú, és helyben is főleg a praktikus részleteket emelte ki a kolléga, akit japánnak hittem, pedig dél-koreai származású, egyébként meg belga állampolgár. Ilyenek a légellenállást javító levegőkilépő nyílások és kis légterelők vagy éppen a nagyobb csomagtérajtó.

Tetszik, hogy jó nagyok a sajnos már régen nem keret nélküli oldalablakok. Ez a formaterv egy funkcionális használati tárgyhoz készült, ettől függetlenül vagánynak nevezném. Büszkék a 22 centis hasmagasságra, a 20,4 fokos első, a 21 fokos hátsó terepszögre, illetve a 25,7 fokos rámpaszögre, amit a vevők jelentős része értékel. Az aerodinamikai újítások a stabilitásra is jó hatással vannak, az autó megemelkedését a karosszéria körül szabadon áramló levegő, függőleges irányú mozgásait és oldalirányú kilengéseit a hátsó légörvények szabályozása is korlátozza.

Fókuszban a technika

A munka jelentős részét a lemezek alatti technika fejlesztése tette ki, igaz, többségét a Crosstrekben már használják. A Subaru Global Platformra épülő Forester karosszériáját belső vázszerkezettel erősítették meg, és a korábbinál több szerkezeti elemnél alkalmazzák a ragasztásos kötést, konkrétan nyolcról 27 méterre nőtt a ragasztott felület hossza! Még a felfüggesztés rögzítési pontjainak merevségét is növelték. Egy kiegészítő segédkerettel és még több nagy szilárdságú acél használatával javítottak a frontális, illetve az oldalirányú ütközésbiztonságon.

Az életvédelem egyébként is kiemelt szempont a Subarunál. A passzív biztonsági eszközök, mint a kilenc, köztük az első ülések közé beépített légzsák mellett egészen prózai, de annál hatásosabb trükkök (jobb kilátás előre és hátra, nagyobb látószögű, aszférikus külső tükrök vagy éppen LED kanyarfény) és összetett asszisztens rendszerek is kerültek a Foresterbe. Az EyeSight rendszer már 15 funkciót tud, ezek közül öt vadonatúj, hét továbbfejlesztett. A széles látószögű mono kamera mostantól nagyobb területen szúrja ki a kétkerekűeket és a gyalogosokat, a radar is érzékenyebb.

Szintén fejlődött a már ismert e-Boxer technológia. A 2,0 literes, benzines boxermotor csak 136 lóerős és 187 Nm nyomatékú, mint a Crosstrekben, de a CVT rendszerű (Lineartronic) váltóba beépített 16,7 lóerős, 66 Nm nyomatékú villanymotorral megtámogatva gyengének egyáltalán nem nevezném, még azzal együtt sem, hogy egy kategóriával nagyobb kasztnit kell mozgatnia. A motort egyébként 24, a váltót öt ponton módosították a jobb teljesítmény és a hatékonyabb, megbízhatóbb működés kedvéért. Az importőr ezt nyolc év kilométer korlátozás nélküli garanciával igazolja!

A takarékoskodásban a 4,8 Ah-s lítium-ion akkumulátor segít, a 8,1 literes gyári fogyasztás a szimmetrikus, állandó összkerékhajtással számolva egyáltalán nem olyan vészes. Szerintem a 12,2 másodperces 0-100 km/h-s gyorsulás és a 188 km/h-s végsebesség miatt sem kell szégyenkezniük. Teljesítményben nem versenyezhetnek a német prémiumokkal, de ahogy a márka vevőkörét megismertem a prezentáción, ők egyáltalán nem bánják ezt. Aki a Subarura szavaz, a régi jól bevált, szinte elpusztíthatatlan japán technikára vágyik, és ki is tart mellette minden autócserénél.

Gyakorlat élesben

Hogy minden előrelépést meg is tudjanak mutatni a gyakorlatban, kaptunk egy új és egy régi Forestert, ezekkel felmehettünk az egykori NDK területén, Kallinchenben található tesztpálya aszfaltjára. Ezt a területet az Állambiztonsági Minisztérium, a Stasi használta, az annak idején titkos létesítményben most a rendőrség tart képzéseket. Itt mindenféle útburkolatot szimulálnak, van macskakő és sínek is, különböző göröngyös felületek és nagy átmérőjű körpálya, illetve egy utcai autók számára elég masszív tereppálya is, szóval nem a szokásos épített környezetet kaptuk.

Az új generáció vitán felül agilisebb, csendesebb és komfortosabb volt a német piacra szánt Edition Exclusive Cross elődmodellnél. Mi azért megállapítottuk, hogy éppen annyival több élet van a régiben, hogy mi azért azt sem dobnánk ki a garázsunkból, de megértjük, hogy az átlag vásárló számára ezek az előnyök fontosak, nem hiába dolgoztak vele annyit. Az ülések például sokkal jobbak az új Foresterben, és általában a zavaró rezgések, vibrációk is kevésbé tűntek fel. Biztos, hogy szívesebben autóznék vele messzire, és akkor a rengeteg új extrával még nem is számoltam.

Két világ határán

Mivel a tartalmas és informatív programban közúti tesztvezetés nem szerepelt, most csak a tesztpályán elcsípett pillanatokból tudom megítélni az autót. Elsőre az tűnt fel, hogy ez egy pozitív értelemben régimódi konstrukció klasszikus elrendezésű, kidolgozott beltérrel, egész jó minőségű anyagokkal, analóg műszerekkel, fizikai váltókarral és gombokkal, meg persze egy 11,6 colos, álló formátumú érintőképernyővel. Apple Car Play-jel és Android Autóval, 10 wattos vezeték nélküli telefontöltővel, USB-A és USB-C csatlakozókkal, és egy 508-ról 1720 literesre bővíthető csomagtartóval.

A tágas belső egyik nagy újdonsága a fej billegését 44 százalékkal csökkentő ülés, ezt a technológiát orvosok bevonásával fejlesztették. Elsőre furcsán hangzik, terepen viszont egy nagyon hasznos újítás. A gödröket és buckákat járva egy védett közegben éreztem magam, ahol csak két dolgom volt, megnyomni az X-Mode gombját, kiválasztani az aktuális terephez való üzemmódot, és vezetni, a többit elintézte a híres összkerékhajtás a magától aktiválódó lejtmenetvezérlővel. A már hátramenetben is működő elektromotor-rásegítésre az ablakban egy kis kolibri figura utal.

Rábíznám magam

Ez a madár ugyanis képes hátrafelé is repülni. Olyan könnyedén mozgott a laza homokban, hogy a vállamon ülő kisördög megint azt súgta, hogy itt stílszerűen akár egy Wartburg is át tudott volna jutni, de amikor ezen gondolkoztam, a kisangyal szólt, hogy vigyázzak, mert jön pár durvább rész, ahol az alvázas klasszikus valószínűleg elvérezne, a Forester viszont úgy átsiklott rajta, mintha legalábbis egy Jeep lenne. Meredek lejtőkön ereszkedett le, lökhárítót nem kímélő gödrökből mászott ki és mély homokban sem jött zavarba, pedig esett az eső és a gyári négyévszakos gumik voltak rajta.

Ez a rövid, de intenzív próba megerősített abban a hitemben, hogy a Subaru rétegmárka, a tudása átlagon felüli. Aki ki tudja használni, biztosan szeretni fogja. Az is nyilvánvaló, hogy a japánok nem felejtettek el a lényegre törő, masszív autókat tervezni, de bármennyire is nehezen változtatnak a szokásaikon, képesek lépést tartani a világgal. Ez a Subaru már nem a ralipályák királya, ez a hétköznapi kihívások leküzdésére született, hiszen akár 1870 kilót is vontathat, és olyan kisugárzása van, hogy legszívesebben világ körüli útra indulnék vele. A garancia nem ugrana miatta...

Az oldalról ajánljuk

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

26 perce
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
  • Közélet

Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!

Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!

március 25., 05:59
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
  • Hírek

A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben

A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.

március 25., 17:19
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
  • Hírek

Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást

Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.

március 24., 16:03
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
  • Hírek

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3

Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.

március 24., 09:09
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
  • Hírek

Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén

A pilóta sértetlenül megúszta.

március 24., 10:41
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

március 24., 17:26
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
  • Hírek

Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek

Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.

március 24., 13:36
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
  • Hírek

Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér

Összehaverkodna Kína az EU-val?

március 24., 15:19
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
  • Hírek

Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből

Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.

március 24., 12:25
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33
Nissan Murano GT-R
  • Hírek

Nissan Murano GT-R

március 24., 13:16
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04
F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025
  • Hírek

F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025

március 24., 14:06