Az Opel jövője a Wartburg-gyárban készül

Bemutató: Opel Grandland - 2024.

2024.10.22. 05:52

Mint amikor egy hosszú éveken át középvezetőként dolgozó kolléga feljebb lép a ranglétrán, úgy készült fel a Grandland a csúcsmodell szerepre, amire talán nem is vágyott igazán. Az ünneplés persze még odébb van, most a vevők bizalmának, sőt, érdeklődésének visszanyerése a cél, ami annak ellenére nem lesz könnyű, hogy bőven van mire büszkének lennie.

Én is itt vagyok!

Amikor a PSA megjelent az Opel életében, majd nem sokkal később már a General Motors helyett a Stellantis karjaiban találta magát, hirtelen az a furcsa helyzet állt elő, mintha valaki kihúzta volna a szőnyeget a lába alól. Azóta kényszeresen bizonyítania kell, hogy a német származása és identitása sértetlen maradt, meg azt is, hogy még van értelme a létezésének. Ebben a helyzetben egy kicsit mindenkinek igaza van, a vevők jogosan érzik úgy, hogy amit kapnak, az nem más, mint egy átcsomagolt Peugeot, miközben a cégnél vért izzadtak, hogy vonzó legyen az a csomagolás.

A Stellantis egyelőre nem tehet mást, emelt fővel megy tovább a kijelölt úton, és bízik, sőt, hisz benne, hogy egyszer meglesz a tuti kombináció, és bebizonyíthatja, hogy tényleg van értelme az Opel létezésének. Az elektromos átállás kedvezhet nekik! A Peugeot 3008 és 5008 után a Grandland második generációja a márkán belül elsőként az új, villanyautókhoz tervezett STLA platformra került. Úgy méretezték, hogy ötszemélyesként a két Peugeot közé essen, és úgy hangolták, hogy rendes német autóként otthon érezze magát a híres Autobahn felszabadított szakaszain.

Őnagysága

Rá is játszottak a Grandland névre. 173 mm-rel 4650 mm-re nyújtották meg a karosszériát, ami a lábtérnek és a csomagtartónak tett jót, előbbi 20 mm-rel, utóbbi 36 literrel bővült, de 1934 mm-re növelt szélessége és 1665 mm-es magassága az utastér tágasságán és passzív biztonságán is javított. Persze mit érnek a puszta méretek nagyvonalú külső-belső dizájn nélkül? Bár a rüsselsheimi bemutatón és a szerkesztőségben is megosztotta a kollégákat, én látom rajta az igyekezetet. A harsány formák helyett most a finomabb lemezmunkán volt a hangsúly, letisztult az összkép.

Továbbgondolták a Mokkán és az Astrán már bevált Vizor maszkot, dobták a krómokat, és inkább a LED-ekkel játszottak. A fényszórókat egybeöntő plexi betét alatt összekötötték a nappali menetfényeket, és az új trendnek megfelelően megkapta a márka történetének első világító emblémáját. Hogy a kissé amerikaias stílus hátul se törjön meg, Blitz logó helyett itt világító Opel feliratot rejtettek a plexi mögé, ami nyilvánvalóan felesleges, de szépen ki van dolgozva, nem ítélem el, akinek tetszik. A szintén először dombornyomott típusjelzést nem lophatják el és nem is esik le...

Vakítás kizárva

A vakításmentes fényszóró-technológia az Opel szívügye, annak idején még az Insigniában debütált. Az új, továbbra is saját kútfőből származó Intelli-Lux HD egység fénycsóvája digitálisan szabályozott és kanyarkövető, külön egységek felelnek az úttest szélének megvilágításáért. Az oldalanként 25 600 pixelből álló lámpa kamera segítségével a mátrix LED fényszóróknál gyorsabban, pontosabban világítja körbe a Grandland előtt haladó és a szembejövő autókat úgy, hogy nőtt a megvilágított terület. Arra is figyeltek, hogy vizes úton mérsékelje a fényerőt a többiek retinájának örömére.

Persze a bent ülők szemét is védi, a fényvisszaverős táblákat kevésbé erősen világítja meg, az időjárási viszonyok mellett a különböző helyszínekhez is alkalmazkodik, és arra is képes, hogy bal oldali közlekedés esetén rajzolatot váltson. A világító logóhoz hasonlóan akár erődemonstrációnak is nevezhetjük a különböző üdvözlő és búcsúzó animációkat, amik más gyártóknál is megtalálhatók, és a jövőben egyre nagyobb szerepet kapnak majd a sofőr informálásában. Mivel hátul sokkal kevésbé tudtak kibontakozni, itt a légterelőbe integrált, függőlegesen álló harmadik féklámpa a látnivaló.

Az áramra épít

Az elektromosságnak fontos szerep jut a hajtásláncokban is. Lehet, hogy menő lett volna, ha az új Grandland már csak akkumulátoros-elektromos technológiával készül, de jelenleg nem engedheti meg magának az Opel, hogy ilyen erősen szelektálja a vásárlóit, úgyhogy jobbnak látták, ha lágy és konnektoros hibridet is kínálnak alternatívaként. A 48 voltos az 1,2 literes, háromhengeres, Miller-ciklusú turbós benzinmotorral 136 lóerőt és 230 Nm nyomatékot ad le hatfokozatú duplakuplungos váltón keresztül. A 28 lóerőt és 55 Nm-t tudó villanymotorral támogatva 5,5 literes átlagot ígér.

Az 1600 kilós karosszériát 10,2 másodperc alatt gyorsítja 0-ról 100-ra, a német pályázást komolyan véve több mint 200 km/h a végsebessége. Ha a bemutatón nem is sikerült elérni, azért 160 fölé felszaladt a számláló. Nem túloztak, az alapmodell is erőlködés nélkül, csendben, stabil úttartással hasított a 0,28-as alaktényezőjével. Ilyenkor annyi a kedvező fogyasztásnak, de aki betartja a 130 km/h-t, elvileg 4,8 liter benzinnel is eljárhat, ami az 55 literes tankkal 1145 km-es hatótávot jelent. Ezzel a konfigurációval 1100 kilós fékezett utánfutót is lehet vontatni, szóval nincs teljesen elveszve.

Van másik

Mivel sokan nem bíznak a háromhengeresekben, egy lépcsővel feljebb egy négyhengerest is indít az Opel a már elhagyott dízelmotor helyett. Az 1,6 literes benzines 150 lóerőt és 300 Nm nyomatékot adna le, ha nem lenne mellette a 125 lóerőt és 118 Nm-t tudó villanymotor. Rendszerben 195 lóerőt és 350 Nm-t bíz ránk a plug-in Grandland, a 17,9 kWh kapacitású akkunak hála a WLTP szerint 87 km-es elektromos hatótávval együtt. Emiatt 1896 kilóra nőtt a tömege, mégis jobban, 7,8 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, és 220 km/h-val is mehet a feloldó tábla után.

Ilyen Grandland nem volt a gyári rendszámot viselő flottában, ezért csak annyit tudok róla mondani, hogy a hasonló konstrukciók esetében teljesen irreleváns WLTP mérési metódus szerint 0,8 litert fogyaszt. Annyi baj legyen, majd a hazai tesztautóval lemérjük. Egyébként egy 7,4 kW-os fali box-szal kevesebb mint három óra alatt feltölthető az akkumulátora, és akkor a benzinkutat akár el is kerülhetjük. Aki erre pályázik, szeretni fogja a háromféle akkuval is rendelhető Grandland Electric-et, aminek az első kerekeket hajtó villanymotorja 213 lóerős és 345 Nm nyomatéka van.

Ilyen számok után meglepő a 9,0 másodperces 0-100-as sprint, de szerintem te is sejted az okát. A 73 kWh-s 2132 kilót nyom a mérlegen, viszont a csomagtartója változatlanul 550, bővítve 1645 literes, és terhelhetősége is közel áll a testvéreihez, egészen pontosan 568 kg. Hatótávja 523 km, ehhez képest nem tud sokkal többet az egyébként 160 helyett 150 kW-tal tölthető, 82 kWh-s változat, ami 59 km-rel licitál rá a kisebbikre. A megoldás a később érkező, 97 kWh-s csúcsakku lesz, azzal papíron már 700 km-re is eljut ez a nagy családi autó. Lássuk, lássuk!

Személyiségteszt

A döntően autópályára szervezett, kiváló minőségű aszfaltot felvonultató tesztút nem adott sok lehetőséget a futómű megismerésére, pedig különleges, két hidraulikus körrel mindig az adott burkolathoz igazodó lengéscsillapítást is fejlesztettek hozzá. Ezt pláne jobb lesz itthon kipróbálni! Egyelőre annyit szűrtem le, hogy letakart emblémával simán Peugeot-nak hittem volna ezt az Opelt, egyértelműen a francia rokonára emlékeztetett a futómű karaktere, még annak ellenére is, hogy érezhetően feszesebbre hangolták. Ez meglepő módon már a belső formákra is igaz.

Eddig egy éles stílusbeli különbség választotta el egymástól a két márkát, a Grandlandnek viszont egy sokkal fantáziadúsabb és barátságosabb belsőt álmodtak puha textil betétekkel és extravagáns megoldásokkal, mint például az ajtókra költöztetett levegőbeömlő vagy az átlátszó oldalú rekesz a váltókonzolon. Ott egyébként továbbra is feleslegesen foglalják az értékes helyet a váltó és a különböző funkciók kapcsolói, de a fizikai gombok barátai örülni fognak neki, hogy a németek nem fordítottak hátat a bevált megoldásnak. Még a kijelzők is visszafogott méretűek.

Minta villám

A vezető előtt egy fontos információkra szorítkozó 10 colos kijelző szerénykedik, középre egy szintén 10 vagy 16 colos képernyő kerülhet. Szerintem utóbbinál nem is kell nagyobb monitor. Amire szükség van, erről is leolvashatjuk, pláne, hogy vezetés közben inkább az óriási, színes képet vetítő HUD-ot fogjuk nézegetni. A rövidre szabott programon nem volt lehetőség jobban elmélyedni a rendszerben, engem egyébként is mindig jobban érdekel a fizikai környezet. Az AGR tanúsítványos üléseket ebben éreztem a legkényelmesebbnek, a masszázsfunkció hab a tortán.

Kár, hogy nem az Astra gyönyörű kormányát kapta meg. Ez sem rossz, kellemesen vékony, jó vele irányítani a masszív testet, de kissé öncélú ez a formabontás. Példásnak ugyan nem nevezném az ergonómiát, azért németesebb a Peugeot-k kissé kaotikus elrendezésénél. A helykínálat pazar, az összeszerelési minőség hozza azt a kötelező szintet, amit a 130 millió euróból frissen modernizált eisenachi üzem ígér, a hangulat progresszívebb az eddiginél. Jó ezt látni, ugyanis a lágy hibridként 36 400, tisztán elektromosként 46 750 eurótól induló Grandland a minta a jövő Opeljei előtt.