Az Opel jövője a Wartburg-gyárban készül
Bemutató: Opel Grandland - 2024.
Mint amikor egy hosszú éveken át középvezetőként dolgozó kolléga feljebb lép a ranglétrán, úgy készült fel a Grandland a csúcsmodell szerepre, amire talán nem is vágyott igazán. Az ünneplés persze még odébb van, most a vevők bizalmának, sőt, érdeklődésének visszanyerése a cél, ami annak ellenére nem lesz könnyű, hogy bőven van mire büszkének lennie.
Én is itt vagyok!
Amikor a PSA megjelent az Opel életében, majd nem sokkal később már a General Motors helyett a Stellantis karjaiban találta magát, hirtelen az a furcsa helyzet állt elő, mintha valaki kihúzta volna a szőnyeget a lába alól. Azóta kényszeresen bizonyítania kell, hogy a német származása és identitása sértetlen maradt, meg azt is, hogy még van értelme a létezésének. Ebben a helyzetben egy kicsit mindenkinek igaza van, a vevők jogosan érzik úgy, hogy amit kapnak, az nem más, mint egy átcsomagolt Peugeot, miközben a cégnél vért izzadtak, hogy vonzó legyen az a csomagolás.

A Stellantis egyelőre nem tehet mást, emelt fővel megy tovább a kijelölt úton, és bízik, sőt, hisz benne, hogy egyszer meglesz a tuti kombináció, és bebizonyíthatja, hogy tényleg van értelme az Opel létezésének. Az elektromos átállás kedvezhet nekik! A Peugeot 3008 és 5008 után a Grandland második generációja a márkán belül elsőként az új, villanyautókhoz tervezett STLA platformra került. Úgy méretezték, hogy ötszemélyesként a két Peugeot közé essen, és úgy hangolták, hogy rendes német autóként otthon érezze magát a híres Autobahn felszabadított szakaszain.
Őnagysága
Rá is játszottak a Grandland névre. 173 mm-rel 4650 mm-re nyújtották meg a karosszériát, ami a lábtérnek és a csomagtartónak tett jót, előbbi 20 mm-rel, utóbbi 36 literrel bővült, de 1934 mm-re növelt szélessége és 1665 mm-es magassága az utastér tágasságán és passzív biztonságán is javított. Persze mit érnek a puszta méretek nagyvonalú külső-belső dizájn nélkül? Bár a rüsselsheimi bemutatón és a szerkesztőségben is megosztotta a kollégákat, én látom rajta az igyekezetet. A harsány formák helyett most a finomabb lemezmunkán volt a hangsúly, letisztult az összkép.
Továbbgondolták a Mokkán és az Astrán már bevált Vizor maszkot, dobták a krómokat, és inkább a LED-ekkel játszottak. A fényszórókat egybeöntő plexi betét alatt összekötötték a nappali menetfényeket, és az új trendnek megfelelően megkapta a márka történetének első világító emblémáját. Hogy a kissé amerikaias stílus hátul se törjön meg, Blitz logó helyett itt világító Opel feliratot rejtettek a plexi mögé, ami nyilvánvalóan felesleges, de szépen ki van dolgozva, nem ítélem el, akinek tetszik. A szintén először dombornyomott típusjelzést nem lophatják el és nem is esik le...
Vakítás kizárva
A vakításmentes fényszóró-technológia az Opel szívügye, annak idején még az Insigniában debütált. Az új, továbbra is saját kútfőből származó Intelli-Lux HD egység fénycsóvája digitálisan szabályozott és kanyarkövető, külön egységek felelnek az úttest szélének megvilágításáért. Az oldalanként 25 600 pixelből álló lámpa kamera segítségével a mátrix LED fényszóróknál gyorsabban, pontosabban világítja körbe a Grandland előtt haladó és a szembejövő autókat úgy, hogy nőtt a megvilágított terület. Arra is figyeltek, hogy vizes úton mérsékelje a fényerőt a többiek retinájának örömére.
Persze a bent ülők szemét is védi, a fényvisszaverős táblákat kevésbé erősen világítja meg, az időjárási viszonyok mellett a különböző helyszínekhez is alkalmazkodik, és arra is képes, hogy bal oldali közlekedés esetén rajzolatot váltson. A világító logóhoz hasonlóan akár erődemonstrációnak is nevezhetjük a különböző üdvözlő és búcsúzó animációkat, amik más gyártóknál is megtalálhatók, és a jövőben egyre nagyobb szerepet kapnak majd a sofőr informálásában. Mivel hátul sokkal kevésbé tudtak kibontakozni, itt a légterelőbe integrált, függőlegesen álló harmadik féklámpa a látnivaló.
Az áramra épít
Az elektromosságnak fontos szerep jut a hajtásláncokban is. Lehet, hogy menő lett volna, ha az új Grandland már csak akkumulátoros-elektromos technológiával készül, de jelenleg nem engedheti meg magának az Opel, hogy ilyen erősen szelektálja a vásárlóit, úgyhogy jobbnak látták, ha lágy és konnektoros hibridet is kínálnak alternatívaként. A 48 voltos az 1,2 literes, háromhengeres, Miller-ciklusú turbós benzinmotorral 136 lóerőt és 230 Nm nyomatékot ad le hatfokozatú duplakuplungos váltón keresztül. A 28 lóerőt és 55 Nm-t tudó villanymotorral támogatva 5,5 literes átlagot ígér.
Az 1600 kilós karosszériát 10,2 másodperc alatt gyorsítja 0-ról 100-ra, a német pályázást komolyan véve több mint 200 km/h a végsebessége. Ha a bemutatón nem is sikerült elérni, azért 160 fölé felszaladt a számláló. Nem túloztak, az alapmodell is erőlködés nélkül, csendben, stabil úttartással hasított a 0,28-as alaktényezőjével. Ilyenkor annyi a kedvező fogyasztásnak, de aki betartja a 130 km/h-t, elvileg 4,8 liter benzinnel is eljárhat, ami az 55 literes tankkal 1145 km-es hatótávot jelent. Ezzel a konfigurációval 1100 kilós fékezett utánfutót is lehet vontatni, szóval nincs teljesen elveszve.
Van másik
Mivel sokan nem bíznak a háromhengeresekben, egy lépcsővel feljebb egy négyhengerest is indít az Opel a már elhagyott dízelmotor helyett. Az 1,6 literes benzines 150 lóerőt és 300 Nm nyomatékot adna le, ha nem lenne mellette a 125 lóerőt és 118 Nm-t tudó villanymotor. Rendszerben 195 lóerőt és 350 Nm-t bíz ránk a plug-in Grandland, a 17,9 kWh kapacitású akkunak hála a WLTP szerint 87 km-es elektromos hatótávval együtt. Emiatt 1896 kilóra nőtt a tömege, mégis jobban, 7,8 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, és 220 km/h-val is mehet a feloldó tábla után.
Ilyen Grandland nem volt a gyári rendszámot viselő flottában, ezért csak annyit tudok róla mondani, hogy a hasonló konstrukciók esetében teljesen irreleváns WLTP mérési metódus szerint 0,8 litert fogyaszt. Annyi baj legyen, majd a hazai tesztautóval lemérjük. Egyébként egy 7,4 kW-os fali box-szal kevesebb mint három óra alatt feltölthető az akkumulátora, és akkor a benzinkutat akár el is kerülhetjük. Aki erre pályázik, szeretni fogja a háromféle akkuval is rendelhető Grandland Electric-et, aminek az első kerekeket hajtó villanymotorja 213 lóerős és 345 Nm nyomatéka van.
Ilyen számok után meglepő a 9,0 másodperces 0-100-as sprint, de szerintem te is sejted az okát. A 73 kWh-s 2132 kilót nyom a mérlegen, viszont a csomagtartója változatlanul 550, bővítve 1645 literes, és terhelhetősége is közel áll a testvéreihez, egészen pontosan 568 kg. Hatótávja 523 km, ehhez képest nem tud sokkal többet az egyébként 160 helyett 150 kW-tal tölthető, 82 kWh-s változat, ami 59 km-rel licitál rá a kisebbikre. A megoldás a később érkező, 97 kWh-s csúcsakku lesz, azzal papíron már 700 km-re is eljut ez a nagy családi autó. Lássuk, lássuk!
Személyiségteszt
A döntően autópályára szervezett, kiváló minőségű aszfaltot felvonultató tesztút nem adott sok lehetőséget a futómű megismerésére, pedig különleges, két hidraulikus körrel mindig az adott burkolathoz igazodó lengéscsillapítást is fejlesztettek hozzá. Ezt pláne jobb lesz itthon kipróbálni! Egyelőre annyit szűrtem le, hogy letakart emblémával simán Peugeot-nak hittem volna ezt az Opelt, egyértelműen a francia rokonára emlékeztetett a futómű karaktere, még annak ellenére is, hogy érezhetően feszesebbre hangolták. Ez meglepő módon már a belső formákra is igaz.
Eddig egy éles stílusbeli különbség választotta el egymástól a két márkát, a Grandlandnek viszont egy sokkal fantáziadúsabb és barátságosabb belsőt álmodtak puha textil betétekkel és extravagáns megoldásokkal, mint például az ajtókra költöztetett levegőbeömlő vagy az átlátszó oldalú rekesz a váltókonzolon. Ott egyébként továbbra is feleslegesen foglalják az értékes helyet a váltó és a különböző funkciók kapcsolói, de a fizikai gombok barátai örülni fognak neki, hogy a németek nem fordítottak hátat a bevált megoldásnak. Még a kijelzők is visszafogott méretűek.
Minta villám
A vezető előtt egy fontos információkra szorítkozó 10 colos kijelző szerénykedik, középre egy szintén 10 vagy 16 colos képernyő kerülhet. Szerintem utóbbinál nem is kell nagyobb monitor. Amire szükség van, erről is leolvashatjuk, pláne, hogy vezetés közben inkább az óriási, színes képet vetítő HUD-ot fogjuk nézegetni. A rövidre szabott programon nem volt lehetőség jobban elmélyedni a rendszerben, engem egyébként is mindig jobban érdekel a fizikai környezet. Az AGR tanúsítványos üléseket ebben éreztem a legkényelmesebbnek, a masszázsfunkció hab a tortán.
Kár, hogy nem az Astra gyönyörű kormányát kapta meg. Ez sem rossz, kellemesen vékony, jó vele irányítani a masszív testet, de kissé öncélú ez a formabontás. Példásnak ugyan nem nevezném az ergonómiát, azért németesebb a Peugeot-k kissé kaotikus elrendezésénél. A helykínálat pazar, az összeszerelési minőség hozza azt a kötelező szintet, amit a 130 millió euróból frissen modernizált eisenachi üzem ígér, a hangulat progresszívebb az eddiginél. Jó ezt látni, ugyanis a lágy hibridként 36 400, tisztán elektromosként 46 750 eurótól induló Grandland a minta a jövő Opeljei előtt.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
