Amikor eluralkodik a káosz és veszni látszik a remény, akkor libben be egy helikopter kötéllétráján lógva a főhős, és menti meg az utolsó pillanatban a barátait a robbanástól. Ha azt hiszed, hogy ilyesmi csak filmekben van, nem jársz messze az igazságtól, de ahogy az életben is vannak igazi megmentők, úgy az autóiparban is jönnek néha olyan típusok, amik kiutat jelenthetnek egy szorult helyzetből. A csehek praktikus és elérhető árú újdonsága az életrevaló európai villanyautóra vágyók és a nehézségekkel küszködő Volkswagen konszern igazi hőse lehet.
Mire találták ki?
Az elmúlt hetekben a Volkswagennel kapcsolatos hírek a várakozáson aluli eladásokról és a fennmaradáshoz szükséges megszorításokról, stratégiaváltásról szóltak, ami érthető módon tüntetésekhez vezetett, és olyan pletykákat indított el, hogy hamarosan megszűnik a márka. Többen a nemrég megrendelt autójuk felől is érdeklődtek, de ennyire még nem durvult el a helyzet, az viszont egyértelmű, hogy az európai autóiparnak gyors és átgondolt változásra van szüksége, pláne, ha az Európai Unió tartani szeretné a környezetvédelmi célokat. Nem lesz könnyű!
Ebben sokat segíthet a hideg fejjel, de meleg szívvel gondolkodó Skoda. Tudom, hogy egy ilyen öldöklő versenyben nincs helyük az érzelmeknek, mégsem lehet véletlen, hogy a cseh leányvállalatnál születnek a cégcsoport legszerethetőbb típusai. Ezt nem csak mi mondjuk, az Enyaq-ból eddig több mint 200 ezret szállítottak ki, szóval logikus piacra dobni egy kisebb és olcsóbb változatot is. Az újdonság az electric és a Karoq szavak összevonásával kapta a nevét, az Elroq feladata, hogy megváltoztassa a villanyautók árazásáról a vásárlók fejében kialakult képet.
Honnan húzták elő?
Azt hihetnéd, hogy a semmiből jött, de a konszern Lego készletéből összerakott Elroq úgy vadonatúj konstrukció, hogy kevés egyedi alkatrésze van. Az MEB platformos társaitól, közülük is elsősorban az említett Enyaq-tól sokat örökölt. Az ajtajaik és a sárvédőik például csereszabatosak, és az is beszédes, hogy 2765 mm-es tengelytávjuk megegyezik. Az új kompakt SUV 161 mm-rel rövidebb, viszont öttel szélesebb és magasabb, ami mellette állva alig érzékelhető, érdemben a hátsó túlnyúlása kisebb. Formaterve megújítja a Skoda jelenlegi stílusát.
Legalábbis papíron, mert a Modern Solid fantázianevű formanyelv nagyjából megegyezik az aktuális Skoda kinézettel, eltekintve a belső égésű hagyományokra utaló, klasszikus hűtőrácstól. Tech-Decknek nevezett fényes fekete maszkja nemcsak az oldalanként négy LED-ből álló nappali menetfényeket köti össze, mögé rejtették a radarokat és kamerákat is, ez egyszerű és előnyös megoldás. Aki hiányolja a rácsmintát, a First Edition extrájaként egy plusz diódasort kap a csúcsos motorháztető és a feliratra cserélt logó alá. Indiánfej már csak a felnin látható.
Mi benne az új?
A kétsoros fényszórót már több Skodán is elsütötték, a szögletesebbre húzott vonalakkal és a karosszériát határoló élekkel mutat újat. Élőben meggyőző az összkép, úgy lép tovább, hogy nem válik szokatlanná, úgy magabiztos, hogy nem tűnik agresszívnek, és úgy modern, hogy nem egy guruló űrhajó. A csehek láthatóan beszélik az átlagos autóvásárló nyelvét, ők nem dobták el a kisautót, a kombit és a limuzint sem, és a villanyautót is úgy adják elő, hogy szinte bárkinek könnyű vele azonosulni. Ez fontos tulajdonság, hiszen el is kell majd adni az Elroq-ot...
Egy perc néma csend helyett egy bekezdéssel tisztelgek a formaterv felelőse, Oliver Stefani és csapata előtt, akik a karosszériát behálózó aerodinamikai megoldásokkal elérték, hogy mi többet mehessünk egy feltöltéssel. Szélcsatornában tökéletesítették az A-oszlopok, a tükrök, a hátsó szárny és a felnik alakját, de a kerekek előtti légterelő lapok, a légfüggönyt létrehozó első, illetve a nem kívánt légörvényt csillapító hátsó élek, a sárvédő és a kerekek közötti légrést csökkentő él vagy a burkolt padlólemez is egyformán elengedhetetlen volt a 0,26-os alaktényezőhöz.
Mi van belül?
Az Elroq arányai sejtetik, hogy az utastere hasonlóan tágas, a csomagtartója viszont kisebb, mint az Enyaq-é. Nemcsak a helykínálata, a belső kialakítása is hasonló, de több jó ötletet is elsütöttek. Beülve sokkal inkább éreztem magam egyterűben, mind szabadidő-autóban, ami a hosszú műszerfalra és a laposan álló, óriási szélvédőre is fogható, de a légies térérzetnek is köszönhető. A tágasság nem illúzió, minden irányban bőséges a hely, hátul egy 190 centis újságíró kolléga is bőven elfért úgy, hogy magára állította be az első ülést! Van 48 liternyi tárolórekesz is.
A beltérben találtam néhány kevésbé nívós anyagot, de a tesztautó kéttónusú belseje sokat javít a hangulaton, még a sajtóanyagban büszkén emlegetett, számomra nyomasztó fekete tetőkárpitot is ellensúlyozza. Sokan szeretik, én szívem szerint világos kárpittal és nyitható üvegtetővel javítanám inkább a család kedélyállapotát. Előbbi alapáras, utóbbi jelenleg nincs a konfigurátorban. Főleg a narancssárga varrás és biztonsági övek miatt kérném ezt a Lodge belsőt, az újrahasznosított szövet/műbőr üléshuzat jól néz ki, és ami fontosabb, nem izzasztó benne ülni.
Bár sosem volt újdonságként emlegették, az első Fabia Sportline limitált szériája már piros övekkel jött ki. Ez egy ma még kiaknázatlan lehetőség, persze a jó kilátás és az ergonómia fontosabb. Ezekben hagyományosan jó a Skoda, a kritikus pontok kipipálhatók az Elroq-ban is, csak az ajtóbehúzó bénácska kissé. Viszont vannak még fizikai gombok, a 13 colos központi kijelző mögötti menü egyszerű és lényegre törő, ahogy a kis műszeregység is. A kiterjesztett valóságot bevető Head Up Display látványos, Laura, a digitális asszisztens a korábbinál jobb beszélgetőpartner.
A Skoda kiemelten kezeli a csomagtartót, ezért is zsúfolták tele Simply Clever ötletekkel. Bár az Enyaq 585 literéhez képest csak 470-et tud az Elroq, a két pozícióban rögzíthető kalaptartó aljára került hálóban jó helye van a töltőkábelnek, oldalt a két peremes polcon nem gurulnak szét a kisebb tárgyak, ahogy a különböző csomagrögzítőkkel a bőröndök, táskák között is rendet tarthatunk, és a padló alatt is van egy kettéosztott rekesz. Sok más villanyoshoz hasonlóan nem dönthetők síkba a hátsó támlák, viszont billentés után 1580 litert kapunk.
Mit hoztak ki belőle?
Elöl nem alakítottak ki extra csomagtartót, pedig igazán autentikus lett volna egy hátul hajtó és elöl pakolható Skoda, de megértem őket, hogy nem a múltba, hanem a jövőbe tekintenek az Elroq-kal. Mivel az MEB alapok adottak voltak, a költségek lefaragását az akkumulátorra bízták. A nettó 77 kWh kapacitású akku az Enyaq esetében alapáron jár, az Elroq-nál viszont azt csak a csúcsváltozat kapja meg. A már most rendelhető alapmodell egy nettó 52 kWh-s lítium-ion pakkot kap, ami a 15,8 kWh/100 km-es WLTP fogyasztással számolva 375 km-es hatótávot jelent.
A töltési teljesítmény és a hajtáslánc tudása is kivitelenként eltérő, az alap Elroq 50 11 (AC) vagy 145 (DC) kW-tal tölthető és 170 lóerős, ami az 1949 kilós tömeggel kombinálva 9,0 másodperces 0-100-as gyorsulást jelent. Mindez 15,5 millió forintos alapáron elérhető, ebből még lejön 700 ezer forint, szóval tényleg jó ajánlat! A másik rendelhető változat, az Elroq 85 (ezt vezettem a tesztúton) az Enyaq akksijával, 15,2 kWh-s fogyasztás mellett 581 km-es hatótávot tud, 175 kW-tal tölthető, villanymotorja 204 lóerős, 2119 kilósan 6,6 másodperc alatt sprintel 0-ról 100-ra.
Ezért legalább 19,9 milliót kérnek, kedvezmény persze erre is jár, méghozzá 949 999 Ft, ami már kezd kicsúszni a beígért, elérhető árkategóriából, de a nem sokkal nagyobb Enyaq 85 alapmodell 25 781 000 Ft-os beugrójánál máris kedvezőbb ajánlat. A sajtóanyagban már benne van a köztes, nettó 59 kWh-s Elroq 60, de jövőre egy összkerekes csúcsmodell is jön. Úgy tűnik, egyetlen lehetőséget sem akarnak elszalasztani a fizetővendégek elérésére. Meg tudom érteni, azzal viszont számolniuk kell, hogy minél magasabbra törnek, annál inkább ott a Tesla, mint ellenfél.
Milyen érzés vezetni?
Induljunk ki abból, hogy az európai autóipart támogatjuk, és ne feszegessük, hogy a Model Y ennyiért mit tud. Azt hiszem, nem feltétlenül jár rosszabbul, aki ad egy esélyt a Skoda racionálisabbik villanyautójának, a szemre is nagy, 4488 mm hosszú, 1884 mm széles és 1625 mm magas Elroq-ban egy belevaló családi autót ismertem meg. Magas üléspozíciója a biztonságra vágyók álma. Testes és masszív, tehát nagyautós karosszériájához egy ügyesen hangolt, drágább autókban jellemző stabilitású és rugózási komfortú, elöl MacPherson, hátul öt keresztlengőkaros futómű jár.
Belső égésű kategóriatársaihoz képest nagy tömege mindig érezhető, 545 Nm nyomatéka tesz róla, hogy ne nevezzük tohonyának. A határozott, nehéznek mégsem mondható kormányzással együtt harmonikus jelenség, bekötött szemmel nem is Skodának, inkább Audinak hinném. Sportosság ellen be van oltva és kissé lélektelen, de a nyugodt utazás örömét magabiztosan hozza. A dupla üvegezésen elsősorban futóműzaj szűrődik be, az is erősen burkolatfüggő. A hátsó dobfékkel is határozottan lassít, a fülekkel szabályozható motorfékkel rivalizál az irányváltó B állása.
Szürreálisan kicsi, 9,3 méteres fordulókörét a Fabia is irigyelheti, még a Suzuki Ignisé is nagyobb! A szezonon kívül üdítően üres Mallorca fővárosában, országútjain és autópályáin 19,9 kWh/100 km-es átlagot jelzett ki a számítógép, amit simán lehet még lejjebb is vinni, valós hatótávnak azért nem rossz a 11 fokban elért 386 km sem. Mi nem tölthettük, de temperálja az akkut, sőt, az új applikációval a légkondi is távolról állítgatható. Magától parkolni sofőrrel és akár nélküle is tud, mégis inkább a józan, valós igényekre reagáló szemléletmódjáért előlegezem meg neki a sikert.