Még egy utolsó benzinest a cégnek!

Teszt: Skoda Octavia Combi 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.

2025.01.07. 06:07

Sokak szerint egy személyautót nem hajthat más, csak benzin. Őket igazolja a Skoda tavaly frissített slágercikke, az Octavia, ami még az erősebbik turbós benzinessel és automatával is ügyesen imitálja egy dízel fogyasztását. Vajon a takarékosságon kívül van még bármi más szerethető tulajdonsága az 1.5 TSI-nek?

Átmeneti időszak

Nem először hozza szégyenbe megmentőjét, a Volkswagen konszernt a Skoda, hiszen pont az Octavia az a típus, ami a Golf technikáját használó olcsó és praktikus alternatívaként megmutatta, hogy mekkora igény van észszerű és elérhető autókra. Miközben jelenleg már a villanyautók, például az Elroq esetében is az anyacég előtt járnak a csehek, eszük ágában sincs kihúzni a konnektorból a nyerőgépüket, egészen addig, amíg lehetőségük van keresni egy hagyományos szempontok szerint tervezett autóval. Mert igény van rá, Európában sok helyen ez a piacvezető.

Ezért persze nagy részben a céges vásárlások felelnek, de az átmeneti időszakban érthető, hogy a legtöbben még a bevált technikára esküsznek, nekik ideális választás az Octavia. A Skoda mindent meg is tett, hogy egy darabig megint ez legyen a kategóriában a hivatkozási pont. Nem erőltetik a háromhengeres 1.0 Tsi benzinest, a négyhengeres, 115 lóerős 1.5 Tsi alapmotor helyett 570 ezer forintért kapható 150 lóerős 1.5 TSI további 930 ezerért a hétfokozatú duplakuplungos váltóval már lágy-hibrid technológiát is kap. Ez a hajtáslánc került a tesztautóba is.

Menj messzire!

A konstrukció alapjai a 2010-es évek elejére nyúlnak vissza, a VW EA211-es motorcsaládba tartozott az 1.2 és az 1.4 TSI is. Az első 1.5 TSI már az EA211 evo nevet viselte, a legújabb, az Euro 6e normának is megfelelő széria már EA211 evo 2 néven fut, és a tavalyi frissítéssel érkezett. A fő paraméterei nem változtak, a 48 voltos generátorral megtámogatott, közvetlen befecskendezéses turbómotor a 150 lóerőt továbbra is 5000-es fordulaton adja le, miközben a 250 Nm nyomatékot 1500-tól élvezhetjük. Viszonyítási alapként a 150 lóerős 2.0 TDI a 360 Nm-t 1600-nál adja le.

Ahogy a gázolajos esetében, ennek a tudásnak elsősorban a takarékos működés az előnye. Benzines létére a legkevésbé sincs szép hangja, el is csendesítették, ezt felesleges is lenne menet közben hallani, és amellett, hogy érezhetően megvan a magához való ereje, senkinek nem jutott eszébe sportosan közlekedni vele. Erről tudat alatt próbál is lebeszélni a DSG váltó. A jobb Euro besorolás, a 124 helyett 114 g/km-es szén-dioxid kibocsátás és a fél literrel jobb átlagfogyasztás kedvéért érezhetően leszedálták. Joggal érezzük lustának. Sportban jobban megy, azt elismerem.

Kapcsolódó
Öt liter körül az egész családdal

Öt liter körül az egész családdal

Kevés biztosabb pont létezik az Octaviánál, ráadásul minden generációval feltűnően modernebbé válik, így nem csoda, hogy uralja a piacot.

Az a gond, hogy miután meglátja a vezető a kijelzőn, hogy a WLTP szerinti 5,0 literes átlag nemcsak tartható, hanem adott esetben alul is múlható, egyszerűen nincs szíve taposni. Ez a jelenség annak idején a Priusban tűnt fel először, az ember átszellemül, amikor érzi, hogy nem a tempózásból származik majd a sikerélmény. Egy mátrai utazást családdal és minden létező helyre pakolt csomagokkal 4,7 literes átlaggal tettem meg. Abban volt autópályás 130 km/h, szerpentin és kevés városi araszolás. A tesztátlagot végül utóbbi rontotta le a szintén kedvező 6,3 l/100 km-re.

Ebből látszik, hogy semmi sincs kőbe vésve. Az első generációs Octavia Combi 150 lóerős, 1,8-as turbós benzines, automata váltós kivitele a valóságtól sokkal jobban elrugaszkodott NEDC norma szerint 9,3 litert kért 100 km-en úgy, hogy 1330 kilós üres tömeg állt szemben a mai 1328-cal, és 10,2 másodperces 0-100 km/h a mai 8,6-tal. Ezen az 55 literes tank sem segített. A hivatalos értékkel számolva a kicsinek számító, új, 45 literessel is 900 km-es hatótávval kalkulálhatunk, ami szintén dízeles adat, és passzol a hosszú utazásokra hangolt, aktuális Skoda kombihoz.

Nyújtsd ki a lábad!

Mert az utazóautó tervezése nem csak abból áll, hogy bőkezűen bánunk a centikkel, adunk elég lábteret a hátul ülőknek és sok-sok litert a csomagoknak. A hangszigetelés, az ülések komfortja és a futómű hangolása is fontos része az egésznek. Ha már szóba hoztam az első Octaviát, a 71 decibeles menetzajt mára 64 decibelre sikerült lecsökkenteni, ami jelentősen kedvezőbb érték, lásd legutóbbi zajszintmérésünket a Toyota Yaris Cross és a Lexus LBX összehasonlító videójában! Most leginkább a futómű felől hallani valamennyit, de arra sem mondanám, hogy zavaró.

Az ülések elöl-hátul kényelmesek, ergonomikusak, ami az Octavia, sőt az egész konszern esetében a hagyomány része. A legszimpatikusab, hogy ez az alapáras ülésekre is áll. Még sok utazással töltött óra után sem kezdünk el fészkelődni, és ez hátul is így van. Komfortos a futómű is, az érdemi rugózásért cserébe a kanyarban érezhető karosszériadőlés is belefér, különben stabil az úttartása, a szintetikus érzetű kormányzás ellenére jól irányítható, erős és határozott a fék is. Meglepő, hogy pont városban tűnik feszesnek a felfüggesztés, amiért az állandó úthibák okolhatók.

Okos kombináció

A konfigurátorban az 1,6 milliós árkedvezményt bepipálva, 12,3 milliótól számolhatunk ezzel a kombival, ami tulajdonképpen jelképes 330 ezer forinttal kerül többe az ötajtósnál. Nem is csodálom, hogy 70 százalékban ezt választják, hiszen 600 helyett 640 literes, plusz alakra is előnyösebb a csomagtartója. A dízel kombi mellé eredetileg egyébként egy ötajtós tesztautót ígért az importőr, azt időközben eladták, és abból is Combi lett. Azt gondoltam, a 220 ezer forintos Feketemágia gyöngyház ritka szín, valójában Mladá Boleslavban erre fényezik a legtöbb Octaviát.

Szóval ez egy tipikus választás itt a képeken, az elegáns vonalú formához még passzol is a nem valami barátságos, de szépen csillogó fekete, megértem a sikerét. Ha már egyedi nem lehet, legalább hozza azt a klasszikus, komoly autós hangulatot, amiben az Octavia, pláne a Superb mindig is jó volt! Díjazom, hogy a jól felszerelt dízel után viszonylag földhözragadt az összeállítás. A második, Selection felszereltség ismertetőjele a lökhárító krómcsíkja, a 16 colos felni ezen a szinten már könnyűfém, és nem dísztárcsás lemez, a Studio helyett a szebb Loft kárpit jár.

Pénzért mindent tud

Az Essence-hez képest 230 ezer forintos felár motorosan behajtható tükröket, első és hátsó parkolóradart, hangszigetelt, illetve a B-oszloptól hátra sötétített üvegeket és vezeték nélküli telefontöltőt jelent. Ezek közül nem is lehet mindent megkapni az alapmodellhez, az elérhető extrák viszont közel 600 ezer forintot tesznek ki, ezt semmilyen emberi számítás szerint nem érdemes kihagyni! Szép és még vállalható a 260 ezer forintos, Mensa fantázianevű 17 colos könnyűfém felni, a rávaló gumi viszont drágább lesz. A Selection esetén egy halom extrához kapunk hozzáférést.

Az egészen elfogadható árazás miatt érdemes még válogatni a praktikus Simply Clever ötletek közül, de olyan műszaki megoldások is elérhetők, mint a 15 mm-rel megemelt és megerősített futómű (82 550 Ft), az adaptív lengéscsillapítás-szabályzás (490 220 Ft), az állóhelyzeti fűtés és szellőztetés (608 330 Ft) vagy a dízel tesztautóban már bizonyított, LED Mátrix fényszóró (800 100 Ft). A modern vezetőtámogató rendszerek és multimédiás extrák nélkül lehet élni, de mindenképpen a Skoda mellett szól, hogy valójában minden elérhető az Octaviához, amire van vevő.

Ki a kicsit megbecsüli

Lehet, hogy a sok extrával akár prémium tudású autót is faraghatunk belőle, az Octaviában éppen az a jó, hogy egy átlagnál nagyobb odafigyeléssel tervezett, született átlagautó, amit pont az átgondoltsága és a mindennapi használhatósága miatt könnyű megszeretni. Jó látni, hogy az egyszerűbb változatoktól sem sajnálják a csehek az ízléses, minőségi anyagokat. A vezető keze ügyébe kerülő felületek között persze találni kevésbé nívósakat, engem jobban zavart a gyújtáskapcsoló helyén hagyott indítógomb, ami számomra az első pillanattól fogva esetleges hatást kelt.

Hasonlóan rideg a viszonyom a váltókar helyén hagyott elektronikus kapcsolóval, ami csak a helyet foglalja, de a kaotikusan működő, csúszkás hangerőszabályzó előnyére sem jöttem rá egy tekerőgombbal szemben. Cserébe meg voltam elégedve a kisebb, 10 colos kijelzővel és a kiváló digitális műszeregységgel is, utóbbi a kormányról vezérelve teljesen életképes. A részben fizikai, részben érintőgombokkal elérhető funkciók a jól felépített menünek hála jól kezelhetők. Szeretem, hogy ügyesen egyensúlyozik a múlt és a jelen értékei között, ez is a Skoda sikerének egyik fontos összetevője.

Az oldalról ajánljuk

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

tegnap, 17:39
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00