Titkos tipp lenne a tizenéves Mondeo?

Használt autó: Ford Mondeo 2.0i Ghia - 2009.

2025.01.31. 16:47

Több szempontból is fontos mérföldkő volt a 2006-os James Bond: Casino Royale mozi. Egyrészt új főszereplő, Daniel Craig debütált, másrészt egy szokatlanul általános autóval, a negyedik generációs Ford Mondeóval érkezett a vászonra és csak később kapta meg a jól megérdemelt Aston Martint. Akkor az Aston tulajdonosa épp a Ford volt és valahogy sikerült átvinni a filmkészítőkön is, hogy sportkocsi helyett hadd lehessen egy általános szedán a főhős autója, csak egy kicsit, cserébe itt láthatja először a világ az új Mondeót. Micsoda premier!

Ez az időszak kedvezett igazán a nagy üzleti szedánoknak és kombiknak. Az SUV láz még csak ébredezett, a Mondeo hangsúlyos fogalom volt a Mazda6, Volkswagen Passat, Skoda Superb, Volvo S80, Opel Isignia, Honda Accord és hasonló flottás csatahajók mellett. Kiváló formaterv, rettentő széles és gazdag felszereltségi lehetőségek, széles motorválaszték, kényelem, hatalmas méretek és presztízs járt együtt vele. Van, aki harmadiknak hívja, mert az első kettő gyakorlatilag ugyanaz volt, de a kommunikációt követve negyediknek kell hívnunk a 2006-os generációt, maradjunk ennél. A próbált darab épp egy 2009-es, szóval idén 16 éves.

Kiválóan öregszik

Jövő ilyenkor már húsz éves lesz ez a forma. Öregnek tűnik? Nekem egyáltalán nem, talán azért is, mert még tényleg rengeteg fut belőle, de az egyszerűen jól sikerült  fazonnak is betudható. 2010-ben kapott ráncfelvarrása után még inkább frissnek hat egy ápolt, tisztán tartott Mondeo, de a korai példányokat sem könnyű leélni. Tartós a fényezésük, a fényszórókra nem jellemző a mattulás és sárgulás, a díszlécek, lökhárítók patentjei is tartják magukat. 

Csapotthátú ötajtós, szedán és kombi is készült belőle, ezzel lefedve rengeteg igényt az üzleti limuzintól a családi cuccolós nagy autóig. Éppen ezért ma is remek opció lehet azoknak, akik nagy méretű autót keresnek, a csapotthátú 486, a kombi pedig 494 literes rakteret hord magával pótkerékkel együtt a padló alatt. Ez még az az autó, amiben hátul elférnek egymás mellett hárman is, ha arra lenne szükség. 

Egy ráncfelvarrás előtti példányt sikerült kifogni az Automobil Online kft. telephelyén, amiért Ghia felszereltségével és nem kiemelkedően alacsony futásával 1,9 millió forintot kérnek, ez a kínálat közepét jelenti. 250 000 kilométerhez közelítve viszont jelentősebb elhasználtságra, kopásokra, törésekre számítanék, de úgy tűnik, ennek a Mondeónak nem szóltak, hogy öregedni kéne.

Két jelentősebb kopást találok csak a beltérben, az egyik a még mindig kiválóan feszes és pontos váltókar gombja, a másik pedig a tolatóradar kikapcsolója. Kormánya is csak kifényesedett, és a gombjaira gőzölt fém réteg is sértetlen, pedig ez csúnyán tud hámlani. Az egyetlen szembetűnő, tervezettnek mondható öregedés a Ghia felszereltséghez tartozó mű faberakás, ami tökéletesen gyári állapotú a műszerfalon, csak már akkor is réginek tűnt. Ennél sokkal szebb az ezüst, még inkább a ráncfelvarrott modell szürke berakásai. 

Kevés jellemző problémát sorol

Ez a negyedik generációs Mondeo nem azon autók sorába tartozik, amiknél fejezeteken keresztül kell sorolnunk a hibákat. Kevés jellemző problémájuk akad, köztük a kuplungpedál beesése a legkomolyabb, viszonylag sok esetet regisztráltak a kézi váltós autóknál.

A 2,0 literes TDCi és testvére, a francia autókban lévő HDi közös betegsége, hogy 300 000 kilométer környékén elkopik a magasnyomású szivattyú és a fémforgács bekerül az üzemanyagrendszerbe, másrészt a megszoruló szivattyú tengelye letöri a vezérműtengely végét, ami komoly motorhibát jelent. Kettőstömegű lendkerék, részecskeszűrő, magas nyomású üzemanyag-rendszer és turbó problémák ugyanúgy előfordulhatnak.

Számos autó volt érintett visszahívásokban fékmunkahenger, vákuumpumpa, kuplung, légzsák hibák, üzemanyag-rendszeri szivárgások és a későbbiek adaptív LED fényszórói miatt. Mivel nem lehet pontosan megtalálni, melyik változatokkal és évjáratokkal volt konkrétan gond és főként, hogy részt vett-e a konkrét autó a visszahívásban, ezért alvázszám alapján érdemes érdeklődni egy márkaszerviznél a szükséges információkért. 

Rozsda a futómű alkatrészeken jellemző, a hátsó bölcső környékén is, ami a korból is adódik. Szintén lehet számítani egy rakás gumi és műanyag alkatrész öregedésből adódó hibára, olajfolyásokra a motor környékén, ropogó hangra a féltengelyeknél, ahol szintén a kenés hatékonyságának csökkenése okozhat problémát az elöregedő gumiharang miatt. Miután a legtöbb Mondeót üzleti autóként futtattak, a garanciális évek után jellemző lehet az elhanyagoltság és a túlhasználás, így mindenképp alaposan át kell vizsgáltatni. 

Benzinessel minimális a rizikó

2,0 literes szívó benzinmotor mozgatja a próbált példányt, aminek a motorterét felnyitva kicsit olyan, mintha egy páréves autóban nézelődnék. Annyira száraz, hogy a takaró fedél alatt több éves porréteget fújkálok odébb, hogy lássam az alkatrészeket. Lejjebb sincs olajfolyás, de még kosz sem igazán, a motor körüli hely pedig biztató, ha ebben kell cserélni valamit, könnyen hozzáférhetőnek tűnik. Legutoljára motortartó bakokat kellett, mert már remegett a motortól a karosszéria, most viszont bizsergést alig mutat.

A 145 lóerős 2,0 literes négyhengeres szereti fogyasztani az olajat, a Népítéletek között is többen említik, és szerelők szerint is normális párezer kilométerenként néhány decit utántölteni. Ezzel együtt a fogyasztást sem érdemes alábecsülni, városban bőven 10 liter felett kell számítani rá, de a Spritmonitor.de felhasználóinak nagy átlaga 8,6 liter, ami viszont teljesen reális egy ilyen erős motortól ekkora karosszériában. 

Szilentek, lengőkarok, fékek, vezérlés alkatrészek, csak a szokásosra kell számítani egy ilyen Mondeo esetében is, és ha a jobb minőségű beszállítók alkatrész árait nézzük, a kategóriával arányosan magasabb árakkal kell számolni egy kisautóhoz képest. Viszont ezek is ugyanúgy a realitás talaján mozognak, a Mondeo nagy autó, összetett, erős és kényelmes, igényli a tisztességes karbantartást és jó minőségű alkatrészeket.

Alkatrészárak (Bárdi Autó)
Alkatrész megnevezése Bárdi Autó bruttó kisker ár
Alkatrész márkája
Első féktárcsa (2 db) 42 989 Ft Brembo
Első fékbetét (garn.) 34 800 Ft Brembo
Első lengéscsillapító (db) 61 634 Ft Bilstein
Első lengőkar (db) 62 715 Ft Würtemberg
Kormányösszekötő gömbfej (db) 22 989 Ft Lemförder
Kuplungkészlet 98 205 Ft Sachs
Hosszbordásszíj feszítővel (garn.) 74 521 Ft Gates
Olajszűrő (db) 5 948 Ft Mann-Filter
Levegőszűrő (db) 12 477 Ft Mann-Filter
Pollenszűrő (db) 5 835 Ft Würtemberg
Motorolaj (5 liter) 27 167 Ft Castrol 5W-30

Tisztességes felszereltség

Kétzónás automata klíma, öt állásban állítható ülésfűtés és a bőrös későbbi modellekben szellőztetés is, tempomat, adaptív LED fényszórók, gyári bluetooth kihangosító rendszer és a frissített modellekben érintőkijelzős fejegységet is találhatunk, amin gyári navigáció is szerepelt. Vezetéstámogató rendszerből holttérfigyelőt kaphatott már, a testvérmodell Mazda6-tal együtt. 

Ennek a Ghiának kényelmes süppedős szövet borítású ülései vannak jelentéktelen kopásokkal, de jellemző a bőrülés is a kínálatban, akár az ST-Line sportosabb oldaltartású darabjaival. Tolatóradar, tolatókamera is bővítheti a kényelmi és funkcionális extrák számát, a hatfokozatú bolygóműves Aisin automata váltó is ide sorolható, ami helyett a későbbi, fiatalabb modellekben duplakuplungos Power Shift váltót találunk, ez több karbantartást igényel. 

Komoly autó élményét adja még mindig

250 000 kilométer egy ilyen autónak egyáltalán nem sok, ahogy látszik a motortéren is, egyáltalán nem viselte meg. Karcok meg egy-két horpadás látszik rajta, de esztétikailag is bőven vállalható messziről és közelről is, ezért is szúrtam ki a telepen. Alig ad valami rezgést a motorja, amitől egy dízelhez képest sokkal minőségibb az összhatás. Persze, több a TDCi a piacon, mert sokkal népszerűbb volt újkorában a flottaértékesítések miatt, és ehhez hasonlóan a 2,0 literes és 2,2-es dízel is kiválóan tűri az éveket. 

Viszont magamnak ezzel a benzinmotorral áll össze a kép. Csöndben suhanok az utcákban, miközben pakolgatom a tényleg váratlanul jó kapcsolási érzetű ötfokozatú váltót. Jól ülök, pedig keresztmotoros autóban ritkán találom a helyem, itt is azért érezni közöset a Mazda6-tal, nagyon hasonlóan jó a pozíció.

Könnyű, mégis zsírosan súlyozottnak érzem a kormányzást és a volán fogása is remek. Mindenben súlyt és anyagot érzek, ami eléggé tetszik. Ebben a korai modellben még találok kevésbé jó anyagokat, amin javítottak a frissítéssel, de dícséretes, hogy a kora ellenére mennyire tisztességes állapotban van az utastér. Nem csörög, nem zörög, egyben van, ezt pedig, amennyire összetett, tisztelni kell már egy ilyen korú autónál.

Kiválóan húz a motor, egyáltalán nem benyugtatózott, van benne akarat. Araszoláskor segít az elektromos gázpedál, már a kuplung emelésére igazítja a fordulatszámot, így nincs ügyetlenkedés az indulásoknál, a modern autókban ez az egyik legjobb segítség. Hajósan ring és rugózik, kicsit talán túlzottan is, két hátsó lengéscsillapítót biztosan kapna egyből, ha hozzám kerülne. 

Bírom ezt a fölényes nagyautós érzést, nincsenek ideges mozdulatai, a hosszú tengelytáv kimozogja az elnyújtott szintkülönbségeket és hullámokat az útban, a hangszigetelés is remek és az ülés is puha, de úgy érzem, kellően tartja a testemet. 

Motorkínálat

Veszettül sokféle motorral készül, nyolcféle benzinest számoltam össze több teljesítmény szinten és ötféle dízelt, szintén több változatban. Az 1,6-os szívó benzinestől az 1,8-ason át a próbált 2,0 literesen keresztül 2,3 literes és öthengeres 2,5 literes benzinessel is kapható volt. 110-240 lóerőig terjed a teljesítmény-skála, a frissítés után megérkeztek az EcoBoost turbós benzinmotorok is, ezekben jóval nagyobb a kockázat, mint a szívókban. A 2,0 literesből még etanol üzemű változat is készült, a hazai piacon ilyet jelenleg nem lehet találni.

Gázolajosból 1,6, 1,8, 2,0 és 2,2 literes TDCi-ket találunk a kínálatban, a korábbi 1,6-osok és 1,8-asak még régebbi Ford fejlesztésű örökségek, míg a nagyobbak az akkori PSA, most Stellantisnak hívott konszern fejlesztései. Ezek a francia motorok a felhasználók véleményei szerint a legtartósabbak és kellően erősek is, a koruk miatt persze számítani lehet nagyobb problémára is, tizenévesen már mindenben van kockázat.

Több mint vállalható

Vonzó forma volt újkorában, most pedig jól viseli a kort. Teljesen reálisnak tűnik az árazása is, miután kevés kockázatot rejt, közben pedig komoly autót ad ennyi pénzért. Ha magamnak keresnék, biztosan a frissített modellek között kutatnék, de a sok-sok dízel között kitartás kell egy jó benzines találathoz, ez speciel pont az. Mondjuk, a TDCi kulturáltsága és viszonylag kevés gondja miatt egy keveset futottat bőven bevállalnék.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

6 perce
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00