Titkos tipp lenne a tizenéves Mondeo?
Használt autó: Ford Mondeo 2.0i Ghia - 2009.
Nagy, elegáns és megbízható is. Kényelmes és kellemesen modern, rengeteg van belőle és még csak nem is drága. Úgy tűnik, a negyedik generációs Mondeo kiállta az idő próbáját.

Több szempontból is fontos mérföldkő volt a 2006-os James Bond: Casino Royale mozi. Egyrészt új főszereplő, Daniel Craig debütált, másrészt egy szokatlanul általános autóval, a negyedik generációs Ford Mondeóval érkezett a vászonra és csak később kapta meg a jól megérdemelt Aston Martint. Akkor az Aston tulajdonosa épp a Ford volt és valahogy sikerült átvinni a filmkészítőkön is, hogy sportkocsi helyett hadd lehessen egy általános szedán a főhős autója, csak egy kicsit, cserébe itt láthatja először a világ az új Mondeót. Micsoda premier!

Ez az időszak kedvezett igazán a nagy üzleti szedánoknak és kombiknak. Az SUV láz még csak ébredezett, a Mondeo hangsúlyos fogalom volt a Mazda6, Volkswagen Passat, Skoda Superb, Volvo S80, Opel Isignia, Honda Accord és hasonló flottás csatahajók mellett. Kiváló formaterv, rettentő széles és gazdag felszereltségi lehetőségek, széles motorválaszték, kényelem, hatalmas méretek és presztízs járt együtt vele. Van, aki harmadiknak hívja, mert az első kettő gyakorlatilag ugyanaz volt, de a kommunikációt követve negyediknek kell hívnunk a 2006-os generációt, maradjunk ennél. A próbált darab épp egy 2009-es, szóval idén 16 éves.

Kiválóan öregszik
Jövő ilyenkor már húsz éves lesz ez a forma. Öregnek tűnik? Nekem egyáltalán nem, talán azért is, mert még tényleg rengeteg fut belőle, de az egyszerűen jól sikerült fazonnak is betudható. 2010-ben kapott ráncfelvarrása után még inkább frissnek hat egy ápolt, tisztán tartott Mondeo, de a korai példányokat sem könnyű leélni. Tartós a fényezésük, a fényszórókra nem jellemző a mattulás és sárgulás, a díszlécek, lökhárítók patentjei is tartják magukat.

Csapotthátú ötajtós, szedán és kombi is készült belőle, ezzel lefedve rengeteg igényt az üzleti limuzintól a családi cuccolós nagy autóig. Éppen ezért ma is remek opció lehet azoknak, akik nagy méretű autót keresnek, a csapotthátú 486, a kombi pedig 494 literes rakteret hord magával pótkerékkel együtt a padló alatt. Ez még az az autó, amiben hátul elférnek egymás mellett hárman is, ha arra lenne szükség.

Egy ráncfelvarrás előtti példányt sikerült kifogni az Automobil Online kft. telephelyén, amiért Ghia felszereltségével és nem kiemelkedően alacsony futásával 1,9 millió forintot kérnek, ez a kínálat közepét jelenti. 250 000 kilométerhez közelítve viszont jelentősebb elhasználtságra, kopásokra, törésekre számítanék, de úgy tűnik, ennek a Mondeónak nem szóltak, hogy öregedni kéne.

Két jelentősebb kopást találok csak a beltérben, az egyik a még mindig kiválóan feszes és pontos váltókar gombja, a másik pedig a tolatóradar kikapcsolója. Kormánya is csak kifényesedett, és a gombjaira gőzölt fém réteg is sértetlen, pedig ez csúnyán tud hámlani. Az egyetlen szembetűnő, tervezettnek mondható öregedés a Ghia felszereltséghez tartozó mű faberakás, ami tökéletesen gyári állapotú a műszerfalon, csak már akkor is réginek tűnt. Ennél sokkal szebb az ezüst, még inkább a ráncfelvarrott modell szürke berakásai.

Kevés jellemző problémát sorol
Ez a negyedik generációs Mondeo nem azon autók sorába tartozik, amiknél fejezeteken keresztül kell sorolnunk a hibákat. Kevés jellemző problémájuk akad, köztük a kuplungpedál beesése a legkomolyabb, viszonylag sok esetet regisztráltak a kézi váltós autóknál.

A 2,0 literes TDCi és testvére, a francia autókban lévő HDi közös betegsége, hogy 300 000 kilométer környékén elkopik a magasnyomású szivattyú és a fémforgács bekerül az üzemanyagrendszerbe, másrészt a megszoruló szivattyú tengelye letöri a vezérműtengely végét, ami komoly motorhibát jelent. Kettőstömegű lendkerék, részecskeszűrő, magas nyomású üzemanyag-rendszer és turbó problémák ugyanúgy előfordulhatnak.
Számos autó volt érintett visszahívásokban fékmunkahenger, vákuumpumpa, kuplung, légzsák hibák, üzemanyag-rendszeri szivárgások és a későbbiek adaptív LED fényszórói miatt. Mivel nem lehet pontosan megtalálni, melyik változatokkal és évjáratokkal volt konkrétan gond és főként, hogy részt vett-e a konkrét autó a visszahívásban, ezért alvázszám alapján érdemes érdeklődni egy márkaszerviznél a szükséges információkért.

Rozsda a futómű alkatrészeken jellemző, a hátsó bölcső környékén is, ami a korból is adódik. Szintén lehet számítani egy rakás gumi és műanyag alkatrész öregedésből adódó hibára, olajfolyásokra a motor környékén, ropogó hangra a féltengelyeknél, ahol szintén a kenés hatékonyságának csökkenése okozhat problémát az elöregedő gumiharang miatt. Miután a legtöbb Mondeót üzleti autóként futtattak, a garanciális évek után jellemző lehet az elhanyagoltság és a túlhasználás, így mindenképp alaposan át kell vizsgáltatni.

Benzinessel minimális a rizikó
2,0 literes szívó benzinmotor mozgatja a próbált példányt, aminek a motorterét felnyitva kicsit olyan, mintha egy páréves autóban nézelődnék. Annyira száraz, hogy a takaró fedél alatt több éves porréteget fújkálok odébb, hogy lássam az alkatrészeket. Lejjebb sincs olajfolyás, de még kosz sem igazán, a motor körüli hely pedig biztató, ha ebben kell cserélni valamit, könnyen hozzáférhetőnek tűnik. Legutoljára motortartó bakokat kellett, mert már remegett a motortól a karosszéria, most viszont bizsergést alig mutat.

A 145 lóerős 2,0 literes négyhengeres szereti fogyasztani az olajat, a Népítéletek között is többen említik, és szerelők szerint is normális párezer kilométerenként néhány decit utántölteni. Ezzel együtt a fogyasztást sem érdemes alábecsülni, városban bőven 10 liter felett kell számítani rá, de a Spritmonitor.de felhasználóinak nagy átlaga 8,6 liter, ami viszont teljesen reális egy ilyen erős motortól ekkora karosszériában.
Szilentek, lengőkarok, fékek, vezérlés alkatrészek, csak a szokásosra kell számítani egy ilyen Mondeo esetében is, és ha a jobb minőségű beszállítók alkatrész árait nézzük, a kategóriával arányosan magasabb árakkal kell számolni egy kisautóhoz képest. Viszont ezek is ugyanúgy a realitás talaján mozognak, a Mondeo nagy autó, összetett, erős és kényelmes, igényli a tisztességes karbantartást és jó minőségű alkatrészeket.
Alkatrészárak (Bárdi Autó) | ||
Alkatrész megnevezése | Bárdi Autó bruttó kisker ár |
Alkatrész márkája
|
Első féktárcsa (2 db) | 42 989 Ft | Brembo |
Első fékbetét (garn.) | 34 800 Ft | Brembo |
Első lengéscsillapító (db) | 61 634 Ft | Bilstein |
Első lengőkar (db) | 62 715 Ft | Würtemberg |
Kormányösszekötő gömbfej (db) | 22 989 Ft | Lemförder |
Kuplungkészlet | 98 205 Ft | Sachs |
Hosszbordásszíj feszítővel (garn.) | 74 521 Ft | Gates |
Olajszűrő (db) | 5 948 Ft | Mann-Filter |
Levegőszűrő (db) | 12 477 Ft | Mann-Filter |
Pollenszűrő (db) | 5 835 Ft | Würtemberg |
Motorolaj (5 liter) | 27 167 Ft | Castrol 5W-30 |

Tisztességes felszereltség
Kétzónás automata klíma, öt állásban állítható ülésfűtés és a bőrös későbbi modellekben szellőztetés is, tempomat, adaptív LED fényszórók, gyári bluetooth kihangosító rendszer és a frissített modellekben érintőkijelzős fejegységet is találhatunk, amin gyári navigáció is szerepelt. Vezetéstámogató rendszerből holttérfigyelőt kaphatott már, a testvérmodell Mazda6-tal együtt.

Ennek a Ghiának kényelmes süppedős szövet borítású ülései vannak jelentéktelen kopásokkal, de jellemző a bőrülés is a kínálatban, akár az ST-Line sportosabb oldaltartású darabjaival. Tolatóradar, tolatókamera is bővítheti a kényelmi és funkcionális extrák számát, a hatfokozatú bolygóműves Aisin automata váltó is ide sorolható, ami helyett a későbbi, fiatalabb modellekben duplakuplungos Power Shift váltót találunk, ez több karbantartást igényel.

Komoly autó élményét adja még mindig
250 000 kilométer egy ilyen autónak egyáltalán nem sok, ahogy látszik a motortéren is, egyáltalán nem viselte meg. Karcok meg egy-két horpadás látszik rajta, de esztétikailag is bőven vállalható messziről és közelről is, ezért is szúrtam ki a telepen. Alig ad valami rezgést a motorja, amitől egy dízelhez képest sokkal minőségibb az összhatás. Persze, több a TDCi a piacon, mert sokkal népszerűbb volt újkorában a flottaértékesítések miatt, és ehhez hasonlóan a 2,0 literes és 2,2-es dízel is kiválóan tűri az éveket.
Viszont magamnak ezzel a benzinmotorral áll össze a kép. Csöndben suhanok az utcákban, miközben pakolgatom a tényleg váratlanul jó kapcsolási érzetű ötfokozatú váltót. Jól ülök, pedig keresztmotoros autóban ritkán találom a helyem, itt is azért érezni közöset a Mazda6-tal, nagyon hasonlóan jó a pozíció.
Könnyű, mégis zsírosan súlyozottnak érzem a kormányzást és a volán fogása is remek. Mindenben súlyt és anyagot érzek, ami eléggé tetszik. Ebben a korai modellben még találok kevésbé jó anyagokat, amin javítottak a frissítéssel, de dícséretes, hogy a kora ellenére mennyire tisztességes állapotban van az utastér. Nem csörög, nem zörög, egyben van, ezt pedig, amennyire összetett, tisztelni kell már egy ilyen korú autónál.

Kiválóan húz a motor, egyáltalán nem benyugtatózott, van benne akarat. Araszoláskor segít az elektromos gázpedál, már a kuplung emelésére igazítja a fordulatszámot, így nincs ügyetlenkedés az indulásoknál, a modern autókban ez az egyik legjobb segítség. Hajósan ring és rugózik, kicsit talán túlzottan is, két hátsó lengéscsillapítót biztosan kapna egyből, ha hozzám kerülne.
Bírom ezt a fölényes nagyautós érzést, nincsenek ideges mozdulatai, a hosszú tengelytáv kimozogja az elnyújtott szintkülönbségeket és hullámokat az útban, a hangszigetelés is remek és az ülés is puha, de úgy érzem, kellően tartja a testemet.

Motorkínálat
Veszettül sokféle motorral készül, nyolcféle benzinest számoltam össze több teljesítmény szinten és ötféle dízelt, szintén több változatban. Az 1,6-os szívó benzinestől az 1,8-ason át a próbált 2,0 literesen keresztül 2,3 literes és öthengeres 2,5 literes benzinessel is kapható volt. 110-240 lóerőig terjed a teljesítmény-skála, a frissítés után megérkeztek az EcoBoost turbós benzinmotorok is, ezekben jóval nagyobb a kockázat, mint a szívókban. A 2,0 literesből még etanol üzemű változat is készült, a hazai piacon ilyet jelenleg nem lehet találni.
Gázolajosból 1,6, 1,8, 2,0 és 2,2 literes TDCi-ket találunk a kínálatban, a korábbi 1,6-osok és 1,8-asak még régebbi Ford fejlesztésű örökségek, míg a nagyobbak az akkori PSA, most Stellantisnak hívott konszern fejlesztései. Ezek a francia motorok a felhasználók véleményei szerint a legtartósabbak és kellően erősek is, a koruk miatt persze számítani lehet nagyobb problémára is, tizenévesen már mindenben van kockázat.
Több mint vállalható
Vonzó forma volt újkorában, most pedig jól viseli a kort. Teljesen reálisnak tűnik az árazása is, miután kevés kockázatot rejt, közben pedig komoly autót ad ennyi pénzért. Ha magamnak keresnék, biztosan a frissített modellek között kutatnék, de a sok-sok dízel között kitartás kell egy jó benzines találathoz, ez speciel pont az. Mondjuk, a TDCi kulturáltsága és viszonylag kevés gondja miatt egy keveset futottat bőven bevállalnék.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ebben az évtizedben már nem lesz szilárdtest-akkumulátoros Kia
Spencer Cho szerint a technológia fejlesztése sokkal bonyolultabb, mint azt sokan gondolják.
- Hírek
Rendőrségi üldözést rögzített a lopott Jeep Trackhawk fedélzeti kamerája
A tolvajoknak fogalmuk sem volt róla, hogy miközben menekül a rendőrök elől, az autó kamerája mindent felvett.
- Hírek
Hibázott a Tesla Kínában
Olyan emailt küldtek a tulajdonosoknak, amit nem kellett volna.
- Hírek
Kiesett az elitből a Tesla
Nagyot zuhant a tőzsdén a Tesla a márka népszerűségvesztése miatt.
- Hírek
Reszkethet a tömeg: Mustangokkal nyomulnak az amerikai rendőrök
Egy régi hagyományt élesztenek fel Észak-Karolina államban.
- Hírek
Hamarosan bemutatják az új Audi A6-ot, de már most is láthatod
A hivatalos bemutatóig még kell párat aludni, de már napok óta kint van egy videó az autó külsejéről.
- Tesztek
A legek Volvója a bőségben is szerény maradtTeszt: Volvo EX90 Twin Performance Ultra AWD - 2025.
A továbbszolgáló XC90-nel párhuzamosan kapható a tisztán elektromos utód, a legtöbb leg Volvója, a hétüléses EX90.
- Balló Marci beárazza
Mennyit érhet egy keveset futott, de itt-ott törött hibrid Toyota?
Gondolkodom az eladáson, de elbizonytalanodtam, mert sok hasonló autó sokkal többet futott, de ez meg volt törve párszor.
- Hírek
Jogosítványa nem volt, de bátorsága annál több
A férfit megállásra szólították fel, de menekülni kezdett.
- Autójogász
Kölcsönadtam az autóm, de nem hozták vissza
Még nincs a nevemre írva, ilyenkor mit lehet tenni?
- Hírek
Visszatérhet a Ford Mustang Boss
Évek óta pletykálják, de most már nyoma is van, hogy visszatérhet.
- Hírek
A BKV bevallotta: az oroszok más metrószerelvényeket adtak vissza, nem azokat, amiket felújításra küldtünk Moszkvába
Az újragyártott metrókocsik már megérkezésükkor is évtizedek óta elavultnak számítottak.
- Közélet
Kreszprofesszor: 2,5 millió forint volt pályafutásom legdrágább B-kategóriás jogosítványa
2026-ban jön az új KRESZ, életszerűbb szabályokkal, egyszerűbb tananyaggal, de még mindig probléma az idősödő oktatói kör, és a dráguló képzés.
- Hírek
8 kipufogót akarsz a Bugattidra? 90 millió lesz!
A Bugatti Tourbillonhoz kapható, opcionális Équipe Pur Sang csomagban van azért még más is.
- Hírek
Történelme során először lett nyereséges, lemásolhatja a Tesla hódítását a Rivian
Az olcsóbb R2-től is sokat várnak.
- Hírek
Videó: nézni is rossz, ahogy egy vonat darabokra robbant egy Renault Lagunát
Bár a felvételen nagyon úgy tűnik, a sofőr állítólag nem volt vak.
- Közélet
Mi lesz a német és magyar autógyárakkal Merz porondra lépése után?
Az Euro 7 környezetvédelmi szigorítás megfúrása várható az új német vezetéstől. Ennél sokkal többre nem lehet számítani egyelőre.
- Hírek
Internetes videó buktatta le, százezres büntetés és eltiltás az eredmény
A minist valószínűleg azt bosszantotta fel, hogy a busz előtte kanyarodott ki a megállóból.
- Hírek
Kétbalkezes próbálkozással népszerűsítenék a villanyautókat Európában, közepes sikerrel
Összességében zsugorodott az európai piac januárban.
- Hírek
Rég láttunk akkora tuskót, mint ez a járdán verető, őrült taxis
Senki és semmi nem érdekelte: kényelmetlenül hosszú ideig tahóskodott a járdán.
- Hírek
Leszerepelt a BYD óriása a hatótávteszten
Az ígért 42 százalék helyett mindössze 6 százalék volt a célban.
