Eggyel bővült a felejthető Alfák sora

Teszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.

2025.03.22. 06:04

Volt már példa a történelemben csak felejthető, de kínosan rossz Alfa Romeókra is. Ebből a távlatból mégis van már, aki képes vágyni egy Alfasudra. Talán a Junior hibrid is egyszer eléri ezt.

Hogyan történhet meg az, hogy bemutatnak egy új autót, majd két nappal később teljesen megváltoztatják a nevét? Az Alfa Romeo Junior alapvetően a Milano nevet kapta, ezzel is debütált, amire az olasz kereskedelmi miniszter, Adolfo Urso szinte azonnal és nyilvánosan reagált azzal, hogy ezt biztosan nem fogják engedélyezni és jogi lépéseket tennének ellene. 

Az váltott ki nála ekkora ellenszenvet, hogy az autót nem Olaszországban gyártják, és egy olasz város nevét csak akkor kaphatja meg, ha náluk készül. Szentimentálisnak tűnhet, valahol pedig pontosan ezt várjuk el az olaszoktól, ezért szeretjük őket. Úgyhogy az Alfának lépnie kellett, így lett a neve Junior. Még jól is jártak, mert ha signore Urso érzékeny lenne a termék minőségére, sanszosan levetetné róla az Alfa emblémát is.

Lengyelországban gyártott francia termék

Tekintsünk az embléma mögé, és kezdjük talán azzal, mit is látunk valójában: egy olyan, B szegmensben versenyző kis crossovert, ami a Stellantis számára az indiai Tata Consultancy Services által fejlesztett e-CMP2 moduláris platformra épül – ebben a formában éppen Alfa Romeo emblémával. Technikai hátterét tekintve közvetlen rokonságban áll a Peugeot 2008-cal, a Citroen C3 Aircrossal, a Jeep Avengerrel, az Opel Fronterával és minden egyébbel, ami egy szinttel lejjebb, hagyományos ötajtós kisautóként szerepel. 

Hogy pontosan milyen nemzetiség termékének tekinthetjük, meghatározni is nehéz lenne. A Stellantis alapvetően francia – holland székhellyel –, ha pedig a motortérben nézelődünk, mindenfelé Mopar emblémákkal találkozunk, ami pedig valamikor az amerikai Chryslerhez tartozott, persze, már az is Stellantis. Formatervét a spanyol Alejandro Mesonero-Romanos rajzolta, de legalább az Alfa Romeo Centro Stile szárnyai alatt, Torinóban.

Ez egy Alfa Romeo, érted már?

Összeszámoltam, huszonnégy helyen találjuk meg az emblémát vagy a márkanevet, plusz a fejtámlákban még kétszer, mert mindkettőn duplán szerepel. Szinte biztos vagyok benne, hogy lenne még több is, ha kutakodnék, de ennyi nekem már elég ahhoz, hogy érezzem a bizonyítani akarást. Az Alfa kígyós emblémája alapvetően egy szép és erőteljes szimbólum, lenyűgöző az is, hányféle formában lehet megjeleníteni úgy, hogy majdnem mindegyik más, így még hajlamos vagyok azt is mondani rá, hogy stílusos. 

Mert tényleg van ötlet abban, hogy a Scudettót egy belenagyított emblémával töltötték ki a Specialén (szpecsálén) – alapesetben itt a klasszikus folyóírással jelenik meg a márkanév – és nem a szokásos ráccsal. Jó ötlet a C oszlopok dizájnján használt kígyó, ami a szellőzők gombján is látható, de ott van a jel a műszerfal két szélén, a pult tetején és még a telefon töltőpad gumírozott felületén is. Büszkék, na, a történelem miatt többnyire van is mire, a Junior ebből a szempontból viszont pont ezért inkább csak egy fan fictionnek tűnik (így hívják azt, amikor rajongók alkotják tovább a rajongásuk világának történetét, tárgyait, fotóit, videóit, stb...).

Ikertestvérei közül mindenképp ez a legmerészebb forma. Minden szögből látok rajta érdekeset, eléri, hogy visszaforduljak rá a parkolóban, ami mindenképp a forma érdeme. Elölről egyedi, hátulról a klasszikus Junior Zagatót idézi, és a gumi hátfalú Spidert is bele lehet látni, szóval a spanyol dizájner tudta, miből kell dolgoznia ahhoz, hogy a Milano, mármint Junior vonzó legyen.

Kívülről vonzó, belülről nem annyira

Két rettentő mély Sabelt kagylóülés pislog rám, ahogy felpattintom az ajtót. Merész, iszonyatosan jól néznek ki, még ki is vannak vágva hátul, mint egy M-es BMW-ben, aminek értelme kevés, de legalább látványos. 1,4 millió forintot kell bedobni pluszban ezekért. Hogy megéri-e? Ezek nélkül nehéz elképzelni, mi érdekes lenne igazán a beltérben, de nem vagyok velük maradéktalanul megelégedve.

A középső hangsúlyos függőleges borda látványból többet ad, mint élményből, pont annyira áll bele a hátamba és tart el az üléstől, amennyire nem kellene. Így a háttámla és az oldaltámasz nem ölel körbe úgy, ahogy azt elvárnám tőle, ha már drága sportülés. Kiváló a kárpitozásuk, ezt nem lehet elvenni tőlük, Alcantarával sosem lehet mellélőni. 

Megjelenik a kormányon is alul, felül, a műszerfalon, középkonzolon és a hátsó ülésen is. Valamelyiket biztosan lecseréltem volna a helyükben egyszerűbb szövetre, ha az ajtókárpitra kerülhetett volna az értékében megegyező puhított könyöklő. Ezek az anyagok és a műszerfal formája egészen sokáig képes elvonni a figyelmemet a teljesen átlagos és ismerős megoldásoktól, gomboktól, de egy valamitől nem: a két kerek cső műszerhez készült idom aljára beépített négyzet alakú kijelzőtől.

Minden gomb, kapcsoló, kijelző és menü egységes Stellantis termék. A középkonzolra csoportosított indító gomb és váltó kapcsolók kattanási minőségérzete szóra sem érdemes, a középső kijelző alatti gombsorról pedig lehagyták a megvilágítást, így sötétben teljesen használhatatlan. Ha hőfokot vagy belső keringtetést szeretnék kapcsolni, csak a szerencsén múlik, hogy eltalálom-e.

Mindent a forma visz

Technikailag ugyanazt használja, amit az összes említett Stellantis termék: MacPherson elöl, csatolt hosszlengőkar hátul és egy 1,2 literes háromhengeres turbómotor 48 voltos hibrid rendszerrel. 145 lóerő az összteljesítmény, miután az apró villanymotor hajtani is képes, de csak lassan, csorogva, mondjuk parkoláskor, ami abszolút jó lépés egy könnyű hibridtől. Készül plusz egy 28 lóerős hátsó villanymotorral kiegészítve összkerékhajtással is, ha szükség lenne rá, de ez egy elsőkerekes változat.

Öt liter alatt képes fogyasztani a gyártó szerint, a teszteken eddig ezzel a hajtással rendre 7 liter felett voltunk tankolás szerint, így nem tűnik igazán hatékonynak. Egy biztos, a teljes hajtás és mechanikai elemek közül éppen a motor lóg ki igazán, méghozzá felfelé. Ez nem épp a motort, sokkal inkább a futómű, fék, kormányzás többi elemének minőségét jellemzi. Mert a háromhengeres a helyzethez képest erős, viszonylag egységes az erő leadása, és a motor hangja sem igazán rossz, de már azon is gondolkozom, miközben a tesztet írom, hogy csak kapaszkodtam ebbe az elméletbe, mert kerestem valami értékelhetőt menet közben. 

Induláskor megül a hátulja, lassításkor bólint, kanyarban dől, és amit érzek az úthibákon, szinte leírhatatlan. Csetlik, botlik, összerezzen, mint a traumákkal élő kutya, akit egész életében csak bántottak. Még minimális affinitás sem kell ahhoz, hogy valaki érezze, ennek nem így kéne történnie, nem kellene zsigerből beleremegnie az egész szekrénynek a legkisebb úthibába, pláne nem elvesztenie az egyenesfutást egy keresztborda miatt. 

Ez mind nem a Junior hibája, hanem az összes CMP platformos autónak az előző generációs Peugeot 308/3008-tól kezdve mind a mai napig, ami ezen megjelent, de talán most a legrosszabb. Az Alfa Romeo hibája az, hogy érezhetően semmit nem tettek annak érdekében, hogy a Junior hibrid kicsit jobb lehessen az összes többi konszerntárs termékénél, ez pedig hatalmas spórolás a részükről, és meg nem adott gesztus a vásárlók számára. 

Kormányzása állítólag közvetlenebb, mint a többiekében, de az imént megismert viselkedései miatt ez egyáltalán nem vehető észre. Váltója a szokásos módon minden nap máshogy kel fel, kiszámíthatatlanul változatos a működése. Indulásoknál tud rántani, visszaváltásoknál szintén, a motortér felől hallható időnkénti csattanásokat már nem is tudom, melyik részegység számlájára írhatjuk. 

18 colos kerekei érezhetően nagyok ehhez a futóműhöz, ami az úthibákhoz való viszonyát érinti, zajt inkább a menetszél okoz jelentősen magasabb tempónál a tükrök környékén. Nem ülök benne igazán rosszul, a sportülések sokat javítanak a helyzeten, mégis, ekkora méretben 180 centis magasságommal már annyira hátra kell tolnom, hogy a B oszloppal kerül egy vonalba az arcom. Ez vezetéskor és kiszálláskor sem ideális. 

Könnyedén mozog, kormánya is az átlagosnál kisebb, így egészen játékszerű a közlekedés vele. Ez főleg az egyszerűségére értendő, hétköznapi közlekedésre egészen ideális, de szórakoztatást ne itt keressünk

Talán az elektromos jobb lesz

Ennek a platformnak a legjobb változatai mindig az elektromosak, alapvetően az e-CMP2 azok számára készült. Így viszonylag nagy bizalmat szavazok a 156 lóerős villanymotoros változatnak – bár a futóműve annak sem más –, még inkább a Velocénak, ami remélhetőleg tényleg annyira jó, mint amennyire a híre. Mert a 280 lóerős villanymotor mellé mechanikusan önzáró differenciálművet kap és teljesen áthangolt, keményebb futóművet nagyobb felnikkel. 

11,5 millió forint alatt nem érdemes számolni a Juniorral, éppen itt kezdődik a listaár. A Speciale (szpecsále) már 12,3-ról, de ebben már nem kamera, henem GPS alapú a táblafelismerő, van tolatókamerája, sávtartója és hangulatvilágítása is, és a felnik 18 colosak. Összkerékhajtással kerekítve 14-et, az elektromosért pedig minimum 15,5 millió forintot kell kiadni. A 280 lóerős Veloce 19 millió forintos indulóára elég húzós, de a kategóriában mindenképp egyedülálló jármű. A tesztautó kerekítve 15,8 millió forintba kerül. 

A legszebb

Mindenképp ez a legkarakteresebb külsejű autó az e-CMP2-es platformon és talán a legstílusosabb is. Alfának néz ki, és biztosan lesz olyan, akinek ez elég is ahhoz, hogy beleszeressen. Szerettünk már nagyon sok Alfát a külsejéért, de a legtöbben azért technikai oldalon is volt valami megkapó, amire lehetett azt mondani, hogy ilyen ízt csak egy Alfa tud. A Juniornak ez egyelőre nem sikerült, de láttunk már hasonlót.

Az oldalról ajánljuk

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

tegnap, 16:44
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04