Derék, verőfényes tavaszi reggelen fordultam be a Hungaroring kapuján félmillióért vett öreg, lomha, de megbízhatatlan dízel Tipómmal, hogy csapjak egy kört a Nissan legújabb büszkeségével, a bő tizenhárommiliós, 280 lóerős 350Z-vel. Hát így van ez valahogy, egyszer lenn, egyszer fenn. Ezért szeretem ezt a szakmát.
Már a parkolóban csudát láttam, a Nissan hazai importőre, a Summit Motors Hungary meghívta a rendezvényre a hazai Nissan Z Klub színe-javát. 260-as Datsun Z-kre, 280-as Datsun ZX-ekre, egy régebbi 300 ZX-re és szívó, illetve duplaturbós második generációs 300 ZX-ekre csurgathatta a nyálát a vérbeli Nissan-sportautók rajongója. A Nissannak az új sportmodell tervezésénél fel kellett kötnie a köténylemezt, ha meg akarta ismételni a Datsun Z sikerét - tudniillik mindmáig ez az antik modell az Amerikában legnagyobb darabszámban elkelt sportautó.
Azért az új Z se rossz! A sajtótájékoztató kezdetéig a célegyenesben felsorakozott négy tesztautón kívül két további jószág lapult a boxban, kifejezetten tapogatás, beülés-kiszállás, ajtócsapkodás és fotózás céljára. Az autó karaktere a fényképekkel és reklámfilmekkel igazán nem adható át. A kasztni rendkívüli zömökséget és masszivitást sugall, a 4310 mm-es hosszhoz és 1,815 méteres szélességhez egy méter harminckét centis magasság tartozik. Az egyaránt tizennyolc hüvelykes, 245/45-ös hátsó és 225/45-ös első kerekekkel, a keskeny ablakokkal olyan az egész, mintha egy nagyon pici, de nagyon gyors harckocsit nézegetnénk.
Bár a Nissan évek óta nagyon jellegzetes, szögletes koncepcióautókat készít, ehhez képest olyan gömbölyded szériamodellekkel jön ki, mint a Micra, a Primera, a felfújt Z-re emlékeztető Murano - vagy épp maga a Z. Én azt mondom, szerencsére. Elfogadom, van, akinek a kubista a szép, de a Z egyszerű, kissé Porschés ívei a domború sárhányókkal igazán kellemes, harmonikus látványt nyújtanak.
Kívülről elég kevés Nissan-márkaarculatot tartalmaz az autó, ha nem virítana az elején a szép nagy embléma, simán lehetne Toyota, hiszen a front kimondottan celicás. Lehetne Audi, vagy akár Porsche, hiszen a far mintha egy TT és egy 911-es összemosása volna. Vagy Lamborghini, hiszen a sziluett kifejezetten latinos. Azt is elhinném, hogy TVR, vagy Aston Martin, bár a mélyre húzott első légbeömlő ehhez azért nem eléggé harcsás. Egy dologra nem hasonlít egyáltalán a Z - a régi Datsun kupékra. Legalábbis kívül.
Belül már nagyon is zés a Z. A háromküllős kormány a fémes hatású küllőkkel, középen a kerek hatású Z-s kürtgombbal, a központi műszeregység és a középkonzol, tetején a három kiegészítő műszerrel az 1970-es Datsun Z-t idézi. Akárcsak az ős-modellben, a 350Z-ben sincs egy fia hátsó ülés sem, ellenben szeparált csomagtér sincs. Van ellenben egy, a minimális raktér fölött átívelő híd, szintén alumínium hatású "Z" dekorbetéttel. Sajnos nem számoltam meg, hány Z van az autón összesen, akad még ilyen a küszöbön, az autó oldalán, de ami a legszebb: a szerelvényfal szélső légbeömlőinek fogantyúja is zébetűt formáz.