Üsd-vágd, nem apád!
Olyan korszak terméke, amikor nem kellett optikai trükkökkel "jaj de édes" sikkantásokat előcsalogatni a reménybeli vásárlókból; nem kellett kívül-belül olyan pasztellszíneket alkalmazni, amelyek korábban csak a babakellékiparban voltak használatosak, és még nem Milánóból és Párizsból szerződtetett divatcézárok útmutatásai alapján szabták az ülések kárpitjait. Bőven elég volt a 3,5 méter körüli hossz. A célközönség: a nők és az első autóhoz jutó fiatalok.

Így aztán a nyolcvanas évek közepén-végén, illetve a kilencvenes évek elején jórészt kétféle kisautó-változatot forgalmaztak: a nagyobb modellek kissé bumfordi, kicsinyített mását (pl. Polo, Mazda 121), vagy az itt-ott lesorjázott, szögletes fémdobozokat (Corsa A, R5, Panda).
1986 és 1998 között, 2 424 808 AX készült, aztán ment a gyártósor Malajziába, ahol Proton Tiaraként 2002-ig gyártották. Szokatlanul meredek, rövidke motorházával, kombiszerű hátával ma is mintául szolgálhat az egyterűek tervezőinek. A gyár márkaszlogenje sem törekedett a szerénységre, egyszerűen forradalminak nevezték. A modern, kompakt formához a Visa és az Axel után feltétlenül előremutató műszaki tartalom párosult. Eltűnt a boxermotor, ezzel a léghűtésnek és a hiányos utastérfűtésnek is vége lett, azóta a hűtőfolyadék varázsol kellemes klímát a kabinba.
Bár a kasztni hossza 16 cm-rel csökkent a Visához képest, a térkínálat így is jobb, mint az elődben. A csalás a motortér csökkentésénél mutatkozik: ilyen kis helyre bezsúfolt soros négyhengerest még sohasem láttam. A tesztautó 1,1 literes blokkja egyébként meglehetősen testes, gondolom, az egynégyes sem lehet nagyobb, különben el sem férne.
Motorok
Álljunk meg egy szóra a motoroknál. Itt ez a kis nyehenyóca, egy formával, kétféle (3-5 ajtós) kivitelben, aprócska méretéből adódó komoly felhasználhatósági korlátokkal. Fel nem foghatom, miért, de például 1987-ben az öt blokkból álló palettát összesen tizenhatféle teljesítménnyel (45-95 LE) árulták. Ne gondoljunk ám széles lökettérfogat-skálára, 954-től 1360-ig terjed a köbcentiméter-táblázat. Utóbbi kétféle működési elven dolgozhat: a legnagyobb benzines és a dízel egyaránt 1,4 literes. Közöttük ott van még az 1,1-es és az 1,3-as, csak azért, hogy zavarba hozzák a vásárlót.Bezzeg spórolósan bántak az ún. sportváltozatok motorizálásánál: a GTi, a GT (aljas megcsúfolása a Grand Turismo kifejezésnek), de még a 4x4-es is be kellett érje az 1360 cm 3-es blokkal. Ezzel egy időben ugye a cégcsoport másik tagja, a Peugeot buzgón gyártotta az 1,9-es 205-ösöket, hadd tévesszék össze gazdáik az utcát a versenypályával.
Élete tele volt viszontagságokkal. Születésekor még ugyanolyan boldogan, várakozásokkal telve gördült le a gyártósorról, mint a civil életre szánt társai. Akkor még nem tudhatta, hogy egy magyarországi vállalkozás autójaként fog kínkeserves éveket letölteni. Az AX megélt mindent, amit az utolsóként kezelt, megvetett rabszolgáknak kijár: ütötték-verték, és hol táplálták, hol nem. Egyszer alaposan átalakították az elejét, a javítás sokba került, de nem lett tökéletes: pl. a kipufogóra kissé ráolvadt hűtő évekig engedte a folyadékot. Emiatt először csak a fűtőradiátorba nem jutott víz, de pótlás híján később már a hengerfejet is a gőzök hűtötték.
Akadtak problémák a futómű helyrehozatalával is: ha menet közben a sofőr lazított a kormány bütyökfehérítő szorításán, azonnal lesodródott az útról. Személyesen járultam a Váci út végi szakszervizbe, hogy megoldják a gondokat, és a százezer kilométer körül cserére szoruló kuplungszerkezetet is pótolják. Nos, utóbbit 40-50 ezer körüli összegért ki is cserélték (azóta kétállású: vagy fog, vagy nem, elindulni művészet), és egy százast kifizettünk a hűtési és a kormányozhatósági problémák orvoslására, de változás nem történt. Ezután észbe kaptunk, és Anti mester (régi szerelőm) karmai közé engedtük a gépet, bezzeg minden helyrejött.
Volt persze még javítanivaló tíz év alatt. Így a feszültségszabályozó pont alattam pukkant el, és mit tesz isten, meddig volt az akksiban szufla: az Illatos és a Gubacsi út sarkáig. Mielőtt még körbevettek volna az arrafelé lakó, fémek és egyéb hulladékok gyűjtéséből, illetve illegális tevékenységekből élő elemek, magamra zártam az ajtót, és gyorsan hívtam egy taxit, vontatás céljából. Azt hiszem, másnapra annyi sem maradt volna az AX-ből, mint egy elhullott gazellából a szavannán. 30 uszkve 35 ezer forintba került a csere, a hamarosan szétcsobbant akkumulátorral együtt.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
