Óvakodj a törpétől!

2005.04.06. 07:48

Közepes méretű, viszonylag szórakoztató és olcsó fenntartású autót akartam venni. A meghatározott keret korlátok közé szorított, így a kompromisszumok földjére keveredtem. A fő paramétereket nagyjából tudtam: 1,6 alatti, legfeljebb 10 év körüli, lehetőleg háromajtós. Lehetőleg nem német. Se olasz. Se francia.

A tesztautók általában egy hétig vannak az autós szakíróknál. Lehet róluk véleményünk, de a hosszú távú együttélésről fogalmunk sincs, pedig aki autót vesz, több évre tervez. A TotalCar most folytatja a szerkesztőség saját tulajdonú autóinak tartóstesztjeit. A mai műsor: Grubi hőn szeretett AX-e.

Eddig megjelent:
Nissan 200SX (S13) - 1992
Saab 900 Convertible - 1992
Alfa Romeo Alfetta - 1981
Renault Twingo -1999
Skoda Octavia 1.8T -
Mazda MX-5 NA - 1991
Saab 900 2.3i - 1994
Lada Niva 1.7 - 1994

Kimondom, na, rizskályhát kerestem. Megannyi borzasztó állapotú vagy borzasztóan túlárazott japán hot hatch ötperces lelki birtokbavételét követően könnyíteni kellett a feltételrendszeren. Rövid kitérő következett józan limuzin vonalon, Sunny, Applause, 323, de nem akartam eléggé, és ezt az autók is tudták: többet is megvettek, pont mire rászántam magam a személyes találkozóra.

A hajsza európai vonalon folytatódott elfogadható állapotú, ekkor már egyértelműen kis sportkocsi után. Az AX az égből pottyant, egész tűrhető állapotban, alig kilencévesen. Fantasztikus extráitól, mint a télire szerelt 14-es fehér AEZ felnik, a kis tetőspoiler és a frissen felújított hátsó futómű, benedvesedtem, mint a mosdószivacs A Doktor felmérte, mondott rá egy áment és egy összeget, ezután sikerült a meghatározott keretek alá alkudni a vételárat. Az alku csak egész rövid ideig tűnt sikernek, mivel első ajánlatomra igen választ kaptam, majd elcseréltük autóra a pénzt.


Az AX a forgalom egyik legszürkébb résztvevője. Azóta tudom, hogy megvan, most már észreveszem az utcán. 2 425 138 darab készült belőle összesen, sikerének egyik titka lehet méretéhez képest meglepően tágas beltere. Másik, hogy közel 6 évi fejlesztés eredményeként lépett piacra 1986-ban, olyan házon belüli vetélytársak mellett, mint a 2CV és a Visa.


Előzmények

A Citroën 1981 és 1986 között több prototípussal is kísérletezett, az AX szempontjából két programnak volt nagy jelentősége.

Az Eco 2000 program keretében könnyű szerkezetű, alacsony légellenállású és kisfogyasztású autókat építettek 1981 és 1984 között. A kutatást felerészt a francia állam állta, a tapasztalatok jó részét pedig felhasználták az AX építésekor. A cél egy 2 liter/100 km fogyasztású jármű megépítése volt, de a Citroën nem járt sikerrel sem két-, sem háromhengeres, sem első-, sem hátsókerék-hajtású kísérleteivel. Végül majdnem célba értek, utolsó, 140 km/h-s végsebességű prototípusuk 90 km/h-s átlagnál már csak 2,1 litert fogyasztott, de a kombináltat nem tudták 3,5 l alá szorítani. Könnyűszerkezetes és mégis merev kasztnit azonban jól megtanultak építeni.

S9. Párhuzamosan futott az ECO 2000 programmal, csak míg ott műszaki megoldásokat fejlesztettek, az S9 a paletta aljára illeszkedő kisautó megtervezésének jelentett zöld jelzést. A Citroën Carl Olsen vezette házi tervezőcsapata mellett külsős tervezőket is megbízott a munkával. Az első tanulmányok alapján az AX egyterűnek indult, de a kontrollcsoportok nem lelkesdtek nagyon a piramisformáért, így ezt elvetették. Bertone makettjei is inkább csak próbálkozások voltak, végül a Vélizy-ben szorgosan rajzolgató házi csapat nyerte a versenyt.

Az 1986 auguszusában bemutatott autó nem vonultatott fel semmilyen különös technikát, kedvessége egyszerűségében rejlik. Amikor az egy, 1,1 és 1,4 literes motorral szerelt háromajtós AX-et bemutatták, még a Citroën sem tudta, mire számíthat, amit mi sem bizonyít jobban, hogy a bevezetéskor bejelentették, nem állnak le a Dösvó gyártásával, amíg veszik. Végül 90-ben álltak le a Kacsával, és a Visát is egészen 88-ig gyártották.

A kasztni légellenállása az ECO 2000 örökségeként Cw 0,31-re, kockajellege ellenére meglepően áramvonalasra sikerült, a kezdeti AX-ek így főleg kis fogyasztásukkal kedveltették meg magukat. Hamarosan megjelent az első nem takarékoskodásra szánt limitált széria, a duplakarbis 1,3-as motorral szerelt 95 lovas AX Sport.

1987-ben jött a 85 lovas, 1,4-es AX GT, egy évre rá az 1360 cm3-as dízelek: 14D, 14RD, 14TRD. 89-ben érkezett az ötajtós karosszéria, 90-ben, mire a vásárlók megjegyezték a különböző elnevezéseket, az egész sorozatot átnevezték, a kódok cserélgetése ezután folyamatosan tartott az AX 98-as végső búcsújáig. Csak Franciaországban legalább 20 limitált széria készült, ez a mára javarészt kopottas példányok azonosítását még nehezebbé teszi. 1992-ben a benzinfaló Sportnak mennie kellett, és megérkezett az ultramodern hengerenkénti befecskendezéses, nyolcszelepes AX GTI.

Szögletes, trapézokból álló formájával és őszinte vadóc stílusával elsőre levett a lábamról. Egykaros ablaktörlő, DTM. Állítólag 100, más források szerint 98, forgalmi szerint 94 lóerős (69 kW), 1360 cm 3-es négyhengeres 8V motorral. Elsőre nehéz megállapítani, mitől szebb a GTI a sima AX-nál, a figyelmesebb körséta eredményre vezet. A kasztni alját szürke műanyag panelek szélesítik körös-körül, a küszöb vonalában, végig a sárvédőíveken, az ajtók alján, és a legtöbb tesójától különbözően nem négyszögesített, hanem kerek kerékjáratok körül. Természetesen ugyanilyen színű, ezért tökéletesen homogén egységet alkotva olvad a szürke folyamba az első és a hátsó lökhárító, elöl ködlámpákkal, ami GTI-sajátosság. Ha a ködlámpa sárga, szinte biztos, hogy egy eredetileg Franciaországban bejegyzett példánnyal van dolgunk.


Tulajdonképpen az egészet körbespoilerezték, de pont csak annyira, hogy a cingár test kicsit izmosabbnak tűnjön. A patentos műanyagok egész jól tartják magukat, tíz év alatt csak a két ajtó alatti adta meg magát végérvényesen. Tavasszal visszakerültek a gyári, egy mérettel kisebb, 13 colos Speedline-felnikre húzott 185/60-as nyári gumik, és új időszámítás vette kezdetét. A döcögős, kemény, pattogós, és nem igazán jó súlyelosztású törpéből kiszámítható, kényelmes, de feszes, nagyon jól forduló autó lett. Nem akart mindenáron továbbmenni a kanyaroknál, a kisebb gumi ellenére megjelent a csillapítás, és az addig izzasztó, hiszen szervomentes kormány is pehelysúlyúvá vált.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

4 perce
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14