Beépített hajszárítóval
Teszt: Citroën Berlingo Multispace 1.6 16v
Funkcióját tekintve inkább furgon, kényelme alapján személyautó, hogy nevezzem tehát? Akik az újautó adatbázist UADB-nek hívják, valószínűleg beérik az MPV-vel (Multi-Purpose Vehicle). Pedig van az ilyen járműre rendes magyar meghatározás: félszerzet. Úgy bizony, az új Citroën Berlingo félszerzet, ráadásul a legjavából.
A félszerzetek alapvető sajátossága a nehezen behatárolható hovatartozás. Nézzük hogy alakul ez a Berlingónál.
Építőipar, kereskedelm, mezőgazdaság:
Legelső értékelhető szempont az 1245 mm-es belmagasság és ennek közvetlen velejárója, az óriási raktér. A szükség esetén egy mozdulattal dönthető hátsó üléstámlák 1:3 arányban osztják a hátsó teret. A felfelé nyíló hátsó ajtó akár egy kézzel nyitható és zárható. A normál 624 literes csomagtér tartalmát rolós függöny takarja.
Húsz apró fiók, zseb és polc segíti az úti okmányok és a tízórai elhelyezését. Az utasoldali ülés alatti titkos polcot már sokan ismerik, valószínű ezért került két másik titkos rekesz is a hátsó ülés lábtere alá. Csak a szőnyeg felhajtásával válik láthatóvá a rekesz fedele. A műanyag felületek nem túl szépek, de könnyen tisztíthatók. Mivel az utastér és a raktér nincs elválasztva, ez fontos szempont.
Hogy mennyire nagyszerűen pakolható az új Berlingo, egy hét alatt kétszer is bebizonyosodott. Egyszer egy gigantikus konyhabútor lapjait nyelte el, úgy, hogy először azt hittem, nem fér be a nagyszekrény 2620 mm hosszú oldallapja. De befért, és egy puha sapkának köszönhetően a szélvédőt sem lökte ki.
Pár napra rá harmadosztályú parketták garmadát nyelte el a lehajtott ülésekkel 2800 literesé váló raktér. A terhelés optikailag jótékony hatással volt a megjelenésre, de a tuning-ültetés ezen válfaja a menettulajdonságokra már nincs jótékony hatással. De erre majd később térjünk ki. Most nézzük, mitől személyautó a félszerzet.
Hétköznapi, családi, sport, hobby használat:
A beltér lépést tart a korral. Az első generációs Berlingóból szinte csak a volán mögötti műszeregyüttest örökölte. Sok részlet viszont ismerősnek tűnhet. A kormány egyenesen a Xsarából érkezet, természetesen jobb oldalán az autósztereót vezérlő kormány mögötti fülecskével. Baloldalra felárért cserébe még egy sebességtartó kapcsoló is kerülhet, de sajnos ezt a mi tesztautónk nem érdemelte ki. Pedig ez az extra egyedülálló ebben a kategóriában.
A C3-tól további finomságokat kapott az új félszerzet. Elsőre a szellőző rostélyokat ismertem fel. A zseniális, mézcsurgatóra hasonlító megoldás tökéletesen zár, ha kell. Olyannyira, hogy bemelegedett motornál, maximális ventillátorfokozatra kapcsolva, három szellőzőt bezárva a negyediknél hajat száríthatunk. A fűtéssel nem lehet hiba.
Ismerősek a kapcsolók, szivargyújtó, hamutartó és még talán egy pár dolog. Természetesen gazdasági okok késztetnek az ilyen megoldásokra, mégis a kiváló formatervezésnek köszönhetően egységes képet mutat. A műszerfal egyes elemei tesztautónkon metálkékes ezüst borítást kaptak, ami a műszerek számlapján és a kapaszkodón is visszaköszön. Hűvös és nem túl igényes elegancia, de nem rossz.
A magas építésnek és a tolóajtónak köszönhetően a gyerekek mozgatása, ülésbe rögzítése könnyű feladat. A csomagtartóban akár két nagykerekes babakocsi is kényelmesen elfér. A magas tető gyermeknevelési szempontokból is előnyös, ugyanis szinte energiaveszteség nélkül, egyetlen karmozdulattal lehet hátracsapni az eleven pulyák közé.