Beépített hajszárítóval
Teszt: Citroën Berlingo Multispace 1.6 16v
Ha nagyon ideges a szülő, inkább álljon meg, szálljon ki és gyönyörködjön. Csodálja meg az átszabott Berlingo elejét. Mert külsőleg ezt a pontot érintette a legnagyobb változás. A régi jellegtelen arcot igazán szép orrkiképzés váltotta fel: pocokból karakteres buldogarc lett. Ritkán sikerül modellfrissítéskor nagyot alkotni, de a Berlingo első lámpája díjat érdemel.
Az új Berlingo karosszériáját - most már az utasokra is figyelemmel - megerősítették, így a szigorúbb európai ütközési normáknak is megfelel. Az átalakított orr-rész nem csak az esztétikai élményt erősíti, hanem magát a mechanikai szerkezetet is. A vázszerkezeten kívül az ajtók is erősítést kaptak. Széria biztonsági felszerelés a pirotechnikai övfeszítő, a 45-60 literes vezetőoldali légzsák, valamint rendelhető, - a tesztautónknál széria- 100 literes utas oldali, és 18 literes oldalsó légzsák. Plusz pénzért blokkolásgátló és elektronikus fékerő szabályzó rendszer vásárolható. A sebességfüggő szervokormány viszont minden Berlingo szériafel-szerelése.
A Citroën a félszerzetekre is kiterjesztette multiplex elektronikai hálózatát. Ez az elektronikus rendszer a motorvezérlésen túl az extra funkcióknak ad teret. Programozható, hogy a Berlingo ajtajai 10 km/h felett automatikusan reteszelődjön, a sztereo hangereje, és az ablaktörlők törlési sebessége a menetsebességtől függően változzon, valamint tolatáskor a hátsó törlés meginduljon. Beállítható a belső világítás késleltetése, és hogy a fényszórók gyújtás elvétel után is világítsanak egy percet.
De nehogy túlságosan szabadjára engedjük a gyeplőt. Elég a dicséretből. Fordítsuk a kulcsot és induljunk. Vagyis inkább tegyünk próbát, mert sajnos a gázadásra nem történik semmi. Pedig mi a legerősebb 1.6i 16V változatot kaptuk. Ez a motor az adatok szerint 80 kW, azaz 110 LE. Érthetetlen az eset. Sajnos négyezer fordulatig nyoma sincs a nyomatéknak, utána kezd csak fickósodni, de akkor már késő. Otthon a ház előtt az emelkedőn indulva többször éreztem, mintha le akarna fulladni a motor, így kelleténél több gázzal próbáltam, menteni a helyzetet.
Nem vagyok híve a dízelnek, de ha választani kéne, biztos hogy az 1.9 D (51 kW 71 LE) és a 2.0 HDi (66 kW 90 LE) közül az utóbbit jelölném meg. A további lehetséges alternatívákba, az 1.4i-be (55 kW 75 LE) már bele sem merek gondolni.
A motortérben múlt és jelen békés együttélésére találtam ékes példát. Először nem hittem el hogy ilyen lehet. Kérem szépen egy rendes hosszú másfél méteres igazi gázbowden mozgatta az elektronikus gázkapcsolót. Ugyanis a gázt szervo motor szabályozza, de annak a vezérlő kapcsolóját a bowden. De miért így? Miért nem közvetlenül a gázpedálról, ahogy már az új GAZ kisteherautókban is. Miért kell egy felesleges mechanikai elemet közbe iktatni? Végül is nem ez az első eset, hogy francia autón érthetetlen megoldásokkal találkozzunk.
Mindent összevetve a Citroën Berlingo frissítése remekül sikerült. Egy hét alatt meggyőzően bizonyított esőben, sárban, hóban és jégen. Ésszerű választás lehet, főleg ha figyelembe vesszük, hogy már hárommillió alatt hozzájuthatunk egy ilyen félszerzethez. A tesztautónk alapára 3 370 000Ft volt, de ha már annyit kicsikartunk, és úgyis részletre vesszük, legyen inkább HDI, négyötvennel többért.
Értékelés: 4,5 - a fél pont minusz a hiányzó nyomaték miatt |
|
|