2006.07.10. 09:54
Van, aki yorkshire terriert tart, mások spánielt, vizslát, schnauzert. Ami kutyában a bernáthegyi, hobbiautóban egy jó öreg Jeep Cheroke: bő két tonna, 5,9 literes benzines V8, állandó összkerékhajtás, húszliteres átlagfogyasztás.

A második világháború után a Willys-Overland, a katonai Jeepek gyártója úgy gondolta, a hazatérő katonák eléggé megszerették ahhoz a Willys Jeepet, hogy hajlandók legyenek pénzt adni a polgári változatáért. Persze, egy leszerelt, beleket immár nem ontó, elkényelmesedett hadfi nem szívesen viseli el a katonai verzió praktikus, ám módfelett kényelmetlen jellegét, így a gyártó civilizálta az autót. Ajtók, fix tető, háromtónusú, fautánzatú fényezés és kezdetben mindössze két hajtott kerék jellemezte az első polgári Jeepet, az 1946-ban piacra dobott CJ (Civilian Jeep) 2A-t, avagy Jeep Station Wagont.

Aztán jó pár évig csak nőttek a motorok, gazdagodott a felszereltség, mígnem 1962-re elkészült a Jeep Wagoneer, egy igazi ős-SUV (hűtőmaszkja a kockalámpa megérkeztéig gyanúsan emlékeztet az M24-es Volgáéra, vagy inkább a Volga emlékeztet a Jeepre). A Wagoneer modern, felülvezérelt hathengeres alapmotort kapott, 1964-ben pedig áttervezett arccal megjelent a pickup, a Jeep Gladiator, róla még ejtünk szót.

A kilencvenes évekig még nemigen kapkodtak Amerikában a modellváltásokkal, így a Wagoneert 1984-ig gyártották komoly külső módosítások nélkül. Ami számunkra fontos: 1974-ben megjelent a Cherokee Chief, a Wagoneer háromajtós változata. Vicces, de 1977-ben már ötajtós Cherokeet is gyártottak a Wagoneer mellett; a Cherokee képviselte a sportosabb, könnyedebb, a Wagoneer a komolyabb, konzervatívabb irányvonalat. Érdemes még megemlíteni egy szintén ekkortájt megalkotott új Jeep-védjegyet: a teljesen automatikus, központi osztóműves állandó összkerékhajtást Quadra-Trac névre keresztelte a cég.

Szilárd informatikával foglalkozik, "európai uniós projekteket vezet", akármit is jelentsen ez. Hétköznap egy dízel Audi A6-ossal jár, de időnként beröffenti a vényócat, hogy begyűjtsön néhány ezer irigy vagy elismerő pillantást akár amerikaiautó-találkozókon, akár komoly sárdagasztásokon, off-road bulikon. Családja nincs, de barátnője békésen tolerálja vasból készült vetélytársát, nem sajnálja, amit Szilárd rá költ helyette, sőt gyakran hármasban járnak kirándulni.

- Mi késztet arra egy magyar informatikust, hogy öreg amerikai dzsippel járjon? Mikor vetted, miért pont ilyet vettél, miért pont ezt vetted?
- Mindig szerettem volna olyan autót, ami biztosan nem jön szembe a magyar utakon. Az első Cherokeet körülbelül öt éve vásároltam, Pesten, lerobbant állapotban, motorhibásan. Elkezdtem felújítani, végigjártam a létrát, amit kellett, sokszor nem úgy, nem annyiért végezték el a munkát, ahogy kellett volna. Aztán kiderült, hogy az alváz is erősen korrodált, halott ügy az autó. Szerencsére télen sikerült megcsúsznom vele, összetört, meghajlott az alváz, és vehettem egy jót. Egy évig keresgéltem, nézelődtem, végül megtaláltam ezt a svájci eredetű, Csehországot is megjárt gépet.

- Azért ez sem új autó ...
- Teljes karosszériamunka volt rajta, padlólemezcsere, teljes alvázvédelem, új festés, nyolc centivel megemeltük az alvázat, hogy a 36-os kerekeket be tudjuk tenni. Volt egy részleges motortuning, kapott egy új Edelbrock szívósort, duplatorkú Edelbrock karburátort. Itt-ott még volt egy kis futóműfelújítás, kardánkereszteket is cseréltünk.

- Az alkatrészeket általában újra cserélted, vagy gyártattál elemeket?
- Ha lehetett, az utóbbi, esztergályosok gyártottak dolgokat, perselyeket készíttettünk. De azért van benne amerikai alkatrész is bőven, postán rendelek rendszeresen cuccokat, gyorsan megjön, és nem is nagyon drága.
- Ez érdekes dolog, a "sokat eszik" mellett a nehézkes alkatrészbeszerzés a másik nagy fegyver az USA-autó-ellenzők szájában.
- Á, van hozzá minden. Volt, amit E-Bayről zsákmányoltam, volt amit épp a Blazer-cikked tárgyának tulajától, a Hebonline-on szereztem be.

- Mi ez a fura arc?
- Ezen is a normális, téglalap alakú lámpa és a vízszintes csíkozású, nem túl jellegzetes hűtőmaszk volt. Aztán magazinokban, online lapokban láttam, hogy a '64-'66-os Jeep Gladiator előlapját, akarom mondani hűtőmaszkját is fel lehet tenni az autóra. Az E-Bayen találtam egyet, 120 ezer forint körüli összeggel sikerült megvennem a lámpákkal együtt. Minden méret passzol, csak egy-két helyen van pár milliméter, gyakorlatilag láthatatlan hézag. Végülis '61-től '84-ig nemigen változott a karosszéria, minden mindennel kompatibilis.

Szépen össze van rakva az autó. Az arany-gyöngyházmetál jól áll a nagy vasnak, illenek hozzá a fehér feliratos BF Goodrich ATR-gumik, az emelés sem rontja az arányokat. Bár a mindössze 4,66 méteres hossz amicarviszonylatban cseppet sem mondható soknak, a tükrökkel bőven két méter feletti szélesség, az 1,8 méteres magasság kiemeli a Cherokeet a forgalomból, már messziről észrevenni, ha közeledik.

- Milyen költségeid voltak az autóval?
- Egymillió-egyszázezer forintért vettem, most durván ötmillió körül állok a kiadásokkal; alkatrészekkel, tartalékautókkal, munkadíjakkal, mindennel.