A NABI főleg az USA piacára termel, de most új helyközi buszt mutattak be, amit a Volán vállalatoknak szánnak. A következő lépés a troli lehet.
A NABI egyébként mind a mai napig gyártja az Ikarus 416-ost, azaz a Budapesten is futó 415-ösök amerikai változatát, új orral és a helyi szabványoknak megfelelő kivitelben. Ugyanis a cég alapításának idején (1992) a típus licence volt az Ikarus apportja a cégbe. Aztán az Ikarus ment, a jogok maradtak – épp most szállítanak a típusból ezret New Jerseynek.
A North American Bus Industries – innen a rövidítés – amerikai tulajdonú cég, Magyarországon két telephelye van. Eddig főleg amerikai piacra termeltek, igaz, nálunk a karosszéria készült, a hajtáslánc és a futómű kint került a járművekbe, hogy a törvények által előírt 60 százalékos amerikai hányad meglegyen a járművekben. A válság azonban a megrendelések drámai visszaesését okozta.
Mint Baranyai Ferenc ügyvezető igazgató elmondta, a kaposvári üzemben minimálisra csökkent a létszám. Itt készülnek a műanyag kompozit karosszériák, de pénzhiány miatt Kalifornia állam lemondta a rendeléseket. Igaz, jó eséllyel indulnak a következő pályázaton, amelyre időben elkészült a 40 láb (12,2 m) hosszúságú kompozit busz prototípusa. Ilyen rövid eddig nem készült náluk, csak acélból. Az amerikaiak az utasszámot követve kérnek ekkorát – hát megkapják. A pályázat egyébként 700 autóbuszról szól.
Az igazgató szerint a kaliforniaiak azért szeretik a NABI kompozit buszait, mert kevés velük a garanciális probléma. És ha véletlenül bekövetkezik egy baleset, kevés karosszériaelemet kell vásárolni hozzá, nem úgy van, mint egy acél busznál, ahol gyűrődik minden és bonyolult a javítás. Hogy miért? Hát mert egy személyautó gyakorlatilag lepattan róla: a becsapódáskor a műanyag rugalmasan deformálódik. Utána többnyire elég egy fényezés, és kész. Az amerikai törésteszt videóját is megkaptam, íme:
Budapesten jobb a helyzet, ahol az acél buszok készülnek. Bár csökkentek a megrendelések a kevesebb pályázat miatt, jövő júniusig le vannak kötve a kapacitásaik; ez nagyjából száz buszt jelent. Az új busz bemutatóját egyébként itt tartották, vagyis Mátyásföldön. Egyébként a Sirius család prototípusai is itt készültek, leszámítva gondolom a műanyag homlok- és hátfalat.
A Sirius városi/elővárosi szóló változatát már bemutattuk, a helyközi kivitel ennek közeli rokona. Ugyan akad pár eltérés, de amikor megláttam a két buszt egymás mellett, azt hittem, nagyobb a különbség. Persze az orruk ugyanaz, de valamitől mégis más. Aztán Tóth János formatervező elárulta, hogy a színek csaptak be – ha megnézik, az oldalablakok körül kicsivel magasabb a fekete sáv, és ez oldalról alapvetően befolyásolja az optikát. A tájékoztatón több színkombinációt is bemutattak, lényegében pár Volán vállalat alapszíneivel elkészítették a látványterveket. Egyébként szándékosan nem írtam sajtótájékoztatót, mert elnéztem a dátumot, és véletlenül egy nappal korábban mentem. Aznap viszont a Volánok szakembereinek mutatták be a típust, ha már ott voltam, maradtam. Mint kiderült, megérte.
A formatervezőtől azt is megtudhattuk, miért van a jármű tetején az az idom, amitől a Sirius benyomást tesz, mintha egy rajzfilmben egy nyuszi lobogó füllel szaladna – a valóságban a nyúl füle ugyanis nem lobog. A formaterv a kaliforniai BRT kompozit buszok rokona, noha a Sirius acélból van és a szabványok közötti eltérések miatt picivel keskenyebb is. A BRT-ket ugyanis alapvetően földgázüzeműre tervezték, és a tetőn lévő gáztartályok miatt végig van burkolat a tetőn. Esetünkben csak a klíma van ott, emiatt rövidebb a műanyag elem, de a hossza bármilyen lehet. A buszokon szokás a tetőre cuccolni: a troliknál és hibrideknél a teljesítményelektronikát satöbbi. Csak csendben teszem hozzá, a színvariációkat bemutató dián szerepelt egy troli is, ki tudja…
Csak hogy tudják, miről beszélek: az amerikai BRT-ről íme egy videó, a tesztelésről. A jármű becsuklásgátlóját kiiktatták, de úgy tűnik, így sem hajlamos a gyilkos jelenségre. Elég látványos.
A festegetésen kívül mit tettek a Siriusszal, hogy vidéki busz lehessen? Lapozzon!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
