A marhákat etetni kell
Bemutató: RMH 21 Premium önjáró takarmánykeverő kiosztókocsi
Akárhogy is nézem, az állattartás mocskos dolog. Ezen talán kevesebbet gondolkodik az ember, amikor eldönti, hogy a 10 forinttal olcsóbb dobozos tejet vegye-e meg a boltban, de ne legyünk álszentek. Az állatok többnyire egy istállóban vannak, kapnak enni, és termelnek a tej mellett mást is, valóban elképesztő technológia van amögött, hogy az a tej olyan tisztán ott lehessen a steril dobozban.

De hogy mindez megteremjen, a marhákat etetni kell, méghozzá rendesen: felfoghatatlan mennyiségű takarmányt tudnak elcsócsálni nap mint nap, amit pár évtizede még szerencsétlen állatgondozók hatalmas kézikocsikból ontottak eléjük. Mondjuk ki, ez mocskos meló, és még csak nem is hatékony – ennek a kiváltására találták ki a takarmánykeverő kiosztókocsikat. Van ebből is ezerféle, akad, amit traktor húz, néha teherautó-alvázra szerelik, de az igazi királyság az önjáró kivitel.
Az RMH nevű izraeli cég jó névnek számít a mixerszakmában, és könnyű belátni, miért jó egy ilyen önjáró, silómarós gép. Járműnek nem is tekinthető, a helyváltoztatás képessége inkább extra szolgáltatás amellett, hogy képes a takarmány összetevőit szép egyenletesre keverni. Állítólag annyival jobb az így bekevert takarmány, hogy a tejhozam 3-5 százalékkal nő, ha a traktorral vonszolt, hagyományos kiosztókocsit lecserélik.

Igen, keverni, mert a szarvasmarhák sem csak egyféle kaján élnek, kapnak abrakot, silókukoricát, szénát, szalmát, lucernát, ezt-azt: a recept ráadásul attól függően változik is, hogy épp a tejelés mely időszakában vannak. A takarmánykeverék összetételét hosszú évek tapasztalata alapján alakítják ki, hogy a lehető legtöbb, jó minőségű tej legyen a végeredmény.

Célszerű lenne tehát egy okos személyt alkalmazni a receptúrák bekeverésére, de érdemes inkább egy okos gépészt választani, és a többit elintézi a gép. Az RMH 21 Premium, ahogy a hozzá hasonló összes önjáró keverő-etetőgép, kilogrammos pontossággal képes a takarmány összetevőit felvenni és egy szalagon át a 21 köbméteres tartályába juttatni. A hagyományos technológiáknál az adagolás pontossága leginkább a markolólapát méretével volt arányos.
A gépkezelő kényelmes helyzetből felügyeli a folyamatot: a klimatizált fülke a silómaró szállítószalagjától balra van, csupa üveg, kilát minden irányba. Kint hiába száll a por, bent ebből nem sokat érzékel. Ahova nem lát a kezelő, oda kamerát szereltek, nemcsak a tolatást, a keverőcsigák működését is figyelheti egy képernyőn. Az irányításhoz kell egy kis érzék, mert a gép olyan hosszú, mint egy szóló autóbusz, de sokkal szűkebb helyeken mozog.
A gép odamegy egy-egy kupachoz, aminek nekiesik a silómaró henger, amit 4,4 méter magasra is fel tud emelni a gép. Az anyagot szállítószalag juttatja a tartályba. A 21 köbméter nem kevés, elvileg a tömör szilázs (ami aprított, összetömörített és erjesztett silókukorica növény) súlya alatt sem szabad megreccsennie a keverőgép alvázának és merev hídjainak, ezért az RMH 21 teherbírása 8,5 tonna. A száraztakarmányok nem ennyire nehezek, de mindig a legrosszabb verzióra kell felkészíteni a technikát. A gép számítógépéből elég kiválasztani a megfelelő receptúrát, és a gép folyamatosan kijelzi, épp hol jár az adott összetevő a szükségeshez képest. Amikor már kezd elég lenni, hangjelzéseket is ad, hogy a kezelő felkészüljön a töltés leállítására. A folyamat így zajlik, amíg végig nem járta az összes takarmányfélét tartalmazó bokszot. A gép számítógépe a beépített erőmérő cellák adataiból tudja, éppen hány kilót vételezett, ez az alapja a keverési arány pontos betartásának.

Az egész gépet egy 200 lóerős Deutz motor hajtja, és lényegében minden, ami mozog, hidrosztatikus hajtású. Ez konyhanyelven annyit tesz, hogy a motor egy bazi nagy szivattyút hajt, tehát a hajtás csöveken megy a hidromotorokhoz: a kerekeket, de még a takarmánykeverő csigákat is ilyenek hajtják. Az RMH 21 egyébként összkerék-hajtású, azaz mindkét tengelye hajtott, csúcssebessége eléri a 25 km/órát, ami istálló-viszonylatban szuperszonikus.
További érdekesség, hogy mindkét tengelye kormányzott, és ügyes módon azonos és ellentétes irányban is mozoghatnak a kerekei. Utóbbi esetben kicsi a fordulóköre, ha viszont valamihez oldalazni kell, akkor tud úgy is mozogni, mint egy gerincbeteg tacskó, ami az abraktároló rekeszekben, istállókban előnyös.

Amikor kész a kaja, a gép vételez még egy kis vizet a receptúrának megfelelően, az egészet megmixeli és célba veszi az istállót. Esetünkben tolatva megy be, majd az épület túlsó végén elindul előre és kiszórja a megkevert takarmányt. A kiszórás elve elég szimpla: minél lassabban halad a gép, annál több kevert takarmány jut egy méterre a teheneknek. Akik persze kicsit megriadnak a hangos géptől, de tudják, utána valami jó vár rájuk a folyosó teljes hosszában.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
