- Tesztek
- Haszonjármű tesztek
- Új autó
- Totálsár
- Insta_linkinbio
- Ssangyong
- Musso 2018
- ssangyong
- musso
- pickup
- 4x4
Most már az arca is nagy
Teszt: Ssangyong Musso Grand Premium 4WD – 2021.
A pickup műfaj sokak fejében egyet jelent a terepjáróval, de ez tévedés. Ugyan valóban ott a merev híd a plató alatt, meg az összkerék-hajtás a nyomatékos dízelmotor mögött, de ezek a maiak inkább többfunkciós, civilizált teherautók, nem valódi felfedezők. És ezt semmi sem illusztrálja pontosabban, mint a Ssangyong Musso.
Magyarország, ha úgy a Föld bolygó egészét nézzük, meglehetősen urbanizált terület. Legtöbbünkkel sosem fordul elő, hogy az autónk sárdagasztó-sziklamászó képességén múljon az életünk. Ha meg mégis, hát mindig akad egy segítőkész traktoros a közelben, illetve a mobiltelefon lefedettség is remek, segítséget hívni. Oké, vannak munkahelyek, elsősorban a közmű-szolgáltatás területén, ahol tényleg rendszeresen be kell rohanni a dzsindzsába, ám oda valódi munkagépeket vesznek, nem fűtött bőrfotelekkel kárpitozott családi csapaszállítókat. A pickup a legtöbb tulaj számára tehát a túlélés, a bárhová eljutás helyett a kényelmet és a praktikumot szolgálja.
Valószínűleg emiatt engedte el a Ssangyong, hogy süppedős, gázlókba rejtett fatönkös, gyilkos köves, pláne sziklás terepen bizonyítani képes Mussót áruljon. Végül is a hazai szabályozás dzsungelében úgyis csak a hosszú platós kivitel értékesíthető, aminek a hátsó terepszöge a túlnyúlás miatt elég gyenge – még a témában legerősebb Ford Ranger is bőven lemarad egy rendes terepjárótól. A Ford, vagy épp a Toyota Hilux azért legalább az orrát igyekszik fent hordani, hiszen ha hátul beér a homokba a plató sarka, az nem baj, de ha a hűtő sérül, az már kellemetlen. Ezzel szemben a Musso elöl még rosszabb eredményt produkál az adatsor szerint (amit a cikk végén táblázatba szedtünk), mint hátul, és az új, krómnózi ezen biztosan nem segít.
De mindez egyáltalán nem gond. Hiszen arra azért elég a 22 centi szabad hasmagasság, hogy földutakon vagy akár kaszált mezőkön boldoguljon, egy komolyabb zuhé után némi sár sem akadály. Olyat autóztunk vihar közben, döngölt földutakon, hogy még. Viháncoló tinikkel a hátam mögött csaptam fel a vizet a tetőig, csudás volt. És a legviccesebb, hogy a Ssangyong önzáró hátsó differenciálművet, azaz sperrt ad, így még a 4WD-t is csak ott kapcsoltam, ahol az összeszűkült úton a legkisebb csúszást is el akartam kerülni. Rögtön megmozdul valami szívtájékon a sperr és a kipörgésgátló kikapcsoló gomb láttán, de jaszkari nincs: a négyhengeres dízel szűk nyomatéktartománya és az automata megakadályozza a felesleges hejehuját. Szóval ez nem az a sperr, mint amit mondjuk egy Subaru BRZ-ben találunk, ez egy munkagépé. Az a célja, hogy a lehető legkevesebb fakszni mellett jussunk célba.
Tehát az építkezések bejárására, a hegyen-völgyön űzött szabadidős tevékenységekre ugyanolyan alkalmas a Musso Grand, mint bármelyik másik pickup, akinek több kell, az meg úgyis elhagyja ezt a kategóriát. Bár ez a luxus kivitel hátul is csavarrugós, ennek ellenére abban is hasonlít az ellenfeleire, hogy közúton mackós a mozgása, sőt ráz. Még sima aszfalton is apró remegéseket érzek, amiben szerepe lehet a csúcsfelszereltség 20 hüvelykes kerekének, de végtére ebben a kategóriában az lenne a fura, ha valami terhelés nélkül is rugózna. Érdekes viszont, hogy az említett döngölt, homokos utakon sem simult ki a járása úgy, mint némely terepjáróknak szokott.
Terepen, ipari területen és városi utcákban egyformán előny, hogy bár még a Mercedes S 500 Langnál is hosszabb a Musso Grand, mégis meglepően fordulékony. Sőt a kilátás is döbbenetesen jó, így egész könnyű navigálni a hatalmas ládát, pláne az extraként kínált, jól működő 360 fokos kamerával. A vezető munkahelye komfortos, az ülés hatalmas, meglepően kellemes a bőrkárpit, és mivel úgysem lehet vele különösebb kanyarvadászatot rendezni – ez inkább a puskás-dámvadas verzióra való – így nem hiányzik az oldaltartás. A kapcsolókat egy kicsit tanulni kell, mert a Ssangyong nem másolta a rendszert másról, és bár a műszerfal szép és informatív, idegesítő az index hangja meg a többi giling-galang. Az egyetlen komoly negatívum azonban a kellemetlenül lassú a navigációs rendszer, ami még a kedvem is elveszi, hogy kísérletezzek vele, és minden indítás után külön meg kell mondani neki, hogy igen, továbbra is a telefonomról szeretnék zenét hallgatni.
Az a helyzet azonban, hogy mindez igazából pontosan így volt a ráncfelvarrás előtt is, a lényeg egyáltalán nem változott. Sőt, még a lényegtelen részletek sem változtak, én legalábbis meg nem mondom a képeket nézegetve, hogy miben más a műszerfal, vagy az ülések. A motor is maradt a jól ismert 2,2 literes dízel, még csak nem is az új változat, amit nemrég a frissített Rextonban vezettünk, hanem gyakorlatilag ugyanaz, mint eddig, és ugyanazt a hatfokozatú Aisin automatát találjuk mögötte. Az egyetlen valódi újdonság az eddigi visszafogott-semmilyen helyett bevezetett új arc, amivel a valós méretéhez méltó jelenléte lett a Mussónak, de a funkcióra, úgy tűnik, ez sincs hatással. Szóval lapozzunk, helyette inkább az okozott izgalmat a tesztautóban, hogy több kiegészítővel is felszerelték.
Egy pickup esetében persze kötelező felszereléseket aggatni a gépre, itt például zárható roló fedi a platót. Igényel némi odafigyelést a rugós szerkezet nyitása, hogy ne csattanással csévélje fel magát, de amúgy meglepően egyszerű használni – és végső soron ez így már egy hatalmas, zárt csomagtér. Más kérdés, hogy a strapabíró, kemény műanyag platóbélésen minden csúszkál, amit ide hátra rakunk, szóval inkább bezsákolt sporteszközök, lekötözött gépek-tárgyak szállítására alkalmas ugyanúgy, mint roló nélkül. Csak annyi változott, hogy ha ügyesen pakolunk, lopás, meg az időjárás ellen jobban védett lesz a cucc.
Ennél sokkal kevésbé tetszett az ajtók alá szerelt fellépő, ami az én súlyom alatt meghajlik kissé, de ennél nagyobb baj, hogy a sarat és vizet begyűjti. Tehát a nadrágot koszolja, szükség viszont nincsen rá, hiszen mind a négy ajtónál van erős kapaszkodó, ami segíti a bemászást. A negatívumok közé tartozik az is, hogy hátul csak az üléstámla dönthető, az ülőlap fix, legfeljebb alá lehet pakolni. Ennek mindössze annyi az előnye, hogy a hátsó szélső fenekek alá is lehet ülésfűtést kérni, ami a tesztautóban benne volt, miközben sok felső-közepes kocsiban még nincs ilyesmi.
Merthogy ez így a Musso Grand maximuma, a listaáron nettó tízmilliós Premium felszereltség Plus csomaggal, automatával, barna bőrrel, szép fényezéssel, tetőablakkal, 360 fokos kamerával és nagy kerékkel. Full-full nettó 12 millió forintért, azaz bruttó 15 millió felett járunk, és erre jönnek rá az utólagos kiegészítők, mint a roló. Sokat tud a Musso Grand karácsonyfa kiadása, ez vitán felül áll, de azt hiszem éppen az árcédula mutatja be legtisztábban, miért vált a pickup melós autóból hobbijárművé, vagy akár a főnök szekerévé. Mert azért ennyi pénz elköltése után nem a fényezést karcoló, műanyag elemeket letörő, felni fényét ledaráló dzsindzsás mélyére vezet az első utam.
Technikai adatok
Dupla kabinos, alapfelszereltség | Mitsubishi L200 | Toyota Hilux | Ford Ranger | Ssangyong Grand Musso | Nissan Navara | Isuzu D-Max | VW Amarok |
Felszereltség | Invite | Live | XL | Plus 4WD | Visia | L | |
Nettó listaár | 7 269 000 | 7 885 000 | 7 905 000 | 7 990 000 | 8 195 275 | 8 999 000 | na |
Motor | 2,2 l, 150 Le, 400 Nm | 2,4 l, 150 Le, 400 Nm | 2,0 l, 130 Le, 340 Nm | 2,2 l, 181 Le, 420 Nm | 2,3 l, 160 Le, 425 Nm | 1,9 l, 163 Le, 360 Nm | 3 l, 204 Le, 500 Nm |
Plató méret | |||||||
Hossz (mm) | 1520 | 1525 | 1549 | 1610 | 1537 | 1571 | 1555 |
Teljes szélesség (mm) | 1470 | 1645 | 1560 | 1580 | 1560 | 1530 | 1620 |
Szélesség a kerékdoboknál (mm) | na | na | 1139 | 1280 | 1130 | 1122 | 1222 |
Falmagasság (mm) | 475 | 480 | 511 | 600 | 474 | 490 | 508 |
Rakodási magasság (mm) | 850 | na | 835 | 760 | 805 | na | 780 |
Teherbírás (kg) | 1030 | 1060 | 1022 | 890 | 1062 | 1040 | 1053 |
Fordulókör (m) | 11,8 | 13,4 | na | 12,2 | 12,4 | 13 | 12,9 |
Külső méretek | |||||||
Hossz (mm) | 5205 | 5325 | 5362 | 5405 | 5300 | 5265 | 5321 |
Magasság (mm) | 1780 | 1815 | 1815 | 1855 | 1805 | 1790 | 1834 |
Szélesség (mm) | 1815 | 1855 | 1860 | 1950 | 1850 | 1870 | 1954 |
Tengelytáv (mm) | 3000 | 3085 | 3220 | 3210 | 3150 | 3125 | 3097 |
Első terepszög (fok) | 30 | 29 | 28 | 20,2 | 30,4 | 30,5 | 29,5 |
Hátsó terepszög (fok) | 22,4 | 26 | 28 | 21 | 25,5 | 24,2 | 18 |
Szabad hasmagasság (mm) | 205 | 310 | 229 | 220 | 219 | 240 | 192 |
Vontatható tömeg (kg) | 3100 | 3500 | 3500 | 3000 | 3500 | 3500 | 3000 |