A kezdők szerencséje?

Bemutató: Az év haszonjárművei, IVECO Stralis és Ford Transit Connect

2003.02.04. 11:23

Minden évben megválasztják az év kisteherautóját és teherautóját. Ezeket a díjakat 1977-ben ítélte oda először a több ország szakújságíróiból verbuválódott zsűri. Idén pedig 27. alkalommal osztották szét a díjakat.

 
   
 







Arculatváltás az olaszoknál - IVECO Stralis

Az IVECO 1991-ben kezdte gyártani az Euro sorozatot, amellyel az egységes arculat megteremtését akarták elérni. A család négy tagjával, az EuroCargóval, az EuroTechhel, az EuroStarral és az EuroTrakkerrel a teljes haszonjármű palettát lefedték. A sorozat egyedülálló újításait jelzi, hogy az Internetional Truck of the Year zsűri két első, két második és két harmadik hellyel jutalmazta nyolc év alatt; összpontszám és dobogós helyezések alapján az IVECO az örökranglista első helyén áll.

 
   
   

1998-ban, a Cursor motorcsalád megjelenésével az IVECO-nál generációváltást határoztak el. Az irányzat első lépése a Stralis, melyet a tavalyi amszterdami haszonjármű-kiállításon mutattak be. Az elismerés sem váratott sokáig, hiszen a szakmai zsűri a 2003-as év teherautójává választotta a Stralist. Az IVECO történelmében az 1993-as EuroTech győzelmét követően ez a harmadik elsőség.

Egy új konstrukció tervezésénél felmerül a kérdés: az előd tökéletes fődarabjait mentsék át, vagy egy, az utolsó csavarig megújuló modellt készítsenek? Az IVECO filozófiája szerint túl nagy kockázat egy járműbe sok új elemet építeni. A fokozatosság jegyében megtartották azokat az elemeket, amelyek már bizonyítottak az Euro-sorozatban. A Cursor motorcsalád már az előd modellekben is jól vizsgázott, az egyetlen változást az újonnan csatasorba állított 540 lóerős változat jelentette.

 
   
 

A 12 illetve 16 fokozatú, teljesen automatikus ZF EuroTronic és a 16 fokozatú manuális ZF váltó szintén érintetlenül költözött át a Stralisba. A jól hangolt hajtásláncon, az alvázon és az elektronikusan vezérelt fékberendezéseken csak minimális változtatásokat eszközöltek. A Stralis fékrendszere három éve még a Cursor 10-es motorral egy időben mutatkozott be az IVECO nehéz-tehergépkocsikon. Az elektronikus, elöl-hátul tárcsafékes rendszert továbbfejlesztették, a fékerő-szabályzók hamarabb reagálnak és a késedelmi időt is csökkentették. A jármű külseje és a fülke belseje teljesen átalakult, hiszen a tervezésnél az átformált egyéniséget messziről sugárzó arculat megteremtése volt a cél.

Ennyi lenne az egész, átkozmetikázott karosszéria minden technikai újítás nélkül? Minden bizonnyal ezért nem osztogatják az év teherautója címet. A külső forma tervezésénél a praktikusság és a kedvező aerodinamikai tulajdonságok kaptak elsőbbséget. A tervezők elfelejtették a szögletes felületeket és formai tagolásokat. A felhajtható homlokfalon a széles hűtőrács és az alsó két levegő-beömlőnyílás a hatékonyabb hűtést szolgálja, hiszen a hűtőradiátort 20%-kal növelték a nagyobb motortérfogat és a hatékony intarder miatt. A három tagból - tető és oldalsó elemek - álló légterelő készlet már szériafelszereltség.

 
   
   

Az Active Space névre keresztelt fülke tökéletesen használható akár pihenésre, akár munkára. Az egyéni igényeknek megfelelően három belsőtér-kialakítás közül választhatunk. Az "egyszemélyes" típusban csak alsó ágy egy vezetőülés található. Ezt a típust a fuvarba egyedül járó és az autóban ritkán alvó sofőröknek találták ki. A másik egyszemélyes típus lényegében megegyezik az előző változattal, az egyetlen különbség, hogy itt már egy felső ágy is van. Természetesen a választékban megtalálható a klasszikus kétszemélyes fülke kialakítás is.

 
   
 

A műszerfal is jelentős átalakuláson ment keresztül, az egyre elterjedtebb fiókos tachográf az Stralisba is beszerelésre került, így a műszerek helyzetét sokkal szabadabban változtathatták a tervezés során. A sebességmérő és a fordulatszámmérő közé beépített multi-funkciós képernyő már trend a teherautók körében, amelyet az IVECO sem hagyhatott figyelmen kívül, igaz az olaszok megtoldották még egy lépéssel, hiszen egy 256 színű információs képernyőt telepítettek a műszerfal központi helyére. A műszerfal többi része is radikális változtatásokon esett át, kivéve a középkonzolt, amelyen inkább csak finomítottak.

Mindent összevetve a Stralis nem elavult technika, hanem jól megtervezett és kivitelezett stratégia végterméke. A jármű legfontosabb elemei nem csak a próbapadon és a tesztpályákon vizsgázott jelesre, hanem a mindennapi használat közben is helytáll immár több éve. Az IVECO nyerges kinézete és kényelme pedig magáért beszél.

Kezdők szerencséje (?) - Ford Transit Connect

A Ford Európa haszonjármű gyártó részlege a Ford számára eddig ismeretlen szegmensben, a Renault Kangoo és a Peugeot Partner által is képviselt 1 tonna alatti kategóriában próbált szerencsét. Egyelőre a Ranger névre keresztelt pickuppal és a 3-3,5 tonna össztömegű haszonjárművek között versenyző Transittal próbált kiszakítani minél nagyobb szeletet a piaci részesedés habos tortájából. A radikális átalakításokon átesett Transitot 2001-ben az év kisteherautója címmel jutalmazták, ezért a sikereken felbuzdulva a Ford megalkotta a Transit Connect nevű modelljét, amellyel számára eddig ismeretlen vizekre evezett.

 
   
   

Adódik a kérdés, mindez a kezdők szerencséje, vagy valóban egy jól elvégzett munka gyümölcse? Az újoncot a tavalyi amszterdami haszonjármű kiállításon mutatták be. A két éves tervezőmunka során elsődleges cél volt a Transitok megbízhatóságát és tartósságát menteni át az új modellbe, így nem meglepő, hogy a Transit Connect nevet kapta. A tartósság és a megbízhatóság mellett teljesen új járművet alkottak. A Connect kategóriájában nem túl gyakori, hogy az alapmodell több változatban is rendelhető, rendszerint csak egyféle méretben készítik az adott modellt. Persze kivételek mindig akadnak, mint például a Ford kisteherautója, amely kétféle tengelytávval és kétféle belmagassággal lesz majd rendelhető.

A Connecthez egy benzines és két dízelmotort terveztek, mindhárom 1,8 literes. A benzines 115 lóerés, ez 160 Nm-es forgatónyomatékkal párosul. A gyengébbik dízel egyszerű turbófeltöltős-intercooleres változat, amely 75 lóerőt és 175 Nm-t produkál. Az erősebb dízel a nagy testvérben már vizsgázott, a közös-nyomócsöves, turbófeltöltős, intercoolerse, Duratorq motort továbbfejlesztették és csökkentették a hengerűr-tartalmat, mielőtt áthelyezték a Connectbe. Az 1,8-asból 90 lóerőt és 220 Nm-t préseltek ki, amely nem egy párját ritkító adat a kategóriában, inkább csak a középmezőny felső harmadába sorolja az újoncot. Ettől természetesen még lehet tökéletes konstrukció, főleg ha sikerült a Transitok alapjárat-közeli nyomatékszegény tartományát megszüntetni.

 
   
 

A raktér adatain és a súlyadatokon végigtekintve nem pályázik jó eséllyel a legtágasabb és legerősebb kisteherautó címre, viszont a választható tengelytáv és belmagasság ebben a kategóriában egyedül a Ford erénye. Az új furgont alapfelszereltségben elöl tárcsa-, hátul dobfékkel látták el, amely kívánságra és persze az ABS beszerelése miatt szintén tárcsafékre cserélhető. A beépített passzív biztonsági eszközök és a töréstesztek alapján a kisteherautók ezen szegmensében az egyik legbiztonságosabb járművet sikerült a mérnököknek összeszerelni. Többek között alapfelszereltség a vezetőoldali légzsák, a törésteszt pedig megnyugtató eredménnyel zárult, 56 km/h-ás, 40%-os átfedésű frontális ütközésnél az utastér szinte alig deformálódott, az ajtók pedig nyithatók maradtak.

Az első lökhárító is tartogat meglepetést, a megerősített védőelemet négy köztes taggal rögzítették a hossztartóhoz, ennek köszönhetően a koccanásos baleseteknél csak a lökhárítót és a köztestagot kell cserélni, ezzel is csökkentve a javítás költségét. Vajon a strapabírásuk tényleg vetekszik majd a nagytestvér tartósságával? A válaszra még várnunk kell egy keveset, hiszen a mindennapos használat fogja eldönteni, hogy a 2003-as év kisteherautója cím a kezdők szerencséje, avagy a jól végzett munka gyümölcse.

 
 

Az oldalról ajánljuk

A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
  • Hírek

A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis

Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.

április 15., 13:28
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
  • Hírek

Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió

Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.

április 15., 15:40
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
  • Hírek

Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt

A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.

április 15., 14:43
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

tegnap, 17:03
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

április 15., 16:44
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
  • Közélet

Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak

Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.

április 16., 06:03
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
F1 kibeszélő 2025 Bahreini Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Bahreini Nagydíj

április 15., 14:15
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21