Gazella a zsombékban

Teszt: GAZ 560 4X4

2002.05.28. 08:15

A barátaim harsányan nevettek rajtam és a hízelgőnek éppen nem nevezhető mazochista titulussal illettek, amikor megtudták, hogy egy Gazellát fogok kipróbálni. Hamar az arcukra fagyott a mosoly, miután megmutattam nekik mire is képes a jó öreg orosz technika Steyr köntösbe bújtatva.

 
   
   

Már azt is hitetlenkedve fogadták, hogy a GAZ az egyetlen márka, amely a 3,5 tonnás kategóriában terepes modelleket is gyárt, miután pedig megtapasztalták a jármű terepjáró képességét, szinte kirángattak a vezetőülésből, mondván, ezt ők is szeretnék kipróbálni. Miután birtokba vettem a Gazellát és megtettem az első pár kilométert, megijedtem, hogy mégiscsak a barátaimnak lesz igaza és nem ártana kezeltetnem magamat, de hamar rájöttem, hogy nem azokat a követelményeket kellene a GAZ elé állítani, mint egy kifejezetten aszfaltra tervezett 3,5 tonnás elé.

 
   
 

Az első városi út alakalmával megváltásként vártam a település végét jelző táblát, aztán hamar rájöttem, hogy mindezt ok nélkül tettem. Az autó robusztus külsejének és a szériaként szerelt gallytörő rácsnak köszönhetően nem igazán próbálnak leszorítani, inkább előzékenyen beengednek. A motor már alacsony fordulatszámnál leadja nyomatékát, így a jármű könnyedén felveszi a városi forgalom ritmusát. Hirtelen fékezésekkel ne próbálkozzunk, a fékeket inkább a finom, hosszú megállásokra tervezték.

 
   
   

Kisebb problémát jelentettek a tükrök, melyeknek köszönhetően az autónak egyedülállóan nagy az oldalsó holttere, amelyben akár egy rendőrautó is észrevétlenül eltűnhet. Ez irányváltoztatásnál problémát jelenthet, így ha mellőzzük az óvatos sávváltást, számolhatunk egy fokozott közúti ellenőrzéssel, amelyet a motorháztető előtt széles terpeszben, tarkóra kulcsolt kézzel kell megélnünk. A Gazella végsebessége 110 km/h (papíron), amelyet nem sikerült ellenőrizni, ugyanis 90 és 100 km/h között a motor hangos nemtetszését fejezte ki. Ezért kénytelen voltam megbarátkozni a 80 km/h-ás utazósebességgel.

 
   
 

A terepre kiérve már nem volt okom fanyalgásra, igaz a felező és az összkerék-hajtás kapcsolgatása felért egy kisebb edzéssel a konditeremben. A terepfokozat kapcsolása után nem volt olyan út, amely megállította volna ezt a szörnyeteget. Az összkerék-hajtást is csak kivételes esetben kellett használni. Futóhomok, agyagos sár nem számít, teljes terheléssel pedig végképp nem lehet megszorítani a GAZ-t.

 
   
   

A nagy hasmagasságának köszönhetően a beszállás némi gyakorlást igényel, de ugyenezért a földút vége, vagy egy friss erdőirtás sem szab határt az autó képességeinek. Az ülések nagy meglepetést okoztak, őszintén szólva nem számítottam arra, hogy mostoha terepviszonyok között is ilyen kényelmet nyújtanak. A két utasnak sem kell szorongania egymás mellett, kényelmesen elférnek és még a vezetőt sem akadályozzák.

 
   
 

Az utastérfűtés kiváló, ami nem is csoda, hiszen a GAZ-t az orosz tajgára tervezték. Sajnos a rakodórekeszekkel már nem voltak ilyen előrelátóak, az ajtók oldalzsebeibe jóformán csak egy iratköteget helyezhetünk el, és a kesztyűtartó sem sokkal tágasabb, de a fő problémát nem is ez jelentette. A nyitott rekeszeknek köszönhetően terepen a zsebekbe helyezett tárgyak mindenfelé röpködtek, már egy rövid terepezés után is úgy nézett ki az autó belseje, mint egy nemrég elhagyott csatatér. Az egyetlen kivételt a középkonzol tetején található irattartó jelentette, ahol legalább a fontosabb iratainkat, igazolványainkat biztonságban tudhatjuk.

 
   
   

A műszerfal kialakítását nem bonyolították túl, csak a legfontosabb műszereket és kontrollámpákat helyezték el rajta, így nem csoda, ha könnyen átlátható. Bár a műszerek pontossága nem vetekszik a svájci órákéval, a benzinszint-jelző például a bekapcsolt fogyasztók függvényében mutatja az aktuális üzemanyagszintet, minél több fogyasztót használunk, annál kevesebb gázolaj van a tartályban. Az orosz mérnökök nem szakítottak a régmúlttal, többek közt a világítás kapcsolóját is átmentették a jó öreg Moszkvicsokból.

 
   
 

A GAZ próbál lépést tartani a korral, bár például az elektronikus gázpedál helyett lehetett volna más fontosabb dolgokat tökéletesíteni. Többek között a mostoha terepviszonyokra gondolva egy kézi gáz elfért volna a kormány alatt. A Gazella új motorját Steyr licenc alapján gyártják, amely az EURO II szabványnak felel meg. A 2134 cm3-es soros négyhengeres turbófeltöltős dízel 95 lóerős 3800-as percenkénti fordulatszámon és a 200 Nm-es forgatónyomatékát 2300/perc fordulatszámnál adja le.

 
   
   

Az 5+1 sebességes váltó kézre esik, a fokozatok kapcsolgatásánál nem jelent akadályt a mellettünk ülő lába. A jármű kormányzása hűen tükrözi a GAZ változatosságát, a szervókormány elforgatása néha olyan könnyedén ment, mintha a jármű fel lett volna emelve, néha pedig egyáltalán nem éreztem, hogy a Gazellába szervórásegítést is szereltek volna, olyan nehezen ment az autó kormányzása.

 
   
 

A GAZ fogyasztása a teszt alatt a vegyes használatnak köszönhetően 15 literre jött ki. A tankolásokra gondolva nem árt, ha a kötelező tartozékok listáját kibővítjük egy munkaruhával, amelyet kifejezetten a tankolásoknál használunk. Az üzemanyagtartályt ugyanis olyan közel szerelték a platóhoz, hogy a töltőpisztolyt nem lehet teljesen a tank beömlőnyílásába helyezni, első tankolásomnál sikerült magamat bőséges gázolajjal lefröcskölni, így egész nap bűzlöttem.

   
  További adatok:
 
 A jármű megengedett össztömege: 3500 kg
Teherbírás: 1500 kg
A jármű teljes hossza: 5530 mm
Tengelytávolság: 2900 mm
A jármű szélessége: 2100 mm
A jármű magassága: 2200 mm
Első kerekek nyomtávolsága: 1720 mm
Hátsó kerekek nyomtávolsága (dupla kerék középvonalában): 1560 mm
A hátsó híd magassága teljes terhelésnél: 190mm
Legkisebb fordulókör átmérője: 14 m
Plató magassága a talajtól: 1090 mm
Raktér hossza: 3056 mm
Raktér szélessége: 1943 mm
Maximális emelkedő, amelyen a gépjármű teljes terheléssel képes felemelkedni: 30 %
Kapaszkodó képesség: 30m fok
Belépőszög: 28 fok
Kilépőszög: 26 fok
Üzemanyag-tartály térfogata: 70 l

Ára: 2.798.000,- + ÁFA

A plató magassága a talajtól a jármű nagy hasmagassága miatt, több mint 1 méter. Ezért a pakolásnál igencsak ügyeskednünk kell. Ötletes, hogy a plató elejére szereltek egy padot, így akár egy vadásztúrát is szervezhetünk, ha a járművet megszabadítjuk a ponyvától, vagy csak egyszerűen felhajtjuk az oldalát. A ponyva rögzítése már nem ilyen ötletes, nem árt védőkesztyűt viselni az esetleges sérülések elkerülés végett, ugyanis a fém rögzítőfülek széle meglehetősen éles. Tudom, hogy maximalista vagyok, de talán egy felhajtható aláfutásgátló elfért volna a plató alatt, amely mellesleg már kötelező felszerelés a tehergépjárműveknél.

Értékelés: 3 - Az elképzelés tökéletes volt, hiszen nincs más autógyártó, aki a 3,5 tonnás kategóriában terepes járművet gyártana, de sajnos a kivitelezés már nem sikerült tökéletesre. A jármű használhatóságát apró, bosszantó hiányosságok rontják, amelyeket egy kis odafigyeléssel kiküszöbölhetnének.          
 
 

Az oldalról ajánljuk

Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

tegnap, 17:03
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
  • Hírek

Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió

Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.

április 15., 15:40
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
  • Hírek

A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis

Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.

április 15., 13:28
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
  • Hírek

Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt

A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.

április 15., 14:43
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

április 15., 16:44
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
  • Közélet

Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak

Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.

április 16., 06:03
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
F1 kibeszélő 2025 Bahreini Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Bahreini Nagydíj

április 15., 14:15
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16