Gazella a zsombékban
Teszt: GAZ 560 4X4
A barátaim harsányan nevettek rajtam és a hízelgőnek éppen nem nevezhető mazochista titulussal illettek, amikor megtudták, hogy egy Gazellát fogok kipróbálni. Hamar az arcukra fagyott a mosoly, miután megmutattam nekik mire is képes a jó öreg orosz technika Steyr köntösbe bújtatva.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Már azt is hitetlenkedve fogadták, hogy a GAZ az egyetlen márka, amely a 3,5 tonnás kategóriában terepes modelleket is gyárt, miután pedig megtapasztalták a jármű terepjáró képességét, szinte kirángattak a vezetőülésből, mondván, ezt ők is szeretnék kipróbálni. Miután birtokba vettem a Gazellát és megtettem az első pár kilométert, megijedtem, hogy mégiscsak a barátaimnak lesz igaza és nem ártana kezeltetnem magamat, de hamar rájöttem, hogy nem azokat a követelményeket kellene a GAZ elé állítani, mint egy kifejezetten aszfaltra tervezett 3,5 tonnás elé.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az első városi út alakalmával megváltásként vártam a település végét jelző táblát, aztán hamar rájöttem, hogy mindezt ok nélkül tettem. Az autó robusztus külsejének és a szériaként szerelt gallytörő rácsnak köszönhetően nem igazán próbálnak leszorítani, inkább előzékenyen beengednek. A motor már alacsony fordulatszámnál leadja nyomatékát, így a jármű könnyedén felveszi a városi forgalom ritmusát. Hirtelen fékezésekkel ne próbálkozzunk, a fékeket inkább a finom, hosszú megállásokra tervezték.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Kisebb problémát jelentettek a tükrök, melyeknek köszönhetően az autónak egyedülállóan nagy az oldalsó holttere, amelyben akár egy rendőrautó is észrevétlenül eltűnhet. Ez irányváltoztatásnál problémát jelenthet, így ha mellőzzük az óvatos sávváltást, számolhatunk egy fokozott közúti ellenőrzéssel, amelyet a motorháztető előtt széles terpeszben, tarkóra kulcsolt kézzel kell megélnünk. A Gazella végsebessége 110 km/h (papíron), amelyet nem sikerült ellenőrizni, ugyanis 90 és 100 km/h között a motor hangos nemtetszését fejezte ki. Ezért kénytelen voltam megbarátkozni a 80 km/h-ás utazósebességgel.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A terepre kiérve már nem volt okom fanyalgásra, igaz a felező és az összkerék-hajtás kapcsolgatása felért egy kisebb edzéssel a konditeremben. A terepfokozat kapcsolása után nem volt olyan út, amely megállította volna ezt a szörnyeteget. Az összkerék-hajtást is csak kivételes esetben kellett használni. Futóhomok, agyagos sár nem számít, teljes terheléssel pedig végképp nem lehet megszorítani a GAZ-t.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A nagy hasmagasságának köszönhetően a beszállás némi gyakorlást igényel, de ugyenezért a földút vége, vagy egy friss erdőirtás sem szab határt az autó képességeinek. Az ülések nagy meglepetést okoztak, őszintén szólva nem számítottam arra, hogy mostoha terepviszonyok között is ilyen kényelmet nyújtanak. A két utasnak sem kell szorongania egymás mellett, kényelmesen elférnek és még a vezetőt sem akadályozzák.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az utastérfűtés kiváló, ami nem is csoda, hiszen a GAZ-t az orosz tajgára tervezték. Sajnos a rakodórekeszekkel már nem voltak ilyen előrelátóak, az ajtók oldalzsebeibe jóformán csak egy iratköteget helyezhetünk el, és a kesztyűtartó sem sokkal tágasabb, de a fő problémát nem is ez jelentette. A nyitott rekeszeknek köszönhetően terepen a zsebekbe helyezett tárgyak mindenfelé röpködtek, már egy rövid terepezés után is úgy nézett ki az autó belseje, mint egy nemrég elhagyott csatatér. Az egyetlen kivételt a középkonzol tetején található irattartó jelentette, ahol legalább a fontosabb iratainkat, igazolványainkat biztonságban tudhatjuk.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A műszerfal kialakítását nem bonyolították túl, csak a legfontosabb műszereket és kontrollámpákat helyezték el rajta, így nem csoda, ha könnyen átlátható. Bár a műszerek pontossága nem vetekszik a svájci órákéval, a benzinszint-jelző például a bekapcsolt fogyasztók függvényében mutatja az aktuális üzemanyagszintet, minél több fogyasztót használunk, annál kevesebb gázolaj van a tartályban. Az orosz mérnökök nem szakítottak a régmúlttal, többek közt a világítás kapcsolóját is átmentették a jó öreg Moszkvicsokból.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A GAZ próbál lépést tartani a korral, bár például az elektronikus gázpedál helyett lehetett volna más fontosabb dolgokat tökéletesíteni. Többek között a mostoha terepviszonyokra gondolva egy kézi gáz elfért volna a kormány alatt. A Gazella új motorját Steyr licenc alapján gyártják, amely az EURO II szabványnak felel meg. A 2134 cm3-es soros négyhengeres turbófeltöltős dízel 95 lóerős 3800-as percenkénti fordulatszámon és a 200 Nm-es forgatónyomatékát 2300/perc fordulatszámnál adja le.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az 5+1 sebességes váltó kézre esik, a fokozatok kapcsolgatásánál nem jelent akadályt a mellettünk ülő lába. A jármű kormányzása hűen tükrözi a GAZ változatosságát, a szervókormány elforgatása néha olyan könnyedén ment, mintha a jármű fel lett volna emelve, néha pedig egyáltalán nem éreztem, hogy a Gazellába szervórásegítést is szereltek volna, olyan nehezen ment az autó kormányzása.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A GAZ fogyasztása a teszt alatt a vegyes használatnak köszönhetően 15 literre jött ki. A tankolásokra gondolva nem árt, ha a kötelező tartozékok listáját kibővítjük egy munkaruhával, amelyet kifejezetten a tankolásoknál használunk. Az üzemanyagtartályt ugyanis olyan közel szerelték a platóhoz, hogy a töltőpisztolyt nem lehet teljesen a tank beömlőnyílásába helyezni, első tankolásomnál sikerült magamat bőséges gázolajjal lefröcskölni, így egész nap bűzlöttem.
![]() |
|
A plató magassága a talajtól a jármű nagy hasmagassága miatt, több mint 1 méter. Ezért a pakolásnál igencsak ügyeskednünk kell. Ötletes, hogy a plató elejére szereltek egy padot, így akár egy vadásztúrát is szervezhetünk, ha a járművet megszabadítjuk a ponyvától, vagy csak egyszerűen felhajtjuk az oldalát. A ponyva rögzítése már nem ilyen ötletes, nem árt védőkesztyűt viselni az esetleges sérülések elkerülés végett, ugyanis a fém rögzítőfülek széle meglehetősen éles. Tudom, hogy maximalista vagyok, de talán egy felhajtható aláfutásgátló elfért volna a plató alatt, amely mellesleg már kötelező felszerelés a tehergépjárműveknél.
Értékelés: 3 - Az elképzelés tökéletes volt, hiszen nincs más autógyártó, aki a 3,5 tonnás kategóriában terepes járművet gyártana, de sajnos a kivitelezés már nem sikerült tökéletesre. A jármű használhatóságát apró, bosszantó hiányosságok rontják, amelyeket egy kis odafigyeléssel kiküszöbölhetnének. | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Emiatt kár volt! Életveszélyes kaszkadőrmutatványt mutatott be egy autó utasa a 11-es úton
Az esetről videó is készült.
- Hírek
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.
- Hírek
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Közélet
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
