Szükségből erényt
Összehasonlítás: Fiat Scudo, Mercedes-Benz Vito, Opel Vivaro
Adatlap Mercedes-Benz Vito 4x4 Kombi L - 2007
Adatlap Fiat Scudo Combinato - 2007
Adatlap Opel Vivaro Tour Elegance - 2007
Kényelem, tágasság, komfort, széles körű szolgáltatások. Bár teherautóknak készültek, a Scudo, a Vito és a Vivaro is jó megoldás nagyobb családoknak, turistákat szállító vállalkozóknak. Persze mind máshogy jó.
Több alkalommal hevesen kikeltem az egyterűsödés ellen. Alapvetően a vásárlók erszényének szélesebbre nyitását látom a gyártók törekvésében, hogy egyre inkább magasságban növelik az autók méretét. Eközben bonyolult elektronikákkal próbálják talpon tartani a magas súlypontú, billenékeny alkotmányokat. A 4,5 méter körüli alsó-középkategóriában ráadásul arcátlan csalás a hétszemélyes utastér erőltetése. A célnak már megfelelő buszlimuzinoknak pedig teljes kihasználtságnál alig marad csomagtartójuk, az áruk viszont csillagászati.
Nem volt sokkal jobb véleményem a furgont üléspadok behelyezésével kisbusszá alakító gyártókról sem. A fapadosság mindenhonnan ordított, fent és oldalt kellemetlen festett bádog, alant a raklapok durvaságához kialakított padló leselkedett. Az ülésekről pedig csak a legdurvább szitokszavak használatával tudnék nyilatkozni. Keskenyek, kényelmetlenek, ócska borításúak. De legalább nem szólt az ember a kőművesbrigádra, ha elfelejtették leverni magukról a maltert.
Mára ennek a korszaknak vége. Nem kell 5-6 literes Dodge Ramet vagy Chevy Vant fenntartani, ha kényelemre, hosszú utakra vágyunk. Persze senkit sem akarnék lebeszélni az előbbiekről, de elég széles a kínálat az európai gondolkodásnak megfelelőbb, elfogadható fogyasztású dízelmotoros, de közben jól felszerelt, személyautós szolgáltatásokat kínáló kisbuszokból.
Megjelenés, márkajegyek
Összehasonlító tesztünk háromszereplős, de ha nagyképű akarok lenni, azt mondom, hat autót próbáltunk ki. Ugyanis a Fiat az Expert–Jumpy–Scudo hármasikrek egyik tagja, ugyanígy az Opel a Renault Trafic édestestvére. Mégis, a legmarkánsabban a Vivaro hordozza a márka mostanában használt arculatát, erről mondják leghamarabb, hogy "igen, felismerem, ez Opel." A Mercedest is nehéz eltéveszteni: nagy hűtőmaszkra nagy jelvény fér. A Scudónak viszont semmi alapja, hogy a Fiatok közé sorolja magát, legalábbis az orra alapján hamarabb jut az eszünkbe egy lapos orrú jampicipő, mint a patinás olasz márka.
Ha profilból közelítünk, nem sok esély marad a megvilágosodásra, hátulról pedig végképp mind randa doboz. Egységesek az oszlopra felfutó hátsó lámpában, egyedül a Fiat különcködik a kétfelé nyíló ajtajával. Csinosnak nehéz lenne nevezni őket, ez nem sikerült azoknak sem, akik jóval kisebbet gyártanak. Talán ha a Citroën C4 Picasso hamarabb megjelenik, más irányelveket alkalmaznak a többiek is.
Hárman háromféleképpen akarták megoldani a problémát: a B kategóriával szállítható 9 személy kényelmesen elférjen, de a csomagok se maradjanak hátra. Az Opel magas, széles és rövid. Hossza nincs 4,8 méter, magassága majdnem kettő. A tengelytáv is a legrövidebb, 3098 mm. Létezik persze hosszított verzió, de a plusz 40 centivel túl böszme lesz, városi közlekedésre kevésbé alkalmas. A Fiat ezzel szemben alacsony és hosszú. A személyautó ebből a gyártmányból a hosszabbik tengelytávval (3122 mm) készül, a jókora túlnyúlásokkal 5,135 méteres a Scudo. Az Opel 13 centivel nyúlik fölé.
A Mercedest középen találjuk, a rövidebb tengelytávolságú (3,2 m), de hosszított kasznijú pár mm híján 5 méter hosszú. Érdekes módon a 4x4-esre nem találtam külön magassági adatot, pedig nagyon kerestem. Ugyanis a katalógus szerint 1,9 méter, ami a személyes tapasztalat alapján téves információ. A tetősínnel együtt ez volt a legmagasabb, ettől eltekintve is jócskán a Fiat fölé nőtt. Gondolom, az összkerekes hajtáslánc mégiscsak nagyobb hasmagasságot indokol, csak ezt erősen titkolják.
Belvilág és bejutás
Ha azt hitték volna, a magasságról szóló fejtegetés öncélú mániám, most eloszlatom a tévedést. Nem mindegy, behuppanunk, vagy előbb teszünk felfelé egy-két lépést. A Fiat nemcsak a legalacsonyabb, de a vezetőülése is 13 centivel van lejjebb a Mercedesénél, 23-mal az Opelnél kényelmes középállásánál. Ugyanez érvényes a többi helyre is. Bejutni tehát a Fiatba a legkönnyebb, főleg mivel az ajtók mérete közt nincs jelentős különbség.
Apropó, ajtók. A Mercedeshez és a Fiathoz rendelhető bal oldali tolóajtó, az Opelnél a személyszállításra legalkalmasabb Tour változathoz nem. Nehezen értem, miért. Kétfelé nyíló hátsó ajtó viszont csak a Scudóhoz van, de ahhoz is csak a legszerényebb, Combinato kivitelben. Pedig az iszonyatos, várkapukat meghazudtoló hátsó szárny hosszában és magasságában is korlátozza a hozzáférést, tehát a Mercedes és az Opel is rábízhatná a döntést a vevőre. Igaz, a hátralátást középen vágja ketté a vastag dupla keret. Nagy szerencse, hogy a másik kettőnél a fejtámlarengeteget bámulhatjuk a mögöttes forgalom helyett. Talán ezért kaptunk hozzájuk tolatóradart.
A térkínálatban egy kicsit lemarad a karcsúbb, alacsonyabb Fiat. Az üléssorok itt vannak a legközelebb, az egymás mellett ülők ennél kénytelenek a legszorosabb alakzatot felvenni. A Mercedes viszont állítható távolságával, egyébként is bőséges szélességével-hosszával nyerő, egyedül a 3. sor szélessége szerényebb egy kisarasznyival az Opelénél. Amelynek üléspárnái a legnagyobbak, kivéve a Fiatét, ahol a sofőr kényelmét mindenek felett állónak értelmezik, és ezt a foteljében ki is fejezik. A belmagasságban a Vivaro (138 cm) és a Vito (136) egyenértékű, de a Scudo (126) fejtere is bőven elég.