Szükségből erényt

Összehasonlítás: Fiat Scudo, Mercedes-Benz Vito, Opel Vivaro

2007.05.08. 08:05

Adatlap Mercedes-Benz Vito 4x4 Kombi L - 2007

  • 2148 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 150 LE @ 4200 rpm
  • 340 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Kombinált fogyasztás:
    8.6 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    11.2 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    7.1 l/100km
  • 9 238 000 Ft

Adatlap Fiat Scudo Combinato - 2007

  • 1560 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 90 LE @ 4000 rpm
  • 180 Nm @ 1750 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Kombinált fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km

Adatlap Opel Vivaro Tour Elegance - 2007

  • 1995 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 90 LE @ 3500 rpm
  • 240 Nm @ 1500 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Kombinált fogyasztás:
    7.9 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.8 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    7.0 l/100km
  • 7 402 000 Ft

Kényelem, tágasság, komfort, széles körű szolgáltatások. Bár teherautóknak készültek, a Scudo, a Vito és a Vivaro is jó megoldás nagyobb családoknak, turistákat szállító vállalkozóknak. Persze mind máshogy jó.

Több alkalommal hevesen kikeltem az egyterűsödés ellen. Alapvetően a vásárlók erszényének szélesebbre nyitását látom a gyártók törekvésében, hogy egyre inkább magasságban növelik az autók méretét. Eközben bonyolult elektronikákkal próbálják talpon tartani a magas súlypontú, billenékeny alkotmányokat. A 4,5 méter körüli alsó-középkategóriában ráadásul arcátlan csalás a hétszemélyes utastér erőltetése. A célnak már megfelelő buszlimuzinoknak pedig teljes kihasználtságnál alig marad csomagtartójuk, az áruk viszont csillagászati.

Nem volt sokkal jobb véleményem a furgont üléspadok behelyezésével kisbusszá alakító gyártókról sem. A fapadosság mindenhonnan ordított, fent és oldalt kellemetlen festett bádog, alant a raklapok durvaságához kialakított padló leselkedett. Az ülésekről pedig csak a legdurvább szitokszavak használatával tudnék nyilatkozni. Keskenyek, kényelmetlenek, ócska borításúak. De legalább nem szólt az ember a kőművesbrigádra, ha elfelejtették leverni magukról a maltert.

Mára ennek a korszaknak vége. Nem kell 5-6 literes Dodge Ramet vagy Chevy Vant fenntartani, ha kényelemre, hosszú utakra vágyunk. Persze senkit sem akarnék lebeszélni az előbbiekről, de elég széles a kínálat az európai gondolkodásnak megfelelőbb, elfogadható fogyasztású dízelmotoros, de közben jól felszerelt, személyautós szolgáltatásokat kínáló kisbuszokból.

Megjelenés, márkajegyek

Összehasonlító tesztünk háromszereplős, de ha nagyképű akarok lenni, azt mondom, hat autót próbáltunk ki. Ugyanis a Fiat az Expert–Jumpy–Scudo hármasikrek egyik tagja, ugyanígy az Opel a Renault Trafic édestestvére. Mégis, a legmarkánsabban a Vivaro hordozza a márka mostanában használt arculatát, erről mondják leghamarabb, hogy "igen, felismerem, ez Opel." A Mercedest is nehéz eltéveszteni: nagy hűtőmaszkra nagy jelvény fér. A Scudónak viszont semmi alapja, hogy a Fiatok közé sorolja magát, legalábbis az orra alapján hamarabb jut az eszünkbe egy lapos orrú jampicipő, mint a patinás olasz márka.

Ha profilból közelítünk, nem sok esély marad a megvilágosodásra, hátulról pedig végképp mind randa doboz. Egységesek az oszlopra felfutó hátsó lámpában, egyedül a Fiat különcködik a kétfelé nyíló ajtajával. Csinosnak nehéz lenne nevezni őket, ez nem sikerült azoknak sem, akik jóval kisebbet gyártanak. Talán ha a Citroën C4 Picasso hamarabb megjelenik, más irányelveket alkalmaznak a többiek is.

Hárman háromféleképpen akarták megoldani a problémát: a B kategóriával szállítható 9 személy kényelmesen elférjen, de a csomagok se maradjanak hátra. Az Opel magas, széles és rövid. Hossza nincs 4,8 méter, magassága majdnem kettő. A tengelytáv is a legrövidebb, 3098 mm. Létezik persze hosszított verzió, de a plusz 40 centivel túl böszme lesz, városi közlekedésre kevésbé alkalmas. A Fiat ezzel szemben alacsony és hosszú. A személyautó ebből a gyártmányból a hosszabbik tengelytávval (3122 mm) készül, a jókora túlnyúlásokkal 5,135 méteres a Scudo. Az Opel 13 centivel nyúlik fölé.

A Mercedest középen találjuk, a rövidebb tengelytávolságú (3,2 m), de hosszított kasznijú pár mm híján 5 méter hosszú. Érdekes módon a 4x4-esre nem találtam külön magassági adatot, pedig nagyon kerestem. Ugyanis a katalógus szerint 1,9 méter, ami a személyes tapasztalat alapján téves információ. A tetősínnel együtt ez volt a legmagasabb, ettől eltekintve is jócskán a Fiat fölé nőtt. Gondolom, az összkerekes hajtáslánc mégiscsak nagyobb hasmagasságot indokol, csak ezt erősen titkolják.

Belvilág és bejutás

Ha azt hitték volna, a magasságról szóló fejtegetés öncélú mániám, most eloszlatom a tévedést. Nem mindegy, behuppanunk, vagy előbb teszünk felfelé egy-két lépést. A Fiat nemcsak a legalacsonyabb, de a vezetőülése is 13 centivel van lejjebb a Mercedesénél, 23-mal az Opelnél kényelmes középállásánál. Ugyanez érvényes a többi helyre is. Bejutni tehát a Fiatba a legkönnyebb, főleg mivel az ajtók mérete közt nincs jelentős különbség.

Apropó, ajtók. A Mercedeshez és a Fiathoz rendelhető bal oldali tolóajtó, az Opelnél a személyszállításra legalkalmasabb Tour változathoz nem. Nehezen értem, miért. Kétfelé nyíló hátsó ajtó viszont csak a Scudóhoz van, de ahhoz is csak a legszerényebb, Combinato kivitelben. Pedig az iszonyatos, várkapukat meghazudtoló hátsó szárny hosszában és magasságában is korlátozza a hozzáférést, tehát a Mercedes és az Opel is rábízhatná a döntést a vevőre. Igaz, a hátralátást középen vágja ketté a vastag dupla keret. Nagy szerencse, hogy a másik kettőnél a fejtámlarengeteget bámulhatjuk a mögöttes forgalom helyett. Talán ezért kaptunk hozzájuk tolatóradart.

A térkínálatban egy kicsit lemarad a karcsúbb, alacsonyabb Fiat. Az üléssorok itt vannak a legközelebb, az egymás mellett ülők ennél kénytelenek a legszorosabb alakzatot felvenni. A Mercedes viszont állítható távolságával, egyébként is bőséges szélességével-hosszával nyerő, egyedül a 3. sor szélessége szerényebb egy kisarasznyival az Opelénél. Amelynek üléspárnái a legnagyobbak, kivéve a Fiatét, ahol a sofőr kényelmét mindenek felett állónak értelmezik, és ezt a foteljében ki is fejezik. A belmagasságban a Vivaro (138 cm) és a Vito (136) egyenértékű, de a Scudo (126) fejtere is bőven elég.

Népítélet - Mercedes-Benz Vito

5,3
Nép
4.3
6.1
4.7
6.5
5.1

Népítélet - Fiat Scudo

7,1
Nép
6.5
7.5
6.6
7.2
7.7

Népítélet - Opel Vivaro

6,3
Nép
5.8
6.9
5.7
7.2
6

Az oldalról ajánljuk

Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
  • Hírek

Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt

A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.

38 perce
A Ford megkezdte az alkudozást
  • Hírek

A Ford megkezdte az alkudozást

A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket

április 10., 18:24
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 11., 00:02
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
BYD Thang L és Han L
  • Hírek

BYD Thang L és Han L

április 10., 18:16
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21