V2-es hangzavar falusi módra

Haszonjármű teszt: Nysa csettegő

2004.09.30. 10:05

Ott állt a hátsó udvarban, saját természetes környezetében, platóján komoly ciánkészlettel barackmag formájában. Harmonikusan illett a háttérbe, nem látszott volt rajta semmi hivalkodó, ahogy egy komoly munkagéphez illik.

csik.jpg

Valószínűleg mindannyian találkoztunk már csettegőkkel. A verhetetlenül fapados, ám annál hasznosabb igáslovakkal, amelyek többnyire faluhelyen látják el a házi mindenes szerepét. Városi ember nem is nagyon foglalkozik velük, csak előzésükkor hangzik el egy-két jóízű káromkodás, ha nem húzódnak le kellőképpen.

Pedig mindenképpen érdemelnek némi figyelmet. Minden egyes ilyen jármű híven tükrözi szülőhelye alkatrész-körképét illetve a tulajdonos lehetőségeit. Egyhengeres szivattyúmotortól a kétütemű motorkerékpár-motorokon át egészen az MTZ motorokig széles a paletta. Ezt nem is részletezném tovább.

Az én áldozatom egy Nysa kisteherautó volt, legalábbis elsőre annak látszott. Egy tompai ház hátsó udvarán állt, amit egy meglehetősen szűk bejárón lehet megközelíteni. Amikor ezt a szóvá tettem a tulajdonos Misi bá'-nak, ő váltig állította, hogy az innen való kiállás korántesm meríti ki a fizikai lehetetlenség fogalmát. Nem kételkedtem a képességeiben, csupán én nem tudtam volna elvégezni a fenti műveletet. Ekkor odahívott a melléképület egyik kilógó gerendájához, amin halványan látszott a rákenődött kék festék.

A Nysa karosszéria ugyanis, főleg a furgon, iskolapéldája annak, hogy nem csak manapság tudnak jellegtelen autókat tervezni. Arányos lekerekítések mindenütt, de sehol egy fikarcnyi játék a formával, merészebb ív vagy az egyhangúságot megtörő elem. Mintha felfújtak volna két szögletes bádogdobozt. A platós teherautónál a praktikus okokból szögletes plató valamelyest ellensúlyozza ezt, viszont nem sok sikerrel.

Az orr esetében se sokkal jobb a helyzet. A lengyel tervezőgárdának sikerült pontosan úgy elhelyezni a lámpákat és a hűtőrácsot, hogy azok ne adjanak ki semmilyen arcformát. Csak az elgörbült motorháztető formál egyfajta ferde szájat, némileg agresszívebb külsőt adva hordozójának.


Lépjünk most egy kicsit közelebb. A bal oldali ajtó fölött feltűnhet egy megerősített lyuk, ami tökéletes lenne, mondjuk, egy zászló beillesztésére és a hátfal is tele van körben vágásnyomokkal. A jobb oldalon egy valamikori ajtókeretben ér véget a vezetőfülke, ráadásul egy fél zsanér is ott fityeg valahol a kilincs magasságában. Ahogy Misi bá' mesélte, valaha mentőautó volt. Csakhogy ez a hátfal minden bizonnyal gyári, tehát a kezdetektől fogva ott volt. Így biztosan nem zavarták a vezetőt a küzdőtérben zajló események.

Bal oldalon a jármű mellé térdelve és innen körbetekintve még izgalmasabb kép fogad. A szépemlékű üzemanyagtartály félregörbített tartói alatt előrenézve feltűnhet, hogy az első tengely gyanúsan vastag. Sőt, ott középtájon kerekedik is rajta valami. Ráadásul egy mindkét végén kardáncsuklóval ellátott fémrúd is nyúlik belőle hátra egy zártszelvényekkel felrögzített valamibe. A csettegőknél szinte kötelező összkerékmeghajtás csalhatatlan jelei!

Folytassuk a vizsgálódást egy kicsivel beljebb, konkrétan a motortérben. A motorháztető kinyitása külön művészet. Ahogy az elölről készült felvételeken látszik, furcsán kiáll a vezetőfülke síkjából, és ez nem véletlen. Oldalanként egy-egy távtartó rúddal kapcsolódik ugyanis a vezetőfülkéhez. Először előrehúzzuk a motortetőt amíg a két távtartó függőleges nem lesz, gondosan ügyelve az abszolút párhuzamos mozgatásra, mert különben menthetetlenül beragad. Ebből a pozícióból azután próbálkozhatunk a felnyitással is, hasonló elővigyázatosság mellett.

Hallottam, hogy Multicar motor van benne az egykori NDK-ból, de ennek akkor nem tulajdonítottam túl nagy jelentőséget. Gyanítottam, hogy egy kicsi dízellel fogok találkozni, de azt nem, hogy ekkorával. A mindössze V2-es léghűtéses motor annyira apró, hogy az egyébként se túl méretes motortérben kényelmesen elfér mellette egy viszonylag terjedelmes gázolajtartály is a többi alkatrész mellett.

Ezek után lássuk, mit tartogat ez a csettegő annak, aki a kormány mögött helyet foglal? Nem sok kényelmet, helyet még kevesebbet, viszont három váltókart, egy Barkasosan kézre eső motortetőt és tolóablakokat, egy meglepően kis holtjátékú kormányt és még sok apróságot, de vegyük csak sorjában!


Ha a vezetőülésből letekintünk, máris szembekerülünk a valószínűleg eddig kitalált legeszelősebb pedálelrendezéssel. A kuplung és fékpedál ott virít gyári helyén a kormányoszlop tövében, épp csak a gáz hiányzik. Ez utóbbi némileg hátrébb került, egész pontosan kicsivel az üléspárna vége elé, így nem egyszerű feladat finoman kezelni. Persze nem ok nélkül került ide, ugyanis ez a pedál már az evolúció következő lépcsőfokát képviseli a gázpedálok között.

Míg a hagyományos, primitív ősöket csak lábbal lehetett nyomni, ennél már egy többszörösen hajlított fémrúd képében lehetőség kínálkozik kézi gázadagolásra, akár szimultán kézzel-lábbal is, ahogy a képen látszik. Ennek köszönhetően bír némi alapszintű tempomat funkcióval, ráadásul minden ilyen alkalom után lehetőségünk nyílik újra beállítani az alapjáratot zajtűrő képességünknek megfelelően, de erről később. Amennyiben pedig bal lábunk unná magát a hosszú, poros utakon, kiváló edzési lehetőséget kínál a lábbal pumpálható ablakmosó.

A kormány önmagában is érdekes jelenség, mivel állandóan döcög, ugrál és mégis: a holtjáték szinte minimális. Ha hozzávesszük, hogy egy lassú járműről van szó, ez több mint elég. Váltókarfronton némileg jobb a helyzet, mint a Winklerék által Soltvadkerten tesztelt típusnál, mivel itt három kar van és abból is csak kettő működik. Az egyik a hagyományos váltókar, a másik a felező. A harmadik kar be volt ragadva, amióta Misi bá' tulajdonába került a gép, így ennek funkciója rejtély maradt, de nagy valószínűséggel ez volt az összkerékhajtás kapcsolója.

Szemmagasságban feltűnhet a gigantikus belső tükör, aminek tulajdonképpen kívül volna a helye, de valami okból helyet cserélt az eredeti belsővel, ami most jobboldalt kint árválkodik. Annyi bizonyos, hogy megfelelően beállítva az egész plató szemmel tartható vele, nem is beszélve a jármű mögötti útszakaszról. A kárpittól már régen megszabadított ajtót megvizsgálva olyasmire bukkanhatunk, amit ma is előszeretettel reklámoznak nevesebb autógyártók: megerősített oldalvédelemre. Igaz, hogy csupán két cingár merevítőbordáról van szó, de a szándék akkor is dicséretes!

A szellőzést javítandó került még egy szellőzőnyílás is a tetőre, amit két gomb tekerésével lehet kinyitni, illetve adott szögbe állítani. Bezárásához már némi izomerőre is szükség van, mivel a gombok csak nyomni tudják a szerkezetet, amihez nincsenek is rögzítve.

Ezek után röffentsük be a kis kéthengeres dízelt. Először állítsuk be találomra az alapjáratot és helyezzük a rendszert áram alá a motorház jobb oldalára felcsavarozott főkapcsolóval. Ezután a biztonság kedvéért izzítsunk néhány másodpercig. Sajnos csak saját időérzékünkre hagyatkozhatunk ez ügyben, mert semmilyen visszajelző nincs bekötve. Ekkor némi indítózás után az esetek döntő többségében fülsiketítő robajjal beindul a motor.

Sajnos ez a bizonyos robaj, amit a főkapcsoló körül megmaradt zajcsökkentő betét hasztalan próbál csillapítani, végig társunk lesz, amíg a kis kéthengeres működik. Sőt, a teljesen lecsupaszított beltér egyfajta erősítőként funkcionálva tovább növeli azt. Hatásában leginkább az idei Szigeten végigtombolt Anthrax koncerthez tudnám hasonlítani, habár utóbbi némileg élvezetesebb volt. Ilyenkor már teljes biztonsággal beállíthatjuk az alapjáratot, bizonyos fordulatszám alatt egészen elfogadható zajszintet eredményezve, de akár el is indulhatunk.

Nekem ez utóbbi nem állt szándékomban, mivel ahogy már említettem, cikkem tárgya a hátsó udvarban állt. Ráadásul az alig autónyi kijáró is el volt torlaszolva egy asztallal, székekkel és a családi összejövetelre érkezett vendégekkel, akik érthető okokból nem kedvelték ezt a zajforrást. Úgy döntöttem tehát, hogy leállítom...

Ilyenkor mit tesz a zöldfülű, gyári benzines autókhoz szokott vezető? Úgy van, elveszi a gyújtást! Én is ezt tettem, illetve csak tettem volna, mert a motor vidáman pöfögött tovább, ahogy egy jó dízelhez illik. Ekkor sietett a segítségemre Misi bá', aki inkább az alapjárat elvételét javasolta.

Nysa csettegő

Ezzel sikerült is elnémítani a jószágot, valószínűleg a vendégek nagy örömére.

A teszt gyakorlati része ezáltal most elmaradt. Szívesen kipróbáltam volna, milyen érzés ezzel a nem túl sok lóerővel, de némileg több nyomatékkal gazdálkodni. Talán majd legközelebb. Addigra szerzek füldugót.

Az oldalról ajánljuk

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
  • Hírek

A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis

Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.

április 15., 13:28
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

47 perce
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

április 15., 16:44
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
  • Hírek

Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió

Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.

április 15., 15:40
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
  • Hírek

Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt

A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.

április 15., 14:43
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
  • Közélet

Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak

Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.

április 16., 06:03
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
F1 kibeszélő 2025 Bahreini Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Bahreini Nagydíj

április 15., 14:15
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16