2004.03.23. 09:02

A Mercedes-Benz német szakemberei Spanyolországba utaztak, hogy kivizsgálják a minőségi-feketebáránynak számító Vito gyártósorai mellett uralkodó lazaság okait. Rájöttek, hogy a temperamentumos formához párosuló mediterrán összeszerelési minőség legyőzésére csak akkor van remény, ha a napos gyártósorokon ezután minden autó a semmivel össze nem téveszthető sallangmentes, német dizájn jegyében születik. Megalkották hát az új Vitót.

csik.jpg

A cél a valódi Mercedes-kinézet kialakítása,és ezzel együtt a vásárlók kényszerű márkahűtlenségének megelőzése volt. Első lépésben vettek egy dobozt és raktak rá egy jó nagy csillagot, nehogy tervezés közben szem elől tévesszék a célt. A csillag két oldalára - a hagyományok jegyében minden funkciót közös üveg alá rejtő - csepp alakú Mercedes lámpák kerültek, amivel aztán a Vito formájának sorsa véglegesen megpecsételődött. Innen már egyenes út vezetett az óriás Vaneóhoz. Ha a kísérlet sikerül, a Mercedes két legyet üt egy csapásra: leendő vásárlóit egyszerre győzné meg a Vito minőségéről, valamint a Vaneo szépségéről is.

A formához igyekeztek minőségi tartalmat párosítani, mivel a korábbi modellt ezen a téren érte a legtöbb kritika. Az általam próbált, alapértelmezett belső terű Vito egyetlen sor üléssel, - azaz három hellyel - és lemez válaszfallal szerelték. Szerencsére lehetőség van minimális felárért a két utasülést egyre cserélni, ami nagyobb nyereség, mint gondolnánk. Történt ugyanis egy jelentős változás: a korábbi verzióban a műszerfalra helyezett váltókar most a középső utas lábának a hétköznapi használatban indokolt helyére került, ami miatt hárman csak komoly kényelmetlenség árán utazhatnak a legegyszerűbb berendezésű Vitóban, míg két teljes értékű üléssel élménnyé tehetjük utunkat, feledtetve a középkonzol ergonómiai hiányosságait.

Egy munkaeszközként funkcionáló autóban a kényelem mellett a könnyű tisztíthatóság is az elsődleges tervezési szempontok közt szerepel. A "tisztíthatóság", mint kifejezés az autóiparban "műanyagnak" fordítandó, amiből találhatunk is bőven a Vitóban. De ez azon ritka alkalmak egyike, amikor a jelenség nem kap negatív felhangot, mivel a tervezők különös odafigyeléssel válogattak a rendelkezésükre álló haszonjármű-fröccsöntvények közül. Például a padló sík és összefüggő műanyagburkolata lehetővé teszi, hogy akár egy felmosófával gyönyörű tisztaságot varázsoljunk esős, sáros kalandjaink után. De ezzel azért vigyázni kell, mivel az akkumulátor és a hozzá tartozó elektronikák egy része a vezetőülés alatt kapott helyet. Árasztásos takarítás nem javasolt.

A műanyagok minőségével és a beltér kialakításával igyekeznek minden vásárlót biztosítani arról, hogy Vitójával nem a Mercedes mostohagyerekéhez jutott. Ez a törekvés fedezhető fel a korábbi változatból valamint a Sprinterből ismert bajuszkapcsolók - a ződcséges mercitől eredeztetett - univerzális irányjelzőkarra való cseréjében, aminek kezelése senkinek sem okozhat gondot, aki valamikor vezetett már csillagos autót. Hasonló jelenségek után kutatva akadt meg a szemem a műszerfalon, ahol a Magneti Marelli felirat látványa már nem lepett meg, mivel hagyományosan az olaszok gyártják a Vito műszeregységét. Ráadásul most már mercedesesen digitális középrésszel, én mégis némi fenntartással közeledek ahhoz, hogy a németek ismét bizalmat szavaztak az olasz elektronikának.

Az első elinduláshoz készülődve csodálkozással konstatáltam: nemhogy olajnyomásról, de még a vízhőfokról sem tájékoztat semmi. Természetesen a túlhevülés elkerülésére beépítettek egy figyelmeztető lámpát, de aki kímélné autója turbóval szerelt dízelmotorját, lelki nyugalma érdekében kénytelen bőven kivárni az első tempósabb előzésig. A víz hőfokára az utastérfűtésből sem következtethettem a TEMPMATIK fantázianevű klímával szerelt tesztautóban, mivel a motor beindulása után azonnal elektromos fűtőszál gondoskodott a befújt levegő melegítéséről, így kényszerítve azonnali távozásra a szélvédőre fagyott és az óriási orr miatt lekaparhatatlan jeget.

Ha pedig a jég már nem akadályoz a kilátásban, megteszik helyette az első oszlopok. Vaskosak, ráadásul alul kettéválnak. Óriási holtterüket még a káros hatást enyhíteni kívánó kis üvegek sem csökkentik jelentősen. Városban különösebb nehézség nélkül bújhat el mögöttük egy teljesen kifejlett járókelő. Ráadásul van egy másik kilátást akadályozó tartozék is, melynek jelenléte a mai, minden kis műanyag patenton spórolni vágyó autógyártás ismeretében, felettébb érthetetlen. A tesztautóban nem volt üveg sem a raktérelválsztó-falon, sem a hátsó ajtókon, mégis felszerelték az első szélvédő közepére a belső visszapillantó tükröt. Saját tulajdonú autókon javaslom az első elindulás előtt eltávolítani.

Az oldalról ajánljuk

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

5 órája
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
  • Hírek

A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis

Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.

április 15., 13:28
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
  • Hírek

Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt

A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.

április 15., 14:43
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
  • Hírek

Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió

Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.

április 15., 15:40
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
  • Közélet

Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak

Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.

április 16., 06:03
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

április 15., 16:44
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
KRESS 200C III
  • Technika

KRESS 200C III

április 15., 13:57
F1 kibeszélő 2025 Bahreini Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Bahreini Nagydíj

április 15., 14:15
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21