Mérlegen a kanál

Teszt: Volvo L 120E hidraulikus homlokrakodógép

2006.05.01. 12:23

Régen, a motorizálatlanság korában nem lehetett valami kellemes élmény kőbányában dolgozni; nyilván nem véletlen, hogy eminens tanulók helyett inkább rabok kerültek erre a pályára. Így a XXI. századot taposva azonban egy jóféle, klimatizált, por- és zajszigetelt munkagép fülkéjének békéjét bizony megirigyli néha még az üvöltöző kollégák között, vagy távmunkában otthon, gyerek és asszonycsivitelés mellett kopácsoló újságíróember is.

Az L120E épp a középső a Volvo tizenegy darabos homlokrakodógép-kínálatában . 3,4 köbméteres rakodókapacitása hatalmas, ha az L50-es kistestvér 1200 literjéhez mérjük, viszont két merítésből sem tudná telerakni a gigantikus L330-as 6,9 köbméteres kanalát. Hogy másképp is érzékeltessem a dimenziókat a sárga Volvók skáláján: a motorteljesítmény 102 lóerőtől 503-ig terjed, a legkönnyebb gép 8,2 tonna, a legnehezebb ötven. Ez a miénk 224 lovas, 20 tonna.

Műszaki adatok

Méretek (h/sz/m): 6540 (kanál nélkül)/2680/3360 mm
Hasmagasság: 400 mm
Tengelytáv: 3200 mm
Nyomtáv: 2060 mm
Emelési magasság: 4110 mm (kanál nélkül)
Kanál térfogata: 3,4 m 3
Tömeg: 19-21 t

Lökettérfogat: 7100 cm 3
Teljesítmény: 224 LE/1800
Nyomaték: 1020 Nm/1400
Motorolaj: 21 l
Hűtőfolyadék: 70 l
Hajtóműolaj: 38 l
Elektromos rendszer: 24 V, két darab 12V-os, 140 Ah-s akkumulátor
Indítómotor teljesítmény: 7,3 LE
Legnagyobb sebesség: 35 km/h

Hidraulikus rendszer: két dugattyús axiálszivattyú
Üzemi nyomás 3625/3046 psi
Átfolyás: 145/120 l/perc
Hidraulikaolaj: 143 l

A 7,1 literes, hathengeres dízel a Volvo nevezéktanában a D7D jelzést kapta. Turbófeltöltős, intercooleres. A töltőlevegő tisztításáról háromfázisú tisztítóberendezés gondoskodik. Az erőátvitel automatikus nyomatékváltó, négy előre beállított fix sebességfokozattal. Az üzemi fék négy hűtött tárcsafék formájában nyilvánul meg, a rögzítésről, ha nem lenne elegendő a letett kanál, elektro-hidraulikus, billenőkapcsolóval aktiválható kézifék gondoskodik. A gép első tengelye fix, a hátsót középen egy csapra függesztették, így a gép hossztengelyére merőleges síkon enged plusz/mínusz 13 fokos dőlést. Az első tengely differenciálműve 100%-ban zárható.

A Volvo munkahelyén, ebben a dunántúli kőbányában és -feldolgozóüzemben több homlokrakodó is dolgozik, különböző méretben és márkajelzéssel. L120-ból is van vagy három, az egyiken megcsináltam a részletfotókat, mert épp volt öt szabad perce, a másikba bekéredzkedtem munka közben. Miközben a szűk, egy emberre tervezett fülkében görnyedve félperces ritmusban vertem szét lassan, de biztosan homlokomat a tető alá épített rádión, a gondozót a napi melóról kérdezgettem.

- Ezt a gépet csak kamionrakodásra használják?
- Csak arra, igen. Nyolcórás egy műszak, ezalatt 200-250 kamiont rakok meg, a gép pedig három műszakban megy. Nincs itt ám lazsnakolás, nézd, ezeket itt megrakom, de ott hátul a másik depónál máris várnak az autók.
- Hány tonna követ raksz fel egy kocsira?
- Attól függ, kinek szállít az autó, mennyit vállal sofőr, a vevő. Van, aki csak 24-25 tonnát enged felrakni, de gyakran visznek 30-at, akár 40-et, 45-öt is.
- Elvileg egy kamion Magyarországon nem mehetne 40 tonnás összterhelés felett, ugye?
- Nem, nem.

Gépünkre - extraként - kanálmérleget is szereltek. Az ántivilágban a rakodógépésznek saccolgatni kellett, hány köbméter, hány tonna cucc került a teherautóra. Ha túl kevés lett, a kocsinak vissza kellett mennie még egy kis anyagért. Rosszabb eset volt, ha túl sok lett: a legtöbb kamion nem tud csak pár mázsát, tonnát lebillenteni; ha egyszer megkezdi az ürítést, be is fejezi, tehát ilyenkor újra kellett rakni a kocsit. A Volvo tíz kilóra megmondja, mennyi anyag van a kanálban, és összesítő funkciója is van, azaz számon tudja tartani az aktuális autó rakományát, de akár az adott ügyfél addigi összes szállítását egy tetszőleges időintervallumra.

Hőbörgés Abszurdisztán útjainak állapottyárul

Állítólag azt szeretnénk, hogy ne menjenek tönkre az utak, illetve ne nyomja agyon a személyautókat a 90-ről fékezve ki tudja, hol megálló túlterhelt szörnyeteg. Tehát van egy játékszabály: 40 tonna a plafon, ennél nehezebb jármű közúton csak alkalmanként, útvonalengedéllyel haladhasson. Az állam feladata lenne a szabály betartatása.

Ehhez képest a hatóság azt csinálja, hogy kiáll a papucsos kocsival egy-egy parkolóba pár órára, megállítja némelyik arra járó kamiont, leméri, aztán megbünteti a sofőrt, ha nehéz az autó. Legalábbis néha megbünteti. Nem, nem helyi megvesztegetésre kell gondolni. A legtöbb esetben - ahogy a sofőrök mesélik - a KPM-es ember, vagy akár a főnöke már előre megkapta a jussát a szállítmányozó cégtől. De még ha nincs is korrupció; az első sofőr, aki belefut a mérésbe, már szól is CB-n a többieknek, ők meg egy útmenti vendéglőben kibekkelik azt az egy-két órát, amíg a mérőautó elmegy.

Az eredmény: az élelmesebb, merészebb, korrupcióra kész fuvarosok viszik a 10-15 tonna túlterhelést, gyorsabban épül az ország, több anyagot ad el a termelő időarányosan. Befolyik pár tízezer forint bünti az államkasszába. Közben az a fuvarozó, aki tisztességesen akar boldogulni, éhen pusztul, az autósok-motorosok meg bukdácsolnak az aszfalttaréjokon. Lehet így is, de talán nem kéne így lennie; nem hiszem el, hogy ha a tachográf intézményét be lehetett vezetni, egy tömegmérő fekete dobozét ne lehetne.

Alternatív javaslat: ha pedig a nemzetgazdaság mérlegének jobb, ha az utak gyors ledöglése és néhány baleset árán jobb kihasználtsággal futnak a kamionok, akkor töröljük el a francba a súlykorlátozást, ne bohóckodjunk látszatellenőrzésekkel. Hadd jöjjenek Ausztráliából a Road Trainek! Az is tiszta helyzet.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

április 16., 13:17
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

tegnap, 18:27
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

április 16., 12:09
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

április 16., 14:57
300 lóerős belépő az M világba
  • Tesztek

300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive

A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.

április 16., 10:58
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

április 16., 10:33
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

április 16., 16:46
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

április 16., 17:44
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
  • Közélet

Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak

Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.

április 16., 06:03
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

április 17., 06:03
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

április 15., 16:44
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
  • Hírek

A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis

Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.

április 15., 13:28
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
  • Hírek

Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt

A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.

április 15., 14:43
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
  • Hírek

Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió

Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.

április 15., 15:40
Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.

április 16., 10:41
Autók, amikben felnőttünk III.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III.

április 16., 11:46
Get Lost Lotus Elise
  • Hírek

Get Lost Lotus Elise

április 16., 15:16
KRESS 200C III
  • Technika

KRESS 200C III

április 15., 13:57
F1 kibeszélő 2025 Bahreini Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Bahreini Nagydíj

április 15., 14:15