Luxus-laboratórium

Teszt: Renault Laguna Grandtour dCi

2002.02.22. 10:55

Legnagyobb technikai újítása már egy kategóriával lejjebb is megjelent, a Laguna II formái azonban még egy év elteltével is különlegesen frissen hatnak. A TotalCar az 1.9-es turbódízel kombit tesztelte.

 
   
   

A Laguna II nagy újítása a slusszkulcsot helyettesítő kártya. Nem tartozik a szériafelszereltséghez, és már egy kategóriával lejjebb, a Fiat Stilóban is kapható, de máig ez adja a Laguna csúcstechnológia-imidzsét. Beállítástól függően használhatjuk sima távkapcsolónak, de automata üzemmódban érzékeli, ha 3 méternél távolabb mentünk, ilyenkor automatikusan zár. Közel érve pedig csak azt várja, hogy megfogjuk a kilincset, ilyenkor automatikusan nyit.

A kártyával sötétben is bele lehet találni a helyére - ha nagyon húzzuk az időt, azért elalszik a belső világítás -, akkor viszont elég egy gyors tapintás: a végének jellegzetes domborulatáról könnyen felismerhető. A domborulat egyéb hasznos célt is szolgál: ha például véletlenül egy illegális KGB-zavaróállomás mellé parkoltunk, és az elektronika nem bírja azonosítani a kártyát, a kártyából kiránthatjuk a kis vészkulcsot, mellyel torkon szúrjuk a ránk rontó ügynököt, majd felpattintjuk a kilincs jobb oldalát és behatolunk. A vészkulcs szerepe itt véget ér, az autó ugyanis még egy mágneses viharban is felismeri a kártyát, ha azt a helyére illesztettük, és elindul.

 
   
 

A kártyás megoldásnak két hátránya lehet. Az egyik, hogy ha az autó mellett állok, de nem én érintem meg a kilincset, akkor is nyit. Tehát a gonosz autótolvaj beugorhat. Odabent aztán nézhet hülyén, és Csernyisevszkijt idézve kérdezheti, Sto gyélaty?, mert nehéz lesz két dróttal köszörülve elindítani, mint a régi filmekben. A lopás elleni védelem szempontjából a kártya gyakorlatilag bombabiztos: kizárt, hogy az illetékes bűnözői körök milliókat költenének a szükséges kártyahamisító infrastruktúrára, csak hogy ipari mennyiségben köthessenek el Lagunákat.

A kártya egyetlen veszélye tehát, hogy hiába lapos, zsebre vágás szempontjából nagyobb, mint a legtöbb kulcs. Előfordulhat, hogy valaki a farzsebébe teszi és ráül - nem kell Nostradamusnak lenni a jóslathoz: ez nem tesz neki jót. Ahogy egy brit újságíró megjegyezte, egyrészt nem lehet karikára fűzni, másrészt mindenképpen felső zsebet igényel, így tehát lehet, hogy Franciaországban ez jó, de brit felségterületen inkább csak nyűg.

 
   
   letisztult design

A belső dizájn méltó a külsőhöz. Teljesen máshogy modern, például egyáltalán nem szögletes, de lenyűgözően harmonikus és letisztult. Talán a műszerfal kidolgozását élvezték a legjobban, aztán a beltér összes többi részletét addig csiszolták, míg ki nem alakult a jelenlegi makulátlan harmónia.

Világos-szürkés anyagok uralkodnak, éjjel meg a fehér műszerfalvilágítás fehér mutatókkal. Az LCD-k világosszürke megvilágítása nagyon techno, de rideg, mint a techno általában. A belső tér űrhajó-jellege tényleg egyéni ízlés kérdése. Van, aki bukik a high tech-re, más viszont azt mondja, olyat szeretne, ami kicsit azért otthonosabb, mint egy űrhajó.

 
   
 

A belső tükör előtti lámpakomplexum piros jelzőfényei láttán Woody Allen bizonyára megkérdezné hölgypartnerét, "Nem akarsz esetleg fényképeket előhívni?" A kézifék teljesen furcsa szögben áll, mint egy csirkecombbal keresztezett japán kézifék, talán azért lett ilyen, hogy hangsúlyozza a középkonzol kellemes trapéz-formáját. Az A oszlopokat optikailag slankítja a világos és sötétszürke szín, de amúgy sem vastagok, ami bravúros biztonságtechnikai eredmény, ha belegondolunk, hogy az NCAP történetének első ötcsillagos töréstesztű autójában ülünk.

 
   
   

Jó az elöltöltős CD-rádiót takaró lehajtható fedél, a műszerfal szépen ívelt vonalai nem törnek meg a fejegységen. Felette még egy kis tárolórekesz is van, amiben tökéletesen elhelyezhetjük a betárazott CD tokját, 4 centi hiányzik, de ha lehajtjuk a fedelet, pont elfér. Így lesz a műszerfal kifogástalan minimal art-műremek. A fedél alatt található a navigációs rendszer is, már amelyik Lagunában van. A nagy, sima, selyemfényű felület alatt jön a klíma vezérlése, az Alfa 147-ből ismert tekerőgyűrűs megoldással.

A rugózás nagyon finom, kiváló zajcsillapítással - még egy kátyúkkal súlyosbított macskakövön is kényelmesen, halkan siklik akár 60-as tempóban is. Még 60-80-as tempóban sem bizonytalanodik el, ha hirtelen megrántjuk a kormányt.

 
   
 

Ez az egyik legszebb kombi a piacon, közel a Lancia Lybra harmóniájának színvonalához. Ránézésre nem sok különbség van a ferde hátú és a kombi változat között, különösen elöl-oldalról. Túl azon, hogy a karosszéria-divatban visszajött a szögletes, a Laguna valahogy másképp szögletes, tökéletesen egyéni. Az orr vonalai, a lökhárító, a hűtőrács formája és a motorháztető domborítása az autó szélességét hangsúlyozza - szigorú, de igazságos vonalvezetés, egészen a markánsan elegáns hátsó lámpaburákig. A külső tükröket, amik úgy látszik, túl gömbölydednek találtattak, alul keskeny sötét felület teszi még szögletesebbé és elegánsabbá.

 
   
   

A hátsó világítótest a kombi-tervezők rémálma, akár külön temetői parcellát is nyithatnának a kombifartervezésen elvérzett dizájnereknek. A Laguna II tervezői azonban lenyűgözően oldották meg a feladatot - könnyed előtanulmány a Vel Satis-hoz. Érdemes végignézni a Renault jelenlegi palettáját, Clio, Laguna, Vel Satis, Avantime, egészen a Twingo következő generációjáig, melyet hasonló stílusban rajzoltak át, de az is jól sikerült. Nagyjából ez az az egységesség, ami a Fordnál kicsit erőszakoltnak hat a New Edge designnal, ami egyedül a Ka esetén eredményezett maradéktalanul szép formát.

A high tech hangsúlyozásában nagyjából tetten érhető a pont, ahol a tervezők kezdték elvetni a sulykot: ez pedig a vezetőoldali kilincs diszkrét, de határozottan az Űrgammák látványvilágát idéző kis indítókártya-domborműve. Felőlem ezt a ziccert nyugodtan kihagyhatták volna, bár legalább emlékezteti a tulajdonost, hogy kártya-malőr esetén a domborműves részt kell felpattintani, oda kell bedugni a vészkulcsot.

 
   
 

A tervezésnek köszönhetően az ember kénytelen utánanézni kilóknak és centimétereknek, mert hajlamosabb lenne a Lagunát az Audi A6 és a Peugeot 607 vetélytársainak tekinteni, holott természetesen az A4-gyel és a 406-ossal együtt valójában a közép-közép kategóriában a helye. Hihetetlen, de a 406-os jóval nehezebb, ha csak centiméterekkel is, de hosszabb és szélesebb, viszont alacsonyabb.A Passat-nál két centivel hosszabb, a 607-esnél majdnem 30 centivel rövidebb - nem mintha ezek olyan szenzációs adatok lennének, de a különleges forma miatt nagyon furcsa a kategóriatársakhoz mérni.

A Laguna II átgondolt autó, több munkacsoport is dolgozhatott a kényelmi és közérzetjavító extrák tervezésén. Nyitáskor az ajtó és a lábtér is barátságos fénybe borul, mindenki kiválaszthatja a neki legjobban tetsző pedált. A hátsó ajtókban integrált cicás napvédők találhatók (persze cica nélkül), a vezetőüléshez tartozó kapaszkodó helyén napszemüvegtartó.

 
   
   

Mindkét külső tükör behajlik, de nem a riasztóra, mint a 607-esben, hanem ha az állító kart lefelé tekerjük . Ez annyival jobb megoldás, hogy közelsem kell minden egyes parkolásnál behúzni a füleket, máskor viszont menet közben is jól jön, ha csökkenthetünk a szélességünkön.Az ajtók fél perc után automatikusan ránk zárják magukat, valamennyi elektromos ablak automata, a hátsó ajtó üvege külön nyitható - ennek városban nyáron kutyát fuvarozók láthatják hasznát. Valamennyi elektronikus vagy kényelmi extrát, különlegességet lehetetlen felsorolni.

 
   
 

A hifi érdekes módon átvette a beltér hangulatát - még a legbrutálisabb loudness-jellegű beállításokkal sem lehet elvenni a hang klinikai sterilitását. Ráadásul a közmondásosan rossz hangterű gyári autóhifi mezőnyben sem hallottam még ennyire kétoldalast. Ez a fajta megszólalás ma egyébként divat a high end-világban, csak nem így. Érdemes lenne a belső dizájnerrel az autóba illő magashangsugárzó-házat terveztetni. A fejegységet kártya kivétele után is be lehet kapcsolni.

Az oldalról ajánljuk

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

32 perce
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
A Ford megkezdte az alkudozást
  • Hírek

A Ford megkezdte az alkudozást

A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket

április 10., 18:24
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 11., 00:02
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
BYD Thang L és Han L
  • Hírek

BYD Thang L és Han L

április 10., 18:16
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43