Csak veszélyességi pótlékért!

2006.07.05. 08:07

Adatlap Skoda Octavia Rs 2.0 Tfsi - 2005

  • 1968 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 200 LE @ 5100 rpm
  • 280 Nm @ 1800 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    7.3 másodperc
  • Végsebesség:
    240 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.8 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    10.9 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.0 l/100km
  • 6 970 000 Ft

Apasztja az erszényt: drága, és sokat fogyaszt. Folyamatos rizikófaktor a jogosítványnak: szinte lehetetlen betartani vele a sebességkorlátozást. Esztelen játék. Természetesen kéne, nagyon is.

Nem túlzok, legalább 30 saját vagy céges személygépkocsit nyúztam, amióta jogosítvánnyal rendelkezem. Nagy többségük benzines volt (a három dízellel addig jártam, amíg ki nem múlt a tüzelőolaj). És képzeljék, egyik sem volt turbófeltöltéses közülük. Eltékozoltam eddigi életem, csak azt mondhatom. Ugyanis nincs jobb, mint bő 3000 fordulatnyi skálán birtokolni a nyomatékmaximumot.

Nincs mese, a szuperdízelek korában az egykoron (néhány szűk éve) oly sikeres szívó benzinesek (kivéve a bőven méretezetteket, pl. 1,5 tonna, három liter) egyszerűen vérszegény, beesett mellű, tornasor végén kullogó diákra emlékeztetnek. Itt a Skoda méltó válasza a gázolajos nyomatékbajnokoknak. Rögtön 200 lóerővel, ami így leírva nem mond sokat. Van autóm, ami (papíron) ennél erősebb. Vezettem már olyannak hatliteres kisöccsét, ami ennek a kétszerese. De egyik sem volt ilyen megveszekedetten és mániákusan előzésre késztető, vészjóslóan és vadállatian fordulatéhes.

Tehát 200 LE, 280 Nm = 240 km/h végsebesség, 7,3 másodperc 100 km/órára. Hogy ne akarjon az első bukkanón föld körüli pályára állni, egy átlagméretű utassal 15 mázsa. Ezt észre sem venni. Mindig örömmel gyorsul, legyen mélázó kocsisor a nyerges vontató mögött, akik nem hisznek a szemüknek, hogy igen, rajta, lehet előzni. Avagy német szabályokat hazánkba képzelő autópályás furakodó. Pár szekundummal később, kétszáztíznél kapcsoltam a kímélő hatodikat, aztán érdeklődve a tükörbe néztem, hol kullog az előbb annyira igyekvő kolléga? Nem láttam. Talán volt egy lehajtó. Esetleg felébredt az önkritika.

Pedig van tanúm ezernyi, hogy ez nem az én stílusom. Ha szokás volna az utasnak a sofőr véknyába nyomni a sarkantyút, ha lassú az iram, engem sűrűn ösztökélnének ily módon. De még a magamfajta maradi értékrendet valló polgárt is elragadja a hév. Pedig immúnis vagyok a, hogy is fogalmazzak, figyelemfelkeltő matricázásra. Meg a malomkeréknyi, /45-ös gumikba bújtatott kerekekre. Vagy a mögöttük lapuló, harsányzöld féknyergekre. Vagy a kilátást tetemesen korlátozó hátsó légterelőre. Ez az autó nem hazudja a teljesítményt a felsorolt sallangokkal. Ez tudja és sugározza, súlyosan fertőzve a vezetőt.

Belül - gondolom - sportosnak szánták a kétszínű bőr-szövet kárpittal és a máshol nevetgélésre késztető betétes műszerfallal. Helyette elegáns lett, és végre nem ókonzervatív, mint mondjuk a Superbben. Én szerettem, jól be tudtam állítani magamnak, és úgy láttam, hogy a termetesebb Rácz kolléga sem lökte hátra ütközésig a vezetőülést, ha le is kurblizta a padlóig. Biztos így tanulta, hogy sportkocsiban az aszfaltnak bele-bele kell kapnia az ülepébe. Neki valószínűleg pont jó lehet a mérete is, mivel rajtam lötyögött a sportülés. Azt viszont észleltem, hogy a gyerekülést könnyedén behajította, nem tetriszezett vele sokat.

Az előd tükrében

Na én vagyok az, Rácz kolléga, aki az előző RS-ről már beszámolt Önöknek annak idején. Egy hétvégére megkaptam az új modellt is egy debreceni turnéhoz, ha megengedik elmondom, mit tapasztaltam.

Az új RS-ben a gyártó kijavította az előd összes hibáját. Ezzel aztán oda is veszett az izgalom, a különlegesség jelentékeny része. A régi RS-ben hiányoltam a hatsebességes váltót, viszont azt kettesben 120-ig, hármasban 180-ig(!) lehetett húzatni. Az új váltóval már nincs meg az a szakadatlan, hosszú gyorsulásélmény, amit a régi olyan szépen tudott: harmadikban már 140-nél kapcsolni kell. Az is igaz, hogy az újban sokkal több a hely, hátul a lábtérre már egy embernagyságú kaszáspók sem panaszkodhatna. A sokkal több helyhez viszont egy jóval nagyobb, nehezebb kasztni kell, a könnyedség, átláthatóság, érezhetőség, amit a régi RS nyújtott, nincs többé. Ez nem egy fürge, nagyon sportos játék, hanem egy erős, gyors, kényelmes túraautó.

Aki tehát elsősorban a maga örömére keres sportos turbó-Skodát, talán jobban jár, ha felkutat egy alig használt előző RS-t. Ehhez a nagy, tágas új kasztnihoz - vigyázat, szentségtörés következik! - jobban passzol egy nyomatékos turbódízel, mint ez a hétezerig forgó sportmotor. Azzal nyilván kevesebbet is enne az autó. Az RS Budapesttől Debrecenig 120-150 körül hajtva, sok előzéssel 8,5 literes átlagot produkált. Aztán kétszáz kilométernyi helyi autózással az átlag leromlott 11,5 literre, ami 16 literes városi-elővárosi fogyasztást jelent. Ühhh.

Az oldalról ajánljuk

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
  • Hírek

Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal

24 órán belül elfogtak.

március 12., 07:26
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
  • Hírek

Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros

Aki nincs velük, az ellenük van.

március 12., 08:11
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+
  • Hírek

Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum

Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.

március 12., 05:59
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
  • Hírek

Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba

Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál

március 12., 10:58
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét
  • Hírek

Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum

Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.

március 12., 12:43
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
  • Közélet

Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!

A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!

március 13., 06:05
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
  • Hírek

Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken

A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.

március 12., 16:00
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki
  • Hírek

Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum

A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.

március 12., 11:26
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X
  • Hírek

Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum

Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.

március 12., 09:27
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
  • Közélet

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?

Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.

március 12., 17:01
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
  • Hírek

Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára

Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.

március 12., 13:57
Frissült a Toyota Corolla Európában
  • Hírek

Frissült a Toyota Corolla Európában

A modell külseje és belseje is megújult kissé.

március 12., 14:43
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31