Nemet váltott. Végük az édes, barbis formáknak, a széltében és hosszában is megnőtt buta, nagy test már sokkal inkább illik a kigyúrt Kenhez. A női autó - férfiautó vita valószínűleg eldőlt, bár eddig is vették-vitték, nemre való tekintet nélkül.
RAV4 történelem
A RAV4 neve a Recreational Active Vehicle (magyarán hobbiterepjáró) szavak kezdőbetűiből áll össze. Fejlesztési munkálatai 1986-tól folytak a Toyotánál, és az első tanulmányt 1989-ben mutatták be a Tokio Motor Show-n. De egészen 1994-ig kellett várni, hogy az első gyártásra kész modellt a genfi motorshow-n megláthassuk.
Az első generációs RAV4 2000-ig nagyjából változatlan maradt, ekkor jött a nagy átalakulás. A játékos hobbiterepjáró sokkal szigorúbb külsőt kapott, valamint a háromajtós mellé egy hosszabb és kényelmesebb ötajtós változatot is. A 2004-es év apró kozmetikai beavatkozásai alig-alig módosítottak a RAV4 megjelenésén, de most 2006 elején itt a legújabb, a harmadik generációs RAV4-es.
Világszerte - Európában is - ez a legkeresettebb kompakt SUV, kontinensünkön 2005 végéig 655 000 darabot adtak el belőle. A Toyota minden bizonnyal szeretné remek pozícióját megtartani, de hogyan? Kényeztessük el a vevőket? Építsünk temérdek extrát, biztonsági berendezést már az alapváltozatba is, ezzel megalakítva a kompakt SUV-ok prémium kategóriáját? Nem rossz elképzelés, RAVasz gondolat.
A legújabb RAV4-et alaposan átdolgozták. Vadonatúj az ötajtós karosszéria (a háromajtósból olyan kevés fogyott az utóbbi években, hogy teljesen feladták). Formája hangulatában idézi ugyan az előző modellt, de a Toyota feláldozta az egyéniséget a praktikum oltárán.
Az egyszerre áramvonalasabb forma és a sokkal tágasabb beltér jellegtelen dobozt eredményezett, sajnos a RAV4 is beleolvad a SUV-ok szürke masszájába. Nincs már az oldalán a jellegzetes merevítő díszborda, helyette van seatos dynamic line: a hátsó sárvédő felső élétől finom, alig látható, íves törésvonal fut az ajtókon át az első sárvédő felé.
Ugyaninnen fut egy a hátsó lámpa felé is. Nagyjából ennyi töri meg a dobozformát, meg az ajtók alján kialakított mélyedés. Szemből nézve a legjobb, a szélesebb sárvédőktől sokkal morcabb, harciasabb lett. Hátulról mond a legkevesebbet.
Egyszerre lett hosszabb és szélesebb, nemcsak kívül, beül is. A beltér 85 mm-rel lett hosszabb, ebből az utasoknak 55 mm növekmény jutott. Vállmagasságban plusz 8 centit kaptunk, hátul a fejtér is nőtt. Sok panasz érte az előző RAV4 csomagtartóméretét, ez nem jogos többé, a csomagtartó mérete 47%-kal nőtt.
Az oldalra nyíló csomagtérajtót kinyitva kétoldalt praktikus füleket találunk, ezekkel a hátsó üléssor egy laza mozdulattal billenthető előre, akár osztva is. Miután a hátsó üléssort a földdel tettük egyenlővé, már tényleg óriási a hely, 1469 liter.
A csomagtér mérete az ülések előre-hátra tologatásával is rugalmasan változtatható a lábtér vagy a csomagok rovására, döntse el ki-ki, neki mi a fontosabb, emellett a támlájuk is szakaszosan dönthető. Na nem csak, hogy lehajtsuk, hanem hogy az utas is beállíthassa a kényelmes állapotot.
Miután a nagyja cuccunkat beraktuk a csomagtartóba, rekeszhegyek várják az apró holmikat. Kesztyűtartóból mindjárt kettő van, egy kulccsal zárható - igény szerint hűtős rekesz -, és egy nyomógombos, vicces, rolós. Középen a kartámla alatt dupla rekesz, természetesen pohártartós zsebek az ajtókban és a váltókar előtt, no és a napszemüvegnek tetőből kihajló tok. A piperetükör fullos, behúzhatós, világítós.
Belül mindenképpen jobban tetszett a RAV4. A lekerekített ívek harmonikusan futnak az egyik oldaltól a másikig. Az ajtóbelsők furfangos kialakításúak, a bumerángnak álcázott kilincs az egyik kedvencem. Idei újdonság a háromórás, mutatós műszerfal. A fehér beosztások narancsos derengéssel kellemes látványt nyújtanak.
A GPS navigációs rendszer folyadékkristályos kijelzője még ragyogó napsütésben is leolvasható. Nagyon kényelmes, jó fogású a bőr kormánykerék. Magassága állítható, nekem tökéletesen megfelelt. A kapcsolók abszolút praktikusak, bár a kétzónás klíma kapcsolójához hasonló karikákat már láttunk a SsangYong Kyronban.
Az alapverzió vezetőülése kifejezetten kényelmes, bár csak mechanikus állításra volt lehetőségünk. Az elektromosan beállítható extrás bőrüléseknek viszont szinte semmi oldaltartásuk sincs.
A RAV4 métereinek növelésével terepjárós felsőbbrendűségi érzésünk is dagadt, ezt példamutató önmegtartóztatással mégsem éltük ki a luzitánok kis falvait átszelő, régi falakkal szegélyezett utakon. Az új RAV4 kétfajta dízel és kétfajta benzines motorral készül. Elsőként a 2.0 VVT-i benzinest teszteltük.
A soros négyhengeres motor már régi ismerős a Toyotától. Ötsebességes kézi váltóval és négyfokozatú automatával választható. Utóbbit próbáltuk, mind közül a leglustábbnak bizonyult. 12,0 másodperc alatt gyorsul százra, egy-egy előzés előtt komolyabb számításokat kell végezni. A pillanatnyifogyasztás-mérő csíkja komolyabb gázra lépéstől azonnal felkúszott a maximális 30-as számig. Az LCD kijelzőn az átlagfogyasztás 12,1-en maradt egész úton, ami kicsit több, mint a gyár adat városban.
Ahogy sokan mondják, egy terepjáróba botorság benzinest választani, ha van hozzá remek dízel is. Méghozzá a kompakt SUV-ok között a legerősebb. A Toyota kétfajtával is megörvendezteti a vevőt. A 2,2-es D-4D 180 motort először az Avensisbe rakták bele, majd a tavaly év végén a Corolla Versóba is. Baromira könnyű blokk, mivel dízelsége ellenére alumíniumból készült, emellett 15,8:1-es kompressziója igen alacsony.
Mindez azért, hogy jobban menjen, és kevesebbet fogyasszon. Maximális nyomatékát (400 Nm) 2000-2600 között adja le. 9,3 mp alatt gyorsul százra, és a sebességmérő mutatóját kétszáz fölé tornáztathatjuk. Az elképzelések szerint ez a blokk csak a RAV4X-hez jár.