Nemrég egy nehézsúlyú versenyzőről, a Volvo L120-asról adtam le jelentésemet titkos kő- és témabányám munkafrontjáról. A Totálsár kedvéért újra felkerestem a szívemnek oly kedves üzemet, melyhez ezer, itt nem részletezendő szállal kötődöm.
A Suzuki 1982-ben váltotta le az LJ 80 jelzésű icipici terepjárót egy valamivel nagyobb modellel, az SJ 410 típussal. A kocsit a különböző exportpiacokon különböző emblémával, különböző néven árulták: Ausztráliában és Kenyában Suzuki Sierrának és Holden Drovernek, Indiában Maruti Gypsynek hívták.
Karosszériából sok volt, motorból csak egy. A 410-es pickup, kabrió, zárt dobozos, üvegezett keménytetős változatban, két tengelytávon, akár hatszemélyes kivitelben, de mindig a 970 köbcentis, 45 lóerős, 74 Nm leadására képes négyhengeres motorral készült, végsebessége 109 km/h volt. Ennek a tűrhetetlen állapotnak vetett véget '84-ben az SJ 413. 1324 köbcentis, 64 lóerős motorjával, ötsebességes váltójával ez a kocsi már nem csak terepen volt elemében (persze főleg azért továbbra is ott), de aszfalton is fel tudta venni a fogalom tempóját. A rettentő erőhöz már rásegítéses fékek (elöl tárcsa!), szélesebb nyomtáv, új hűtőmaszk, műszerfal és ülés is járt. A 410-est 1985 végéig gyártották.
A 413-as már az Egyesült Államokban is nagyon kelendő autó volt. Az elharapódzó szürkeimport szúrta a Suzuki szemét, így a 413-as finomításával 1985-ben létrehozta a kicsit kényelmesebb, puhább, amerikaiasabb Samurait, az első hivatalosan Amerikába exportált összkerékhajtású Suzukit. 1990-ben az autó injektoros 1,3-as motort kapott: 1298 köbcenti, 66 lóerő: a mi jó kis régi Swiftünk blokkja.
Aztán a tovább puhított, kényelmesített, amerikaiasított SJ-vel 1988-ban a Consumer Reports magazin újságírója fel is borult egy jávorszarvas-teszten, az ügyből később híres jogvita is keletkezett a Suzuki és a lap között.
1996-ban a Samurai megért még egy nagy változást: csavarrugók kerültek a laprugókötegek helyére. Ez lett a "Coily". A csavaros Samurai új fékrendszert, szervokormányt, módosított kipufogórendszert és pár extra lóerőt is kapott. 1998-ban aztán megérkezett az autó, ami már valóban az SJ utódjának tekinthető: a Jimny. Az SJ-t állítólag még ma is gyártják itt-ott; bizonyítékot nem találtunk, de készséggel elhisszük, hogy a Samurai még nem adta meg magát.
Nálunk mostanában nagy divatja van az SJ-nek. A használtauto.hu-n keresve e cikk születésének időpontjában 70 találat adódik, nagyrészt kereskedők hirdetésével, akik "hobby célra" "150 ezertől" kínálnak "folyamatosan több darab" Samurait, "házhozszállítással is". Az első rendszámos autó 600 ezer forint környékén jelenik meg, de az igazi megszállottak kétmillió forint feletti áron is találnak autót, akár a 2000-es évjáratból, valahonnan a világ egy eldugott zugából.
A zalai szamuráj - jelentés egy fertőzött faluból
- Mikor vetted, kitől, mennyiért?- Kintről hozta egy német, aki itt vett házat a faluban, hegyre járó autónak. Ő még rendszámmal, német papírokkal használta, tőle vettem 2001-ben 500 euróért, ami akkor 112 000 forint volt. Persze a német hazavitte a rendszámot, azóta nincs semmi okmánya.
- Miért vetted meg?
- Somogybabodra járni, gyentölni (zalai tájszó, ütni-vágni), hobbieszköznek.
- Milyen állapotban volt? Sokat kellett rá költeni?
- A kasztnin volt javítanivaló, kellett hegesztgetni, de a motor eszméletlen állat volt. Legfeljebb ha százezret költöttem rá öt év alatt, terepgumira, karosszériamunkára, ha az illatosítót is beleszámoljuk, akkor is megállt 250 ezerből. Egyszer kicseréltem a motort, de azt ajándékba kaptam egy másik német sráctól, aki szintén itt vett házat a faluban.
- Hogy bírja a hobbihasználatot?
- Tizenkét Samurai van a faluban, általában épp a motorral van a legkevesebb gond. Nincs olajfogyasztás, nincs kopás, csak mennek. A terepfogyasztás - persze nem csupa siratófal, úgy általánosságban - 12-15 liter benzin száz kilométerre.
- Tizenkét SJ, egy zalai faluban?!
- Igen, ragályos a szenvedély.
- Indultok hivatalos versenyeken?
- Nem, Babodon is csak a pályahasználatot szoktuk kifizetni, a nevezés nagyon drága. Bár az unokatestvérem építget egy magasított, erősített darabot, amivel szokott versenyezni.
- Hogyan közlekedtek ezekkel a teljességgel illegális járművekkel? Hogy mentek el Babodra?
- Konvojban, földutakon szoktunk leszökni. Egy rendszámos autó megy elöl walkie-talkie-val, a többiek lemaradva utána. Terepen könnyen vagyunk, a Nivákkal úgysem jönnek utánunk, meg ha látják, hogy szervezetten megyünk egy rendezvényre, normálisak. A múltkor egy rossz mellékúton jött szembe két motoros rendőr, de csak integettek, hogy lassabban, ne porozzuk be őket.
Figyelem, aki sok Samurait akar látni, Somogybabodra kell annak menni. Közeleg az idő, a rendezvényt hagyományosan pünkösd hétfő hétvégéjén tartják, ha jól tudjuk, idén június elseje és ötödike között rendezik majd a nagyszabású sárdagasztást.
Na de térjünk végre rá a két tesztautóra. Hogy pontosan mely évjárat(ok?)ból származnak, azt homály fedi. Sehol egy adattábla, egy papír, egy címke. A kocsikat egy részben a Samurai-importra szakosodott kereskedőtől vásárolta a cég tavaly, darabonként négyszázezer forintért, adott számlát is, ahogy kell. Pofára a nyolcvanas évek derekára teszem születési idejüket, talán a sötétebb, sarkain emelőhorgokkal is ellátott autó az öregebb, már ha jelent valamit, hogy ezen fém-, a másikon műanyag visszapillantók vannak. A sötétszürke levehető keménytetős és központi diffizáras, a zöld fémdobozos és nincs benne hátsó üléssor. Vásárlás után hozzájuk se kellett nyúlni, olajcsere és kész, mehettek, szolgálhattak tovább.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Hírek
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.
- Közélet
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük
- Tesztek
A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI
A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.
- Tesztek
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155
700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?
- Hírek
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.
- Hírek
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.
- Hírek
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?
- Hírek
Nagyon pórul járhat a Stellantis
Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.
